شرایط مهاجرت به بلغارستان

تاریخ تمدن بلغارستان به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد، مهاجرت به بلغارستان پیش از دوران عثمانی شروع شد و ساکنان اولیه این کشور ترک تبارها بودند، سپس در سال ۶۸۱ میلادی بلغارها به این سرزمین وارد شدند و پادشاهی خود را در آن زمان بنا نهادند. در حال حاضر بلغارستان به عنوان یکی از جوانترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای فرهنگ غنی و متنوع، آب و هوای معتدل و موقعیت مکانی ایده آل در جنوب شرقی اروپا است.

متاسفانه از لحاظ تجاری و منابع اقتصادی بلغارستان نسبت به اغلب کشورهای اروپایی در وضعیت نامساعدی به سر می برد. این کشور در سال ۲۰۰۴ عضو ناتو و در سال ۲۰۱۵ عضو اتحادیه اروپا شد، در حال حاضر مذاکرات بلغارستان برای عضویت در پیمان شینگن در حال اجرا می باشد.

از این رو اقتصاد بلغارستان طی سال های اخیر شرایط مناسب تری را تجربه نموده است. با توجه به بهبود نسبی شرایط اقتصادی بلغارستان و سهولت در روند صدور ویزای این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی روند مهاجرت به بلغارستان افزایش یافته است. در ادامه این مطلب با روش ها و شرایط مهاجرت به بلغارستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

روش های مهاجرت به بلغارستان

آشنایی با روش های متنوع مهاجرت به بلغارستان برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در واقع متقاضیان مهاجرت به بلغارستان با توجه به شرایط فردی می توانند بهترین روش مهاجرت به این کشور را انتخاب نمایند.

در حال حاضر روش های مهاجرت به بلغارستان به شرح ذیل می باشد:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به بلغارستان

بدون شک مهاجرت تحصیلی از جمله روش های ایده ال برای مهاجرت به هر کشوری است، به طور کلی تعداد متقاضیان مهاجرت به بلغارستان نسبت به اغلب کشورهای اروپایی بسیار کمتر می باشد. در حال حاضر بخش اعظمی از مهاجران این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند، دلیل این امر مزایای تحصیل در بلغارستان است.

بلغارستان,بلغارستان,بلغارستان

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان:

  • نامه پذیرش معتبر از دانشگاه های بلغارستان
  • نامه تمکن مالی جهت پرداخت هزینه ها
  • مدرک زبان مورد نیاز
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه (SOP)
  • STUDY PLAN

هزینه های پایین تحصیل در بلغارستان و زندگی به همراه اجازه کار و امکان استفاده از امکانات آموزشی مدرن و پیشرفته از دلایل اصلی مهاجرت دانشجویان به بلغارستان می باشد. دانشجویان بین المللی که در بلغارستان مشغول به تحصیل می باشند اجازه همراهی خانواده خود حین تحصیل در این کشور را خواهند داشت، علاوه بر این پس از اتمام دوره تحصیلی و اشتغال در بازار کار بلغارستان، پس از گذشت ۲ الی ۳ سال افراد می توانند برای خود و اعضای خانواده اقامت دائم بلغارستان را دریافت نمایند.

مهاجرت کاری به بلغارستان

مهاجرت کاری از جمله روش های مهاجرتی بسیار کم هزینه و پرطرفدار می باشد، متقاضیان اخذ ویزای کار بلغارستان به جاب آفر (پیشنهاد کاری از کارفرما) نیاز خواهند داشت. متقاضیان اخذ ویزای کار بلغارستان در صورتی که پیشنهاد کار از این کشور داشته باشند با ارائه مدارکی نظیر قرارداد کاری، رزومه تحصیلی و شغلی مرتبط با شغل مورد نظر می توانند ویزای کار این کشور را دریافت نمایند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری بلغارستان:

  • ۱ نسخه از قرارداد کاری بین طرفین
  • مشخصات کارفرما (شماره ثبت شرکت، آدرس محل فعالیت شرکت)
  • مدارک تحصیلی و سابقه کاری مرتبط با شغل مورد نظر
  • تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های اولیه
  • عدم سوءپیشینه

طبق قوانین اتحادیه اروپا دریافت جاب آفر برای افرادی که خارج از بلغارستان و محدوده اتحادیه اروپا زندگی می کنند امری دشوار به شمار می آید. در واقع کارفرمایان برای جذب نیروی مورد نظر خویش می بایست به مدت ۲ ماه در کشور خود آگهی استخدام به ثبت برسانند، در صورتی که فرد مناسبی جهت شغل مورد نظر یافت نگردید، این آگهی به مدت ۲ ماه در اتحادیه اروپا به ثبت خواهد رسید و در صورتی که باز هم کارفرما موفق به جذب نیروی مورد نظر خویش نشد امکان جذب نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به بلغارستان

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری قطعاً یکی از راحت ترین و سریعترین راه های رسیدن به اقامت دائم و تابعیت بلغارستان می باشد. بلغارستان دارای اقتصادی آزاد و متکی به صادرات است، با توجه به عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپا دسترسی به بازارهای مالی اروپا به راحتی امکان پذیر خواهد بود، علاوه بر این طی سال های اخیر نرخ تورم بلغارستان به پایین ترین حد خود رسیده است که این موضوع موجب ثبات اقتصادی این کشور گردیده و بلغارستان به محیطی امن جهت سرمایه گذاری تبدیل شده است.

بر اساس سیاست های مالی دولت بلغارستان در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی روش های بسیار متنوع و مناسبی جهت سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد. از این رو افراد با توجه به شرایط اقتصادی خود می توانند بهترین روش سرمایه گذاری در این کشور را انتخاب نمایند. اولین قدم برای اخذ تابعیت و اقامت دائم بلغارستان سرمایه گذاری به میزان ۱ میلیون لوا (۵۱۱/۲۹۲ یورو) می باشد، که بین ۲ تا ۵ سال طول می کشد (با توجه به برنامه سرمایه گذاری)

بلغارستان,بلغارستان,بلغارستان

روش های رایج سرمایه گذاری در بلغارستان

• سرمایه گذاری در سهام شرکت های بلغاری که در بورس اوراق بهادار بلغارستان معامله می شوند
• سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی بلغارستان، همچنین اوراق قرضه شهری
• سپرده گذاری در بانک بلغارستان به صورت یک حساب قابل اعتماد
• سرمایه گذاری در اموال دولتی، سهام شرکت های خصوصی، دارایی های فکری و یا اختراعات

لازم به ذکر است سرمایه گذارانی که حداقل ۱ سال در بلغارستان اقامت داشته باشند و مبلغ سرمایه گذاری خود را به ۲ میلیون لوا (۱/۰۲۲/۰۰۰ یورو) افزایش دهند می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن پاسپورت بلغارستان را دریافت نمایند.

مدارک مورد نیاز

  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال
  • اثبات قانونی بودن دارایی‌های به دست آمده و منشأ آن
  • داشتن دو سفر به این کشور در طول پروسه جهت انجام دادن کارهای قانونی
  • اثبات برخورداری از سلامت کامل جسمی
  • اثبات نداشتن هرگونه سابقه کیفری

مهاجرت از طریق ازدواج

ویزای ازدواج بلغارستان یک ویزای موقت است که پس از ۲ سال تبدیل به اقامت دائم خواهد شد. در این روش مهاجرتی در صورتی که شما با یک فرد که دارای تابعیت یا اقامت دائم بلغارستان است ازدواج نمایید می توانید اقامت دائم بلغارستان را به دست آورید، البته نحوه آشنایی شما می بایست کاملاٌ مشخص گردد و همینطور نوع ازدواج شما واقعی باشد.

در این روش مهاجرتی آنچه بسیار مهم است اثبات توانایی مالی است، اثبات توانایی مالی باید از سوی فردی که تبعه کشور بلغارستان است ارائه گردد، این شخص می بایست دارای تمکن مالی و درآمد مناسب جهت پرداخت هزینه های همسر خود در بلغارستان باشد.

برای دریافت ویزای ازدواج بلغارستان شما و همسرتان ملزم به ارائه مدارکی هستید که نشان دهنده نحوه آشنایی شما قبل از ارائه درخواست ویزا باشد. در این شرایط به شما اقامت دو ساله این کشور داده می شود که پس از آن در صورتی که همه چیز درست باشد می توانید اقامت دائم را با گذراندن شرایط خاص فراهم سازید.

در نظر داشته باشید که در این روش سوالاتی که در روز مصاحبه پرسیده می‌شود بسیار مهم است و باید به شکل دقیق پاسخ داده شود. از یاد نبرید که بلغارستان یکی از بهترین کشورهایی است که شرایط برای ازدواج را ساده تر کرده است در صورتی که صاحب فرزند شوید اقامت دائم این کشور برای شما ساده تر خواهد بود.

مهاجرت از طریق پناهندگی

قطعاً مهاجرت از طریق پناهندگی به هر کشوری از خطرات و مشکلات فراوانی برخوردار خواهد بود. طی سال های اخیر روند مهاجرت به اروپا به شکل فزاینده ای افزایش یافته است. از این رو اغلب کشورهای اروپایی برای پذیرش پناهجویان قوانین سفت و سختی را وضع نموده اند، در بین پناهجویان بلغارستان نسبت به اغلب کشورهای اروپایی از محبوبیت کمتری برخوردار است و اکثر پناهجویان برای رسیدن به کشورهای سرشناس قاره سبز تلاش می نمایند. در حال حاضر بخش اعظمی از پناهجویان بلغارستان متعلق به کشورهایی نظیر افغانستان، کوزوو، سوریه و حتی اوکراین می باشند.

متقاضیان پناهندگی در بلغارستان ابتدا می بایست وارد خاک این کشور شوند و سپس درخواست خود را به پلیس مرزبانی بلغارستان تسلیم نمایند. اخذ پناهندگی در بلغارستان پروسه بسیار پیچیده و دشواری خواهد بود، معمولاً بازه زمانی مورد نیاز جهت بررسی پرونده پناهجویان کمتر از ۱ سال به طول می انجامد.

پناهجویان می بایست اثبات نمایند شرایط زندگی عادی در کشور خود را نداشته اند و در صورت بازگشت به کشور خود امکان دارد مورد آزار و اذیت، تهدید به مرگ و بازداشت قرار گیرند، در غیر این صورت درخواست پناهندگی افراد از سوی دولت بلغارستان رد خواهد شد.

طبق قوانین بلغارستان برای افرادی که واجد شرایط پناهندگی باشند ویزای اقامت ۵ ساله صادر می گردد، پس از گذشت این مدت امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت بلغارستان وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است از آنجا که مهاجرت از طرق پناهندگی روشی غیر قانونی و غیر قابل پیش بینی است مجموعه آریاناپارس هیچگونه فعالیت و خدماتی در این زمینه ارائه نمی دهد.

قوانین مهاجرت به بلغارستان

تحولات دموکراتیک در بلغارستان و فرایندهای جهانی شدن، وضعیت مهاجرت در این کشور را کاملاً تغییر داده است. قبل از سال ۱۹۸۹ بلغارستان مانند سایر کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق کشوری با روند مهاجرتی محدود به شمار می آمد. پس از سال ۱۹۸۹ این کشور به بخشی از سیستم مهاجرت اروپا و جهان تبدیل شد و اکنون تحت فشار فزاینده مهاجرت قرار دارد.

تنظیم و کنترل روند مهاجرت یکی از اولویت های دولت بلغارستان است. هدف اصلی از اعمال این رویکرد افزایش امنیت شهروندان بلغارستان، مبارزه با قاچاق و مهاجرت غیرقانونی است. سیاست های جدید مهاجرت بلغارستان با هدف دستیابی به تعادل مطلوب بین آزادی جابجایی مردم و کنترل مهاجرت غیرقانونی و در عین حال احترام به حقوق اساسی و آزادیهای انسانی ، همانگونه که در معاهدات بین المللی و استانداردهای اتحادیه اروپا تضمین شده است تنظیم گردیده.

با توجه به این شرایط می توان گفت قوانین اجرایی جهت جذب مهاجران خارجی توسط دولت بلغارستان به نوعی هدفمند اعمال می گردد، در واقع الویت جذب مهاجران برای بلغارستان افرادی می باشند که از لحاظ اقتصادی و علمی بتوانند تاثیرات مثبتی در این کشور به وجود بیاورند. به طور کلی در حال حاضر قوانین مهاجرتی بلغارستان به سختی دیگر کشورهای اروپایی نیست و شرایط راحت تری را برای ورود مهاجران به این کشور فراهم ساخته است.

بلغارستان,بلغارستان,بلغارستان

مزایای مهاجرت به بلغارستان

بلغارستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که قرار است به زودی به حوزه شینگن نیز وارد شود. از این رو مهاجرت به بلغارستان از مزایای فراوانی برخوردار است. مزایای اصلی مهاجرت به بلغارستان به شرح ذیل می باشد:

  • اخذ اقامت برای همسر و فرزندان وابسته زیر ۱۸ سال
  • انجام پروسه به صورت عادی ظرف مدت ۹ تا ۱۲ ماه
  • دریافت پاسپورت با استفاده از پروسه پرسرعت ظرف مدت ۲ سال به جای ۵ سال، در صورت سرمایه گذاری ۱,۲۰۰,۰۰۰ یورو
  • اخذ اقامت و شهروندی بلغارستان بدون نیاز به حضور مستمر در این کشور و امکان سفر بدون ویزا به بیش از ۱۶۰ کشور شامل کلیه کشورهای اروپایی و کانادا
  • پایین ترین نرخ مالیات در کل اتحادیه اروپا
  • امکان رفت و آمد آزاد در تمام کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا امکان تحصیل، کار و حتی زندگی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • دسترسی به آموزش و تحصیلات رایگان در سراسر اتحادیه اروپا
  • دسترسی به بیمه های بهداشتی رایگان در بلغارستان و اتحادیه اروپا

معایب مهاجرت به بلغارستان

قطعاً مهاجرت به هر کشوری علاوه بر مزایا معایبی نیز در پی خواهد داشت. معایب بلغارستان نسبت به مزایای آن به شکل محسوسی کمتر است. اما همین معایب اندک نیز برای گروهی از افراد امکان دارد غیر قابل تحمل باشد. در ادامه با معایب اصلی مهاجرت به بلغارستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

یادگیری زبان بلغاری

متاسفانه مردم بلغارستان بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی آشنایی چندانی با زبان انگلیسی ندارند. از این رو مهاجران تازه وارد به این کشور برای برقراری ارتباط با افراد جامعه جهت انجام امور روزمره با چالش رو به رو خواهند شد. یادگیری زبان بلغاری امری دشوار و زمانبر می باشد که نیاز به تلاش و پشتکار فراوان دارد.

سقوط صنایع

یکی از دلایل اصلی کاهش جمعیت بلغارستان، سقوط بسیاری از صنایع سنگین بعد از فروپاشی کمونیسم در این کشور است. در نتیجه بسیاری از جمعیت کشور بیکار شدند و به ناچار از بلغارستان مهاجرت کردند، هر چند وضعیت این کشور رو به بهبود است ولی تاثیرات منفی گذشته همچنان در بخش صنعت و اقتصاد بلغارستان احساس می شود، که این موضوع باعث کمبود موقعیت های شغلی مناسب و کاهش درآمدهای فردی شده است.

نظام پزشکی ناکارآمد

در یافت خدمات پزشکی برای مهاجران در بلغارستان هزینه های زیادی درپی خواهد داشت، علاوه بر این در حالی که اتحادیه اروپا به خاطر نظام پزشکی موثر و کارآمدش شناخته شده است، اما بلغارستان فاقد این سیستم موثر است و مردم به خاطر زمان انتظار طولانی و استفاده از یک روش یکسان برای اکثر بیماران، از نظام پزشکی این کشور ناراضی هستند.

شانس اخذ ویزای بلغارستان ۲۰۲۳

همانگونه که اشاره گردید با توجه به شرایط فعلی بلغارستان اخذ ویزا و اقامت دائم این کشور نسبت به اغلب کشورهای اتحادیه اروپا به مراتب راحت تر است. در واقع بلغارستان شرایط بسیار سهل و آسانی را پیش روی افرادی قرار داده است که قصد سرمایه گذاری، تحصیل و کار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند، از این رو در حال حاضر روند مهاجرت به بلغارستان روز به روز در حال افزایش است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up