افرادی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان را دارند فارغ از مقطع تحصیلی مورد نظر می بایست ابتدا ویزای تحصیلی انگلستان را دریافت نمایند. کشور انگلستان به واسطه دانشگاه های فوق العاده معتبر، سیستم آموزشی یکپارچه و همچنین امکانات آموزشی و رفاهی ایده الی که دارد، همواره به عنوان یکی از مقاصد مورد توجه دانش آموزان و دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

علاوه بر اعتبار و امکانات آموزشی بسیار مناسب، تحصیل در انگلستان مزایای بی شماری در پی دارد و مسیری ایده ال برای دست یابی به موفقیت و آینده درخشان خواهد بود.

انگلستان از بالاترین شاخص های اقتصادی و استانداردهای زندگی برخوردار است، سیاست های اقتصادی انگلستان همواره تاثیر بسیار مثبتی در ایجاد اشتغال زایی داشته است، از این رو دانشجویان بین المللی در این کشور می توانند به راحتی مشغول به کار شوند و بخش اعظمی از هزینه های خود را کاور نمایند. در ادامه این مطلب با شرایط و هزینه های ویزای تحصیلی انگلستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط ویزای تحصیلی انگلستان

شرایط دریافت ویزای تحصیلی انگلستان بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر در یک سری از جزئیات نظیر مدارک مورد نیاز متفاوت است، ولی در کلیت مراحل مشخصی دارد. به عنوان مثال افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان (Child student) نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت، در صورتی که برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی (General student) ارائه مدرک زبان الزامی خواهد بود.

ویزای تحصیلی انگلستان

مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی انگلستان معمولاً برای مقاطع قبل از دانشگاه ۱ ساله خواهد بود، که در صورت ادامه تحصیل دانش آموز قابل تمدید می باشد. همچنین اعتبار ویزای تحصیلی انگلستان برای مقاطع دانشگاهی معمولاً به طول دوره تحصیلی افراد بستگی دارد.

Tier 4 (General) student visa

این ویزا برای افراد بالای ۱۶ سال که قصد ادامه تحصیل در موسسات آموزشی انگلستان را دارند صادر می گردد، مدت اعتبار ویزای تحصیلی بزرگسالان حداقل ۳ ماه خواهد بود و بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر افراد تعین می گردد.

Tier 4 (Child) student visa

این ویزای تحصیلی به افراد زیر ۱۶ سال تعلق دارد، در واقع افرادی که قصد تحصیل در مدارس انگلستان را دارند می بایست برای دریافت این ویزا اقدام نمایند. معمولاً اعتبار این نوع ویزا بیش از ۱ سال خواهد بود.

ویزای تحصیلی انگلستان

Short-term study visa

این نوع ویزا برای افرادی صادر می گردد که قصد تحصیل در دوره های کوتاه مدت در انگلستان را دارند، مدت اعتبار این ویزا حد اکثر ۶ ماه خواهد بود و اغلب برای افرادی مناسب است که برای گذراندن دوره های زبان در انگلستان اقدام می نمایند.

انگلستان,انگلستان,انگلستان

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی انگلستان

قطعاً برای دریافت هر نوع ویزایی ارائه مدارک مورد نیاز الزامی خواهد بود، ویزای تحصیلی انگلستان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ویزای تحصیلی انگلستان یکی از پرتقاضا ترین ویزاهای این کشور می باشد که به راحتی صادر می گردد. البته برای دریافت این ویزا می بایست مراحل اجرایی به دقت انجام پذیرد و مدارک مورد نیاز بدون کم و کاست ارائه گردد.

بدون شک مهم ترین مدرک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلستان ارائه نامه پذیرش است. در واقع پذیرش تحصیلی به این معنی است که یکی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزش عالی معتبر در انگلیس نامه‌ای حاوی یک کد اختصاصی موسوم به (CAS) یا Confirmation of Acceptance of Studies برای متقاضی ارسال کند و این نامه به همراه تمکن مالی، مهمترین عوامل در صدور ویزای تحصیلی انگلیس خواهند بود.

تمکن مالی مدرکی است که اثبات می نماید فرد متقاضی تحصیل در انگلستان توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را به مدت ۱ سال دارد.

جهت اطلاع از شرایط و هزینه های زندگی در انگلستان این مقاله را مطالعه نمایید: زندگی در انگلستان

به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی انگلیس به شرح ذیل می باشد:

  • نامه پذیرش از موسسات آموزشی معتبر در انگلستان
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک زبان مورد نیاز
  • Study plan
ویزای تحصیلی انگلستان

هزینه ویزای تحصیلی انگلستان

برای دریافت هر نوع ویزایی متقاضیان می بایست مبالغ مختلفی را به سفارت کشور مورد نظر پرداخت نمایند. هزینه های مربوط به دریافت ویزای تحصیلی انگلستان بسته به طول دوره تحصیل افراد در این کشور متغیر خواهد بود. برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان متقاضیان علاوه بر پرداخت هزینه مربوط به صدور ویزا می بایست هزینه های مراقبت های بهداشتی سالیانه (بیمه دانشجویی) را نیز در این کشور پرداخت نمایند.

از سوی دیگر دانشجویانی قصد دارند برای خانواده خود ویزای همراه دریافت نمایند می بایست هزینه اخذ ویزای همراه را نیز پرداخت نمایند. به طور کلی هزینه های دریافت ویزای تحصیلی انگلستان و مراقبت های بهداشتی سالیانه به شرح ذیل می باشد:

ویزای تحصیلی ۶ ماهه ویزای تحصیلی ۱۱ ماهه ویزای تحصیلی بیش از یک سال ویزای همراه مراقبت های بهداشتی سالیانه
۹۷ پوند ۱۸۶ پوند ۳۴۸ پوند ۳۴۸ پوند ۳۰۰ پوند

مراحل و نحوه اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

به طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان ۲ مرحله اصلی وجود دارد، مرحله اول اخذ نامه پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزشی معتبر می باشد و قدم دوم اخذ ویزای تحصیلی از سفارت. در واقع برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان افراد می بایست ۴۰ امتیاز کسب نمایند، ۳۰ امتیاز به نامه پذیرش معتبر از دانشگاه تعلق دارد و ۱۰ امتیاز به نامه تمکن مالی.

برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزشی انگلستان افراد با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود و ارزیابی شرایط دانشگاه ها از بین گزینه های موجود می توانند بهترین دانشگاه را انتخاب نمایند، پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر فرد متقاضی می بایست مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب دانشگاه واریز نماید و سپس نامه پذیرش برای وی صادر می گردد.

مراحل انجام کار جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلستان توسط مجموعه آریاناپارس

پس از دریافت نامه پذیرش معتبر از دانشگاه مورد نظر فرد متقاضی با جمع آوری مدارک مورد نیاز در زمان مشخص شده از سوی سفارت جهت ارائه مدارک تکمیلی به منظور اخذ ویزا به سفارت مراجعه می نماید.

مدت زمان پاسخگویی سفارت

معمولاً امکان پیش بینی دقیقی در ارتباط با مدت زمان پاسخگویی سفارت به درخواست ویزای افراد متقاضی وجود نخواهد داشت، در واقع پاسخگویی به درخواست ویزا بسته به نوع ویزای درخواستی از سوی افراد متقاضی، ترافیک کاری سفارت و مدارک ارائه شده متغیر خواهد بود.

به طور کلی مدت زمان پاسخگویی سفارت انگلستان به درخواست ویزای افراد متقاضی پس از دریافت مدارک و انجام انگشت نگاری بین ۱۰ روز الی ۱ ماه خواهد بود. لازم به ذکر است در طول این مدت متقاضیان از وضعیت ویزا و پاسپورت خود اطلاعی نخواهند داشت، تا زمانی که پاسپورت شخص متقاضی برای وی ارسال گردد.

دلایل عدم صدور ویزای تحصیلی انگلستان

قطعاً برای دریافت هر یک از ویزاهای انگلستان نظیر ویزای توریستی، تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری افراد متقاضی ملزم به ارائه مدارک مشخصی خواهد بود. هر یک از ویزاهای فوق بنا به دلایل و نظر افیسر پرونده امکان دارد مورد تایید قرار گیرد یا ریجکت شود.

ویزای تحصیلی انگلستان

معمولاً با توجه به تفاوت در ماهیت هر یک از ویزاهای انگلستان دلایل ریجکتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال مهم ترین دلایل ریجکتی ویزای توریستی سابق سفر ناکافی، تمکن مالی نامناسب، دعوت‌نامه نامعتبر، برنامه سفر نامشخص و به ‌طور کل تردید آفیسر از دلایل سفر و بازگشت متقاضی به کشور مبدأ پیش از پایان اعتبار ویزا می باشد.

درحالی که دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی را در مواردی نظیر نامه پذیرش از موسسات آموزشی، مدرک تحصیلی نامعتبر، عدم ارائه تمکن مالی مناسب جهت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در انگلستان و … جستجو کرد.

بنابراین می‌توان گفت مدارکی که متقاضی به سفارت انگلیس برای درخواست ویزا ارائه می‌دهد، سرنوشت تأیید و یا ریجکت ویزای انگلیس را تعیین خواهد کرد. مواردی همچون مدارک جعلی، سابقه کیفری، وابستگی خویشاوندی ضعیف در کشور مبدأ، تخلفات ویزایی در گذشته و قرار گرفتن در بلک لیست کشورهای دیگر و نزدیک بودن بیش‌ از حد زمان سفر با وقت سفارت مهم‌ترین دلایل ریجکت ویزای انگلیس محسوب می‌شوند.

نحوه اعتراض به رد ویزای انگلستان

بدون تردید برای اعتراض به ریجکتی ویزای انگلستان ابتدا می بایست اطلاعات مفیدی در ارتباط با علت ریجکتی ویزا در اختیار داشته باشید. روند اعتراض به ریجکتی ویزای انگلستان از مراحل بسیار تخصصی و حساسی تشکیل گردیده است، از این رو توصیه می گردد که از یک کارشناس یا وکیل رسمی که سال ها تجربه کنترل مدارک را دارد و به سازوکار سفارتخانه ها و نحوه فرجام خواهی اشراف کامل دارد استفاده نمایید.

ویزای تحصیلی انگلستان

نکته ‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در ویزاهای توریستی انگلیس، نظر افسر ویزا تصمیم نهایی در خصوص پرونده خواهد بود و هیچ امکانی برای اعتراض و یا بررسی مجدد وجود نخواهد داشت. در پرونده‌های توریستی تنها باید به فکر رفع ریجکتی و اقدام مجدد از طریق ارائه مدارک جدید بود. اما در سایر انواع ویزای انگلیس (Tier 1,2,4,5 ) حق اعتراض وجود خواهد داشت به شرطی که در نامه ریجکتی سفارت موسوم به Refusal Letter امکان اعتراض به ریجکت ویزای انگلیس (Appeal) و یا بررسی مجدد (Administrative Review) ذکرشده باشد.

باید توجه داشت اعتراض به ریجکت ویزای انگلیس زمانی منطقی و مثمر ثمر خواهد بود که دلایل، توضیحات و مدارک ارائه شده متمم، بتواند ابهامات موجود در خصوص پرونده را منتفی کند. در غیر این صورت اعتراض و فرجام‌خواهی نه ‌تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه موجب از دست رفتن زمان برای اقدام مجدد و همچنین تحمیل هزینه های بی‌دلیل خواهد شد.

مدت زمان اعتراض به رد ویزای انگلستان و زمان رسیدگی

طبق اطلاعات انتشار یافته در وب ‌سایت رسمی سفارت انگلستان مدت ‌زمان رسیدگی به بازنگری و بررسی مجدد پرونده ریجکت شده ویزای بریتانیا گاهی ۲ تا ۳ هفته و گاهی تا چند ماه به ‌طول خواهد انجامید و درست به همین دلیل است که به معترضین به ریجکت ویزای انگلیس توصیه ‌شده است این روند را از طریق وکیل رسمی پیگیری نمایند.

انگلستان,انگلستان,انگلستان


مدت ‌زمان اعتراض به ریجکت ویزای انگلیس نیز عموماً زمانی معین و مشخص دارد و در Refusal Letter به آن اشاره می‌شود. برای مثال اگر در نامه ریجکتی فردی ذکرشده باشد ۱ ماه برای اعتراض و یا درخواست بررسی مجدد زمان دارد، با گذشت این ۳۰ روز فرصت قانونی به اعتراضات حتی از طریق وکیل نیز ترتیب اثر داده نخواهد شد.

زمان مناسب برای درخواست مجدد ویزای انگلستان

جهت اقدام مجدد و رفع ریجکتی ویزای انگلستان زمان مشخصی وجود ندارد. به عنوان مثال بر اساس قانونی نانوشته، پس از ریجکت ویزای شینگن باید حدود ۶ ماه برای درخواست مجدد صبر کرد. این در حالی است که در ارتباط با ویزای انگلیس زمان مشخصی وجود ندارد و به‌ محض فراهم آوردن و تکمیل مدارک و اسناد لازم می‌توان برای رفع ریجکت ویزای انگلیس اقدام نمود.

نتیجه گیری

بدون شک دریافت ویزای تحصیلی انگلستان علاوه بر اینکه اجازه تحصیل در موسسات آموزشی معتبر در این کشور جذاب را فراهم می نماید، نوعی روش مهاجرتی ایده ال نیز به شمار می آید. تحصیل در انگلستان مزایای بی شماری را در پی دارد، در واقع انگلستان از بالاترین استانداردهای زندگی و امکانات اجتماعی و رفاهی برخوردار است، اجرای سیاست های مالی دقیق باعث به وجود آمدن بسترهای بسیار مناسب برای انجام فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال در این کشور شده است.

از این رو افراد تحصیل کرده در انگلستان همواره به موقعیت شغلی های ایده ال و درآمد قابل توجه دسترسی دارند. طبق قوانین مهاجرتی انگلستان از سال ۲۰۲۰ دانشجویان بین المللی پس از اتمام دوره تحصیلی خود در انگلستان اجازه اقامت ۲ ساله خواهند داشت که در این مدت در صورتی که مشغول به کار شوند می توانند اقامت دائم خود را دریافت نمایند. در کل تحصیل در انگلستان علاوه بر پیشرفت تحصیلی و استفاده از امکانات آموزشی و رفاهی ایده ال یک روش مهاجرت بسیار مناسب نیز محسوب می شود.

لینک منبع: UK study visa requirements

سوال های متداول شما

بله، به طور کلی برای تحصیل در انگلستان برای کلیه مقاطع تحصیلی یا دوره های آموزشی به ویزای تحصیلی نیاز خواهید داشت.
بله، بر اساس قوانین سیستم آموزشی انگلستان دوره کارشناسی در این کشور معمولاً ۳ ساله است و کارشناسی ارشد ۱ ساله.
تحصیل در انگلستان در کلیه مقاطع تحصیلی امکان پذیر خواهد بود، در واقع افراد از سن ۵ سالگی برای مقطع پیش دبستانی می توانند اقدام نمایند.
برای دریافت اقامت دائم انگلستان افراد می بایست پس از اتمام تحصیل در دانشگاه های این کشور مشغول به کار شوند، در واقع تحصیل در دانشگاه های انگلستان می توانند مسیر مناسبی برای دریافت اقامت دائم این کشور باشد.
بله، امکان دریافت ویزای برای همسر و فرزند دانشجو وجود دارد. لازم به ذکر است همسر فرد دانشجو اجازه کار تمام وقت در انگلستان دارد و فرزند دانشجو می تواند مشغول به تحصیل شود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

     

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up