تحصیل پزشکی در سوئد

سوئد ششمین کشور بزرگ اروپاست، به دلیل کیفیت، بهداشت، امنیت و رفاه بالا، شرایط مناسبی جهت تحصیل در رشته پزشکی در سوئد برای متقاضیان ایجاد شده است. سوئد به دلیل پیشرفت چشمگیر در نظام آموزشی و حق انتخاب زبان تحصیل برای متقاضیان بین المللی، طرفداران بسیار زیادی از سراسر جهان دارد.

این کشور سالانه دانشجویان بسیار زیادی را در رشته پزشکی مورد پذیرش قرار می دهد. از این جهت که رشته پزشکی جزء پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در این کشور به شمار می رود، این امکان برای دانشجویان وجود دارد که علاوه بر زبان سوئدی به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. بنابراین دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در رشته پزشکی در سوئد ملزم به ارائه مدرک زبان هستند. البته متقاضیان می توانند پیش از شروع تحصیل از کلاسهای مقدماتی آموزش زبان در کشور سوئد استفاده کنند.

ویدئو شرایط تحصیل پزشکی در سوئد

شرایط تحصیل پزشکی در سوئد

اغلب دانشگاه های سوئد دارای برنامه ریزی و سازماندهی مشترک هستند و تمامی آنها بر اساس یک سیستم آموزشی مشخص دوره های خود را برگزار می کنند. رشته پزشکی در سوئد حدود ۵ سال به طول می انجامد. در طول این دوره متقاضیان می بایست دروسی از قبیل فرآیند فیزیولوژیکی مواد و همچنین علوم پزشکی پایه را فرا بگیرند.

در طی مدت ۵ ساله دانشجویان ملزم به گذراندن دوره ۱۸ ماهه کارآموزی هستند. این دوره تحت نظارت اداره کل آموزش عالیه کشور سوئد برگزار و بررسی می شود. دانشجویان پزشکی در دانشگاه های سوئد زیر نظر بهترین و حرفه ای ترین اساتید آموزش هایی همچون جلوگیری از ابتلا به امراض، پیشگیری و درمان امراض را فرا می گیرند.

بنابراین آنها تمامی مهارت های تخصصی را در رشته پزشکی کسب خواهند کرد. طول دوره پزشکی نسبت به سایر دوره های تحصیلی بسیار طولانی است و دانشجویان می بایست به صورت تمام وقت حدود یازده ترم تحصیل کنند.

دانشجویان در ترم های اولیه پیرامون نحوه ساختار و عملکرد آناتومی انسان اطلاعاتی کسب می کنند. مطالعات ترم های نخست در زمینه زیست شناسی سلولی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک و زیست شناسی عمومی انجام می شود.در ترم های پایانی دروس تخصصی مرتبط با آسیب شناسی، عمومی انجام می شود. در ترم های پایانی دروس تخصصی مرتبط با آسیب شناسی، عفونت یابی، میکروب شناسی، اختلال های پوستی، جراحی پزشکی، مغز و اعصاب آموزش داده می شود. در پایان دوره از دانشجویان آزمون کتبی و شفاهی گرفته می شود که در صورت قبولی به آنها مدرک اعطا خواهد شد.

سوئد,سوئد,سوئد

کدام دانشگاه های سوئد مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

همواره یکی از دغدغه های متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی مورد تایید بودن دانشگاه مقصد از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور است. بنابراین بسیار مهم است که دانشجویان پیش از هر گونه اقدامی از مورد تایید بودن دانشگاه خود اطمینان حاصل نمایند تا پس از سپری کردن زمان طولانی و پرداخت هزینه های تحصیل بتوانند مدرکی مورد قبول جهت کار یا تخصص ارائه کنند. در ادامه جهت رفاه حال متقاضیان به معرفی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت می پردازیم:

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

  • Karolinska
  • Gotheburg
  • Malmo
  • Lund
  • Uppsala
  • Linkoping
  • Umea
  • Orebro
  • Kthroyal
  • Stockholm

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته پزشکی در سوئد کدام هستند؟

تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های سوئد همواره مورد توجه دانشجویان بین المللی از سراسر جهان قرار دارد. دانشگاه های سوئد از کیفیت بالای تحصیل و استاندارد های آموزشی در زمینه پزشکی بهره مند هستند، بنابراین رقابت بسیار زیادی بین متقاضیان برای ورود به این رشته در این کشور وجود دارد. اغلب دانشگاه های سوئد دارای رنکینگ بالای علمی در جهان هستند.

در ادامه قصد داریم به معرفی دانشگاه های معتبر این کشور طبق ارزیابی QS پرداخته و رتبه هر یک را بیان کنیم:

  1. Lund
  2. Kth royal
  3. Upp sala
  4. Karolinska
  5. Linkoping
  6. Gothenburg
  7. Umea
  8. Jonkoping
  9. Malmo

سوئد,سوئد,سوئد

چگونه برای تحصیل پزشکی در سوئد اقدام کنم؟

متقاضیان ورود به رشته پزشکی در سوئد می بایست دقت کنند که دانشگاه های سوئد معیار ارزیابی جهت مدارک فرد دارند. این معیار ارزیابی (MR)(Merit Rating) نام دارد.مدارک دانشجویان پس از ارزیابی توسط واحد مربوطه دارای نمره ای خواهد بود. هر دانشگاه طبق اولویت های خود حداکثر و حداقلی برای این نمره تعیین کرده است.

هر چه نمره فرد به حداکثر درجه مشخص شده نزدیک تر باشد پذیرش فرد با شانس بالاتری امکان پذیر خواهد بود. شایان ذکر است که این درجه از نمرات برای دانشگاه ها متفاوت خواهد بود و دانشگاه ها نیز سالانه این حداکثر نمره را تغییر می دهند. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در سوئد را دارند، جهت تحصیل به زبان سوئدی می بایست آزمونی به نام TISUS را سپری کنند.

این آزمون نشان از تسلط به زبان سوئدی است و دانشجویان پیش از هر اقدامی مستلزم پاس کردن این آزمون هستند. این آزمون دارای سه بخش درک مطلب (Reading)، بخش نوشتاری(Writing) و بخش مصاحبه (speaking) می باشد. این آزمون چند بار در سال برگزار می شود و متقاضیان می توانند حتی خارج از سوئد امتحان بدهند.

متقاضیانی که تمایل به شرکت در این آزمون در خارج از سوئد دارند می بایست به سفارت سوئد مراجعه کرده و در آزمون ثبت نام کنند.هزینه این آزمون در داخل سوئد حدود ۱۶۰۰ کرون و در خارج از سوئد حدود ۲۰۰۰ کرون است.نکته حائز اهمیت در این آزمون این است که بر خلاف آزمون آیلتس یا تافل نمره ای برای متقاضیان وجود ندارد و تنها قبولی یا مردودی مطرح خواهد شد.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد ارسال مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک زبان آیلتس
  • ارائه موضوع تحقیقاتی
  • حساب بانکی
  • مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • کپی و اصل شناسنامه
  • ارائه انگیزه نامه

ویزا تحصیلی سوئد

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در سوئد را دارند می بایست نسبت به اخذ ویزای تحصیلی سوئد اقدام نمایند. ویزای سوئد از نوع شینگن است و متقاضیان می توانند پس از دریافت به هرکدام از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند. داشتن مدارک زیر جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد می بایست از الزامات است:

  • گذرنامه و کپی از صفحات آن
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • صورت حساب مالی
  • پرداخت هزینه های درخواست

سوئد,سوئد,سوئد

هزینه تحصیل پزشکی در سوئد چقدر است؟

هزینه های تحصیل و قوانین پذیرش برای دوره ها و دانشگاه های مختلف، متفاوت است. از این رو شهریه هر دانشگاهی بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر فرد دارد. تحصیل در رشته پزشکی در سوئد برای دانشجویان بین المللی مستلزم پرداخت هزینه می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در سوئد با توجه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه تعیین می شود. میزان این هزینه تقریباً سالانه بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو می باشد.

شایان ذکر است که دانشجویان می بایست هزینه بررسی و پردازش مدارک را به صورت جداگانه پرداخت کنند.

هزینه های زندگی در سوئد

بررسی هزینه زندگی در سوئد از جمله مواردی است که متقاضیان با آگاهی از آن می توانند بهتر و راحت تر در مورد زندگی و انتخاب خود تصمیم گیری نمایند.

بنابراین اطلاع از شرایط هزینه ها بسیار مهم و ضروری است. به طور کلی هزینه زندگی برای دانشجویان پزشکی در سوئد ماهیانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو خواهد بود که این مبلغ شامل هزینه های مسکن، خوراک، رفت و آمد و بیمه می باشد. شایان ذکر است هزینه های زندگی در مناطق مختلف سوئد متفاوت است و به هزینه های زندگی افراد بستگی به نوع زندگی و عادات خرج کرد آنها دارد.

البته دانشجویان در کشور سوئد این امکان را دارند که به همراه تحصیل کار دانشجویی انجام دهند و تا حدودی هزینه های زندگی و تحصیل خود را پوشش دهند.

سوئد,سوئد,سوئد

مزایا و معایب تحصیل در رشته پزشکی در سوئد چگونه است؟

سوئد یکی از سه کشور اسکاندیناوی است که در شمال اروپا واقع است. تحصیل و زندگی در این کشور با بالاترین استاندارد های زندگی می تواند مقصدی رویایی برای متقاضیان محسوب شود. دولت سوئد سالانه میلیون ها دلار بابت کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه در اختیار دانشگاه ها قرار می دهد. در ادامه قصد داریم چند مورد از مزایای تحصیل در کشور سوئد را مورد بررسی قرار دهیم:

ثبات اقتصادی

سوئد با داشتن استاندارد های بالای اجتماعی و اقتصادی جزء با ثبات ترین کشور های اروپایی محسوب می گردد. چرخه اقتصاد این کشور بر محور صنایع چوبی و ماشین آلات وابسته به آن، کاغذ، محصولات فولادی و آهنی، وسایل نقلیه موتوری و مواد شیمیایی است. این کشور جزء کشور های ثروتمند منطقه به شمار می رود. بنابراین دانشجویانی که این کشور را به عنوان مقصد تحصیل، کار و زندگی خود بر می گزینند، هیچ گونه دغدغه ای بابت اشتغال خود نخواهند داشت.

صدور ویزای همراه

یکی از مزایایی که این کشور نسبت به سایر کشور های اروپایی از جمله آلمان دارد این است که بر خلاف کشور آلمان که صدور ویزا برای همراهان دانشجو با مشکلات و موانع فراوانی همراه است و حتی در برخی موارد صدور آن امکان پذیر نیست. در کشور سوئد فرد متقاضی با داشتن ویزای تحصیلی اجازه بردن همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به عنوان همراه دارد. همسر متقاضی پس از گذشت یک ترم می تواند نسبی به تحصیل خود در دانشگاه های سوئد اقدام کند و با هزینه بسیار پایین تحصیل کند. حتی اگر به زبان سوئدی تسلط نداشته باشد می تواند از کلاسهای آموزشی جهت یادگیری زبان سوئدی بهره مند شود.

ایده پردازی و کشف استعداد

سوئد با وجود جمعیت کمی که دارد بزرگترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده و دارای رتبه دوم آموزشی جهان می باشد. از مهمترین اصول آموزشی در سوئد ایده پردازی و کارهای خلاقانه است. سیاست های آموزشی در سوئد به گونه ای است که افراد را تشویق به ایده پردازی کرده و باعث کشف استعداد ها می شود.

قابل ذکر است که سوئد یکی از بزرگترین کشور ها در زمینه ثبت اختراع است و سالانه هزاران اختراع جهانی دارد. این نکته بدیهی است که حتی در کشوری که بالاترین استاندارد زندگی و تحصیل را دارد، معایبی نیز وجد داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم متقاضیان پیش از هرگونه اقدامی نسبت به مزایا و معایب تحصیل و زندگی در این کشور آگاهی های لازم را کسب کنند تا تصمیم و انتخابی منطقی تر داشته باشند. در ادامه قصد داریم برخی از معایب تحصیل و زندگی در سوئد را جهت رفاه بیشتر متقاضیان برشماریم.

شرایط آب و هوایی

سوئد دارای آب و هوای بسیار سرد است و همواره زمستانهایی سرد و طولانی دارد. اغلب روزها مردم این نواحی از آفتاب و نور طبیعی محروم هستند، البته این مورد یکی از شاخه های سرزمین شمالی ار.پا به شمار می رود. تنها بخش کوچکی از این کشور در قسمت جنوبی تابستان گرم و کوتاهی دارد و در بیشتر بخش ها به دلیل نزدیکی به قطب شمال ۶ ماه شب و ۶ ماه روز است. بنابراین متقاضیان تحصیل در این کشور همواره باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

مالیات

به دلیل حمایت دولت از بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، مردم سوئد ملزم به پرداخت مالیات های سنگین هستند. پرداخت مالیات بیش از حد همواره، افراد را در طبقه متوسط نگه می دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که با پرداخت مالیات افراد از مراقبت های بهداشتی رایگان بهره مند خواهند شد.

فقدان مسکن

در شهرهای بزرگ سوئد به ویژه استکهلم، اغلب افراد با کمبود مسکن اجاره ای مواجه اند. دلیل این موضوع هزینه بالای ساخت و ساز و همچنین نبود زمین برای فروش در شهر هاست. بنابراین با توجه به هدف مهاجرت شما به این کشور جزء مهمترین معایب اقامت در این کشور به شمار می رود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲۱ پاسخ به “پزشکی در سوئد”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد تحصیل پزشکی در سوئد میشه راهنمایی بفرمایید؟

    2. آرمان گفت:

      هزینه پزشکی سوئد چقدره و آیا مدرک زبان نیازه

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        هزینه تحصیل در رشته پزشکی با توجه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه تعیین می شود. میزان این هزینه تقریباً سالانه بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو می باشد.

    3. سارینا گفت:

      بعد از اتمام پزشکی می شه بلافاصله برای تخصص اقدام کرد؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        شما با فارغ التحصیلی از دانشگاه های خوب کشور سوئد میتوانید بعد از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره های تخصص این کشور نیز اقدام بفرمایید.

    4. Aliram گفت:

      سلام
      به مدرک آیلتس با چه نمره ای نیاز هست؟ و اینکه بورسیه هم میشه گرفت؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        دوره های فعال در رشته پزشکی در کشور سوئد عمدتا به زبان سوئدی هست.
        امکان دریافت بورسیه شانس بسیار پایینی دارد ولی تحصیل به زبان سوئدی در کشور سوئد هزینه های زیادی ندارد.

    5. farhad گفت:

      سلام خسته نباشید
      تو سوئد پزشکی بهتره یا داروسازی؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        شما برای اینکه بتوانید رشته مناسبی را جهت تحصیل در سوئد انتخاب کنید باید هدف و شرایط از جمله علایق خود را در نظر بگیرید چون هر دو رشته خوب می باشند.

    6. لیلی گفت:

      سلام من پزشک عمومی هستم و ۳۱ سال سن دارم. اگر ممکنه بفرمایید شرایط گرفتن تخصص پزشکی و کار پزشکان در سوئد چطور هست؟ چه کارهایی باید انجام بدیم

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        باید مدارک تحصیلی شما هم برای تخصص و هم برای کار در کشور سوئد مورد تایید واقع گردد. معمولا برای کار به عنوان یک پزشک شما نیازمند داشتن دانش زبان سوئدی می باشید.

    7. مشاور آریاناپارس گفت:

      پزشکی در چه کشورهای دیگه ای شرایط خوبی داره؟

    8. شبیر گفت:

      قبل از ورود به دوره پزشکی باید دوره خاصی را گذراند یا آزمون داد ؟ اجازه کار حین دوره وجود دارده ؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        معمولا دوره های پزشکی در کشور سوئد به زبان سوئدی ارائه می شود و قبل از ورود به این دوره ها شما کالج می گذرانید. بعد از ورود به دوره اصلی تحصیل خود به شما ۱۰ ساعت در هفته حق کار دانشجویی داده می شود.

    9. لیلا گفت:

      من که لیسانس دارم می تونم برای پزشکی اقدام کنم یا حتما باید برای ارشد برم اونجا؟
      کدام بهتره
      ۲۸ سالمه و لیسانس ژنتیک دارم

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        به خاطر شرایط سنی شما شانس ویزاتون بسیار کم خواهد شد. بهتر است جهت ویزای تحصیلی برای فوق رشته خود اقدام نمایید.

    10. author گفت:

      سوئد برای پزشکی بهتره یا انگلیس؟ از نظر امکانات و کیفیت آموزش

    11. حشمت گفت:

      سلام
      برای پزشکی در سوئد باید حتما با زبان سوئدی اقدام کنیم ؟

    12. صبا گفت:

      سلام
      شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کل اروپا مثل آلمان یکی می باشد؟؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        هر کشوری شرایط مخصوص به خود جهت پذیرفتن دانشجو در رشته پزشکی را دارند . به طور مثال برای تحصیل پزشکی در آلمان فرد بعد از گذراندن کالج و آزمون وارد دوره تحصیل اصلی خود می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up