آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

آلمان به عنوان پنجمین کشور مطلوب دنیا برای مهاجرت شناخته شده است. افراد مهاجرت به آلمان را به دلیل اقتصاد خوب، سیستم آموزشی و فرصت های شغلی آن انتخاب می نمایند. در این مقاله به اطلاعاتی در مورد نحوه انتقال به آلمان و مهاجرت عمومی به آلمان می پردازیم. برای مهاجرت به آلمان به یک دلیل معتبر احتیاج دارید. روش های مختلفی وجود دارد که اتباع بیگانه می توانند به آلمان مهاجرت کنند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین روش های مهاجرت به آلمان خواهیم پرداخت.

جمهوری فدرال آلمان، یکی از مقاصد برتر جهان برای گردشگری و آموزش، به دلیل پایین بودن نرخ بیکاری و کمبود شغل در زمینه های خاص شناخته شده است، کشور آلمان قوانین سختگیرانه و قوانین مهاجرتی وضع کرده است که برخی از آنها در سیاست های شینگن تصویب شده است، این قوانین مشترک برای همه کشورهای عضو شینگن است، برای کسانی که مایل به ورود به قلمرو آن ها هستند.

روش های بسیاری وجود دارد که افراد می توانند از طریق آنها به آلمان مهاجرت نمایند. افراد در هرکدام از روش ها می بایست شرایط خاصی را داشته باشند، اما هنوز هم در برخی از آنها شباهت هایی وجود دارد. برای واجد شرایط بودن برای مهاجرت به آلمان، باید معیارهای زیر را رعایت کنید:

تمکن مالی را اثبات نمایید

هر کدام از روش های مهاجرت دارای آستانه مالی مشخصی است که متقاضیان باید آن را برآورده نمایند، اما با این وجود متقاضیان باید ثابت کنند که قادر به تأمین مالی خود در آلمان هستند. حتی اگر در آلمان مشغول به کار باشید، تا زمانی که حقوق خود را دریافت نکنید، باید بودجه اولیه برای تأمین هزینه های خود را داشته باشید.

بیمه درمانی داشته باشید

شما بدون پوشش معتبر بیمه درمانی قادر به مهاجرت به آلمان نخواهید بود. بیمه درمانی راه پیشنهادی اخذ بیمه درمانی آلمان است، زیرا شما نمی توانید مطمئن باشید که مقامات آلمانی بیمه درمانی خارجی را می پذیرند یا خیر.

حداقل مهارت زبان آلمانی را داشته باشید

برای اینکه بتوانید در آلمان زندگی کنید، باید زبان آلمانی را بدانید. چارچوب مرجع مشترک زبان های اروپایی دارای سه سطح مهارت زبان، A B و C است. هر کدام دارای دو بخش هستند. بنابراین مهارت زبان در A1 / A2 یا پایه، B1 / B2 یا مهارت در زبان و مهارت های C1 / C2 یا مهارت های پیشرفته زبان تقسیم می شود. برای اجازه مهاجرت به آلمان، باید وارد امتحانات شوید و آنها را در A1 یا B1 بگذرانید. اگر می خواهید اقامت دائم بگیرید، به مهارت بالاتری از C1 یا C2 نیاز دارید.

 

ویزای آلمانی دریافت کنید

با آماده سازی مدارک مورد نیاز و ارائه آنها به سفارت آلمان برای دریافت ویزای آلمان به هر یک از روش های مورد نظر اقدام نمایید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل جزو بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود زیرا مهاجرانی که بتوانند از یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند به راحتی ویزای آلمان را اخذ خواهند کرد؛ ضمن این که تمام دانشگاه‌های دولتی این کشور هزینه‌ی پایینی دارند یا کاملا رایگان هستند و از اعتبار بسیار بالایی در جهان برخوردار هستند.

اما حتما مدرک زبان آلمانی b2 یا c1 و یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل برای رشته‌های محدودی در تعدادی از دانشگاه‌ها نیاز خواهد بود. دانشجویان در زمان تحصیل در این کشور اجازه کار به صورت تمام وقت را ندارند اما می‌توانند ۲۵ ساعت در هفته به شکل نیمه وقت کار کنند. ضمن این که هزینه زندگی برای یک دانشجو در کشور آلمان ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود.

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای تحصیل در آلمان گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. این رشته‌ها از نظر امکانات و درآمدزایی حرف اول را در این کشور می‌زنند.

برخی از دانشگاه‌های این کشور انگلیسی زبان هستند و برای ورود به این دانشگاه‌ها فرد باید مدرک آیلتس با نمره ۵/۶ داشته باشد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است و دروس پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی و یا آلمانی ارائه می‌شود.

بسیاری از افراد از این امر آگاهی ندارند که آلمان آموزش رایگان ارائه می دهد. این بدان معناست که برخلاف کشورهای دیگر مانند آمریکا که شهریه های هنگفتی دارند، دانشگاه های آلمان یا هزینه های بسیار کمی دارند و یا اصلاً چیزی نمی پردازند. به همین دلیل آلمان مکان مهمی برای مهاجرت برای اهداف آموزشی است.

مهاجرت به آلمان از طریق کار

مهاجرت به آلمان از طریق کار خود شامل دو بخش ویزای بلو کارت و ویزای جستجوی کار است. رشد جمعیت در این کشور منفی است و دولت در نظر دارد که امکان اشتغال از طریق تخصص برای اتباع خارجی را فراهم سازد. به این ترتیب کمبود نیروی کاری در این کشور رفع می‌شود.

