اخذ ویزای تحصیلی چک مجوز ورود دانشجویان بین المللی به دانشگاه های معتبر این کشور است. طبق قوانین مهاجرتی جمهوری چک شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در این کشور ملزم به دریافت ویزای تحصیلی خواهند بود.

دانشگاه های جمهوری چک از اعتبار بسیار بالایی برخوردار می باشند، از سوی دیگر امکانات آموزشی ایده ال به همراه استانداردهای بالای زندگی در این کشور، باعث شده در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های چک مشغول به تحصیل باشند، در ادامه این مطلب با قوانین و شرایط اخذ ویزای تحصیلی چک بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط ویزای تحصیلی چک

ویزای تحصیلی چک علاوه بر اجازه تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک امکان اشتغال حین تحصیل را نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم می نماید. از سوی دیگر تحصیل در دانشگاه های چک علاوه بر پیشرفت تحصیلی می تواند به اخذ اقامت دائم این کشور نیز منجر شود، از این رو اخذ ویزای تحصیلی چک به عنوان یک روش مهاجرتی ایده ال به این کشور محسوب می شود.

نظام آموزشی جمهوری چک با بیش از ۶۰۰ سال قدمت طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف به بهترین شکل ارائه می نماید. از سوی دیگر ظرفیت های آموزشی بالا و طراز اول چک به همراه هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در این کشور، جمهوری چک را به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی اروپا تبدیل نموده است.

لازم به ذکر است، به منظور اخذ ویزای تحصیلی چک، می بایست در ابتدا از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی معتبر پذیرش دریافت کرده باشید. ممکن است برخی از دانشگاه ها، علی الخصوص در رشته پزشکی نیازمند قبولی در آزمون های ورودی باشند. آزمون هایی نظیر آزمون پری مدیکال برای تحصیل پزشکی چک در این دسته بندی قرار می گیرند.

ویزای تحصیلی چک

مراحل و نحوه اخذ ویزای تحصیلی چک

بر اساس قوانین مهاجرت به چک افرادی که قصد دارند برای تحصیل در دوره های کوتاه مدت (کمتر از ۳ ماه) اقام نمایند، نیاز به اخذ ویزای تحصیلی نخواهند داشت، ولی برای ورود به دانشگاه ها و دوره های تحصیلی بلند مدت افراد متقاضی می بایست ویزای تحصیلی (تایپ D) دریافت نمایند.

اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی چک تکمیل نمودن فرم های درخواست ویزا می باشد، پس از تکمیل فرم های مربوط به درخواست ویزا افراد متقاضی می بایست برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها یا مراکز آموزشی جمهوری چک اقدام نمایند.

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کشور چک متقاضیان تحصیل در این کشور می بایست با جمع آموری مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سفارت و انجام مصاحبه در زمان مشخص شده به سفارت چک مراجعه نمایند. لازم به ذکر است زمان مورد نیاز جهت بررسی و پاسخگویی سفارت در رابطه با صدور یا عدم صدور ویزای تحصیلی چک معمولاً ۲ الی ۳ هفته خواهد بود. به طور کلی خلاصه مراحل اخذ ویزای تحصیلی چک به شرح ذیل می باشد.

  • انتخاب رشته و دانشگاه
  • آماده سازی مدارک عمومی و مدارک خاص
  • ثبت درخواست پذیرش
  • شرکت در آزمون ورودی (در صورت وجود)
  • اخذ پذیرش
  • ثبت درخواست ویزا
  • ورود به کشور جمهوری چک
چک,چک,چک

لیست مدارک ویزای تحصیلی کانادا

مسلماً برای دریافت هر نوع ویزایی ارائه مدارک مربوطه الزامی خواهد بود، اخذ ویزای تحصیلی چک نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی چک بسته به مقطع و رشته تحصیلی افراد کمی متفاوت خواهد بود، ولی در کلیت مدارک مشخصی تعین شده که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی چک ملزم به ارائه این مدارک هستند. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی چک به شرح ذیل می باشد.

لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی چک

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزا
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • نامه پذیرش از دانشگاه های چک
  • مدرک زبان
  • ارائه تمکن مالی (به میزان هزینه های تحصیل و زندگی در چک برای ۱ سال)
  • بیمه دانشجویی
  • برنامه تحصیلی (STUDY PLAN)

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی چک

اساساً برای دریافت هر نوع ویزایی متقاضیان می بایست علاوه بر ارائه مدارک مربوطه هزینه های اجرایی را نیز پرداخت نمایند. در حال حاضر هزینه اخذ ویزای تحصیلی چک بسته به طول دوره تحصیلی افراد متفاوت خواهد بود. علاوه بر این هزینه های مربوط به ترجمه مدارک و اخذ پذیرش از دانشگاه از جمله هزینه های اخذ ویزای تحصیلی چک خواهد بود.

معمولاً دوره های تحصیل در چک به ۲ صورت کوتاه مدت (کمتر از ۳ ماه) و بلند مدت (بیش از ۳ ماه) ارائه می گردد، از این رو افراد با اخذ ویزای شنگن می توانند برای ورود به دوره های تحصیلی کوتاه مدت اقدام نمایند. همچنین متقاضیان تحصیل در دانشگاه های چک برای ورود به دوره های بلند مدت ملزم به اخذ ویزای تحصیلی چک می باشند. به طور کلی هزینه اخذ ویزا تحصیلی چک به شرح ذیل می باشد.

نوع ویزا هزینه صدور ویزا
ویزای تحصیلی کوتاه مدت ۶۰ یورو
ویزای تحصیلی بلند مدت ۹۸ یورو
ویزای تحصیلی چک

بررسی ویزای همراه چک

بدون شک اخذ ویزای همراه برای دانشجویانی که متاهل هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است. اساساً همراه به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اطلاق می شود. متاسفانه در حال حاضر اغلب کشورهای اروپایی اجازه ورود خانواده متقاضیان تحصیل و کار را از ابتدا نمی دهند. معمولاً ۳ الی ۶ ماه پس از حضور دانشجو در کشورهای اروپایی امکان اخذ ویزای همراه وجود خواهد داشت.

البته در موارد بسیار نادر و خاص برخی از متقاضیان تحصیل و کار در چک از ابتدا موفق به اخذ ویزای همراه شده اند، اما این موضوع بسیار به ندرت اتفاق رخ می دهد. در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی تنها از طریق روش هایی نظیر سرمایه گذاری و کارآفرینی اجازه ورود خانواده فرد متقاضی را از ابتدا می دهند.

به طور کلی اخذ ویزای همراه تحت الشعاع نوع ویزا و مدت اقامت فرد اصلی خواهد بود، یکی از مهم ترین عوامل برای اخذ ویزای همراه اثبات توانایی مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی افراد خانواده در کشور مقصد می باشد. در واقع دانشجویان بین المللی به واسطه ارائه مدارک مالی نظیر میزان درآمد و دارایی های شخصی می توانند اثبات نمایند توانایی پرداخت هزینه های خانواده خود در چک را دارند.

ویزای تحصیلی چک

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی چک

معمولاً زمان پاسخگویی سفارت بسیته به نوع ویزای درخواستی از سوی افراد متفاوت خواهد بود، ولی معمولاً از آنجایی که تمام ویزا های صادر شده باید توسط وزارت داخلی کشور چک تایید شوند مدت زمان فرآیند صدور ویزای این کشور در حدود ۶۰ روز از تاریخی که سفارت تمام مدارک درخواست ویزا را دریافت کرده به طول می انجامد.

این مدت زمان مربوط به تحصیل در دانشگاه یا مدرسه ای با دوره تحصیلی معتبر باشد. مدت زمان فرآیند صدور ویزا برای دوره تحصیلی به رسمیت شناخته نشده در دانشگاه یا مدرسه، ۹۰ روز می باشد. سفارت چک به متقاضیان توصیه می کند که مدارک و تقاضا نامه خود را به موقع ارائه دهند. در نظر داشته باشید که سفارت نمی تواند زمان فرایند صدور ویزا را کاهش دهد.

ویزای تحصیلی چک

شانس اخذ ویزای تحصیلی چک در سال ۲۰۲۱

جمهوری چک به واسطه نظام آموزشی پیشرفته، دانشگاه های معتبر و از همه مهمتری هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی طی سالهای اخیر به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی اروپا تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از ۶۰ در صد از مهاجران این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند، مسلماً این آمار و ارقام نشانگر عدم سخت گیری کشور چک در رابطه با پذیرش دانشجویان بین المللی است.

البته لازم به ذکراست علاوه بر آغوش باز کشور چک به روی دانشجویان بین المللی، ارائه مدارک مورد نیاز، تامین تمکن مالی مناسب جهت اثبات توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در چک و اقدام در زمان مناسب از عوامل اصلی افزایش شانس افرادی برای اخذ ویزای تحصیلی خواهد بود.

در حال حاضر شرایط مساعد دانشگاهی از لحاظ رتبه بندی بین المللی، کیفیت آموزشی و نرخ پذیرش فارغ التحصیلان در بازار کار کشور چک و سایر کشور های اتحادیه اروپا از جمله مواردی هستند که باعث افزایش روند مهاجرت دانشجویان بین المللی به چک شده اند.

ویزای تحصیلی چک

مزایای اخذ ویزای تحصیلی چک

به طور کلی شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در جمهوری چک ملزم به اخذ ویزای تحصیلی می باشند. این ویزا صرفاً یک مجوز اقامت بلند مدت به منظور تحصیل در این کشور نخواهد بود، و مزایای قابل توجهی را برای متقاضیان اخذ این ویزا در پی دارد. برخی از مزایای اخذ ویزای تحصیلی این کشور به شرح ذیل می باشد.

امکان تحصیل و زندگی در جمهوری چک با هزینه های بسیار مناسب

بدون تردید یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان بین المللی تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مورد نظر خواهد بود. از این رو یکی از مزایای اصلی اخذ ویزای تحصیلی چک امکان تحصیل و زندگی در چک با هزینه های بسیار مناسب و منطقی است.

چک,چک,چک

امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل

با توجه به افزایش روزافزون آمار مهاجرت به کشورهای اروپایی قوانین مهاجرت به اروپا از طریق روش های مختلف مهاجرتی هر سال دشوارتر می شود. از این رو متقاضیان مهاجرت به اروپا همواره به دنبال راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای مهاجرت به اروپا هستند. در حال حاضر سهولت در اخذ این ویزا و امکان اخذ اقامت دائم این کشور پس از اتمام دوره تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی این کشور را به یکی از مناسب ترین و مطمئن ترین روش های مهاجرت به چک و اخذ اقامت دائم اروپا تبدیل نموده است.

اجازه کار حین تحصیل در چک

ویزای تحصیلی چک علاوه بر اجازه تحصیل در دانشگاه های معتبر چک امکان کار حین تحصیل را نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم می نماید. قطعاً یکی از مهم ترین نیازهای دانشجویان بین المللی جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیل در چک اجازه کار حین تحصیل خواهد بود، که ویزای تحصیلی چک این مزیت بزرگ را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

معایب اخذ ویزای تحصیلی چک

اساساً برای دریافت هرنوع ویزایی افراد متقاضی با چالش های مختلفی نظیر تهیه مدارک مورد نیاز، تمکن مالی، ارائه مدرک زبان و… رو به رو خواهند بود، برای اخذ ویزای تحصیلی چک نیز چالش های وجود دارد، هر چند اخذ این ویزا نسبت به بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی امر ساده تری خواهد بود، ولی به هرحال چالش هایی در این زمینه وجود دارد که به شرح ذیل می باشد.

ویزای تحصیلی چک

سختگیری در صدور ویزای همراه

یکی از مهم ترین چالش های دانشجویان بین المللی برای تحصیل در چک اخذ ویزای همراه برای خانواده فرد دانشجو می باشد. البته این موضوع فقط برای دانشجویان متاهل به عنوان یک چالش محسوب می شود. معمولاً طبق قوانین مهاجرتی کشور چک امکان صدور ویزا برای خانواده فرد دانشجو از ابتدا وجود ندارد، و معمولاً ویزای همرا برای خانواده فرد داتشجو پس از گذشت ۳ الی ۶ ماه از حضور دانشجو در این کشور صادر می گردد. که این موضوع به یکی از چالش های اصلی دانشجویان متاهل جهت اخذ ویزای همراه چک تبدیل گردیده است.

زمان بندی دقیق و ارائه مدارک بدون نقص

با توجه به افزایش چشمگیر مهاجرت تحصیلی به این کشور زمانبندی دقیق جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور چک و انجام پروسه اخذ ویزا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از سوی دیگر کوچکترین نقص در ارائه مدارک مورد نیاز می تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. از این رو تهیه مدارک مورد نیاز در زمان مناسب و اقدام به موقع به یکی از چالش های موجود در جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور بدل گردیده است.

چک,چک,چک

نتیجه گیری

ویزای تحصیلی این کشور طی چند سال اخیر بیش از قبل در راس توجه دانشجویان بین المللی قرار داشته است. مواردی نظیر رتبه بندی دانشگاه ها و کیفیت بالای آموزشی کشور چک سبب شده تا دانشجویان زیادی همه ساله جهت اخذ این ویزا اقدام نمایند.

حق کار دانشجویی، هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در چک، امکان تحصیل به زبان چکی و انگلیسی و امکان اخذ اقامت دائم چک برای فارغ التحصیلان از جمله مواردی هستند که که کشور چک را به یکی از مقاصد تحصیل محبوب و پرطرفدار تبدیل نموده اند. به طور کلی اخذ ویزای تحصیلی چک مسیر بسیار ایده الی برای ارتقا سطح علمی و اخذ اقامت دائم اروپا می باشد. لازم به ذکر است در تمامی مراحل تصمیم گیری و اقدام برای اخذ این ویزا می توانید از مشاورین مجرب موسسه آریاناپارس کمک بگیرید.

لینک منبع: General conditions for a Czech student visa

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up