مطالب ویژه مهاجرت

ویزای اتریش

ویزای اتریش

این کشور ممکن است یک کشور نسبتاً کوچک باشد، اما تأثیرات بزرگی بر جهان داشته است. آثار انقلابی زیگموند فروید، موسیقی فلسفی لودویگ ویتگنشتاین و سمفونی های شورانگیز ولفگانگ آمادئوس موتزارت فقط بخشی از تاثیر این کشور بر جهان است. اتریش همچنین مناظر خیره کننده، شهرهای پر جنب و جوش و بهترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده است. از همین رو هر فرد با یک دلیل و هدف مشخص برای ویزای اتریش اقدام می نماید.

کدام ویزای اتریش مناسب شرایط شما می باشد؟ آیا می توان بدون ویزا برای سفر به کشور اتریش اقدام نمود؟ کم هزینه ترین ویزای اتریش کدام است؟ در ویزای تحصیلی امکان همراهی همسر و فرزندان وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات و انتخاب بهترین روش برای مهاجرت به اتریش تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرایط اخذ ویزای اتریش

با دریافت ویزای اتریش، مجوز حضور در این کشور برای افراد صادر می گردد و نوع ویزا متناسب با درخواست افراد برای ورود به این کشور از جمله تحصیلی، کاری، توریستی و سرمایه گذاری تعیین می گردد. هر ساله افراد بیشماری برای افزایش کیفیت زندگی خود به دنبال دریافت ویزای اتریش می باشند. این کشور که در مرکز ترافیک اروپا بین شرق و غرب در امتداد مسیر تجاری دانوب و بین شمال و جنوب از طریق گردنه های آلپ قرار دارد، همچنان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در اروپا است.

شرایط اخذ ویزای اتریش

اتریش به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین کشورهای جهان شناخته شده است. در سال ۲۰۱۸، موسسه توسعه مدیریت (IMD) به اتریش رتبه نخست از نظر کیفیت زندگی را اعطا کرد. IMD از طیف گسترده ای از معیارها برای شناسایی قابل زیست ترین کشورهای جهان از جمله رشد اقتصادی، نوآوری، میراث فرهنگی و همچنین شاخص های مهم رفاه فردی مانند روحیه جامعه، بهداشت روان و رضایت شغلی استفاده می کند.

اتریشی ها در تمام معیارها نمره بالایی کسب کردند، اما بالاترین میزان خوشبختی مربوط به افرادی است که در پایتخت این کشور زندگی می کنند. وین اخیراً برای دومین سال توسط The Economist Intelligence Unit به عنوان قابل زندگی ترین شهر جهان نامگذاری شد. وین امتیازات برتر ثبات اقتصادی، زیرساخت ها و آموزش را کسب کرد و این پایتخت زیبای اروپا را به مکانی ایده آل برای زندگی تبدیل نمود.

انواع ویزای اتریش

انواع ویزای اتریش متناسب با مدت زمان صدور ویزا دسته بندی می شوند و با توجه به درخواست ویزا، مجوز حضور در کشور اتریش را به مدت مشخص به افراد اعطا می نمایند. به طور مثال ویزاهای تحصیلی، به مدت یک سال صادر می گردد و با توجه به مدت تحصیل و احراز شرایط مورد نیاز، تمدید می گردد. از همین رو در این بخش به ویزاهای کوتاه مدت و بلند مدت کشور اتریش اشاره می شود.

ویزای کوتاه مدت

ویزاهای کوتاه مدت یا همان ویزای Type C به ویزاهایی اطلاق می شود که برای مدت کمتر از ۳ ماه صادر می شود. از همین رو ویزاهای توریستی شامل این نوع ویزای کشور اتریش می شود. این نوع ویزا مجوز حضور سه ماه در کشور اتریش را به دارندگان ویزا اعطا می نماید. لازم به ذکر است که در برخی موارد و با ارائه مدارک مورد نیاز، امکان تمدید این ویزا برای مدت زمان ۳ تا ۶ ما پس از اتمام ویزا مقدور می باشد.

انواع ویزای اتریش

ویزای بلند مدت

ویزای بلند مدت یا همان Type D مجوز حضور در کشور اتریش برای یک سال را به دارندگان آن می دهد. افراد در صورت اخذ ویزای بلند مدت قادر خواهند بود به مدت یک سال در کشور اتریش اقامت داشته باشند. ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری در این دسته بندی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که افراد پس از دریافت چندین ویزای کوتاه مدت و با ارائه مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا برای ویزای بلند مدت اتریش اقدام نمایند.

ویزای توریستی اتریش

اگر قصد سفر به اتریش برای یک سفر کوتاه اقامت (حداکثر ۹۰ روز) را دارید، پس باید برای ویزای توریستی اتریش اقدام نمایید. با توجه به حضور اتریش در حوزه شینگن، بسیاری از افراد با اخذ ویزای توریستی سایر کشورهای این حوزه، مجوز حضور در اتریش را دریافت می نمایند. متناسب با هدف خود قادر خواهید بود یکی از انواع ویزای اتریش که در زیر آمده است برای ورود به این کشور انتخاب نمایید.

  • ویزای فرودگاه اتریش: برای کسانی که برای رسیدن به کشور مقصد سفر خود، خارج از حوزه شینگن، نیاز به عبور از یکی از فرودگاه های اتریش دارند.
  • ویزای توریستی اتریش: برای کسانی که می خواهند برای تعطیلات یا گشت و گذار در کشور اتریش حضور داشته باشند.
  • ویزای بازدید کننده اتریش: برای مسافرانی که می خواهند از دوستان یا اعضای خانواده مقیم اتریش دیدن کنند.
  • ویزای تجاری اتریش: برای کسانی که نیاز به شرکت در فعالیت های مربوط به تجارت در اتریش را دارند.
  • ویزای اتریش برای بازدید رسمی: برای هیئت های رسمی که برای یک سفر رسمی به اتریش می آیند.
  • ویزای پزشکی اتریش: برای افرادی که در اتریش به دنبال درمان پزشکی هستند.
  • ویزای اتریش برای افراد فرهنگی، ورزشی و فیلم: برای افرادی که مایل به شرکت در یک فعالیت فرهنگی و یا ورزشی در اتریش می باشند.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی را در مقاله ویزای توریستی اتریش مطالعه فرمایید.

ویزای تحصیلی اتریش

ویزای تحصیلی اتریش

کشور اتریش به عنوان یکی از معدود کشورهای دنیاست که دوره های تحصیلی خود را به صورت تقریبا رایگان ارائه می دهد. کیفیت بالای زندگی، هزینه های معقول تحصیل و زندگی به همراه حضور دانشگاه های برتر جهان همگی سبب می گردد که کشور اتریش به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل انتخاب گردد. تمام علاقه مندان به تحصیل در کشور اتریش موظف به دریافت ویزای تحصیلی می باشند. از همین رو با آشنایی از شرایط تحصیل و دریافت ویزای اتریش می توان در این خصوص اقدام نمود.

شرایط تحصیل در اتریش

ویزای تحصیلی به عنوان یکی از پر طرفدار ترین روش های ورود به کشور اتریش قلمداد می شود. افراد با تحصیل در اتریش شانس خود را برای کسب اقامت و ادامه زندگی در این کشور ارتقا می دهند. دانشجویان با ارائه مدارک مورد نیاز و مدرکی دال بر تسلط زبان آلمانی قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر است که دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در کشور اتریش به زبان انگلیسی ارائه می شود.

دوره های کارشناسی به مدت ۴ سال، دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب به مدت ۴ و ۲ سال به طول می انجامد. با توجه به حساسیت کشور اتریش به مدارک اخذ شده از ایران، دانشجویان دانشگاه های دولتی با شانس بالاتری می توانند برای دانشگاه های کشور اتریش اقدام نمایند. در این نوع ویزا اجازه همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

نحوه اقدام برای ویزای تحصیلی

دانشجویان در صورت اخذ پذیرش از موسسه های آموزشی کشور اتریش می بایست برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. به همین دلیل نامه پذیرش به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای دریافت ویزا به شمار می رود. از دیگر مدارک حائز اهمیت برای ویزای اتریش می توان به تمکن مالی، مدرک زبان و ادله ای که نشان دهنده بازگشت به کشور مبدا می باشد اشاره نمود.

پس از آماده سازی مدارک می بایست برای وقت سفارت اقدام نمود. از همین رو در تاریخ مقرر شده به همراه مدارک می بایست برای مصاحبه حضوری به سفارت اتریش مراجعه نمود. در صورت جواب مثبت به درخواست ویزای اتریش، ویزای تحصیلی اتریش برای مدت یک سال صادر می گردد و با توجه به مقطع تحصیلی و احراز شرایط تمدید می گردد.

ویزای کاری اتریش

ویزای کار به عنوان کم هزینه ترین روش برای ورود به کشور اتریش قلمداد می شود. افراد بدون پرداخت هیچ هزینه ای و با سوابق کاری و مهارت های لازم برای شروع کار در این کشور قادر خواهند بود برای ویزای مهاجرت کاری نمایند. اتریش با داشتن یک اقتصاد اجتماعی پایدار و برجسته، یکی از ثروتمند ترین کشورها در اروپا است. در حال حاضر جویندگان کار با توجه به شرایط خود می توانند از دو روشی که دولت اتریش برای مهاجران در نظر گرفته اند، برای ویزای اتریش اقدام نمایند. در ادامه به انواع ویزای کار اتریش اشاره می شود.

ویزای جستجوی کار

آسان ترین و سریع ترین راه برای اخذ ویزای کاری اتریش، درخواست کارت قرمز-سفید-قرمز است. در این سیستم امتیاز بندی در نظر گرفته شده از جانب دولت اتریش، برای واجد شرایط بودن به عنوان یک کارگر بسیار ماهر، متقاضیان باید بیش از ۷۰ امتیاز کسب نمایند. امتیازات بسته به شرایط حرفه ای، سابقه کار، توانایی زبان و سطح حقوق متقاضی داده می شود.

ویزای جستجوی کار شش ماه اعتبار دارد و به دارنده آن اجازه می دهد در اتریش بماند و به طور قانونی به دنبال کار باشند. ویزای جستجوی کار جواز کار نیست، فلذا متقاضی پس از دریافت پیشنهاد شغلی، ملزم به درخواست مجوز کار مانند کارت قرمز-سفید-قرمز می شود. برای درخواست ویزای کار، متقاضی باید یک پیشنهاد کاری معتبر از یک شرکت اتریشی داشته باشد. 

جاب آفر

یکی از معمول ترین روش های متداول در کشورهای اروپایی، سیستم جاب آفر می باشد. در این روش، متخصصان و متقاضیان کار در کشور اتریش با دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای اتریشی قادر خواهند بود برای ویزای کار اتریش اقدام نمایند. از همین رو مهم ترین فاکتور برای دریافت ویزای اتریش، متقاعد کردن یک کارفرما در کشور اتریش می باشد.

با توجه به قوانین اتحادیه اروپا و قرار گیری اتریش در این حوزه، شرایط جذب نیروی کار بدین شکل می باشد که در ابتدا نیروی مورد نظر می بایست از خود همان کشور تامین شود. در صورت عدم موفقیت در جذب نیروی مورد نظر، درخواست های افراد کشورهای اتحادیه اروپا در اولویت قرار می گیرد. با این ترتیب عنوان شده، نیروی کار ایرانی با شانس بسیار پایینی امکان ورود به بازار کار اتریش را بدست می آورد.

ویزای سرمایه گذاری اتریش

صاحبان مشاغل و یا سرمایه گذاران از طریق ویزای سرمایه گذاری قادر خواهند بود برای کشور اتریش اقدام نمایند. در این نوع ویزا محدودیت های موجود در سایر ویزا های اتریش همانند ویزای کار و تحصیل به چشم نمی خورد. طرح توجیهی و میزان سرمایه دو رکن اساسی ویزای سرمایه گذاری در اتریش می باشد. در ادامه به انواع ویزای اتریش که شامل ثبت شرکت و تمکن مالی می باشد، اشاره می شود. در همین راستا با بررسی شرایط مورد نیاز می توان یکی از این دو مسیر را برای ورود به کشور اتریش، انتخاب نمود.

ویزای سرمایه گذاری اتریش

ثبت شرکت

یکی از معمول ترین روش های سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی و همچنین کشور اتریش، اقدام برای ثبت شرکت می باشد. افراد با ثبت یک شرکت قادر خواهند بود برای ویزای اتریش از نوع سرمایه گذاری اقدام نمایند. در قوانین آمده است که این ویزا زمانی به اقامت ختم می شود که این روند به همراه یک شریک اتریشی صورت گیرد. این نکته بدین معناست که در ابتدای کار می بایست یک فرد اتریشی را برای ایجاد و راه اندازی شرکت مورد نظر پیدا نمایید.

افراد در صورت پیدا کردن یک شریک و ارائه طرح اقتصادی پویا قادر خواهند بود تا درخواست خود را به سفارت اتریش برای ویزای سرمایه گذاری ارائه دهند. در صورت تایید مدارک و پاسخ مثبت از سفارت، ویزای اتریش به مدت ۳ سال به افراد تعلق می گیرد که در صورت احراز شرایط مورد نظر و عدم سوابق کیفری به اقامت این کشور منتهی می شود.

تمکن مالی اتریش

روش تمکن مالی به عنوان یکی از روش های ویزای سرمایه گذاری اتریش به حساب می آید. افراد در صورت ارائه تمکن مالی مناسب در ایران مجوز حضور و زندگی در کشور اتریش را دریافت می نمایند. در این روش مدرک تحصیلی، سوابق کاری و سن محدودیتی را برای متقاضیان به وجود نمی آورد. تنها شرط لازم برای دریافت ویزای اتریش، ارائه تمکن و گردش مالی مناسب می باشد.

افراد می بایست معادل ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو در حساب ایران به همراه ماهانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار یورو درآمد مشخص را به سفارت برای دریافت ویزا ارائه دهند. لازم به ذکر است که درآمد ماهانه نباید به حضور فیزیکی فرد در کشور مبدا وابسته باشد. در این روش، همسر و فرزندان مجرد مجوز حضور در کشور اتریش را دریافت می نمایند.

وقت سفارت اتریش و مدت زمان پاسخگویی

همه افراد برای دریافت ویزای اتریش می بایست با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز اقدام به تعیین وقت سفارت اقدام نمایند. در حال حاضر وقت سفارت اتریش با ارائه جزئیات که به آنها اشاره می شود به آدرس appointmentaustria@vfshelpline.com مقدور می باشد. نام کامل، شماره پاسپورت، تاریخ تولد، نوع ویزای مورد نظر، شمار تماس، تاریخ سفر و تاریخ مورد نظر برای وقت ملاقات را باید در ایمیل ارسالی مشخص نمود.

مدت زمان پاسخگویی سفارت برای رسیدگی ویزای اتریش برای هر یک از انواع آن متفاوت می باشد و نمی توان یک زمان مشخص را برای همه ویزا های مطرح شده، تعیین نمود. به طور مثال زمان رسیدگی به ویزای توریستی اتریش در شرایط عادی ممکن است تا ۳۰ روز به طول بینجامد. مدت زمان پاسخگویی سفارت اتریش در هر یک از انواع ویزاهای اتریش به شرح زیر می باشد.

  • ویزای توریستی اتریش: ۲۰ تا ۴۰ روز
  • ویزای تحصیلی: ۶۰ تا ۹۰ روز
  • ویزای کاری: ۳۰ تا ۴۵ روز
  • ویزای سرمایه گذاری: ۶ تا ۱۸ ماه

نتیجه گیری

با توجه به کیفیت بالای زندگی در کشور اتریش و اقتصاد پویا به همراه جاذبه های تفریحی این کشور، همه افراد با اهداف توریستی، تحصیلی، کاری و یا سرمایه گذاری می توانند کشور اتریش را عنوان یک کشور ایده آل در نظر بگیرند و با توجه به اهداف خود برای دریافت ویزای اتریش اقدام نمایند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    درباره آریانا پارس

    شما می توانید با استفاده از شماره تماس های زیر، در هر لحظه از ساعات روز بصورت تلفنی با وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس، مشاوره کنید. تلفن تماس با ما : ۴۴۶۲۶۴۱۸-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۰-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۰۳۵-۰۲۱ / ۴۴۶۲۶۴۱۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۲۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۳۵۶۹-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۷۱۷-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۷-۰۲۱

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *