شاید اگر از هر کسی که در زمینه مهاجرت کاری چند سالیست که فعالیتی داشته است بپرسید که کدام کشورها برای مهاجرت کاری بهترین هستند،  اگر در پاسخ کشور کانادا را در اولین رتبه قرار ندهد، می‌توانید انتظار داشته باشید که حتماً کانادا را به عنوان یکی از ۳ مقصد برتر برای مهاجرت کاری به شما توصیه نماید.
دو دلیل همیشه باعث شده است تا کانادا برای افراد علاقمند به مهاجرت کاری جزو اولویت‌های انتخاب باشد.
  • دلیل اول اینکه کانادا بیش از ۴۵۰ هزار نفر مهاجر در سال را برای ایجاد تعادل در رشد جمعیت خود همواره نیاز دارد.
  • علاوه بر آن صنایع مختلف در این کشور همواره به نیروی کار جوان نیاز جدی دارند و از آنجا که نرخ تولد در این کشور خیلی چشمگیر نیست ‌،سیاستمداران کانادایی چاره‌ای به غیر از اجازه مهاجرت کاری به کانادا را به نیروهای متخصص خارجی ندارند.
البته این به این معنا نیست که هر کسی با هر شرایطی می‌تواند مهاجرت کاری به کانادا داشته باشد بلکه حتماً باید الزامات اداره مهاجرت کانادا را در مسیرهایی که برای نیروی کار خارجی مشخص شده است به دست آورید. در ادامه این مقاله به سوال‌های مهمی در این رابطه پاسخ می‌دهیم سوال‌هایی نظیر سوال‌های زیر:
  • شرایط مهاجرت کاری به کانادا چیست؟
  • شانس مهاجرت کاری به کانادا چقدر است؟
  • چقدر طول می‌کشد تا از طریق کاری به کانادا مهاجرت کنید؟
  • هزینه مهاجرت کاری به کانادا ز ابتدا تا انتها چقدر می‌شود؟
  • چطور می‌توانم در کانادا کار پیدا کنم؟
  • چالش‌های مهاجرت کاری به کانادا کدام است؟
این‌ها فقط شرایط بخشی از سوالات مهم مربوط به مهاجرت کاری به کانادا باشد که سعی داریم در این مقاله به بررسی آن با ترتیب اهمیت بپردازیم.
 

مهاجرت کاری به کانادا

 

چرا از لحاظ آماری مهاجرت کاری به کانادا دور از دسترس نیست؟

شاید اگر به فکر مهاجرت کاری به آلمان بیفتید زبان آلمانی را به عنوان یک چالش پیش روی خود ببینید و یا اگر مهاجرت کاری با آمریکا برای شما گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود،ملیت ایرانی شما برای شما یک چالش جدی باشد ولی دلایلی وجود دارد تا قتی به فکر مهاجرت کاری به کانادا می‌افتید،این تصور را خیلی هم دور از دسترس احساس نکنید مهم‌ترین این دلایل را در زیر بررسی می‌نماییم.

پیرها کار می‌کند،سن کار در کانادا

وقتی نگاهی به توضیح جمعیت کانادا از نظر سنی می‌کنیم در می‌یابیم که بیشتر جمعیت فعال در حوزه کار در کانادا در صنایع مختلف جز نیروی کار جوان محسوب نمی‌شوند. فقط کافیست این موضوع را بدانید که نیروی کار بین ۱۵ تا ۲۴ سال در کشور کانادا بسیار کمتر از نیروی کار بالای ۵۵ سال در حال حاضر است، آماری که مربوط به سال ۲۰۲۴ می باشد.
این یعنی  ۱۰ سال آینده بسیاری از نیروهای کاری کشور کانادا از چرخه کار در صنایع مختلف خارج می‌شوند و نبود نیروی کار جوان برای ورود به بازار کار یک تهدید جدی برای صنایع مختلف کانادا محسوب می‌شود. پس بزرگترین دلیل اینکه دولت کانادا به روش‌های مختلف قصد اعطای ویزای کار و اقامت کاری به افراد متخصص از سایر کشورها را دارد پر واضح است.

باید حالا حالاها کار کنی،افزایش سن بازنشستگی در کانادا

یکی دیگر از دلایلی که ه شما اطمینان بیشتری می‌دهد تا شانس شما برای ورود به بازار کار کشور کانادا و مهاجرت کاری به این کشور قابل توجه است، توجه به این موضوع است که،سن بازنشستگی در کشور کانادا در چند سال گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است در سال ۲۰۲۲،سه بازنشستگی ۶۴ سال اعلام شده است این یعنی کشور کانادا برای خروج از بحران نیروی کار نیروی بازنشسته خود را نیز تا حد توان ورد استفاده قرار می‌دهد پس اگر حتی تا چند سال آینده نیز با این عدد فاصله دارید مهاجرت کاری به کانادا می‌تواند یک گزینه محتمل برای شما باشد.

اینجا کسی کاری ندارد تو سیاهی یا سفیدی،تنوع نژادی در کانادا

اگر تبعیض نژادی یک چالش بزرگ در مهاجرت کاری به کشورهایی نظیر آلمان یا انگلستان است و یا اگر ایرانی بودن بزرگترین دلیل عدم موفقیت در پروسه مهاجرت کاری به آمریکا محسوب می‌شود و حتی اگر ایرانی بودن شما دلیلی برای کمتر شدن شانس شما برای کار پیدا کردن در کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است، نگران نباشید ملیت شما در کانادا کمترین اهمیت را برای کارفرمای کانادایی دارد. در کشوری که با جمعیتی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر ،فقط ۴ میلیون نفر هندی و چینی  در خود جای داده است، نگرانی راجع به ملیت واقعاً موضوع عجیبی است.

روش‌های مهاجرت کاری به کانادا

 

روش‌های مهاجرت کاری به کانادا

دولت کانادا پیشرفته‌ترین سیستم مهاجرتی را در میان تمام کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. متقاضی مهاجرت کاری به کانادا می‌تواند برای انجام این امر روش‌های بی‌شماری را پیش روی خود ببیند.
فارغ از روش‌هایی نظیر استارتاپ یا روش‌های مبتنی بر ایجاد کسب و کار در کشور کانادا، نیروی متخصص خارجی می‌تواند از یکی از چند روش زیر برای مهاجرت کاری به کانادا استفاده نماید.

روش اول مهاجرت کاری از طریق سیستم امتیازبندی

سیستم امتیازبندی کانادا برای نیروی متخصص یعنی بررسی متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا بر اساس فاکتورهایی نظیر مدرک تحصیلی، سابقه کار، سن ،مدرک زبان ،سابقه کار کانادایی و غیره است . امتیاز مختلف به این فاکتورها در نهایت به بررسی صلاحیت متقاضی برای اعطای اقامت دائم کانادا به متقاضی منجر می شود. پس در این روش خبری از ویزای کار نیست بلکه موضوع دادن اقامت دائم کانادا به متقاضی خارجی است. 
 
در کانادا نیروی مورد نیاز جهت کار در صنایع مختلف به دو صورت ستانی و فدرال جذب می‌شود. یعنی دولت فدرال کانادا ز طریق سیستم مختص به خود اقدام به جذب نیروی کار خارجی می‌نماید و به صورت مستقل هر استان با توجه به نیازهای خود از طرق دیگر سعی در برقراری تعادل بین نیاز بازار کار و اجرین به این استان‌ها می‌شوند.
 
به طور مثال فرض کنید که یک نیروی کار ایرانی قصد مهاجرت به کانادا و به شهر ونکوور کانادا واقع در استان بریتیش کلمبیا را دارد. این متقاضی می‌تواند در دو مسیر کاملاً مجزا از هم یعنی مسیر اقدام از طریق سیستم امتیازبندی دولت فدرال کانادا و یا مسیر اقدام از طریق سیستم امتیازبندی استان بریتیش کلمبیا،جهت اخذ اقامت و مهاجرت کاری به کانادا اقدام نماید.
طبیعی است که با توجه به گسترده بودن بحث سیستم امتیازبندی در هر استان و دولت فدرال نمی‌توان در این مقاله به همه این جزئیات اشاره کرد پس سعی می‌کنیم در مقاله‌ای با عنوان مهاجرت به کانادا به عنوان نیروی متخصص به صورت همه جانبه به این موضوع بپردازیم.

روش دوم مهاجرت از طریق ویزای کار

همه متقاضیان مهاجرت از طریق کار به کانادا ملزم به گرفتن اقامت دائمی کشور از ابتدای کار نیستند بلکه کانادا هم شبیه سایر کشورها به متقاضیانی که موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی بشوند،اجازه اخذ ویزای کار و ورود به بازار کار کشور کانادا را می‌دهد. البته گرفتن این پیشنهاد کاری از یک کارفرمای کانادایی ملاحظات خاص خود را دارد یعنی هر کارفرمایی با هر شرایطی نمی‌تواند هر نیرویی را از هر کشوری جذب نماید!
مثلاً اگر یکی از دوستان شما در کانادا صاحب یک رستوران است ممکن است ملاحظات دولت کانادا به وی اجازه ندهد که به شما دعوتنامه کاری ارسال کند.
جزئیات اقدام از طریق ویزای کار کانادا را در مقاله‌ای با همین عنوان در وب سایت آریاناپارس بررسی نموده‌ایم.

روش سوم ایجاد شعبه و یا انتقال نیرو به کانادا

یکی دیگر از روش‌هایی که متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا می‌توانند به عنوان یک گزینه محتمل روی آن حساب کنند،مختص افرادی است که صاحب کسب و کار در ایران هستند و یا در کسب و کارهایی مشغول به فعالیت هستند که صاحبین آن قصد گسترش کار خود را در کشور کانادا دارند. این روش به اختصار به این شکل است که یک شرکت ایرانی با ایجاد یک شعبه در کشور کانادا ز دولت کانادا درخواست می‌کند تا به مدیری که از سوی خود شرکت برگزیده می‌شود،ویزای کاری صادر نماید تا وی بتواند برای مدیریت این شرکت به کشور کانادا مهاجرت نماید. البته طبیعیست که این روش الزامات خاص خود را دارد بنابراین سعی کردیم در مقاله مجزایی با عنوان روش مهاجرت به کانادا از طریق ICT  و مهاجرت به کانادا از طریق IMP پرداخته ایم.

 

مدت زمان مهاجرت کاری به کانادا

 

مدت زمان مهاجرت کاری به کانادا چقدر است؟

طول مدت بررسی سفارت کانادا برای صدور انواع ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی به کانادا کاملاً متفاوت است. حتی در بعضی از مواقع می‌توان برای یک نوع خاص ویزا در دو ماه مختلف از سال دو زمان مختلف تخمین زد ولیکن سعی می‌کنیم در ادامه مدت بررسی انواع ویزای کار کانادا و مدت زمان انتظار برای مهاجرت کاری به این کشور را به تفکیک بررسی کنید.

مدت زمان انتظار برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق امتیازبندی

طبیعی است با توجه به آنچه در بالاتر اشاره کردیم روش اقدام شده توسط متقاضی می‌تواند تاثیر چشمگیری در مدت زمان اقدام برای سفارت کشور کانادا داشته باشد. مثلاً فرض کنید یک متقاضی قصد اقدام از طریق سیستم امتیازبندی استان کبک را دارد،و متقاضی دیگر قصد اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق سیستم امتیازبندی فدرال مدت زمان بررسی این دو درخواست کاملاً متفاوت است و تابع شرایط و قوانین مربوط به استان و دولت فدرال است. پیش از آنکه در رابطه با مدت زمان انتظار در روش‌های امتیازبندی را مورد بحث قرار دهیم باید این زمان انتظار را به دو بخش تقسیم کنیم. زمان انتظار برای واجد شرایط شدن و زمان انتظار  پس از انتخاب شدن توسط دولت استانی  و فدرال.
 
بیای تصور کنیم که شخصی قصد دارد از طریق مهاجرت استانی به استان انتاریو کانادا مهاجرت کاری داشته باشد. این شخص باید با افزایش امتیازهای خود شانس خود را برای انتخاب شدن در این استان افزایش دهد و این امر ممکن است از چند روز تا چند سال به طول بیانجامد.
 
با فرض اینکه با توجه به فاکتورهای ذکر شده در بالا بتواند حداقل امتیاز مورد نیاز این استان را جهت مهاجرت کاری تامین نماید. حالا می‌تواند با مراجعه به سایت اداره مهاجرت استان انتاریو بازه زمانی انتظار خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا تخمین بزند. به صورت تجربی ه غیر از افراد واجد شرایط در روش اکسپرسنتری دولت فدرال سایر متقاضیان برای مهاجرت کاری از طریق امتیازبندی به کانادا زمانی بیش از یک سال و نیم را به عنوان زمان انتظار خود می‌بایست مدنظر قرار بدهند. پس طبیعیست برای تخمین درست بازه زمانی انتظار از طریق سیستم امتیازبندی کانادا در ابتدا باید بفهمید از چه روشی می‌توانید به کانادا مهاجرت کاری داشته باشید و سپس در این روش زمان بررسی پرونده شما تخمین زده شود.

مدت انتظار برای صدور ویزای کار کانادا

دولت کانادا به صورت هفتگی و ماهانه مدت زمان انتظار انواع ویزای خود را در وب سایت اداره مهاجرت این کشور به روز رسانی می‌نماید این زمان ممکن است بین چند هفته تا چند ماه متغیر باشد. این بازه زمانی ممکن است وابسته به چند فاکتور باشد که شامل تعداد درخواست‌های مهاجرتی به کشور کانادا و البته میزان شلوغ بودن اداره مهاجرت کانادا در برخی از ماه‌های سال  است.
 
ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا بسیار ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا بسیار ممنونم ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا بسیار سریع‌تر از طی ولیکن با قطعیت می‌توان گفت مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا بسیار سریع‌تر از مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص است. البته این بازه انتظار از لحظه‌ای تخمین زده می‌شود که دعوتنامه کاری متقاضی ویزای کار کانادا در دست وی باشد.یعنی اینکه مدت زمان که متقاضی می‌بایست کار مورد نظر خود را پیدا کند و مجوزهای لازم را از دولت کانادا برای درخواست ویزا دریافت نماید نیز به این زمان اضافه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *