تحصیل در ترکیه – مهاجرت تحصیلی به ترکیه هدف مهمی است که زندگی آینده افراد در گرو آن قرار می گیرد. تحصیل در ترکیه فرصتی مناسب برای به دست آوردن موفقیت است

به همین خاطر است که همیشه داوطلبان قبل از شروع این کار با سوالات زیادی مواجه می‌شوند. سوالاتی مانند نحوه و شرایط مهاجرت به ترکیه، هزینه های تحصیل و ………

ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید راحت تر برای مهاجرت به ترکیه برای تحصیل خودتان، فرزندانتان تصمیم بگیرید.

 سوال مهمی که برای متقاضیان تحصیل در ترکیه ایجاد می شود این است که چرا ترکیه را در اولویت انتخابمان قرار بدهیم؟

امروزه ترکیه در همه جنبه ها پیشرفت‌ های به سزایی داشته است.از میان متقاضیان خارجی، دانشجویان ایرانی از تحصیل در ترکیه بیشتر از دیگر دانشجویان استقبال کرده‌اند.

 نزدیکی ایران به ترکیه، عدم ویزای مسافرتی،داشتن فرهنگ و آداب مانند ایرانیان موجب شده تعداد ایرانیان در ترکیه  زیاد شود. تفریح و بازدید در زمانی حداکثر ۳ ماهه بدون اخذ ویزای ترکیه برای ایرانیان راحت است.

زمان تحصیل در ترکیه طولانی است که موجب می شود آنها کارت اقامت ترکیه به مدت یک سال دریافت کنند.

داوطلبان ایرانی بدون مانع ویزای مهاجرت تحصیلی می توانند در همه مقاطع تحصیلی اعم از مدارس، دانشگاه و… به تحصیل و آموزش بپردازند.

اما قبل از تحصیل در ترکیه، آشنا شدن با سیستم آموزشی این کشور لازم است.

 موسسات آموزشی ترکیه، فعالیت آموزشی خود را از اواسط ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر شروع می‌کند. و در ماه مه و یا ماه ژوئن، برنامه آموزشی را به پایان می‌رساند.

شرایط تحصیلات در مقاطع مختلف در ترکیه

مدرسه های دولتی رایگان امکان تحصیل را در دو مقطع ابتدایی و متوسطه برای کلیه داوطلبان برای تحصیل در ترکیه فراهم می‌کنند.

سیستم آموزشی در مدرسه های ترکیه هم ۱۲ ساله است. دانش آموزان باید از ۶ سالگی به صورت اجباری برای گذراندن تحصیلات در این دوره اقدام کنند. تا بعد از گذراندن ۱۲ سال، در دانشگاه‌های ترکیه  شرکت می کنند.

 ۱-دوره مهد کودک یا پیش دبستانی

کودکان بین سن ۳ الی ۵ سال که نمی توانند در مدارس شرکت کنند نیستند  دارای اختیار هستند. آنها می توانند در مهد کودک یا پیش‌دبستانی‌های دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کنند تا آموزش‌های مقدماتی را یاد بگیرند.

۲-دوره ابتدایی

کودکان  با ورود به سن ۶ سالگی مجبور هستند ۵ سال را برای تحصیل در مدرسه های ابتدایی ترکیه بگذرانند.

۳-دوره متوسطه اول

پس از گذراندن دوره ابتدایی دانش آموزان مجبور هستند که در دوره ۳ ساله متوسطه اول شرکت کنند.

۴-دوره متوسطه دوم

 دانش آموزان بین سنین ۱۵ الی ۱۸ سال، در دوره ۴ ساله تحصیل می کنند.

هزینه تحصیل در ترکیه در مدرسه های دولتی رایگان است. زبان اصلی در این قبیل مدرسه ها، ترکی و زبان دوم تدریس شده است از سال چهارم، انگلیسی می‌باشد.

 دانش‌آموزان مهاجر می‌توانند در مدارس بین‌المللی کنند. تحصیل در مدارس بین‌المللی با زبان اصلی انگلیسی و زبان دوم ترکی، مستلزم پرداخت  هزینه‌ای برای شهریه است.

 شهریه‌ مدارس با توجه به شهر و مناطقی که مدارس در آنجا قرار دارد متغیر است

تحصیل در ترکیه

۵-تحصیل در ترکیه، مقطع کارشناسی

داوطلبانی که با نمرات بالا مقطع دبیرستان را تمام کرده اند. در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه، نمره قبولی را به دست اورده اند. همچنین در آزمون آیلتس نمره‌ای بین ۵ الی ۶.۵ را کسب کرده‌اند، جزء اولویت پذیرفته‌شدگان به شمار می روند.

۶-تحصیل در ترکیه برای دوره کارشناسی ارشد

دانشجویان در طی دو سال تحصیلات کارشناسی ارشد خود را تمام می کنند. همچنین دوره کارشناسی ارشد در روسیه هم برای دانشجویان به مدت ۲ سال است. داشتن نمره آیلتس بین ۶ الی ۶.۵ از شرایط اصلی تحصیل در ترکیه است.

 بقیه شرایط برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ترکیه خیلی مشابه به یکدیگر هستند.

دانشجویان بهتر است قبل از مهاجرت کردن به ترکیه کلیه شرایط دانشگاه‌ها را بسنجند. زیرا بعضی از دانشگاه‌ها در کنار دریافت کردن مدارک مصاحبه حضوری با شخص را جزء شرایط است

۷-تحصیل در مقطع دکتری

تحصیلات در مقطع دکتری ترکیه غالبا بین ۳ الی ۴ سال یا کمتر یا بیشتر از این زمان می‌باشد. دانشجویان در دوره دکتری، در کنار درس هایی که مجبور هستند آنها را بگذرانند. با انجام تحقیقاتی جداگانه قادر می شوند از لحاظ مالی به خودشان کمک کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در هر دانشگاه و برای هر رشته متفاوت است. در آزمون زبان آیلتس نمره‌ای بین ۶ الی ۷.۵ جزء شرایط اصلی است

مدرک زبان آیلتس جزء شرایط قبول شدگان در مقاطع دانشگاهی ترکیه است. اما نیازی نیست که متقاضیان نسبت به آن نگران باشند.

این مدارک نقش اصلی در روند مهاجرت و پذیرش شدن از سوی دانشگاه‌های ترکیه دارد. ولی دانشجویان می توانند با گذراندن دوره‌های زبان ترکی استانبولی، تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

اگر قصد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و یا با استفاده از مزایای مهاجرت استارتاپی دارید میتوانید با کارشناسان آریاناابرود در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

۲ پاسخ به “مهاجرت تحصیلی به ترکیه”

  1. مجله مهاجرت گفت:

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه میشه راهنمایی بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت تحصیلی به ترکیه مهاجرت تحصیلی به ترکیه مهاجرت تحصیلی به ترکیه مهاجرت تحصیلی به ترکیه مهاجرت تحصیلی به ترکیه

شبکه های اجتماعی

arrow up