مهاجرت تحصیلی

راهنمای جامع پذیرش تحصیلی در چک

پذیرش تحصیلی چک

روند پذیرش تحصیلی در چک نیز مانند پروسه اخذ پذیرش از سایر دانشگاه های جهان تا حد زیادی به صورت آنلاین انجام می گیرد. برای اینکه شانس بیشتری برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور جمهوری چک را داشته باشید می بایست به همه ی جزئیات مربوط به این روند توجه نمایید. ما در این مقاله قصد داریم همه آنچه برای موفقیت در پروسه پذیرش تحصیلی در چک نیاز است رو مطرح نماییم.

شرایط تحصیل در چک

قبل از آنکه در رابطه با پذیرش تحصیل در چک صحبت کنیم نیاز است بدانیم که رشته های تحصیلی در کشور چک چطور برگزار می شود بنابراین در ادامه به چند سوال کوتاه در رابطه با دوره های تحصیلی در چک می پردازیم.

تعداد ترم های دانشگاهی در چک چقدر است؟

سیستم آموزشی کشور چک نیز همانند سیستم آموزشی ایران دارای دو ترم تحصیلی می‌باشد. ترم اول از (ماه سپتامبر حدودا مهر ماه) و ترم دوم در ژانویه ( یا همان دی ماه ) شروع میشود. هر ترم تقریباً بین چهار تا پنج ماه به طول می‌انجامد.

زبان تحصیل در دانشگاه های کشور چک چیست؟

تقریباً همه رشته های تحصیلی در کشور چک به زبان انگلیسی ارائه می شوند، همچنین دانشجویان خارجی نیز می توانند در بیشتر رشته‌های تحصیلی علاوه بر انگلیسی، تحصیل به زبان چکی  را نیز تجربه نمایند. گفتنی است شهریه های تحصیل به زبان چکی در دانشگاه‌های این کشور بسیار پایین تر از تحصیل به زبان انگلیسی است. علاوه بر این دو زبان بسیاری از کورس های تحصیلی کشور چک به زبان آلمانی نیز صورت می پذیرد.

اعتبار دانشگاه های چک چقدر است؟

بر اساس آخرین رتبه‌ بندی های انجام شده توسط وب سایت های مطرح رتبه بندی جهان نظیر تایمز رنکینگ و کیو اس رنکینگ بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در میان برترین دانشگاه های جهان شناخته شده اند. علاوه بر آن مدارک دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران و وزارت بهداشت نیز قرار می‌گیرند. ما در مقاله‌ای با عنوان دانشگاه های چک به طور کلی اعتبار دانشگاه‌های این کشور را مورد ارزیابی قرار دادیم.

مراحل  اخذ پذیرش از دانشگاه های چک 

گام های مورد نیاز برای انجام پذیرش در دانشگاه های چک همانند پذیرش در سایر دانشگاه های جهان از چند مرحله ساده و البته مهم تشکیل شده است. در ادامه سعی می کنیم قدم هایی که می بایست برای اخذ پذیرش از یکی از بهترین دانشگاه های چک بردارید را با هم مرور کنیم.

مرحله اول جمع آوری اطلاعات

قبل از هرگونه اقدام برای پذیرش از دانشگاه های کشور جمهوری چک می بایست اطلاعات خود را در زمینه های مرتبط با تحصیل در کشور چک کامل کنید. از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور گرفته تا شرایط کار دانشجویی و مهمتر از آن دستاوردهای طی کردن یک دوره تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های این کشور. برای رسیدن به این مقصود توصیه می‌نماییم مطلبی در وب سایت ما با عنوان زندگی در چک را به دقت مطالعه نمایید.

مرحله دوم انتخاب دانشگاه و رشته

پس از آن که به طور مشخص در رابطه با همه جوانب مهاجرت تحصیلی به کشور چک تحقیق کردید، می بایست دانشگاه مورد نظر را انتخاب نمایید. خوشبختانه تمامی دانشگاه های کشور چک شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز را در وب سایت خود و در قسمت دانشجویان بین المللی درج نموده اند.

بعضی از دانشگاه ها از دانشجویان آزمون ورودی برای ورود به برخی از رشته ها می گیرند (مثلاً داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی و رشته های مرتبط با آن). بعضی از دانشگاه های دیگر برای فرایند پذیرش دانشگاهی نیاز به  تایید مدارک برای شخص متقاضی در سفارت چک در تهران را دارند.

بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاه های چک حتماً شرایط ورود به این دانشگاه‌ها را به دقت بررسی نمایید. یکی از وظایف یک مشاور مهاجرت کمک به داوطلب متقاضی مهاجرت تحصیلی برای انتخاب رشته مناسب و شهر ایده آل می باشد. به متقاضیان تحصیل در چک توصیه می نماییم قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان مجرب مجموعه آریاناپارس در رابطه با انتخاب رشته و شهر مورد نظر خود در کشور چک به صورت کاملا رایگان مشورت نمایند.

قدم سوم جمع‌ آوری مدارک

متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه های کشور چک نیازمند ارائه چند سری از مدارک مرتبط با سوابق تحصیلی و همچنین سایر مدارک مورد نیاز هر دانشگاه می باشند. در ادامه قصد داریم مدارک مورد نیاز بیشتر دانشگاه های چک را مورد بررسی قرار دهیم.

دسته اول مدارک شناسایی فرد

مانند تمام دانشگاه های کشور های دیگر دانشگاه های کشور چک نیز از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ها می ‌خواهند تا مدارک مرتبط با هویت خود شامل پاسپورت (یا شناسنامه برای آن دسته از متقاضیانی که هنوز موفق به اخذ پاسپورت نشده اند نظیر مشمولان نظام وظیفه) و در برخی از موارد عکس پاسپورتی را به این دانشگاه‌ها ارائه نمایند.

دسته دوم، مدارک مرتبط با سوابق تحصیلی

ارائه این دسته از مدارک توسط متقاضیان تحصیل در دانشگاه های چک برای همه دانشگاه ها و در همه مقاطع الزامی است. آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده و ریز نمرات چند سال گذشته که در بیشتر موارد می بایست مورد تایید سفارت چک در تهران قرار گیرند از الزامات پذیرش در برخی دانشگاه های چک محسوب می شوند ولی کم برخی از دانشگاه های چک برای ارائه پذیرش تحصیلی به داشتن ترجمه انگلیسی مدارک اکتفاء می نمایند.

در هر صورت برای ارائه مدارک به سفارت کشور چک برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز به ترجمه مدارک به زبان چکی خواهید داشت. برای اطلاع از مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی چک به مقاله ای با همین عنوان در وبسایت آریاناپارس مراجعه نمایید.

دسته سوم مدارک زبان

در روند پذیرش در برخی از دانشگاه های چک، متقاضی ملزم به ارائه مدرک زبان انگلیسی نمی باشد و شخص می تواند پس از ورود به کشور چک با سپری کردن یک آزمون ورودی به زبان انگلیسی (که کار سختی محسوب نمی‌شود) بدون نیاز به ارائه مدرک زبان وارد دوره دانشگاهی خود شود. این رویه بیشتر برای پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و رشته های مرتبط مورد استفاده قرار می گیرد. اما در مقاطع بالاتر به خصوص در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا و در بعضی از دانشگاه های چک ارائه مدرک زبان برای ورود به دوره تحصیلی جزو الزامات فرایند پذیرش تحصیلی محسوب می شود. وب سایت دانشگاه ها به صورت مشخص در باره الزام دانشگاه به ارائه یا عدم ارائه مدرک زبان توضیحات لازم را به متقاضیان تحصیل در دانشگاه های چک ارائه می دهند.

چهارم اقدام جهت اخذ پذیرش

در این مرحله پس از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز متقاضی می بایست مدارک خود را جهت بررسی به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نماید. فرایند پذیرش به صورت کلی از طریق وب سایت دانشگاه های کشور چک صورت می پذیرد. اقدام جهت اخذ پذیرش می تواند به صورت شخصی توسط خود دانشجو صورت پذیرد و وی نیازی به داشتن وکیل برای انجام این پروسه نخواهد داشت. البته استفاده از تجربه افراد باتجربه در این حوزه می تواند شانس موفقیت در پروسه اخذ پذیرش تحصیلی در چک را افزایش دهد.

چند سوال مهم در رابطه با پذیرش تحصیلی در چک

چند سوال مهم در رابطه با پذیرش تحصیلی در چک

علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، در ادامه تلاش می‌کنیم تا پرتکرارترین سوال هایی که از مشاورین مجموعه آریانا پارس در رابطه با پذیرش تحصیلی در دانشگاه های چک مطرح شده است را پاسخ دهیم.

هزینه پذیرش گرفتن در دانشگاههای چک چقدر است؟

برخلاف دانشگاه‌ های کشورهای نظیر کانادا و آمریکا، دانشگاه‌های کشور چک هزینه‌ای را به عنوان اپلیکیشن فی یا هزینه بررسی از دانشجویان خارجی دریافت نمی نمایند. و تنها هزینه‌ای که دانشجو می بایست جهت پذیرش در دانشگاه های چک پرداخت نماید هزینه‌های مربوط به ترجمه مدارک (و در برخی از دانشگاه ها و رشته ها تاییدیه مدارک در سفارت چک در ایران) و ارسال مدارک در صورت نیاز به دانشگاه مقصد می باشد.

آیا پذیرش در دانشگاه چک نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد؟

برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و رشته های مشابه و موفقیت در پذیرش دانشگاه های چک، متقاضی ملزم به شرکت در آزمون ورودی نمی باشد. برای رشته های ذکر شده نیز آزمون های ورودی در زمانهای ارایه شده توسط دانشگاه در کشور چک و همچنین در سایر کشورها برگزار می گردند. علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی در کشور چک توصیه می نماییم مقاله‌ای به عنوان پزشکی در چک را در وب سایت ما مطالعه نمایند.

پذیرش در دانشگاه های چک در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟

علیرغم رتبه بسیار بالای دانشگاه های چک شرایط ورود به دانشگاه های این کشور پیچیدگی زیادی ندارد. دانشجو های تمامی رشته ها برای تحصیل در کشور چک در مقطع کارشناسی تا دکترا، صرفا با داشتن معدل بالای ۱۳ امکان تحصیل در دانشگاه های این کشور را خواهند داشت. همچنین شانس پذیرش در رشته های با آزمون نظیر پزشکی نیز در این کشور نسبت به سایر کشورها بسیار قابل توجه است.

نتیجه گیری

کشور چک می تواند به مقصد بسیار مناسبی برای آن دسته از متقاضیانی که تمایل دارند در یک کشور با کیفیت زندگی عالی ولی با هزینه کمتر نسبت به کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا تحصیل نمایند، گزینه ی بسیار قابل تامل محسوب می شود. شرایط ساده تر برای ورود به دانشگاه، هزینه های معقول زندگی و تحصیل و مهمتر از آن کیفیت بی نظیر دانشگاه های چک را می‌توان از مهمترین دلایل انتخاب این کشور توسط متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور قلمداد کرد.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    درباره آریانا پارس

    شما می توانید با استفاده از شماره تماس های زیر، در هر لحظه از ساعات روز بصورت تلفنی با وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس، مشاوره کنید. تلفن تماس با ما : ۴۴۶۲۶۴۱۸-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۰-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۰۳۵-۰۲۱ / ۴۴۶۲۶۴۱۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۲۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۳۵۶۹-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۷۱۷-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۷-۰۲۱

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *