مهاجرت تحصیلی

آزمون آیمت

آزمون آیمت چیست؟

?What is an IMT test

آزمون آیمت (IMAT International Medical Admissions Test)، هر ساله با همکاری وزارت آموزش کشور ایتالیا و سازمان Admissions Testing Service برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند، برگزار می شود. با توجه به شرایط ایده آل رشته های پزشکی در کشور ایتالیا، سالیانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی بدنبال تحصیل در این کشور می باشند.

در صورت قبولی در آزمون آیمت، فرصت ایده آلی برای دانشجویان محیا می شود تا به زبان انگلیسی در برترین دانشگاه های اروپا به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. از دیگر شرایط مناسب تحصیل در ایتالیا می توان به بورسیه های DSU  اشاره کرد که دانشجویان با قبولی در آزمون قادر خواهند بود از تحصیلات رایگان بهره مند شوند.

گروه تحریریه آریاناپارس به واسطه شرایط مطلوب تحصیل پزشکی در ایتالیا و درخواست های فراوان برای آشنایی به آزمون آیمت، به تحلیل و بررسی شرایط این آزمون پرداخته است تا این دسته از علاقه مندان با آگاهی بیشتر جهت انتخاب این مقصد قدم بردارند.

آزمون آیمت از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

آزمون آیمت یک امتحان ۱۰۰ دقیقه ای می باشد که از ۴ بخش تشکیل شده است. شرکت کنندگان در این آزمون در مدت زمان عنوان شده به ۶۰ سوال ۵ گزینه ای پاسخ می دهند.

  • بخش اول: General Knowledge / Logical Reasoning
  • بخش دوم: Biology
  • بخش سوم: Chemistry
  • بخش چهارم: Physics and Mathematics

بخش اول

در بخش اول دانش کلی و مهارت های استدلال منطقی دانشجویان ارزیابی خواهد شد. مهارت هایی همچون مطالعات علمی و حل مسائل جدید و نو علمی و استنتاج و نتیجه گیری های علمی بسیار مورد نیاز دانشجویان است. از سوی دیگر دانشجویان برای دفاع از یافته های علمی خود نیز نیازمند تفکر انتقادی و مهارت های حل مساله می باشند.

در بخش سوالات اطلاعات عمومی به موضوعات مختلف فرهنگی، از جمله جنبه های ادبی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و سیاسی پرداخته می شود. در بخش تفکر انتقادی، سوالات استدلالی از شما پرسیده می شود. در این بخش از سوالات باید با استفاده از مهارت های نوشتاری به سوالات پاسخ داده شود. تمرکز این قسمت از آزمون آیمت بر روی میزان درک و ارزیابی شما از مسائل می باشد. این موارد شامل یافتن نتایج نهایی و شناسایی مفروضات و استدلال منطقی اشتباهات و ارزیابی آنها است.

علاوه بر موارد فوق در این بخش به مهارت های حل مساله نیز توجه می شود. مهارت های حل مساله به توانایی هر فرد برای یافتن مسائل مهم از مسائل فرعی و تمرکز برای حل مسائل اصلی اطلاق می شود. برای پاسخگویی به چنین سوالاتی شما ملزم به ارائه روش های خلاقانه و منحصر به فرد هستید. همچنین در این قسمت از شما خواسته می شود تشابهات موجود در مضامین مختلف را بیابید و یا شباهت های موقعیت های مشابه را پیدا کنید.

بخش دوم

در بخش زیست شناسی سوالات در زمینه های شیمی زیستی، بیولوژی، مولکول های موجودات زنده و عملکرد آنها، نقش آنزیم، سلول، نظریه سلولی، سلول های پروکاریوتی، حیوانات و گیاهان و ویروس، غشای سلولی و ساختار و عملکرد آن مطرح می شود.

از دیگر مباحثی که در بخش زیست شناسی مورد سوال قرار می گیرد تولید مثل، ژنتیک مندلی، ژنتیک کلاسیک ، ژنتیک مولکولی، ساختار DNA و تکثیر، کد ژنتیکی و ترجمه آن، سنتز پروتئین، DNA پروکاریوت، ساختارهای کروموزومی، ژنتیک انسانی، بیماری های ارثی، بیوتکنولوژی:DNA نوترکیب و برنامه های بالقوه بیوتکنولوژی، نظریه تکامل ژنتیک، آناتومی و فیزیولوژی حیوانات و انسانها، بافت های حیوانی آناتومی آرگان ها هستند.

بخش سوم

سوالات بخش شیمی آزمون آیمت در زمینه های ترکیبات و عناصر، ساختار اتم، ذرات اولیه، ایزوتوپها، ساختار اتمی عناصر، جدول تناوبی عناصر، فلزات و غیر فلزات؛ روابط بین ساختارهای الکترونیکی، موقعیت عناصر در جدول تناوبی، خواص پیوندهای شیمیایی، پیوندهای یونی، پیوندهای کووالانسی، الکترونگاتیویتی، شیمی معدنی، نامگذاری و خواص اصلی ترکیبات معدنی، واکنش های شیمیایی و استوکیومتری، وزن های اتمی و مولکولی، انواع مختلف واکنش های شیمیایی، حلال ها، اکسیداسیون و مفاهیم آن، اسیدها و بازها، اصول شیمی آلی، پیوندهای بین اتم های کربن، فرمول مولکولی آنها، الکل، اترها، آلدئیدها، کتون ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها، آمیدها و بسیاری مباحث دیگر می باشد.

بخش چهارم

در بخش فیزیک سوالات بیشتر در مورد مباحث شتاب، حرکت مستقیم، حرکت دایره ای، دینامیک، بردارها، نیروها، تعاریف جرم و وزن، جاذبه، گرانش، قوانین نیوتن، کار، انرژی جنبشی، انرژی سکون، اصل ماندگاری انرژی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک، الکترواستاتیک و الکترودینامیک، فشار، اصل پاسکال، کالری، حرارت، مکانیزم های گرما، قانون های ترمودینامیک، خازن ها، اهم، مقاومت الکتریکی، قدرت، اثر ژول، ژنراتورها القای الکترومغناطیسی و جریان های متناوب، اثرات الکتریکی جریان های (حرارتی، شیمیایی و مغناطیسی) و برخی موارد دیگر هستند.

در بخش ریاضیات اغلب سوالات مربوط به مباحث زیر می باشند:

جبر و احتمال، اعداد طبیعی، اعداد صحیح، مقیاس، تناسب، درصد، لگاریتم، تعاریف جبری، معادلات، توابع، توابع جبری، مثلثات، توابع معکوس، هندسه، چند ضلعی ها و خواص آنها، خواص دایره، سینوس، کسینوس، فرمول های مثلثاتی، مثلث دکارتی، معادلات خط،مفاهیم خطوط موازی، معادلات مربوط به دایره، پارابولا، هیبرالی، بیضی، قضیه فیثاغورس.احتمال و آمار، توزیع های فراوانی و نمایش های گرافیکی، فرکانس و احتمال.

امتحان آیمت در کجا برگزار می شود؟

دانشجویان بین المللی برای ورود به رشته پزشکی در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ملزم به قبولی در آزمون آیمت می باشند. آزمون آیمت در کشور ایتالیا و سایر کشورهای دنیا برگزار می شود. تاریخ برگزاری آزمون IMAT غالبا در اواسط ماه سپتامبر می باشد و دانشجویان باید از دو ماه قبل برای ثبت نام اقدام نمایند.

  • ایتالیا

هر کدام از دانشگاه های ارائه دهنده دوره پزشکی در کشور ایتالیا آزمون های آیمت را برگزار می کنند و دانشجویان می توانند برای شرکت در آزمون ثبت نام نمایند. برای شرکت در آزمون آیمت در خاک ایتالیا، در ابتدای راه ویزای دو ماهه برای دانشجویان اخذ می شود و پس از قبولی در این آزمون مجوز ورود به دانشگاه های ایتالیا صادر می شود.

  • کشورهای امارات و قطر

دانشجویان بین المللی علی‌الخصوص دانشجویان ایرانی برای شرکت در آزمون آیمت قادر خواهند بود برای امتحان در کشورهای اطراف از جمله شهر دبی در امارات و شهر دوحه قطر برنامه ریزی کنند. امتحان آیمت به صورت هماهنگ در تمام کشورهای دنیا در ساعت مقرر برگزار می شود.

هزینه های برگزاری آزمون مقدار است؟

آزمون آیمت به صورت هماهنگ در ۲۰ کشور برگزار می شود و دانشجویان متناسب با کشور مورد نظر برای شرکت در آزمون هزینه های لازم را پرداخت می نمایند.

  • ۱۱۴٫۰۰ پوند
  • ۱۳۰٫۰۰ یورو
  • ۱۶۴٫۰۰ دلار

هزینه های برگزاری آزمون به صورت آنلاین و در هنگام ثبت نام پرداخت می شود. افراد علاقه مند به شرکت در آزمون به واسطه سفر به کشورهای دیگر مشمول هزینه های اضافی خواهند شد. در صورت انتخاب کشور امارات، هزینه های سفر و اقامت ۲ الی ۳ روزه به میزان ذکر شده اضافه می شود. علاقه مندان به حضور در کشور ایتالیا ملزم به دریافت ویزای توریستی از این کشور می باشند.

شانس قبولی در آزمون آیمت چند درصد است؟

در حال حاضر ۱۳ دانشگاه در کشور ایتالیا برای ورود به رشته پزشکی آزمون آیمت را از دانشجویان بین المللی طلب می کنند. به صورت کلی تعداد معدودی از دانشجویان شانس قبولی در دانشگاه های ایتالیا برای رشته پزشکی را خواهند داشت. متوسط نمره قبولی در آزمون آیمت نمره ۵۳ تخمین زده می شود. لازم بذکر است حداکثر نمره قابل کسب در آزمون آیمت ۹۰ می باشد.

دانشگاه هایی که دوره پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند:

  1. دانشگاه باری (۸ دانشجوی بین المللی)
  2. دانشگاه ملی بولونیا (۱۰ دانشجوی بین المللی)
  3. دانشگاه ناپولی “لوئیجی ونویتلی” (۵۲ دانشجوی بین المللی)
  4. دانشگاه ملی میلان (۱۶ دانشجوی بین المللی)
  5. دانشگاه پادوا (۹ دانشجوی بین المللی)
  6. دانشگاه پاویا (۴۰ دانشجوی بین المللی)
  7. دانشگاه ساپینزا رم (۱۰ دانشجوی بین المللی)
  8. دانشگاه تورورگاتا (۱۰ دانشجوی بین المللی)
  9. دانشگاه تورین (۳۱ دانشجوی بین المللی)
  10. دانشگاه ناپل فدریکو (۱۰ دانشجوی بین المللی)

امتیاز و نتیجه

نمره آزمون آیمت برای متقاضیان با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

  • ۱٫۵ امتیاز برای هر پاسخ صحیح
  • – ۰٫۴ امتیاز برای هر پاسخ اشتباه
  • ۰ امتیاز برای هر سؤالی که پاسخ داده نشده است.

با توجه به محدودیت های پذیرش دانشجویان بین المللی در رشته پزشکی ایتالیا، شانس افراد را برای قبولی در آزمون آیمت بسیار پایین می باشد. برای بررسی دقیق  تعداد دانشجویان شرکت کننده می توان درصد قبولی در آزمون آیمت را محاسبه کرد. پس از برگزاری آزمون، دانشجویان با توجه به دانشگاه های ارائه دهنده پزشکی در کشور ایتالیا، لیست مورد نظر را تنظیم می کنند.

نحوه ثبت نام آیمت به چه صورت است؟

دانشجویان بین المللی برای ثبت نام آزمون آیمت معمولا در ماه جولای برای پیش ثبت نام اقدام می نمایند. دانشجویان برای ثبت نام آنلاین ملزم به ارائه پاسپورت می باشند. برای ثبت نام آزمون آیمت مراحل را در universitaly دنبال کنید.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که به صورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به شما توصیه می کند برای هرگونه اعزام به خارج، با کشور مقصد و شرایط زندگی در آن به طور کامل آشنایی یابید.

[download link=”https://arianaabroad.com/downloadpdf/All/ebook-IMAT.pdf” title=”دانلود pdf مقاله آزمون آیمت”]

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    درباره مشاور آریاناپارس

    شما می توانید با استفاده از شماره تماس های زیر، در هر لحظه از ساعات روز بصورت تلفنی با وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس، مشاوره کنید. تلفن تماس با ما : ۴۴۶۲۶۴۱۸-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۰-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۰۳۵-۰۲۱ / ۴۴۶۲۶۴۱۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۲۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۳۵۶۹-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۷۱۷-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۷-۰۲۱

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *