اقامت

اقامت آذربایجان

اقامت آذربایجان

شرایط اقامت آذربایجان

فارسی زبان بودن و نزدیکی کشور آذربایجان به ایران باعث شده است تا بسیاری از ایرانیان برای اقامت آذربایجان اقدام کنند. آذربایجان کشوری در منطقه قفقاز می باشد که از جهات مختلف با ایران، ارمنستان، روسیه و گرجستان همسایه است.

در قانون اساسی این کشور دین خاصی به عنوان دین رسمی این کشور معرفی نشده است در حالی که ۸۹ درصد از مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند. آذربایجان حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و مردم این کشور به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و زبان روسی زبان دوم مردم این کشور می باشد.

جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۱ به کشوری استقلال یافته و مدرن تبدیل شد و به عضویت سازمان های جهانی مثل سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیا درآمد. استفاده از زبان فارسی در آذربایجان باعث می شود تا متقاضیان ایرانی زیادی جذب آن شوند این کشور همانطور که گفته شد از نظر فرهنگ و زبان به کشور ما شباهت زیادی دارد. جاذبه های دیدنی آذربایجان نیز سالانه توریست های بسیاری را به سوی خود می کشاند. واحد پول این کشور منات می باشد و پایتخت آن شهر باکو است. در پاراگراف های بعدی شرایط اخذ اقامت در باکو را بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط زندگی در آذربایجان چگونه است؟

آذربایجان دارای تنوع آب و هوایی بسیاری می باشد به طوری که از ۱۱ ناحیه تشکیل شده است و بالاترین و پایین ترین دمای هوا را می توانید در آن تجربه کنید. این کشور در صنعت نفت و گاز فرصت های شغلی مناسبی دارد ولی افراد برای کار در آن باید مجوز داشته باشند. با توجه به درخواست بالای مسکن در آذربایجان زمینه ی کارهای مربوط به ساخت و ساز نیز در این کشور رونق یافته است.

چه روش هایی برای اقامت در آذربایجان وجود دارد؟

تحصیل، کار، سرمایه گذاری و اقامت توریستی از جمله روش های اخذ اقامت موقت در آذربایجان می باشند. قابل ذکر است که همه ی این روش ها پس از مدتی منجر به اقامت دائم در این کشور می شوند. در زیر به اختصار روش های اقامت موقت آذربایجان را توضیح می دهیم.

اقامت توریستی

نوعی از ویزای توریستی آذربایجان وجود دارد که به موجب آن افراد می توانند به مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. این نوع از ویزاهای توریستی قابل تبدیل به هیچ نوع ویزایی نیستند. این ویزاها کوتاه مدت و برای سفرهای کوتاه مناسب اند.

تحصیل

تحصیل در آذربایجان یکی از راه های اخذ اقامت موقت در این کشور است. افراد پس از تحصیل در این کشور نمی توانند اقامت دائم بدست آورند بلکه می توانند پس از اتمام تحصیل با پیدا کردن کار در آذربایجان اقامت خود را تمدید کنند و پس از چند سال کار کردن درخواست اقامت دائم بدهند.

اقامت آذربایجان

زبان تحصیل در آذربایجان در مقطع لیسانس معمولاً آذری و در بعضی از رشته ها انگلیسی می باشد. در مقاطع تحصیلات تکمیلی می توانید به زبان انگلیسی در دانشگاه ها ثبت نام کنید. موسسه زبان آریاناپارس در غرب تهران می تواند شما را تا کسب نمره ی مورد نظرتان در آیلتس یاری کند.

کار

یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به هر کشوری، مهاجرت از طریق کار و دریافت ویزای کاری می باشد. با توجه به نرخ بیکاری ۵ درصد در این کشور در سال ۲۰۱۸ افراد متخصص با داشتن مدرک تحصیلی، زبان و سوابق کاری می توانند به راحتی در آذربایجان کار پیدا کنند. افراد برای کار در این کشور باید یک پیشنهاد شغلی (Job offer) از یک کارفرما داشته باشند.

اقامت آذربایجان

کارفرماها در صورتی می توانند به افراد پیشنهاد شغلی بدهند که نتوانسته باشند برای آن پوزیشن شغلی در آذربایجان مورد مناسبی پیدا کنند. افراد پس از ۵ سال کار کردن در این کشور می توانند درخواست اقامت دائم بدهند. اقامتی که در ابتدا صادر می شود، ۱ ساله و قابل تمدید می باشد.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی دیگر از روش های اخذ اقامت آذربایجان است که افراد می توانند از دو طریق ثبت شرکت و خرید ملک جهت دریافت اقامت این کشور اقدام نمایند. اگر بخواهید بیزینسی در آذربایجان داشته باشید باید یک طرح تجاری قابل توجیه را ارائه دهید که در صورت موافقت با آن می توانید بیزینس خود را آغاز کنید.

ثبت شرکت در آذربایجان

ثبت شرکت در آذربایجان پروسه ی ساده ای می باشد که ظرف مدت چند روز انجام می شود. برای این کار باید فرم های ثبت شرکت را به صورت آنلاین پر کنید و بسته به نوع شرکتی که می خواهید ثبت کنید سهامداران خود را مشخص کنید. در گام بعدی باید نام تجاری برای شرکتتان انتخاب کنید و آدرس و محل شرکت را نیز تعیین کنید. در انتها باید اسناد مالی شرکت و اساسنامه آن را مشخص کنید.

خرید ملک در آذربایجان

افراد می توانند با داشتن حداقل ۱۰۰ هزار منات آذربایجان اقدام به خرید ملک در این کشور کنند و اقامت باکو را بدست آورند. همین امر باعث شده است تا املاک متعلق به خارجی ها در این کشور افزایش یابد.

بر اساس قوانین این کشور افراد خارجی تنها می توانند اقدام به خرید ملک کنند و اجازه ی خرید زمین و غیره را ندارند. سرمایه گذاری نیز مانند دیگر روش های تحصیلی و کاری می تواند منجر به اقامت دائم در این کشور گردد.

روش های دیگری مانند ازدواج، تولد فرزند و پناهندگی می توانند با سرعت بیشتری باعث اخذ اقامت دائم شوند. گرچه نمی توان از پناهندگی به عنوان یک روش امن نام برد. در پاراگراف زیر به توضیح این مطالب می پردازیم.

تولد فرزند

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند بستگی به دو اصل خون و خاک دارد. اصل خاک بدین معناست که اگر فرزندی در خاک کشوری متولد شود، طبق قوانین آن کشور می تواند تابعیت را از آن خود کند. اصل خون نیز بر این اساس است که اگر والدین فرزندی تابعیت کشوری را داشته باشند فرزندشان نیز می تواند تابعیت و اقامت آن کشور را بدست آورد و کشور آذربایجان نیز از همین قاعده پیروی می کند.

اقامت آذربایجان

اگر فرزندی در خاک آذربایجان از پدر و مادری نامعلوم و یا از پناهندگان متولد شود، بدون توجه به تابعیت والدین، به فرزند متولد شده در این کشور تابعیت اعطا خواهد شد. فرزندانی که در خاک آذربایجان متولد نشده اند و در آنجا زندگی نمی کنند ولی والدینی با تابعیت آذری دارند، چنانچه زیر ۱۴ سال سن داشته باشند می توانند تابعیت این کشور را بدست آورند.

 ازدواج

ازدواج با یک تبعه ی آذربایجانی یکی دیگر از راه های اخذ اقامت این کشور می باشد. افراد باید با دلایل کافی اثبات کنند که قصد جدی در ازدواج دارند و ارائه ی مدارک لازم مبنی بر اثبات ازدواج لازم است. چنانچه فردی اقدام به اخذ اقامت آذربایجان با ازدواج نموده باشد ولی قبل از دریافت آن طلاق بگیرد، اقامت او منتفی است و باید به کشور مبدا خود بازگردد.

پناهندگی

پناهنده شخصی است که به دلیل شرایط بحرانی که در کشور مبدا خود دارد اقدام به مهاجرت به کشوری دیگر و پناهنده شدن در کشور مقصد می کند. افرادی که قصد پناهنده شدن در کشور آذربایجان را دارند می توانند پس از ورود به این کشور، درخواست پناهندگی خود را به اداره ی امور پناهندگان بدهند.

این اداره پس از بررسی پرونده ی آنها می تواند با درخواست آنها موافقت و یا مخالفت کند. پناهندگان در این کشور از مزایای زیر بهره مند می شوند.

  • اسکان مناسب که توسط دولت برای پناهندگان در نظر گرفته شده است
  • استفاده از وسایل نقلیه به صورت رایگان
  • خدمات درمانی رایگان برای سالمندان
  • تحصیل رایگان برای کودکان

لازم به ذکر است که همه ی کیس های پناهندگی، قابل قبول دولت آذربایجان نیستند.

اقامت در آذربایجان چه مزایایی دارد؟

مقرون به صرفه بودن کشور آذربایجان را می توان یکی از مزایای اقامت آن دانست، البته قابل ذکر است که هزینه های زندگی افراد در هر کشوری بستگی به سبک زندگی آنها دارد. هزینه های مسکن در این کشور پایین است، در آذربایجان می توانید با ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار آمریکا یک خانه ی لوکس با تمام امکانات داشته باشید.

خدمات پزشکی در این کشور در سال های اخیر بسیار توسعه یافته است. بیمارستانی مدرن در پایتخت این کشور وجود دارد که خدمات درمانی پیشرفته ای را ارائه می دهد.

کشور آذربایجان در سال های اخیر با استفاده از سیستم گردشگری سرمایه زیادی را وارد کشور کرده است، بنابراین فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این کشور نسبت به سال های قبل شرایط بسیار بهتری پیدا کرده است.

گرچه پناهندگی می تواند باعث اقامت دائم در آذربایجان گردد ولی خطرات زیادی افراد را تهدید می کند. این روش غیر قانونی است و در صورت پذیرفته نشدن، کیس مورد نظر باید به کشور خود بازگردد.

تمدید اقامت آذربایجان

در هر روش مهاجرتی موقت می توانید ویزای خود را از طرقی تمدید کنید، به عنوان مثال در روش تحصیلی می توانید پس از اتمام تحصیل با پیدا کردن کار ویزای خود را تمدید کنید.

اقامت آذربایجان

در روش کاری بسته به مدت زمان قرارداد ویزا را دریافت خواهید کرد و بسته به تمدید قراردادتان و نداشتن جرائم کیفری و پرداخت مرتب مالیات ها می توانید ویزای خود را تمدید کنید. افراد پس از خرید ملک در آذربایجان نیز می توانند با توجه به اقامتشان در این کشور ویزای خود را تمدید کنند.

چگونه می توان پاسپورت آذربایجان را گرفت؟

افراد پس از اقامت ۵ ساله متوالی در آذربایجان و تعهد به قوانین این کشور و داشتن منبع درآمدی مناسب می توانند درخواست اقامت دائم خود را به دولت بدهند و در صورت اقامت مستمر در این کشور تا ۳ سال بعد از آن و مرتکب نشدن هر گونه جرم کیفری و نداشتن هیچ گونه بدهی مالیاتی می توانند پس از ۸ سال پاسپورت این کشور را دریافت کنند.

قابل ذکر است که آذربایجان تابعیت مضاعف را نمی پذیرد و افراد باید از تابعیت قبلی خود انصراف دهند تا بتوانند تابعیت این کشور را بدست آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی اقامت آذربایجان می توانید با کمک گرفتن از وکیل مهاجرت و تماس با مشاورین موسسه آریاناپارس مسیر مهاجرتی خود را آسان تر کنید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    درباره آریانا پارس

    شما می توانید با استفاده از شماره تماس های زیر، در هر لحظه از ساعات روز بصورت تلفنی با وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس، مشاوره کنید. تلفن تماس با ما : ۴۴۶۲۶۴۱۸-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۰-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۰۳۵-۰۲۱ / ۴۴۶۲۶۴۱۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۲۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۳۵۶۹-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۷۱۷-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۷-۰۲۱

    ۱۸ دیدگاه در “اقامت آذربایجان

    1. محمد گفت:

      سلام خسته نباشید
      ببخشید بنده که ارایشگرم یعنی خمون پیرایشگر ایا کار بنده در آدربایجان خواهد گرفت یا خیر
      یا میتون ایا به بنده در اذربایجان خانه ای بدهند یا خیر در خیابان ها میتون ماند

      1. consultant گفت:

        سلام فقط میتونیم کار و براتون پیدا کنیم مسکن و خودتون باید اوکی بکنید

    2. محمد گفت:

      سلام خسته نباشید
      اگر من درخواست پناهندگی بدم و اونا هم قبول کنن کشور‌ آذربایجان چه منافعی رو در اختیار من قرار می‌دهد؟
      به ما اونجا کار میدن بریم سرکار؟
      خونه میدن زندگی کنیم یا کف خیابون باید بخوابیم؟

      1. آریاناپارس گفت:

        کار غیر قانونی انجام نمیدیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *