ویزای توریستی کانادا

 

گرفتن ویزای توریستی کانادا همواره برای متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا نه تنها یک راه برای بازدید از این کشور بلکه به عنوان یک راه برای ورود و سپس پیمودن مسیر اقامت دائم در کشور کانادا تلقی می‌شده است. در چند سال اخیر به خصوص با قانون مربوط به تبدیل ویزای توریستی به ویزای کار برای ایرانیان که در سال ۲۰۲۳ اعلام و از فوریه این سال به اجرا درآمد و سپس تمدید آن در فوریه ۲۰۲۴ به مدت یک سال،افراد بسیار زیادی جهت اخذ این ویزا اقدام نمودند. اقداماتی که در بسیاری از موارد به موفقیت و در بسیاری دیگر با ریجکتی ویزا همراه بود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جوانب و ویژگی ویزای توریستی کانادا که هم یک فرصت است و هم یک تهدید، به طور کامل بپردازیم در این مقاله به سوالات زیادی از این دست پاسخ خواهیم داد.

چه کسانی واجد شرایط گرفتن ویزای توریستی کانادا هستند؟

احتمال ریجکتی ویزای توریستی کانادا چقدر است؟

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی کانادا چیست؟

آیا داشتن دعوتنامه برای اخذ ویزای توریستی کانادا الزامی است؟

هزینه  صفر تا صد ویزای توریستی کانادا چقدر است؟

ویزای توریستی کانادا

افراد واجد شرایط گرفتن ویزای توریستی کانادا

Canadian Tourist Visa Conditions

به صورت کلی هیچ کشوری حد و مرزی برای متقاضیان ویزای توریستی خود تعیین نمی‌کند به طور مثال هیچ کشوری نمی‌گوید افراد با تمکن فلان قدر میتوانند وارد کشور شوند و یا مثلاً حتماً باید مشغول فعالیت در صنف پزشکی باشید تا بتوانید ویزای توریستی کشور کانادا را دریافت کنید. ولی همه کشورها اصول نانوشته‌ای دارند که متقاضیانی که صرفاً قصد یک سفر کوتاه مدت به کشور کانادا دارند را از متقاضیانی که پتانسیل مهاجرت دائم به این کشورها را دارند، مجزا می کند. در ادامه قصد داریم چند دسته از افرادی که احتمالاً شانس بیشتری جهت اخذ ویزای توریستی کشور کانادا دارند را معرفی ‌نماییم.

گرفتن ویزای توریستی کانادا با دعوتنامه

طبیعتاً دولت هیچ کشوری نمی‌تواند شهروندان و مقیمان دائم خود را از دیدن اقوام درجه یک منع کند. تصور کنید چه خواهد شد اگر یک ایرانی که تابعیت کانادا را دریافت کرده است برای پدر یا مادر خود دعوتنامه توریستی صادر نماید ولی سفارت کشور کانادا به ایشان ویزا ندهد. وقتی به تعداد زیاد خارجی‌هایی که در گذر زمان موفق به گرفتن پاسپورت کانادا و یا اخذ اقامت دائم کانادا شدن نگاه می‌کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که داشتن دعوتنامه از طرف یکی از اعضای خانواده به خصوص اعضای درجه اول خانواده مثل پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزند می تواند تا حد زیادی شانس ویزای متقاضی ویزای توریستی کانادا را افزایش دهد. که اگر غیر از این بود رسوایی بزرگی برای دولت کانادا از جانب مردم این کشور ایجاد می‌شد به همین دلیل است که دولت کانادا حتی شرایط ویژه‌ای برای مقیمان کشور خود فراهم کرده است که در مقالات مربوط به این حوزه در همین وب سایت پرداخته‌ایم.

پس پیشگامان اخذ ویزای توریستی کانادا افرادی هستند که فامیل درجه یکی در کشور کانادا دارند که به شکل قانونی وارد این کشور شده یا با اقامت موقت و یا اقامت دائم در این کشور مشغول به زندگی می‌باشند. نکته مهم این است که دعوتنامه از طرف دوست و یا فامیل دور مثل پسرخاله و دختر عمو نمی‌تواند توجیه جدی جهت ارائه پرونده به سفارت کشور کانادا باشد چرا که آفیسر ویزای کشور کانادا قانع نخواهد شد که شما چندین هزار دلار هزینه و همچنین زمان بسیار زیادی برای کارهای نظیر انگشت نگاری و غیر را برای دیدن پسرخاله خود در کانادا انجام داده باشید.

البته به این موضوع دقت کنید که داشتن فامیل متضمن گرفتن ویزا و نداشتن فامیل دلیل قطعی ریجکتی ویزا نیست و هر پرونده مهاجرتی باید به شکل اختصاصی و توسط کارشناسان این حوزه بررسی گردد.

ویزای کانادا

اخذ ویزای توریستی کانادا برای بازدید از کشور کانادا

خوب حالا فرض کنید که شما دعوت‌نامه‌ای از طرف فامیل درجه یک در کشور کانادا ندارید،یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند آفیسر ویزای کانادا را مجاب کند که شما استحقاق گرفتن ویزای توریستی کانادا را دارید این است که بتوانید به وی ثابت کنید که قصد دیدن کشور کانادا و مناظر  طبیعی کشور را دارید. با فرض اینکه دولت کانادا کشور خود را یک کشور توریستی نمی‌داند،دیدن کانادا و انتخاب این کشور به عنوان یک مقصد توریستی فقط می‌تواند یک دلیل داشته باشد و آن دلیل همین است که شخص متقاضی نقاط بسیاری از کشورهای جهان را که شامل کشورهایی که به مراتب به عنوان مقصد توریستی شناخته  شده ‌ترهستند را به صورت مکرر دیده است. به زبان ساده‌تر فرض کنید یک شخص ایرانی سالی دو مرتبه به یکی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و یا کشورهایی از این دست سفرهای توریستی دارد و تعطیلات خود را در این کشورها می‌گذرانند. حالا وقتی ادعای این شخص برای اخذ ویزای توریستی کانادا این باشد که من می‌خواهم کانادا را ببینم آفیسر ویزا می‌تواند به این استناد کند که این شخص فردیست که زمان زیادی را در سال برای سیاحت دنیا و هزینه منطقی را هر ساله برای توریسم صرف می‌کند. کانادا نیز می‌تواند برای وی فقط یک مقصد توریستی باشد و این شخص همانطور که در هیچ یک از کشورهای قبلی قصدی برای اقامت دائم نداشته است می‌تواند به صورت مشابه علاقه‌ای برای اقامت در کشور کانادا هم نداشته باشد.

به این دلیل است که اگر با هر آژانس مسافرتی یا هر وکیل مهاجرتی کانادا صحبت بکنید از شما می‌پرسد که آیا ویزای شینگن داشته‌اید؟!

اخذ ویزای توریستی کانادا با دعوتنامه سمینار

دسته دیگری از افراد که می توانند امیدوار به اخذ ویزای توریستی کشور کانادا باشند، افرادی هستند که به شکلی می‌توانند از یکی از نمایشگاه‌ها، سمینارها، کنگره‌ها و یا مکانهای مشابه آنچه گفته شد دعوتنامه ای که منطبق بر سابقه کاری فرد است  را دریافت نمایند. طبیعی است که شانس اقدام برای ویزای توریستی از این طریق کمتر از دو حالت قبل است ولی می‌توان برای شخصی که با یک پرونده منطقی با یک تمکن مالی خوب و البته یک رزومه کاری یا تحصیلی،برای ویزای توریستی کانادا با دعوتنامه سمینار اقدام نماید شانس قابل قبولی متصور باشیم. بیاید فرض کنیم که یک مهندس مکانیک پس از ۶، ۷ سال کار کردن از یک سمینار در کشور کانادا در حوزه کار خود دعوتنامه شرکت در سمینار را دریافت می‌نماید آفیسر ویزا می‌تواند به این مسئله فکر کند که شرکت در این سمینار می‌تواند باعث ارتقای شغلی فرد متقاضی گردد بنابراین سفر وی به کانادا یک سفر کاملا موقت و فقط و فقط برای شرکت در سمینار است.

چه فاکتورهایی باعث افزایش شانس ویزای توریستی کانادا می‌شود؟

تصور کنیم که مشکل هدف سفر ما به کانادا به نحوی حل شده است (یعنی با توجه به آنچه در قسمت قبلی گفته شد شما یک هدف مشخص برای رفتن به کانادا به آفیسر ارائه می‌کنید)،حالا نوبت به رعایت نکاتی می‌شود که باعث افزایش شانس ویزای توریستی شما خواهد شد. در ادامه قصد داریم به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در مسیر اقدام برای ویزای توریستی کانادا بپردازیم.

بیکار و علاف نباش،تاثیر مدارک کاری در ویزای توریستی کانادا…..

بیاید فرض کنیم که شخصی که در ایران قصد اقدام برای ویزای توریستی کانادا را دارد در هیچ زمینه شغلی فعالیت ندارد. خب نگاه آفیسر این است که این شخص انگیزه‌ای برای زندگی کردن در کشور خود ندارد چرا که در حال حاضر در کشور خود شرایط کاری مناسبی ندارد بنابراین این شخص پتانسیل ورود به خاک کانادا و سپس اقدام برای پناهنده شدن در کانادا را به صورت بالقوه به آفیسر ویزا نشان می‌دهد. حال شخصی را تصور کنید که با ارائه گواهی‌های شغلی، سوابق کار بیمه‌ای ،فیش‌های حقوقی و همچنین حساب‌های بانکی که نشان دهنده واریز حقوق شخص به حساب وی است درخواست سفارت خود را برای ویزای توریستی کانادا به اداره مهاجرت این کشور ارسال می‌کند. طبیعتاً ایرادی که به این کیس می‌توان گرفت نمی‌تواند ایراد گره شغلی باشد چرا که این شخص به صورت مشخص و شفاف اثبات نموده است که در ایران شغلی دارد که برای آن چند سال تلاش کرده است و میتواند با بازگشت دیرتر از موعد شرایط شغلی خود را به خطر بیندازد. در نتیجه اگرچه ارائه مدارک شغلی نمی‌تواند متضمن  ویزای توریستی کانادا باشد ولی می‌توان گفت نداشتن و یا ارائه نکردن این مدارک قطعاً می‌تواند باعث ریجکتی ویزای شما شود.

گره خانوادگی،قویترین گره

بگذارید یک واقعیت تلخ در رابطه با ویزای توریستی کانادا به شما بگوییم.

که از آنجایی که دولت کانادا هیچ گونه قدرت استعلامی از هیچ نهاد داخلی ایرانی ندارد تقریباً می‌توان این واقعیت را به قطعیت گفت که دولت کانادا هیچ اعتمادی به مدارک ارائه شده توسط شما به این کشور ندارد. فرض کنید شخصی مجرد با استفاده از سندسازی مدرک سند ازدواج جعلی به سفارت کشور کانادا ارائه کند، این کار خطرناک ممکن است عواقب زیادی در ادامه فرایند مهاجرت برای وی به همراه داشته باشد ولیکن در زمان بررسی پرونده توریستی دولت کانادا اساساً امکان تحقیق و تفحص در رابطه با وضعیت تاهل فرد متقاضی ندارد. پس این شخص می‌تواند ادعا کند که همسر خود را در ایران برای بازگشت پس از سفر توریستی خود به کانادا به عنوان یک گره عاطفی در زندگی خود دارد و به این طریق شانس ویزای توریستی خود را افزایش دهد. خیلی واضح است که مجموعه ما و اساساً هر مجموعه قانون مداری اعمالی نظیر این اقدام را کاملاً محکوم می‌کنند ولی چرا این موضوع را مطرح کردیم؟

این مسئله از اینجا اهمیت دارد که یک شخص برای اقدام برای سفارت کشور کانادا ممکن است ریسک ارائه مدارک تقلبی مربوط به حساب بانکی یا حتی نامه‌های کاری خود را بپذیرد ولی قبول ریسک ارائه سند ازدواج تقلبی و یا شناسنامه مخدوش شده بسیار بیشتر است. پس اگر شخصی به سفارت کشور کانادا مدارکی دال بر وضعیت تاهل ارائه نماید و ادعا کند که به صورت انفرادی قصد سفر توریستی به کانادا را دارد و همسر و فرزند وی در ایران خواهند ماند، ممکن است باعث ایجاد این تصور در آفیسر ویزا گردد که گره عاطفی وی به ایران آنقدر بزرگ است که دلیلی باعث عدم بازگشت به ایران برای وی وجود نداشته باشد.

پس اگر متاهلید اقدام انفرادی طبیعتاً شانس بیشتری برای اخذ ویزای توریستی کانادا خواهد داشت. حتی اگر مجردید مدارکی دال بر نگهداری از پدر و مادر سالخورده و امثال آن ،نه به اندازه مورد قبل ولی تا حدودی می‌تواند باعث نشان دادن گره عاطفی شما به ایران باشد.

فئودالیسم نوین، سند ملکی و حساب پر پول

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در مسیر اقدام برای ویزای توریستی کانادا مدارکی است که نشان می‌دهد شما در کشور خود دارایی‌های ارزشمندی برای بازگشت به کشور دارید. باز بیایم تصور کنیم شخصی هیچ سند ملکی ندارد و در حساب بانکی خود حدود ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد دارد شخص،شخص دومی را تصور کنید که در پرونده ویزای توریستی خود مدارکی دال بر اینکه صاحب سه خانه است و حساب بانکی با سپرده‌های متفاوت و ارقام درشت‌تر به سفارت ارائه می‌کند. شما جای آفیسر، فکر می‌کنید کدام یک از این دو نفر با احتمال بالاتری ممکن است بعد از  ویزای توریستی کانادا  و ورود به خاک کانادا به ایران برمی‌گردند؟!

حداقل تمکن مالی مورد نیاز برای ارائه به سفارت کانادا چقدر است؟

هیچ رقم مشخصی برای مانده حساب بانکی و هیچ عددی برای تعداد سندهای ملکی مورد نیاز برای ارائه به سفارت کانادا جهت اخذ ویزای توریستی وجود ندارد. فقط یک واقعیت وجود دارد و آن این است که شخص متقاضی نه تنها باید حداقل هزینه‌های مربوط به سفر خود و اقامت خود در حین ویزای توریستی کانادا را به سفارت نشان دهد بلکه باید نشان دهد که در طی سالیانی که در ایران مشغول به کار بوده است توانسته پس‌انداز قابل توجهی را از محل درآمدهای شغلی و سایر درآمدهای خود برای زندگی ایجاد کند.

شانس ریجکتی ویزای توریستی کانادا چقدر است؟

اقدام برای ویزای توریستی کشور کانادا هم سایر اقدام‌های مهاجرتی چه در صورت موفقیت و چه در صورت عدم موفقیت هزینه‌های زمانی و مالی زیادی را به شخص متقاضی تحمیل می‌نماید. پس اگر متقاضی بی‌گدار به آب بزند پس از چند ماه و صرف هزینه‌های بسیار زیاد فقط با یک ویزای ریجکتی در پرونده خود باقی می‌ماند. پس پیش از هرگونه اقدام برای ویزای توریستی کشور کانادا منطقی است با بررسی شانس خود در این پروسه با خواندن چند سطر بعد ایده درستی نسبت به موضع دولت کانادا در قبال درخواست‌های ویزای توریستی ایرانیان به دست ‌آورید.

سابقه برخورد دولت کانادا با درخواست‌های ویزای توریستی ایرانیان

بسیاری از ایرانیانی که در چند سال اخیر موفق به اخذ ویزای توریستی کانادا شدند بلافاصله بعد از ورود به این کشور تصمیم می‌گرفتند این ویزا را به ویزاهای کار تبدیل کنند و حتی عده‌ای نیز سعی می‌کردند ویزای توریستی خود را به اقامت پناهندگی کشور کانادا تبدیل نمایند.

همین مسئله در طی سال‌های متوالی باعث شده است تا اداره مهاجرت کانادا به صورت پیش فرض تصور نماید که متقاضی ویزای توریستی کانادا که از ایران اقدام می‌نماید با نیت ورود و اخذ اقامت کانادا وارد این کشور شود. پس اگر شخصی بتواند با دلایلی که پیش از این گفته‌ایم این تصور را در مورد پرونده خود از ذهن آفیسر بزداید، می‌تواند در فرایند اخذ ویزای توریستی کانادا موفق باشد وگرنه به صورت پیش فرض ویزای وی به دلیل اینکه آفیسر قانع نمی‌شود که او به ایران باز می‌گردد ریجکت خواهد شد.

کانادا به غیر از یک بازه زمانی ۲ یا ۳ ساله که منتهی به سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا در جهان بود،بیشترین مهربانی با پرونده‌های ایرانی را در مورد ویزاهای توریستی کانادا داشت.

نرخ ریجکتی ویزای توریستی کانادا چقدر است؟

در سال‌های گذشته نرخ ریجکتی ویزای کانادا چیزی بین ۳۰ تا ۵۰  درصد برای تمامی ملیت‌های جهان بوده است. از این میان ۳ کشور افغانستان، سوریه و ایران بیشترین میزان ریجکتی ویزای توریستی کشور کانادا را به خود اختصاص دادند.

شانس ویزای توریستی کانادا

تاثیر قانون تبدیل ویزای توریستی به ویزای کار برای ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۴

همانطور که احتمالاً به گوشتان خورده است دولت کانادا در سال ۲۰۲۳ با وضع قانونی برای چند ملیت من جمله ایران،به شهروندان این کشورها اجازه می‌داد تا ویزاهای توریستی خود را بدون حتی پیدا کردن شغل مشخص به ویزاهای کار بدون محدودیت ( یا اصطلاحا open work permit) ،تبدیل نمایند. همین مسئله باعث شد تا بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و وکلای مهاجرتی کشور کانادایی‌ها با وسوسه کردن متقاضیانی اصلاً شرایط اخذ ویزای توریستی را نداشتند، نرخ ریجکتی ویزاهای توریستی کانادا به شدت بالا ببرند.

بیاید فرض کنیم که شخصی هستید که اصلاً شرایط مهاجرت به کانادا را ندارید، بودجه کافی را ندارید ،از لحاظ سابقه کار همینطور. همچنین سایر فاکتورهایی که می‌تواند شما را به یک کیس منطقی برای ویزای توریستی کانادا تبدیل کند در مورد شما صدق نمی‌کند.

حالا یک وکیل مهاجرتی،به شما می‌گوید : از این فرصت ایجاد شده برای ایرانی‌ها استفاده کن و بدون هزینه با یک ویزای توریستی وارد کانادا بشو و اینجا ویزایت را به ویزای کار تبدیل کن. خوب چه وعده‌ای از این قشنگ‌تر؟

مهاجرت ساده بدون پرداخت هزینه.

متاسفانه این سناریوی متداول این روزهای مهاجرت به کاناداست همین مسئله باعث شده تا در حال حاضر شانس ویزای توریستی را در مقایسه با سال‌های قبل‌تر بسیار کمتر بدانیم.

پس فارغ از جاروجنجال‌های تبلیغاتی وکلای مهاجرتی کانادا،باید به این نکته توجه داشته باشید که شما به صورت بالقوه شانس بالایی برای ویزای توریستی کانادا ندارید مگر آنکه با ارائه مدارکی که گفته شد سعی کنید شانس پرونده ویزای توریستی خود را افزایش دهید.

 

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

     

    دیدگاه ها

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    ویزای توریستی کانادا ویزای توریستی کانادا ویزای توریستی کانادا ویزای توریستی کانادا ویزای توریستی کانادا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up