info@arianaabroad.com

مشاوره رایگان: ۰۲۱۹۱۰۹۸۰۰۲

موسسه آریاناپارس

تحصیل در هندوستان

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در هندوستان

نظام آموزشی هند سومین سیستم آموزشی عالی جهان با بیش از ۸۰۰ دانشگاه، ۳۹۰۰۰ کالج و ظرفیت ثبت نام بیش از ۲۰ میلیون دانشجو است. موسسات آموزش عالی در هند دوره های را ارائه می دهند که از لحاظ کیفی رقابتی در بازار جهانی هستند، اما هزینه آن ها یک چهارم سایر کشورها است.  دانشجویان می توانند با تحصیل در هندوستان بستر مناسبی را برای تحصیل در کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا برای خود فراهم کنند.

سیستم آموزش و پرورش هند در ابعاد وسیع و همچنین کمک های آموزشی آن است. سیستم آموزشی پر جنب و جوش و متنوع به معنی انواع مختلفی از دوره های موجود است. آموزش هند در معرض آخرین پیشرفت های علم و فناوری مانند واقعیت مجازی و افزوده، هوش مصنوعی است.

این گستره نظام آموزش و پرورش هند به طور مستقیم به فرصت های افزایش یافته برای دانش آموزان و یادگیری جهانی برای توسعه تحصیلی و شخصی همه جانبه تبدیل می کند. بخش فناوری اطلاعات و خدمات در حال رشد، منجر به آموزش جامع آموزش و پرورش شده است، زیرا حدود ۲۰۰ شرکت Fortune 500 به طور مرتب از دانشجویان دانشگاه های هند استخدام می کنند.

دانشجویان از سراسر دنیا می توانند برای تحصیل در هندوستان اقدام نمایند. محدودیت های خاصی برای تحصیل در کشور هندوستان برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. از همین رو دانشجویان می توانند در صورت لحاظ کردن شرایط مورد نیاز برای ادامه تحصیل اقدام نمایند.

دانشگاه های هندوستان

پنج نوع اصلی از موسسات آموزش عالی عبارتند از:

  • دانشگاه های مرکزی: در حال حاضر ۴۹ مؤسسه تحت کنترل دولت مرکزی قرار دارند.
  • دانشگاه های دولتی: اکثر دانشگاه های هند (۳۹۹) توسط یکی از مناطق کشور اداره می شوند.
  • دانشگاه های معتبر: دولت مرکزی اعلام کرده است که ۳۷ موسسه با توانایی بالایی در مقابله با دانشگاه ها دارند.
  • موسسات ملی اهمیت (INI): که توسط دولت مرکزی تامین می شود.
  • دانشگاه خصوصی: در حال حاضر ۳۳۰ مؤسسه خصوصی در کشور هندوستان مشغول به فعالیت می باشند.

مقاطع تحصیلی در هندوستان

کودکان از سن ۵ سالگی می توانند برای تحصیل در هندوستان اقدام نمایند. دوره های دبستان در کشور هندوستان از ۶ سالگی شروع می شود و به مدت ۵ سال به طول می انجامد. دانش آموزان پس از اتمام دور های دبستان وارد دوره ۷ ساله دبیرستان می شوند. سیستم دبیرستان در کشور هندوستان به گونه ای است که ۵ سال ابتدایی به صورت مشترک میان همه دانش آموزان است. در ۲ سال آخر دبیرستان، دانش آموزان با توجه به رشته انتخابی در دانشگاه به تحصیل می پردازند.

دروس در مدارس کشور هندوستان به زبان هندو و انگلیسی می باشد. از همین رو علاقه مندان به تحصیل به زبان انگلیسی می توانند دوره های قبل دانشگاهی خود را در کشور هندوستان سپری کنند.

تحصیل کارشناسی در هندوستان

فارغ التحصیلان تمام سیستم های تحصیلی باید دوازدهمین پایه در مقطع متوسطه را با نمره مناسب گذرانده باشند. مقطع کارشناسی در اکثر رشته ها در دانشگاه های هندوستان ۳ ساله به جز داروسازی آن که چهارساله و پزشکی و دندان پزشکی آن ۵ ساله است. معمولا سیستم آموزشی برای رشته های گوناگون متفاوت است.

کارهای عملی (practical) در کشوری همانند هندوستان از اهمیت بالایی برخوردار است. که این کار های عملی (practical) هم به صورت فردی در قالب ارائه کنفرانس و امتحانات معمولا به صورت کتبی برگزار می شود و در دو مرحله به نام میان ترم و final برگزار می شود، که ۴۰ نمره اختصاص به میان ترم دارد و ۶۰ نمره اختصاص به final دارد. برای بعضی از دانشگاه ها نمره ۴۰ و برای بعضی دیگر دانشگاه ها نمره ۵۰ نمره قبولی می باشد. دوره های محبوب عبارتند از:

  • لیسانس معماری
  • لیسانس مدیریت بازرگانی
  • کارشناسی مهندسی
  • لیسانس روزنامه نگاری
  • لیسانس حقوق
  • لیسانس پزشکی
  • لیسانس علوم
  • لیسانس فناوری
  • زبان تحصیل:

زبان officialy (اداری) در کشور هندوستان به زبان انگلیسی می باشد. البته بسیاری از دانشگاه ها هم به زبان انگلیسی و هم به زبان هندی رشته های خود را ارائه می دهند. بنابراین برای افرادی که می خواهند در مقطع لیسانس اقدام به تحصیل نمایند آگاهی داشتن از زبان انگلیسی ضروری می باشد.

تحصیل کارشناسی ارشد در هندوستان

مقطع کارشناسی ارشد در کشور هندوستان بصورت معمول ۲ سال به طول می انجامد و علاقه مندانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را در مقطع کارشناسی ارشد دارند می توانند از طریق موسسه آریاناپارس اقدام نمایند. بصورت معمول تحصیل در هندوستان به عنوان پلی برای انتخاب کشور برتر در آینده، برگزیده می شود به ترتیبی که دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد خود را در این کشور سپری کنند و پس از آن مقطع دکترا در کشورهای دیگر انتخاب کنند.

با توجه به رتبه بندی مناسب دانشگاه های هندوستان، دانشجویان بین المللی می توانند برای ادامه تحصیل در هندوستان در این مراکز مشغول به تحصیل شوند.

  • Indian Institute of Technology Bombay (162nd)
  • Indian Institute of Science (170th)
  • Indian Institute of Technology Delhi (172nd)
  • Indian Institute of Technology Madras (264th)
  • Indian Institute of Technology Kanpur (283rd)
  • Indian Institute of Technology Kharagpur (295th)
  • Indian Institute of Technology Roorkee (381st)
  • Indian Institute of Technology Guwahati (472nd)
  • University of Delhi (487th)

تحصیل دکترا در هندوستان

دوره های دکترا در کشور هندوستان به صورت معمول بین ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. دوره های دکترا در این کشور کمتر از دوره های دیگر پذیرای دانشجویان بین المللی می باشد. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هندوستان می توانند از بورسیه های تحصیلی در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

طرح جامع بورس (GSS) یکی از مهمترین و محبوب ترین برنامه های ICCR برای جذب دانشجویان خارجی است. بورس تحصیلی تحت این برنامه سالانه به دانشجویان بین المللی متعلق به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین برای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و برای تحقیق در دانشگاه های هند اهدا می شود. با این حال، بورس تحصیلی برای مطالعات پزشکی برای MBBS، BDS یا برای تحقیقات پزشکی که منجر به درجه دکترا نمی شود تحت طرح GSS ارائه شده است.

حق کار و هزینه تحصیل در هندوستان

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور  هندوستان را داشته باشد قبل از رفتن به پرتغال و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در پرتغال است.

حق کار

به صورت معمول دانشجویان بین المللی به صورت قانونی حق کار در کشور هندوستان را ندارند.

هزینه های تحصیل

دانشجویان متناسب با رشته انتخابی در دانشگاه مورد نظر هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند، به طور میانگین هزینه های تحصیل در هندوستان بین ۲ تا ۸ هزار دلار سالیانه می باشد. لازم به ذکر تحصیل در زیر شاخه های پزشکی هزینه های بیشتری را دارد.

هزینه های زندگی

هزینه زندگی در کشور هند در شهر های مختلف کاملا متفاوت می باشند.به طور مثال در شهری مثل دهلی با هزینه ماهیانه ۱۰۰۰ دلار شما می توانید یک زندگی متوسطی را داشته باشید. در صورتی که با همین مبلغ ۱۰۰۰ دلار شما می توانید در شهری مثل صید آباد یک زندگی خوبی را داشته باشید. متوسط ​ هزینه های زندگی در هندوستان:

  • خوردن غذا: ۲۴ تا ۷۰ دلار در هفته
  • حمل و نقل عمومی: ۴ تا ۱۰ دلار در هفته
  • ورزش و اوقات فراغت: ۷ تا ۱۵ دلار در هفته

نحوه درخواست ویزای تحصیلی هندوستان

ویزای دانشجویی برای افرادی که مایل به آمدن به هند و تحصیل در موسسه آموزشی شناخته شده رسمی هستند، اعطا می شود. ویزای دانشجویی به مدت ۵ سال، بسته به مدت دوره، صادر می شود و همچنین دانشجویان بین المللی می توانند مدت ویزا را با توجه به دوره تحصیلی تمدید کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در هندوستان

دانشجویان بین المللی باید مدارک معتبری را برای اخذ ویزای تحصیلی هندوستان در تمامی مقاطع اعم از کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در سایت دانشگاه خود بارگذاری کنند همچنین دانشجویان رشته های معماری و برنامه ریزی می توانند درخواست اخذ ویزای تحصیلی هندوستان را به موسسات فناوری ملی و سایر دانشگاه ها  ارائه دهند.

مدارک لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی یا افرادی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند به شرح زیر می باشد:

  1. شما باید برای درخواست ویزای تحصیلی هندوستان فرم های لازم مربوط به آن را تکمیل کنید.
  2. دانشجویان باید پاسپورت و مدارک شناسایی دارای اعتبار قانونی ۶ ماهه و حداقل ۲ صفحه خالی ارائه دهند.
  3. ارائه گواهی تمام مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقطع متوسطه
  4. اگر شما تحصیلات مربوط به رشته زبان انگلیسی در مقاطع آیلتس یا تافل دارید باید برای اخذ ویزای تحصیلی هندوستان ارائه دهید.
  5. ارائه فیش رسید واریزی هزینه ثبت نام و شهریه ترم اول دانشگاه

یک نکته حائز اهمیت برای دانشجویان غیر انگلیسی زبان ارائه مدارک مرتبط با مهارت های زبان انگلیسی است همچنین دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی هندوستان باید به ارائه مدارک شرکت در آزمون های مختلف

 اقدام نمایند.CAT, MAT, XAT

شهروندان خارجی دارای کارت شهروندی هندوستان برای کار و یا تحصیل احتیاجی به اخذ ویزای تحصیلی هندوستان ندارند همچنین دانشجویان کشور های نپال و بوتان می توانند بدون اخذ مجوز در هندوستان به کار کردن و تحصیل بپردازند؛ اما این مورد در مورد سایر دانشجویان صدق نمی کند و باید برای اخذ ویزای تحصیلی هندوستان به سفارتخانه این کشور درخواست دهند .

ویزای تحصیلی هند برای دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند ۵ ساله است و قابلیت تمدید شدن دارد. در ادامه مطلب به بررسی مدارک لازم برای برای پذیرش در دانشگاه های هندوستان می پردازیم:

  1. دانشجویان باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر قبول شوند و پس از آن نامه پذیرش و دعوت نامه معتبر را از محل تحصیل خود دریافت نمایند.

دریافت ویزای دانشجویی از اداره ثبت نام منطقه ای خارجیان این امکان را به دانشجویان می دهد که بتوانند دوره تحصیلی خود و یا دانشگاه شان را تغییر دهند. 

  1. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته ی پزشکی در هندوستان را دارند باید مدرک تاییدیه تحصیلی شان را از وزارت بهداشت این کشور دریافت کنند و به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند.
  2. افرادی که قصد تحصیل در رشته های مهندسی را دارند باید مجوز لازم را از وزارت آموزش هند دریافت نمایند.

هزینه پردازش ویزا برای ویزای دانشجویی برای دانشجویان همه کشورها متفاوت است ولی به صورت میانگین بین ۱۳ تا ۱۱۸ دلار در نظر گرفته می شود.

اقامت پس از تحصیل در هندوستان

دانشجویان بسیاری در سر تا سر جهان برای تحصیل به هندوستان مهاجرت می کنند و بیشتر دانشجویان تمایل دارند پس از به اتمام رساندن دوره تحصیلی خود در این کشور اقامت دائم داشته باشند.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهایی که می توانید در هندوستان اقدام به اخذ اقامت دائم نمایید آشنا خواهیم کرد.

در حال حاضر رایج ترین روش برای گرفتن اقامت دائم در این کشور بعد از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی خود از طریق سرمایه گذاری می باشد.

همچنین راهکارهای دیگری نیز مانند: ازدواج با فردی که تابعیت هندوستان را دارد، تولد فرزند، کارآفرینی، تاسیس یک شرکت و استخدام در شغل مورد نظر برای اقامت دائم در این کشور وجود دارد.

دانشجویانی که تمایل دارند پس از پایان دوره تحصیلات خود در هندوستان سکونت داشته باشند باید چند نکته را مد نظر قرار دهند از جمله اینکه: هندوستان کشور پر جمعیتی است که هزینه های مربوط به تحصیل در دانشگاه های این کشور نسبت به سایر دانشگاه های جهان بسیار مقرون به صرفه تر است و بیشتر دانشجویان می توانند در دانشگاه های هندوستان به ۲ زبان هندی و انگلیسی مشغول به تحصیل شوند.

 از مهمترین دلایلی که سالیانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل در هندوستان به این کشور مهاجرت می کنند، وجود دانشگاه های معتبر با کیفیت آموزشی عالی می باشد.

ریجکتی ویزای تحصیلی هندوستان

دانشجویان بین المللی برای اینکه بتوانند اقدام به اخذ ویزای تحصیل در هندوستان نمایند باید از کامل بودن مدارکی که به اداره مهاجرت این کشور می دهند اطمینان حاصل کنند و در صورتی که مدارک شان دارای نقص و اشکال باشد به برطرف کردن آن بپردازند.

اگر شما برای ارائه ی تقاضا به سفارت این کشور به قصد تحصیل و یا کار با متخصصین و مشاوران آگاه در هر مرحله مشورت نکنید امکان ریجکت شدن درخواست شما به احتمال زیاد از سوی دولت این کشور وجود دارد.

در صورتی که درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی هندوستان ریجکت شود شما می توانید اقداماتی را برای رفع ریجکتی درخواست خود داشته باشید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در هندوستان

۱. موسسه فناوری بمبئی

این موسسه ی آموزشی جزو اولین دانشگاه هایی است که با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد و یونسکو تاسیس شد. همچنین از نظر دانش فناوری رتبه دوم را از میان سایر موسسات علمی کسب کرده است.  این مرکز علمی به دلیل ارائه ی مقالات و تحقیقات معتبر در حوزه ی علوم مهندسی از بهترین دانشگاه های هندوستان می باشد.

۲. موسسه فناوری چنای هند

زمینه ی فعالیت این موسسه آموزشی در حوزه ی علوم انسانی و طبیعی است.از نکات مثبت و ویژه ی این دانشگاه برگزاری دوره های مشترک دکتری با همکاری سایر دانشگاه های معتبر مانند: دانشگاه ملی سنگاپور است.

۳. موسسه فناوری کانپور هند

این موسسه آموزشی رتبه دوم را در میان بهترین دانشگاه های هندوستان دارد و با هدف ارائه تحقیقات پایه ای در حوزه فناوری اطلاعات به وسیله دولت تاسیس شده است.

این دانشگاه به دلیل فعالیت های درخشان آموزشی جوایز ملی و بین المللی متعددی را مانند: گوئدل، جایزه فالکرسن و جوایز آکادمی ملی هندوستان را کسب کرده است. 

۳. دانشگاه دهلی

دانشگاه دهلی یکی از بهترین دانشگاه های هندوستان در زمینه ی ارائه ی خدمات آموزشی در حوزه ی علوم اجتماعی، هنر و همچنین مباحث فنی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است. این دانشگاه وابسته به دولت هند است و روابط زیادی با مقامات دولت این کشور دارد.

۴. انستیتو فناوری دهلی هند

این دانشگاه معتبر دوره های آموزش علمی و فناوری را به صورت تخصصی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان ارائه می دهد. به دلیل ارائه تحقیقات و مقالات علمی در حوزه  های مربوط به فناوری اطلاعات این دانشگاه از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در هندوستان شناخته شده است که در واقع با هدف رفع مشکلات و نیاز های هندوستان و سایر کشور های جهان تاسیس شده است.

بهترین رشته ها برای تحصیل در هندوستان

  1. مدیریت بازرگانی

از بهترین رشته های تحصیلی در هندوستان مدیریت بازرگانی است که حرفه ای پردرآمد در این کشور محسوب می شود.

  1. مهندسی تکنولوژی

این رشته با توجه به آمارهای ارائه شده از موسسات علمی و آموزشی هندوستان جزو بهترین رشته های تحصیلی در هندوستان معرفی شده است.

  1. مهندسی کامپیوتر

از پرطرفدارترین و بهترین رشته های تحصیلی در هندوستان مهندسی کامپیوتر می باشد.

  1. طراحی مد و فشن

  2. مهندسی ارتباطات

  3. مدیریت هتل

  4. پزشکی و دندانپزشکی

  5. طراحی داخلی

  6. کارشناسی مدیریت طراحی جواهرآلات

  7. تجارت

  8. داروسازی

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *