کار به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش روی مهاجران به کشورهای اروپایی می باشد. افراد در صورت اقدام از هر روش مهاجرتی به دنبال پیدا کردن کار در اروپا هستند. بسیاری از افراد به واسطه هزینه های سایر روش های مهاجرت از جمله تحصیلی و سرمایه گذاری، خواهان روش ویزای کار می باشند.

چه کشورهایی برنامه مهاجرتی برای ایرانیان دارند؟ برای کار در اروپا چه سطحی از تحصیلات الزامی است؟ آیا می توان بدون مدرک تحصیلی برای کار در اروپا اقدام کرد؟ بهترین مشاغل برای کار در کشورهای اروپا چیست؟ چه کشورهایی شرایط ساده تری را برای کار در نظر گرفته اند؟

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ داده شود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط و قوانین کار در اروپا

Terms and conditions of work in Europe

قوانین کار در اروپا متناسب با کشور مورد نظر متفاوت می باشد و نمی توان همه قوانین را برای کشورهای اروپایی تامین داد. به صورت کلی کار در اروپا به دو صورت کار نیمه وقت و تمام وقت ارائه می شود. کار نیمه وقت معمولا مختص به دانشجویان و کارهای در حین تحصیل می باشد. کار تمام وقت که ۴۰ ساعت در هفته را در بر می گیرد به عنوان معمول ترین روش برای کار در اروپا قلمداد می شود.

در کشورهای اروپایی اولویت اول متقاضیان داخل کشور برای کار می باشند و پس از آن متخصصان اتحادیه اروپا در جایگاه دوم قرار می گیرند. از همین رو به صورت کلی شانس افراد برای کار در اروپا کاهش پیدا می کند. افراد با وجود مهارت و تخصص می توانند از شانس بهتری برخوردار هستند.

شرایط اقتصادی در کشورهای اروپایی بسیار مناسب می باشد و تولید ناخالص داخلی در کشورهای این قاره بیشتر از میانگین جهانی می باشد. متقاضیان متناسب با تخصص خود می توانند برای کشورهای مختلف اروپایی اقدام نمایند. برخی از کشورهای اروپایی برنامه های مهاجرتی را برای جذب نیروی متخصص تنظیم می نمایند تا با توجه به نیازهای خود این افراد وارد کشور شوند.

در ادامه این مقاله شرایط کار در اروپا برای ایرانیان را مورد بررسی قرار می دهیم و کشورهای برتر را معرفی می نماییم.

شرایط کار در اروپا برای ایرانیان

در حال حاضر تعداد محدودی از کشورهای اروپایی شرایط کار را برای ایرانیان در نظر گرفته اند. از همین رو ایرانی ها باید در ابتدای کار در صدد پیدا کردن یک کارفرما باشند. در صورت پیدا کردن کارفرما، شرایط راحتتر می شود و می توان برای کار در اروپا شرکت کرد.

در ادامه به برخی از روش های کار در اروپا برای ایرانیان اشاره شده است.

کار در سوئد

کشور سوئد برنامه مستقلی را برای کار در این کشور طراحی نکرده است. ولی افراد قادر خواهند بود به واسطه دوره های زبان در این کشور اقدام نمایند و در صورت پیدا کردن فرصت شغلی ویزای کار اروپا را دریافت نمایند. در این روش مهاجرتی، رشته تحصیلی اهمیت چندانی ندارد و همگی می توانند برای آن اقدام نمایند.

کار در دانمارک

پزشکان، دندانپزشکان و پرستان ایرانی قادر خواهند بود برای ویزای کار در کشور دانمارک اقدام نمایند. این گروه از متقاضیان در صورت ارائه مدرک تحصیلی و یک سال سابقه کار واجد شرایط این برنامه مهاجرتی می باشند. در ابتدای کار یک ویزای سه ساله به افراد تعلق می گیرد و پس از سپری کردن دوره زبان دانمارکی و قبولی در آزمون های تخصصی می توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

کار در آلمان

یکی از روش های معمول کار در اروپا، برنامه جستجوی کار در کشور آلمان می باشد. افراد قادر خواهند بود با مدرک تخصصی و سه سال سابقه کار برای ویزای جستجوی کار در این کشور اقدام نمایند. در این روش فرصت شش ماهه ای را به متخصصان داده می شود تا در این بازه زمانی کار مورد نظر را پیدا کنند.

در صورت پیدا کردن کار Blue Card برای این گروه صادر می شود. در صورت سه سال کار و پرداخت مالیات، اقامت دائم آلمان به افراد تعلق می گیرد. این روش یکی از برترین روش های کار در اروپا برای ایرانیان به شمار می رود.

سایر کشورهای اروپایی

شرایط سایر کشورهای اروپایی سیستم Job Offer است. در این روش مهم ترین موضوع اخذ دعوت نامه کاری از یک کارفرمای اروپایی می باشد. کارفرماها با توجه به نیازهای کاری برای جذب نیروی کار متخصص اقدام می نمایند. این درخواست در ابتدا در کشور مورد نظر و سایر کشورهای اروپایی آگهی می شود.

اگر نیروی مورد نظر جذب نشود، امکان ارسال دعوت نامه برای افراد خارج از اتحادیه اروپا امکان پذیر می شود. از همین رو شانس ایرانیان برای این روش بسیار پایین می باشد. در همین راستا موسسه آریاناپارس شرایط بخصوصی را ترتیب داده است، متخصصان می توانند با ارسال رزومه کاری برای موسسه شانس خود را برای این روش امتحان نمایند.

بهترین کشورهای اروپایی برای کار

مرخصی زایمان، میزان حداقل دستمزد، حقوق بازنشستگی، آموزش، مرخصی، کیفیت زندگی در محل کار و اهمیت به نیروی کار بین المللی از فاکتورهای تاثیر گذار برای انتخاب بهترین کشورهای اروپایی برای کار می باشد. لازم بذکر است رضایت مندی افراد مشغول به کار در یک کشور تاثیرگذار می باشد.

حقوق اجتماعی

در بیشتر کشورهای اروپایی، تمام حقوق اجتماعی تضمین شده است، اما استفاده از این حقوق ممکن است بین کشورها متفاوت باشد. در کل کشورهای دانمارک، فرانسه و اسپانیا به عنوان سخاوتمندترین شناخته شده اند، در حالی که کشورهای ایرلند، بریتانیا و سوئیس از حقوق محدودتری برخوردار هستند.

مرخصی برای پدران

در کشورهای اروپایی برای پدرانی که به تازگی این تجربه را چشیده باشند، مرخصی در نظر می گیرند. در فنلاند ۴۵ روز مرخصی به پدران برای تولد فرزند اعطا می شود. پس از کشور فنلاند، کشورهای اسپانیا، فرانسه، بلژیک، دانمارک، سوئد و انگلستان در جایگاه بعدی قرار دارند. این در حالیست که کشورهای اتریش، آلمان و سوئیس هیچ حقی را برای پدران در نظر نگرفته اند.

مرخصی استحقاقی

افراد در صورت کار در اروپا حداقل از ۴ هفته مرخصی برخوردار می باشند. این قانون به صورت کلی در اتحادیه اروپا برقرار می باشد. کشورهای سوئد، فرانسه و دانمارک مدت زمان بیشتری(پنج هفته) را به مرخصی استحقاقی اختصاص داده اند.

تعداد تعطیلات عمومی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. تقویم اسپانیا بیشترین تعداد را با ۱۴ روز دارد و پس از آن اتریش (۱۳)، ایتالیا (۱۲)، سوئد، فنلاند و یونان (۱۱) و فرانسه (۱۰) قرار دارند. سوئیس فقط چهار تعطیلات عمومی در سال دارد.

مزایای بیکاری

یکی از برترین مزایای کار در اروپا شرایط بیکاری و مزایای در نظر گرفته شده در این راستا می باشد. به طور کلی شرایط در اروپا در این زمینه مطلوب می باشد. بهترین کشورهای اروپا در زمینه هلند و بلژیک می باشند که تا ۱۰۴ هفته این حقوق را پرداخت می نمایند.

میزان حداقل دستمزد

نابرابری دستمزدها یک مشکل اساسی است که اروپا از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ با آن روبرو بوده است. این شکاف به ویژه در پرتغال، رومانی و ایتالیا قابل توجه است. در آغاز سال ۲۰۱۹، حداقل دستمزد ماهانه تنها در ۸ کشور اروپایی (اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند، ایرلند و لوکزامبورگ) از ۱۰۰۰ یورو فراتر رفت. لوکزامبورگ با ۲۰۷۱ یورو بالاترین حداقل دستمزد و بلغارستان با ۲۸۶ یورو کمترین دستمزد را دارد.

مراحل دریافت ویزای کار اروپا و کسب اقامت

مراحل دریافت ویزای کار در اروپا شامل دو مسیر ویزای جستجوی کار و ویزای کار مستقیم می شود. افراد با هر روشی که موفق به دریافت ویزای کار در کشورهای اروپایی شوند، پس از آن روند دریافت اقامت شروع می شود. از همین رو در ابتدای کار پیدا کردن کار و دریافت ویزا در اولویت قرار دارد.

در ادامه به روش های دریافت ویزای کار اروپا و چگونگی کسب اقامت در کشورهای اروپایی اشاره شده است.

ویزای جستجوی کار

در خصوص ویزای جستجوی کار شرایط به این منوال می باشد که فرد در ابتدا مدارک مورد نیاز برای دریافت این ویزا را تنظیم و گردآوری می کند. در صورت ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت ویزای جستجوی کار در اروپا برای ایشان صادر می گردد.

در حال حاضر کشور آلمان معروف ترین ویزای جستجوی کار در اروپا را به متقاضیان اعطا می کند. مراحل دریافت ویزا شامل وقت سفارت، آمادگی و مدارک و دانش زبان آلمانی می باشد. در صورت ارائه مدارک نام برد، ویزای ۶ ماهه برای واجدین شرایط صادر می گردد.

ویزای کار مستقیم

همانطور که از نام این نوع ویزای کار مشخص است، افراد مستقیما از کارفرمای مربوطه دعوت نامه کاری دریافت می نمایند. مراحل دریافت ویزای کار مستقیم به این شکل می باشد که متقاضیان در صورت اخذ دعوت نامه کاری، به همراه مدارکی نظیر پاسپورت و سوابق کاری و تحصیلی خود به سفارت مراجعه می نمایند. با توجه به مدت زمان دعوت نامه کاری، ویزای کار صادر می گردد.

در این روش همراهان که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می شود، حق همراهی فرد اصلی را از ابتدای امر خواهند داشت. همچنین این گروه از شانس بالای ویزای کار برخوردار می باشند.

نحوه دریافت اقامت

به صورت کلی افراد چه از طریق ویزای جستجوی کار و چه از طریق ویزای کار مستقیم که وارد کشورهای اروپایی می شوند، روند اخذ اقامت شروع می شود. این روند در کشورهای اروپایی به یک شکل می باشد. افراد در صورت سه تا چهار سال کار مستمر و پرداخت مالیات قادر خواهند بود برای اقامت دائم اقدام نمایند.

در کشورهای اروپایی ویزای کار سالانه تمدید می شود. از همین رو افراد در صورت احراز شرایط مورد نظر از جمله مشغول به کار بودن، عدم سوابق کیفری و پرداخت مالیات تمدید می شود. این روند حداقل سه سال تکرار و پس از آن اقامت برای فرد صادر می گردد.

بهترین مشاغل برای کار در اروپا

نوسانات بازار کار در اروپا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. روند آموزش عالی، توزیع جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و قوانین دولت ها برای جذب نیروی کار به عنوان اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در این بخش می باشند. به طور مثال، ۱۹ درصد از جمعیت اروپا ۶۵ سال یا بیش تر را سن دارند، همچنین امید به زندگی رو به افزایش است. جمعیت سالخورده به معنای بازار کار مناسب در صنعت مراقبت های بهداشتی است.

اگر یک کشور سرمایه گذاری بیشتری در یک بخش خاص صنعتی داشته باشد، به احتمال زیاد شغل های بیشتری در آن بخش ایجاد می شود. اگر می خواهیم حدس بزنیم که ممکن است بیشترین تقاضا در دهه آینده باشد، باید به تحقیقات و نوآوری صنعتی اروپا نگاهی بیندازیم. بر اساس جدول رتبه بندی سرمایه گذاری تحقیق و توسعه صنعتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ بخش هایی که رشد و توسعه بیشتری را تجربه کرده اند عبارتند از: تولید کنندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات ICT، صنایع بهداشتی و خودرو.

در ادامه به بهترین مشاغل برای کار در اروپا اشاره شده است. از همین رو متقاضیان در این حوزه از شانس بالاتری برای کار در کشورهای اروپایی برخوردار می باشند.

مهندسان نرم افزار و توسعه دهندگان

با ظهور فناوری دستگاه های کوچک، نیاز افزایشی به توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد. آنها می توانند در طیف گسترده ای از موضوعات فناوری و هم با مشتریان شخصی و هم شرکت کار کنند. این حرفه به عنوان بهترین شغل برای کار در اروپا شناخته می شود.

Data Scientists

علم داده، شغل دهه های بعدی است به ویژه به دلیل رشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دو مورد از بزرگترین گرایش ها در این زمینه است. دانشمندان داده از دانش پیشرفته خود در آمار، ریاضیات و علوم رایانه برای جمع آوری تحلیل ها و تفسیر مجموعه های بزرگ داده استفاده می کنند. آنها قادر خواهند بود از جهات مختلفی به هر تجارت کمک نمایند.

مهندسان مکانیک

مهندسان مکانیک می توانند در بسیاری از صنایع و پروژه ها مشغول به کار شوند. یکی از مهم ترین بخش کاری این گروه در صنعت خودروسازی می باشد. صنعت خودروسازی هر روز با رشد و چالش های مداوم همراه است.

پزشکان و پرستاران

در سال های اخیر پرستاران به دلیل پیری جمعیت به عنوان اعضای اصلی مراقبت های بهداشتی شناخته می شوند. پزشکان و سایر مشاغل مرتبط با آن مانند جراح و دستیاران همواره مورد نیاز خواهند بود. اما طی سالهای بعد این تقاضا به دلیل توسعه فناوری بویژه در زمینه زیست پزشکی می تواند در واقع افزایش یابد. این گروه در صورت تائید مدارک پزشکی در کشور مورد نظر از شرایط مناسبی برخوردار خواهند بود.

مشاوران مالی

یک مشاور مالی براساس شرایط خدمات مالی را به مشتریان پیشنهاد و ارائه می دهد. آنها می توانند طیف وسیعی از مشاوره مالی را از بودجه بندی تا برنامه ریزی املاک ارائه دهند. یکی از مهم ترین خدمات مشاوران مالی برای روند بازنشستگی و دریافت حق و حقوق در این مسیر می باشد.

دستیاران بهداشت خانگی

یک بهیار و یا دستیار بهداشت خانگی از معلولان، بیماری های مزمن، اختلالات شناختی یا مشکلات مربوط به سن مراقبت می کند. آنها می توانند خدمات کمک های اولیه را انجام دهند. انتظار می رود رشد سریع اشتغال تا سال ۲۰۲۴ به دلیل افزایش امید به زندگی و افزایش سن افزایش یابد.

فیزیوتراپیست

نقش فیزیوتراپیست در سالهای گذشته تغییر کرده است. آنها دیگر به عنوان متخصص اسکلتی عضلانی دیده نمی شوند اما به طور کلی می توانند در سلامت بالینی نقش داشته باشند.

مشاغل فنی

بازار کار در مشاغل فنی مانند جوشکار، لوله کش و برق در حال افزایش است. آنها در صنایع مختلف مورد نیاز هستند و می توانند به عنوان فریلنسر نیز فعالیت کنند. این گروه از افراد می توانند از طریق ویزای کار مستقیم و یا ویزای جستجوی کار آلمان برای کار در اروپا اقدام نمایند.

مزایا و معایب کار در اروپا

هر روش مهاجرتی دارای مزایا و معایب متفاوتی می باشد. ویزای کار از این قائده مستثنی نیست و این روش برای برخی از افراد، گزینه مناسبی می باشد. در این بخش به برترین مزایای و چالش های پیش روی کار در اروپا اشاره می شود.

مزایا

به طور قطع، ورود به کشورهای اروپایی از روش کار می تواند به عنوان روشی ایده آل برای همه افراد شناخته شود. مزایای بسیار زیادی برای کار در اروپا وجود خواهد داشت که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است.

  1. اجازه همراه در بسیاری از روش های کاری وجود دارد.
  2. این روش به عنوان کم هزینه ترین روش مهاجرتی شناخته می شود.
  3. افراد از روز اول در کشور مورد نظر مشغول به کار می شوند.
  4. شانس دریافت ویزا برای این روش مناسب می باشد.
  5. ارائه گردش و تمکن مالی در این روش حائز اهمیت نمی باشد.

معایب

چالش های کار در اروپا برای هر فرد با شرایط مختص به آن، متفاوت می باشد. از همین رو این چالش های عنوان شده را می توان به صورت کلی مورد بررسی قرار داد. از مهم ترین معایب ویزای کار به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  1. شانس پیدا کردن کار برای افراد بسیار پایین می باشد.
  2. روش های جستجوی کار، مدت زمان زیادی را برای ورود به کشور دارند
  3. محدودیت رشته های تحصیلی و سوابق کاری برای کشورهای اروپایی
  4. با توجه به محدود بودن کشورهای انگلیسی زبان، دانش زبان دیگر الزامی می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، ویزای کار در اروپا به عنوان بهترین روش مهاجرتی به این منطقه شناخته می شود. افراد از این روش بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند اقامت کشور مورد نظر را دریافت نمایند. در این روش افراد متناسب با تخصص های خود محک می خورند.

مهم ترین فاکتور پیدا کردن فرصت شغلی و تایید یک کارفرما در کشور مورد نظر می باشد. در صورت پیدا کردن آن، بقیه روند دریافت ویزای کار میسر و شدنی است. بسیاری از افراد از روش های تحصیلی وارد کشور مورد نظر می شوند تا با درس خواندن فرصت های کاری بهتری را برای خود مهیا نمایند.

از همین رو ویزای تحصیلی پلی مناسب برای کار کردن در کشور انتخابی می باشد. افراد در صورت تحصیل شانس بیشتری برای کار پید کردن خواهند داشت. از مهم ترین دلایل آن، تحصیل در کشور و آشنایی با سیستم آموزشی آن کشور می باشد و همچنین بازه زمانی بیشتری برای پیدا کردن کار برای افراد فراهم می شود.

سوال های متداول شما

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جمعیت سالخورده در کشورهای اروپایی، مشاغل مرتبط با IT و بهداشت بازار کار بسیار مناسبی را خواهند داشت.
با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، افراد در صورت کار تمام وقت و پرداخت منظم مالیات در بازه زمانی ۳ ال۴ سال موفق به دریافت اقامت دائم می شوند.
در خصوص ویزاهای جستجوی کار ارائه مدرک زبان حائز اهمیت می باشد ولی در خصوص ویزای کار مستقیم بدون مدرک زبان هم می توان اقدام کرد.
انتخاب بهترین کشور برای هر فرد با شرایط مختلف متفاوت می باشد. در حال حاضر کشور آلمان بیشترین مهاجران را برای ویزای کار استخدام می کند. از دیگر کشورهای برتر اروپایی می توان به هلند، لهستان و چک اشاره کرد.
افراد در صورت پیدا کردن کارفرما و دریافت ویزای کاری می توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به همراه در کشور مورد نظر داشته باشند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کار در لیتوانی کار در لیتوانی کار در لیتوانی کار در لیتوانی کار در لیتوانی

    شبکه های اجتماعی

    arrow up