ویزای بلو کارت

کارت آبی اتحادیه اروپا به کارگران خارجی (که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند ) داده می شود که مدارک بالایی دارند و می خواهند در آلمان کار کنند و از آن مهارت ها استفاده کنند. مدارک تحصیلی بالا به این معنی است که فرد در هر رشته ای دارای مدرک دانشگاهی یا کارشناسی ارشد است. برای واجد شرایط بودن برای کارت آبی اتحادیه اروپا، باید در آلمان شغل دیگری پیدا کرده باشید و حداقل حقوق سالیانه شما باید ۵۰۸۰۰ یورو باشد.

شما باید یک دعوت‌نامه از یک کارفرما از کشور آلمان داشته باشید که این کارفرما ملزم است سالانه نسبت به شغل و تخصص شما حقوق پرداخت کند که حداقل حقوق آن باید ۵۴هزار یورو در سال باشد. برای اینکه بتوانید با کارفرما ارتباط بگیرید باید یک رزومه قوی و البته واقعی داشته باشید. برخی از مشاغل مورد نیاز در آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهید: مهندسی جوش، برق، ساختمان، فناوری فلزی، ماشین‌های الکتریکی و …

ویزای جستجوی کار آلمان

افراد از طریق دریافت ویزای جستجوی کار آلمان به مدت ۶ ماه فرصت دارند که در این کشور شغل مناسب خود را پیدا کنند و در این مدت با یک کارفرما به توافق برسند. این ویزا معمولاً برای ۴ سال صادر می‌شود و البته با توجه به طول زمان قرارداد منعقد شده احتمال اینکه زمان کمتر از ۴ سال نیز باشد، وجود دارد.

افراد می‌توانند با داشتن ویزای کار آلمان، همسر و فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود را نیز با خود همراه نمایند. فردی که دارای این ویزا است پس از ۳۳ ماه فعالیت در حرفه مورد نظر می‌تواند درخواست اخذ اقامت آلمان را ارائه دهد. در صورت داشتن مدرک زبان B1 این زمان به ۲۱ ماه کاهش می‌یابد. به طور کلی برای اخذ ویزای کار این کشور بین ۷ ماه الی ۱ سال زمان نیاز است. شرایط مهاجرت به آلمان از سوی اداره مهاجرت این کشور اعلام می‌شود.

مهاجرت به آلمان از طریق تخصص

مهاجرت به آلمان از طریق تخصص

پارلمان آلمان (German Bundestag) در ۷ ژوئن سال ۲۰۱۹، روش مهاجرت به آلمان از طریق تخصص را با تصویب قانون مهاجرت مهارتی تسهیل نمود. در واقع این قانون، مهاجرت شاغلین ماهر دارای مدرک فنی و حرفه ای خارج از اتحادیه اروپایی (EU) را جهت کار و زندگی در آلمان سرعت بخشید. اما شرایط فعلی در خصوص شاغلین ماهر دارای مدارک دانشگاهی مثل روال قبلی بوده و در این قانون نیز بدون تغییر باقی مانده است.

قانون مهاجرت مهارتی با عنوان ( The Skilled Immigration Act) قرار است در سال ۲۰۲۰ به اجرا درآید. پس بنابراین، هموطنان دارای مدرک فنی و حرفه ای نیز همانند دارندگان مدرک دانشگاهی از سال ۲۰۲۰ می توانند برای اخذ ویزای کار آلمان درخواست دهند.

مطابق برآوردهای دولت فدرال آلمان، قانون جدید سالانه در حدود ۲۵۰۰۰ کارگر ماهر را از تمام نقاط دنیا به کشور آلمان جذب خواهد کرد. بر طبق همین قانون، هم دانشگاهیان دارای مدرک دانشگاهی مورد تایید در آلمان و هم کارگران دار ای مدارک فنی و حرفه ای معتبر در آلمان جزو افراد متخصص محسوب شده و از امکان مهاجرت به آلمان از طریق تخصص برخوردار هستند.

اگر شما جزو فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و یا کارگر ماهری با مدرک فنی و حرفه ای می باشید، مهاجرت کاری به آلمان تحت قانون جدید مهاجرت مهارتی در سال ۲۰۱۹ می تواند ایده آل شما باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

طبق قوانین آلمان، سرمایه گذاری در این کشور برای اتباع خارجی آزاد می‌باشد و هر فردی که در این کشور سرمایه گذاری کند می‌تواند برای مدیریت کسب و کار و سرمایه خود اقامت آلمان را دریافت نماید. قانون اقامت آلمان به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد تا اجازه اقامت ملی سه ساله را صادر کنند. سرمایه گذاران موظف هستند یا شرکت خود را تأسیس کنند یا مبلغ قابل توجهی را در یک شرکت آلمانی سرمایه گذاری کنند. روند درخواست ویزا حدود یک ماه طول می کشد، با این حال روش شرکت و سرمایه گذاری و تأیید مقامات محلی ممکن است بیشتر طول بکشد.

روش های سرمایه گذاری در آلمان

  • راه اندازی یک کسب و کار بر پایه فعالیت‌های حرفه‌ای و فردی (مانند رستوران، کافی شاپ و …)
  • ثبت شرکت مسئولیت محدود در آلمان
  • ثبت شرکت تضامنی
  • تاسیس دفتر نمایندگی یا شعبه (Niederlassung)

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

معمولا اخذ تابعیت کشور المان از طریق تولد در شرایط خاصی امکان پذیر است. کشور المان مشخصا و به طور اصلی نظام تابعیتی خون را انتخاب نموده است مانند دیگر کشورهای همسایه اش و به طوری که اگر طفلی با پدر یا مادر المانی در کشور المان یا خارج از المان متولد شود طبق اصل خون، تابعیت آلمان را اتخاذ می کند نکته ی اساسی اینکه قانون المان مادر المانی را هم پذیرفته است نه مانند برخی کشورها که فقط پدر را اینگونه می شناسند.

اما در بعضی اوقات کشور المان به طور نسبی و فرعی اصل خاک را مبنای قانونی تابعیت قرار می دهد و آن این است که به عنوان مثال اگر طفلی در کشور المان متولد شود که پدر و مادر و والدین وی بی تابعیت باشند یا مشخص نباشند، یعنی اینکه فردی در این کشور به دنیا بیاید و پدرو مادر این فرد معلوم نباشد و بی پناه باشد. طفل به طور فرعی از طریق نظام خاک تابعیت المان را می گیرد هم چنین والدین طفل که تابعیتی ندارند نیز از طریق تولد فرزند خود می توانند تابعیت کشور المان را کسب کنند.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

به طور کلی ، ازدواج در آلمان یک امر کوتاه و یک واقعیت است. این کشور مناظر بسیار عاشقانه و مکانهای زیبایی را برای عروسی و ماه عسل رویایی شما ارائه می دهد. با این حال ، وزارت امور خارجه فدرال ، ازدواج را به عنوان “یک عمل قانونی الزام آور” و نه یک عمل عاشقانه می داند.

در آلمان، هر ازدواج معتبر باید در دفتر رجیستری (انجام شود Standesamt کشیش ها ، وزرا ، خاخام ها ، ائمه اطهار یا افسران کنسولی ممکن است ازدواج قانونی را انجام ندهند – فقط یک ثبت نام کننده رسمی می تواند این کار را انجام دهد. اگر قصد دارید عروسی را به عنوان مثال در کلیسا یا کنیسه خود برگزار کنید ، ابتدا باید مراسم عمرانی در اداره ثبت احوال ( استندسامت ) انجام شود.

مهاجرت از طریق پناهندگی

روش اقامت از طریق پناهندگی مناسب افرادی است که به دلیلی مانعی اساسی جهت ادامه حیات خود در سرزمین مادری خویش دارند. این موانع ممکن است، موانع سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی باشند.

موسسه آریاناپارس با در اختیار داشتن مجوز فعالیت در زمینه ی اعزام نیروی کار از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجوز فعالیت در حوزه اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیتی در زمینه ی اقدامات مرتبط با موضوع پناهندگی صورت نمی دهد. علاوه بر این، به هم میهنان عزیزمان قویاً توصیه می نماید تا قبل از انجام هرگونه اقدام مرتبط با موضوع پناهندگی آلمان نسبت به خطرات این عمل آگاهی کامل کسب نمایند.

بهترین و آسانترین روش مهاجرت به آلمان

نمی توان روش خاصی را به عنوان بهترین و راحت ترین روش مهاجرت به آلمان در نظر گرفت. هر شخص بنا به شرایط خود می تواند بهترین روش را برای مهاجرت به این کشور بر گزیند. اما براسا تجربیات در سال های گذشته بیشترین روش مورد استفاده با درصد موفقیت بالا که در انتها منجر به اخذ اقامت آلمان گردد روش مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و کار می باشد.

معایب مهاجرت به آلمان

شرایط ویژه کشور آلمان و فرصت های بی شماری که در اختیار مهاجرین خارجی قرار داده است تا باعث افزایش تقاضا جهت مهاجرت به این کشور شود، باعث شده تا عده زیادی از افرادی که تمایل به مهاجرت به آلمان دارند نیز خود را در گیر چالش های پیش بینی نشده ای نبیند.

طولانی بودن وقت های سفارت

افزایش تعداد درخواست های متقاضیان ایرانی جهت مهاجرت به آلمان به سفارت این کشور باعث ایجاد صف های طولانی انتظار جهت دریافت ویزا به این کشور شده است. گاهی مدت زمان انتظار به حدی طولانی است که عملاً درخواست اولیه دیگر کاربردی ندارد.

مثلاً گاهی مدت زمان انتظار برای وقت سفارت آلمان جهت وقت بررسی ویزای تحصیلی ۲ سال به طول می انجامد و پس از ۲ سال دانشجو با افزایش ۲ ساله سن خود به عنوان یک محدودیت روبروست چرا که فاصله مقاطع تحصیلی وی (یا به اصطلاح گپ تحصیلی) بیشتر شده است، در نتیجه شانس اخذ ویزای وی کاهش می یابد.

امنیت کم

پس از جنگ در سوریه و نا امنی های اخیر در شمال آفریقا و خاورمیانه، سیل مهاجرین از این سرزمین ها به اروپا روانه شد و قطعاً بسیاری از آوارگان جنگی در انتخاب بین آلمان و سایر کشور های اروپایی، این گزینه را بهترین انتخاب جهت شروع زندگی دوباره خود نداشتند. همین مساله باعث ورود تعداد بی شماری از این مهاجرین به کشور آلمان شده است.

حتی اگر یک متقاضی موفق به اخذ ویزای آلمان نیز گردد، برای یافتن فرصت های شغلی مناسب می بایست علاوه بر مردم آلمان و مهاجرین قانونی، با این دسته از مهاجرین غیر قانونی رقابت کند و همین مساله شانس پیدا کردن فرصت شغلی در کشور آلمان را کمتر خواهد کرد.

نژادپرستی

پس از همه اتفاقات تلخی که نازی ها (نژاد پرستان افراطی آلمانی) در جنگ جهانی دوم مسبب آن شدند، امروز نژاد پرستی در دنیا یک جرم محسوب می گردد. با این همه هنوز می توان آلمانی ها را در طبقه نژاد پرست ترین ملت ها خواند.

علاوه بر مسائل اخلاقی و فرهنگی که در اثر تبعیض های نژادی پیش روی مهاجرین قرار دارد، مشکلات ناشی از عدم اعتماد کارفرمایان آلمانی در پاره ای از اوقات باعث کند شدن مسیر پیشرفت مهاجرین ایرانی در مقایسه با سایر رقبا با ملیت های آلمانی، اروپایی گشته است.

مزایای مهاجرت به آلمان

کشور آلمان به دلیل ایفا کردن نقش اساسی در جنگ جهانی دوم به کانون تغییرات بافت جمعیتی در اروپا تبدیل شد. تحولات جمعیت در این کشور و ورود مهاجرین به این کشور را می توان در سه برهه زمانی طبقه بندی کرد:

اقتصاد آلمان

در دهه ۱۹۶۰ پس از رشد چشمگیر اقتصادی در اروپا و آلمان موسوم به “معجزه اقتصادی”، آلمان غربی با امضای توافق های دو جانبه با کشور های ایتالیا، ترکیه، یونان و چند کشور دیگر، اقدام به جذب نیروهای کار از این کشورها نمود. طبق این توافق نامه ها، فرزندانی که در این مدت از این مهاجرین در کشور آلمان به دنیا آمدند، حق اقامت دائم در کشور آلمان را دریافت می کردند.

حامی مهاجران

تا سال ۱۹۹۳، آلمان به تعداد بسیار زیادی از مهاجرینی که به شکلی درگیر موضوع جنگ بودند، به عنوان پناهنده های جنگی، حق اقامت در این کشور را اعطا کرد. بیشتر این مهاجرین، از کشور های اروپای شرقی و آسیا بودند. بسیاری از ایرانیان ساکن در کشور آلمان در حال حاضر، در این دوره زمانی در طول جنگ تحصیلی ایران با عراق به این کشور مهاجرت داشتند.

آمار مهاجران

از سال ۱۹۹۳ تا امروز، آلمان پذیرای موج سوم مهاجرین به این کشور بوده است. مهاجرینی که به دو دسته تقسیم می شوند، ساکنین سایر کشور های اروپایی که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده بودند، نظیر لهستان، رومانی و کرواسی و همچنین مهاجرینی از غرب آسیا و خاورمیانه.

نکته جالب اینکه بیشتر از ۵۵ درصد از افرادی که از دولت آلمان کمک های مالی به عنوان بیمه بیکاری دریافت می کنند، به شکلی سابقه ی مهاجرت به این کشور را دارند.

هزینه های زندگی در آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان و هزینه های زندگی در این کشور

هزینه مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۲۱ به نوع ویزا و روش مهاجرتی شما بستگی دارد. هر فردی جهت مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت، از روش مورد نظر خود اقدام می‌ نماید. این روش می‌تواند بسته به روش اقدام برای او پرهزینه یا کم‌ هزینه باشد.

در هر روشی از مهاجرت پای وکیل و حق‌ الوکاله در میان است. از سوی دیگر، مدارک شما و امور اداری که جهت تایید مدارک نیاز است، همه این‌ ها ‌هزینه‌ بردار است. برای مثال هزینه ترجمه اسناد و مدارک مبلغی بالغ بر ۲۵ الی ۶۰€ (یورو) است. هزینه مهاجرت به آلمان به چند بخش تقسیم می شود. متقاضیانی که قصد ورود به خاک کشور آلمان را دارند می بایست از هزینه مهاجرت به آلمان و همچنین هزینه های زندگی در این کشور اطلاعات کافی داشته باشند.

هزینه مهاجرت به آلمان و دریافت ویزا نوع ویزا
۶۰ € ویزای ترانزیت هوایی
۶۰ € ویزای کوتاه مدت (بزرگسالان)
۳۵ € ویزای کودکان ۶ الی ۱۲ سال
رایگان ویزای کودکان زیر ۶ سال
۳۵ € ویزای شهروندان گرجستان، روسیه و اوکراین
۳۷٫۵ € ویزای بلند مدت آلمان

هزینه های زندگی در کشور آلمان

تعداد افراد هزینه
یک نفر (یک ماه) ۸۰۰ €
یک خانواده چهار نفره (یک ماه) ۲٫۸۰۰ €
هر دانشجو (یک ماه) ۶۱۵ €
شغل میزان درآمد
صندوقدار ۱۳٫۳۲۰ €
مدیر تولید ۴۶٫۰۰۰ €
معلم ۲۸٫۲۰۰ €
مهندس نرم افزار ۴۴٫۵۰۰ €

هزینه های مسکن و خانه

آپارتمان هزینه
یک خوابه مرکز شهر ۱۰۳۰ €-۷۰۰ €
سه خوابه مرکز شهر ۱۹۵۰ €-۱۴۴۰ €
یک خوابه حومه شهر ۷۹۰ €-۵۵۰ €
سه خوابه حومه شهر ۱۵۰۰ €-۱۰۵۰ €

• امکانات (آب، برق، گاز و غیره) ۲۵۰ €
• یک لیتر بنزین ۱٫۳۳ €
• حمل و نقل ماهانه با وسایل نقلیه عمومی ۸۰ € سفر ۸ کیلومتری (تاکسی) ۲۰ € و بلیط تک سفره اتوبوس ۲٫۷۱ €

مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت

گام آخر در مسیر مهاجرت به آلمان اخذ تابعیت این کشور می باشد. روشی برای اخذ تابعیت آلمان در زمانی کوتاه وجود ندارد. در تمامی روش ها فرد باید مدت زمان مشخصی را در کشور آلمان اقامت کند و سپس اقامت دائم آلمان را اخذ نماید تا بتواند برای تابعیت آلمان درخواست کند.

افرادی که همسر آلمانی دارند می توانند پس از ۳ سال زندگی در آلمان جهت اخذ تابعیت درخواست نمایند. برای افراد دیگر در حالت عمومی شخص باید حداقل به مدت ۵ سال در کشور آلمان به کار بپردازند و مالیات پرداخت کند تا بتواند اقامت دائم آلمان را دریافت کند. پس از اخذ اقامت دائم نیز شخص پس از گذشت ۳ سال دیگر می تواند برای اخذ تابعیت و پاسپورت آلمانی اقدام کند. برای تحقق این امر شخص باید نشان دهد که با جامعه آلمان ادغام شده است و با فرهنگ، تاریخ و زبان این کشور آشنایی کامل دارد.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

کشور آلمان پس از آمریکا دومین مقصد محبوب پرستاران و پزشکان در جهان می باشد، شغل پرستاری در آلمان با مسئولیت های فراوانی همراه خواهد بود. در بعضی از موارد مانند پرستاران بخش ICU برخی از وظایف پزشکان را پرستاران انجام می دهند، از این رو سطح دانش و توانایی پرستاران بسیار حائز اهمی می باشد و کوچکترین اشتباه و سهل انگاری می تواند باعث ممنوعیت شغلی پرستاران شود.

با توجه به درآمد قابل توجه شغل پرستاری در آلمان افراد بسیاری متقاضی کار در این کشور می باشند، طبق قوانین مهاجرت به آلمان برای اشتغال در حرفه پرستاری مدارک تحصیلی افراد می بایست مورد تائید دولت آلمان باشد، در غیر اینصورت افراد می بایست با شرکت در دوره های پرستاری مدارک خود را با استانداردهای کشور آلمان معادل سازی (Document equivalence) نمایند.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان بسته به مدرک و سابقه کار افراد متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال افرادی که مدرک پرستاری خود را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا دریافت نموده باشند مورد تائید دولت آلمان خواهند بود. ولی افرادی که از کشورهای دیگر مدرک پرستاری خورد را دریافت نموده اند می بایست با شرکت در دوره های پرستاری مدرک خود را با استانداردهای کشور آلمان معادل سازی نمایند.

در حال حاضر مهاجرت پرستاران به آلمان به ۲ روش امکان پذیر خواهد بود، هریک از روش های مهاجرتی پرستاران به آلمان شرایط مختص به خود را دارد ولی موضوع مشترک بین این ۲ روش که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تائید مدارک پرستاران و دانش زبان آلمانی این افراد خواهد بود. به طور کلی روش های مهاجرت پرستاران به آلمان به شرح ذیل می باشد:

  • پیشنهاد شغلی از کارفرما (job offer)
  • ویزای جستجوی کار (job search)

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط ویزای کار پرستاران

همانگونه که اشاره گردید مهاجرت پرستاران به آلمان از ۲ روش امکان پذیر خواهد بود، مدارک وشرایط اخذ ویزای هر یک از روش های مورد نظر متفاوت خواهد بود. این ۲ روش مهاجرت پرستاران به آلمان در کلیت شباهت و تفاوت های مختلفی برخوردار می باشند، ولی از لحاظ مزایا و شرایط ویزا بسیار متفاوت خواهند بود.

بدون شک مهاجرت پرستاران به آلمان به واسطه پیشنهاد شغلی (job offer) نسبت به ویزای جستجوی کار (job search) از مزایای بی شمار برخوردار خواهد بود. یکی از مهم ترین مزایای مهاجرت پرستاران به آلمان از طریق (job offer) ورود سریع افراد به بازار کار این کشور می باشد، ولی افرادی که از طریق ویزای جستجوی کار به آلمان مهاجرت می نمایند می بایست نظر کارفرمایان را برای استخدام جلب نمایند که این موضوع می تواند از طرفی هزینه بر باشد و از سوی دیگر مدت زمان مشخصی برای دست یابی به موقعیت شغلی مورد نظر وجود دارد. در این بخش از مطلب مزایا و شرایط هر ۲ روش مهاجرت پرستاران به آلمان را در قالب یک جدول ارائه می نماییم.

شرایط و مزایای ویزا ویزای (job offer) ویزای (job search)
اجازه همراه از ابتدا پس از عقد قرارداد کاری و دریافت بلوکارت
نیاز به تائید مدارک دارد دارد
آشنایی با زبان آلمانی بسته به کارفرما B1 – B2 B2
سابقه کار مورد نیاز بسته به نظر کارفرما حداقل ۳ سال
زمان اخذ اقامت دائم آلمان پس از ۳ سال پس از ۳ سال

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط مهاجرت تحصیلی پرستاران به آلمان

افرادی که دارای مدرک پرستاری می باشند و بنا به دلایلی نظیر عدم سابقه کار و … امکان مهاجرت کاری به آلمان را ندارند می توانند از طریق تحصیل در آلمان وارد این کشور شوند

بر اساس قوانین مهاجرتی آلمان پرستارانی که از طریق تحصیل وارد دوره های آموزشی این کشور می شوند پس از گذراندن دوره های مورد نظر با موفقیت به صورت تضمینی استخدام می شوند. شرایط مهاجرت تحصیلی پرستاران به آلمان به شرح ذیل می باشد:

  • شرکت در دوره آموزشی ۱۰۰ الی ۸۰۰ ساعته را جهت آشنایی تخصصی با رشته مربوطه، البته این مقدار ساعت با توجه به ریز نمرات و مقدار سابقه کاری افراد مشخص خواهد شد
  • دریافت حقوق ماهیانه در طول دوره آموزشی، حدود ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو (با توجه به تغییر قوانین، این ارقام ممکن است متغیر باشند)
  • حداکثر شرایط سنی ۴۵ سال 
  • حداقل مدرک زبان B2 آلمانی
  • افراد پس از اتمام دوره به طور تضمینی استخدام خواهند شد
  • پس از اتمام دوره حقوق ماهیانه چیزی بین ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو می باشد (با توجه به تغییر قوانین، این ارقام ممکن است متغیر باشند)
  • دریافت اقامت آلمان پس از استخدام
  • ادامه تحصیل به شرایط شغلی افراد بستگی دارد

پروسه دریافت ویزا برای مهاجرت کاری پرستاران به آلمان

پروسه مربوط به دریافت ویزای کار آلمان برای پرستاران بسته به روش مهاجرتی مورد نظر تفاوت خواهد داشت، به طور کلی اولین قدم برای دریافت هر نوع ویزایی دریافت وقت سفارت مورد نظر می باشد.

تفاوت اصلی اخذ ویزای کاری پرستاران بین ۲ روش مهاجرتی موجود نیز مدت زمان انجام پروسه اخذ ویزا می باشد. در ادامه با پروسه دریافت ویزای کاری پرستاران بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط اخذ ویزا (job offer) (job search)
مدت زمان انجام پروسه حداکثر ۶ ماه ۱۸ الی ۲۲ ماه
هزینه های صدور ویزا ۸۰ یورو ۸۰ یورو
شرایط سنی متقاضی حداکثر از ۵۰ سال حداکثر ۴۵ سال
سابقه کار حداقل ۱ سال حداقل ۳ سال

آلمان,آلمان,آلمان

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به آلمان

به طور کلی برای دریافت هر نوع ویزایی ارائه مدارک مربوطه الزامی خواهد بود، ویزای کاری پرستاران در آلمان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. جهت اخذ ویزای کاری آلمان با توجه به نوع روش مهاجرتی پرستان به آلمان مدارک مختلفی باید ارائه گردد. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای کاری آلمان برای پرستاران به شرح ذیل می باشد:

  • حداقل مدرک کارشناسی پرستاری
  • حداکثر سن ۴۵ سال
  • حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط
  • آشنایی با زبان آلمانی در سطح B2
  • تمکن مالی مورد نیاز
  • گواهی سلامت (تست پزشکی)
  • گواهی عدم سوء پیشینه

لازم به ذکر است افرادی که دارای پیشنهاد کار از کارفرمایی در آلمان هستند و قصد دارند از طریق (job offer) اقدام نمایند علاوه بر مدارک فوق ملزم به ارائه دعوتنامه کاری از کارفرما خواهند بود.

آلمان,آلمان,آلمان

درآمد پرستاران در آلمان

آلمان قدرت اول اروپا از لحاظ اقتصادی است، این کشور در بین کلیه کشورهای اروپایی پایین ترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است، ازسوی دیگر میانگین درآمد ماهیانه افراد در آلمان بیش از ۴۶۰۰ یورو می باشد که از این لحاظ افراد شاغل در آلمان بالاترین میزان حقوق را در بین کلیه کشورهای اروپایی دریافت می نمایند. شغل پرستاری یکی از برجسته ترین و مورد احترام ترین مشاغل کار در آلمان می باشد، پرستاران از وجه اجتماعی قابل توجهی در بین مردم آلمان برخوردار می باشند. علاوه بر این شغل پرستاری در آلمان از جمله مشاغل پردرآمد به شمار می آید.

میزان درآمد ماهیانه پرستاران مانند سایر مشاغل دیگر به عوامل مختلفی ارتباط دارد. معمولاً پرستاران خارجی به علت عدم آشنایی کامل با زبان آلمانی در ابتدا به عنوان کمک پرستار و به صورت نیمه وقت مشغول به کار می شوند و پس از گذشت ۱ سال با کسب تجربه کار و آشنایی کامل با زبان آلمانی به عنوان پرستار به صورت تمام وقت در شیفت های کاری موجود مشغول به کار می شوند. در حال حاضر حداقل درآمد ماهیانه برای شغل پرستاری در آلمان ۲۵۰۰ یورو و حداکثر ۷۵۰۰ یورو می باشد. پرستاران در آلمان ۵ روز در هفته مشغول به کار می باشند، ساعت کار مشاغل پرستاری معمولاً ۸ ساعت در روز خواهد بود. در این بین عوامل مختلفی وجود دارد که باعث افزایش حقوق پرستاران می شود که عبارتند از:

  • سطح تحصیلات و تخصص
  • سابقه کار و توانایی فردی
  • گذراندن دوره های تخصصی
  • تسلط کامل به زبان آلمانی و زبان های دیگر

 

نتیجه گیری

کشور آلمان اقتصاد و صنعت بسیار قوی دارد، به همین جهت شرایط زندگی در این کشور بسیار ایده‌آل است و همین شرایط باعث شده تا این کشور جزو مهاجرپذیرترین کشورهای جهان محسوب شود و هرساله افراد از سراسر جهان با روش‌های مختلف از جمله تحصیلی، کاری، توریستی،سرمایه‌گذاری، همراه، ازدواج، تولد، شرایط خاص و پناهندگی تصمیم به مهاجرت به این کشور را داشته باشند. از شهرهای مهاجر‌پذیر در آلمان می‌توان به هامبورگ، برلین، فرانکفورت اشاره کرد.

برای اخذ تابعیت آلمان باید حداقل ۵ سال اقامت این کشور را داشته باشید. برای اخذ پاسپورت باید کاملا به زبان آلمانی تسلط داشته باشید و با گرفتن پاسپورت می‌توانید به کشورهایی مانند امریکا و استرالیا سفر کنید.

سوال های متداول شما

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی مبلغ ۱۰۲۳۶ یورو می باشد
مدارک لازم شامل؛ مدارک تحصیلی و ریز نمرات، انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه و مدرک زبان می باشد.
مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ویزای جستجوی کار حداقل کاردانی است.
با داشتن پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلی دانشگاهی و ارائه مدرک زبان مرتبط میتوان وقت سفارت یک ماهه گرفت.
بر اساس کنوانسیون ژنو معمولا افرادی که در کشور خود از نظر دینی، سیاسی، قومی و نژادی، جنگ و ... در خطر هستند می توانند به کشور های دیگر پناه ببرند.

 

دیدگاه ها

۲۰ پاسخ به “مهاجرت به آلمان”

  1. مجله مهاجرت گفت:

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد صفر تا صد مهاجرت میشه راهنمایی بفرمایید؟

    • consultant گفت:

      سلام
      خب از چه طریقی میخواهید مهاجرت کنید باویزای کاری
      تحصیلی یاچی

  2. فائزه گفت:

    سلام وقت بخیر. من ۳۵ سالمه کارشناسی مامایی دارم و حدود ۹ سال سابقه کار دارم. شوهرم ۳۷ ساله مهندسی معدن دارن. و حدود ۱۰ سال سابقه کار در کارخانه سنگ آهن دارن.ما قصد مهاجرت به آلمان داریم. از چه طریق میتونیم اقدام کنیم؟ آیا اونجا واسه شوهرم هم فرصت کاری هستش؟

    • آریانا پارس گفت:

      سلام،ممنون،وقت شما هم بخیر،شما برای ورود به بازار کار یا تحصیل در آلمان در رشته خودتان باید آزمون تطبیق مدرک بدهید،همچنین همسرتون برای کار در کشور آلمان نیاز به مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 دارند و با داشتن مدرک زبان آلمانی میتوانند از طریق جاب آفر اقدام نمایند.

  3. صبا گفت:

    سلام وقت بخیر
    امکان گرفتن ویزای کاری آلمان هم می باشد؟ نیازی به مدرک زبان است؟

    • مشاور آریاناپارس گفت:

      سلام
      برای گرفتن اقامت آلمان از طریق ویزای کاری نیازی به مدرک زبان نمی باشد ولی داشتن دانش زبان آلمانی بسیار حائز اهمیت است.

  4. لیلا گفت:

    سلام. همسر من دکترایLibrary and Information Science داره از دانشگاه فردوسی مشهد. هیات علمی دانشگاه دولتی در تهران. دوبار پژوهشگر برتر کشور در حوزه علوم انسانی .در جشنواره فارابی رتبه آورده. طرح ملی دارد.در حوزه Scientometrics and Information Science فعالیت میکند. در سال ۱۳۸۶ فارغ التحصیل شده.
    خودم دبیر زبان انگلیسی هستم. یک فرزند ۱۵ ساله داریم.
    زبان آلمانی رو شروع کردیم.
    به چه روشی میتوانیم از طریق تخصص همسرم برای اقامت آلمان اقدام کنیم.
    در ضمن هر دو ۴۷ ساله هستیم.
    با سپاس

    • مشاور آریاناپارس گفت:

      سلام
      شما می توانید برای ویزای جستجوی کار آلمان اقدام نمایید و یا اینکه از اینجا مستقیما جاب آفر بگیرید و بعد برای ویزای کاری آلمان اقدام نمایید که البته گرفتن جاب آفر از اینجا سخت می باشد و لی چنانچه بتوانید جاب آفر را دریافت نمایید پروسه ی کاری شما راحت تر ومطمئن تر می باشد.

  5. davood گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید…رشته بنده کارشناسی عمران هستش و در شرکت نفت کار میکنم…مدارک فنی بسیار زیادی هم در رابطه با رشته تحصیلیم و کاریم دارم…۳سال هم سابقه کار دارم…زبانم هم در حد a2 هستش که ارتقا دادنش برام مشکلی نیست…مجرد هستم و ۲۸ سالمه…شرایط من برای کار در المان مناسبه…؟

    • مشاور آریاناپارس گفت:

      سلام برای ویزای کاری شما باید جاب آفر داشته باشید که عملا گرفتنش کار مشکلی هستش.بهترین روش تحصیلی هستش که باید b2 آلمانی داشته باشید.و الان متاسفانه وقت سفارت آلمان بین یک سال و نیم تا ۲ سال هستش.

  6. M.b.sh گفت:

    سلام بنده ۱۶ سالمه و مدرک زبان b1 رو تا ۱۸ سالگی میگیرم میخواستم بدونم اگه بخوام برای تحصیل در دانشگاه اقدام کنم میتونم کنارش فوتبال خودمو ادامه بدم و امکان گرفتن ویزای کار و ویزای تحصیلی هم زمان هست منظورم بستن قرارداد با یک تیم هست اگر شرایط رو بفرمایید ممنون میشم

    • مشاور آریاناپارس گفت:

      سلام
      در حین تحصیل شما می توانید کار پاره وقت داشته باشید ولی امکان ادامه دادن فوتبال برای شما می باشد. بعد از پایان دوره ی تحصیلی خود می توانید کار پیدا کرده و ویزای خود را به ویزای کار تبدیل نمایید و از این طریق اقامت و در نهایت پاس دریافت نمایید.

  7. اتیلا گفت:

    سلام خسته نباشی من تصمیم گرفتم با پسرام به کشور المان مهاجرت کنیم لطفا منو راهنمایی کنید

    • آریانا پارس گفت:

      سلام
      فرزند شما می تواند از طریق ویزای تحصیلی برای مهاجرت به کشور آلمان اقدام نمایند.
      برای اطلاع از انواع ویزای آلمان این مطلب را مطالعه نمایید.

  8. سعید گفت:

    سلام۴۴سالمه ومتاهل دارای مدارک جوشکاری تخصصی وتکنسین تاسیسات بیمارستانی وکارشناسی برق قدرت از دانشگاه آزادهستم دارای ۳فرزند۲و۱۰و۱۶جهت کار ومهاجرت به کشور آلمان میخواهم اقدام کنم لطفا راهنمای کنید متشکرم.

    • آریانا پارس گفت:

      سلام
      الویت کارفرماها با افراد خودشان و فارغ التحصیلان خودشان میباشد که انها را شاغل کنند مگرینکه درخواست شغلی داشته باشید.
      برای بلو کارت آلمان یک ویزای شش ماهه است، که در این ۶ ماه شما زمان دارید کار پیدا کنید، مدرک زبان نیاز نمیباشد ولی لازم است با زبان المانی اشنا باشید. اگر کار پیدا نکردید باید به کشور خود برگردید

  9. محمد باقر گفت:

    سلام میشه در باره ی مهاجرت ورزشی توضیح دهید اگر بخوام فوتبال خود را در آلمان ادامه دهم باید چکار کنم لطفا راهنماییم کنید و همه شرایط بگید و ادامه دادن ورزش حرفه ای در کنار تحصیل در دانشگاه چطور است

    • آریانا پارس گفت:

      سلام
      باید شرایطتان واضح تر بررسی شود.
      اینکه چندسالتان میباشد، آخرین مقطع تحصیلیتان، سطح زبان و…
      همه ی این شرایط تاثیرگذار است
      برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت با مشاورین ما در تماس باشید:
      https://arianaabroad.com/

  10. علیرضا گفت:

    باسلام ‘بنده ۵۷ساله هستم. سال۱۹۸۹از دانشگاه ITŪ به عبارتی ISTANBUL TECNICAL UNIVERSITY از دانشکده jeodezi ‘&fotogrametriفارغالتحصیل شدم
    وبیشاز۲۰سال در ایران در صنایع نفت’گاز وپتروشیمی کارکرده و سابقه کار دارم.بااندوخته ای بیش از۲۰۰هزار یورو قصد مهاجرت به آلمان ویدیوی از کشورهایی که برای انسانها ارزش قائلند قصدمهاجرت دارم.اگرامکاناتش وجودداشته باشد ‘قصدمهاجرت دارم.درصمن نسبت به زبان آلمانی بی تجربه هستم.درصورت امکان کوک‌کردن به بنده تلفن تماس: +۹۸۹۱۲۳۱۵۳۸۰۶بنام علیرضا شکوفی ارتباط برقرارفرمایید.

    • آریانا پارس گفت:

      سلام
      برای اخذ اقامت آلمان پیشنهادی که بتوان داد این است که ثبت شرکت نمایید البته شرط آن دادن ۵۱ درصد سهم به یک شریک آلمانی و آورده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یورویی میباشد . دانستن حد اقل زبان آلمانی نیز از الزامات اولیه میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت به آلمان مهاجرت به آلمان مهاجرت به آلمان مهاجرت به آلمان مهاجرت به آلمان

شبکه های اجتماعی

arrow up