info@arianaabroad.com

مشاوره رایگان: ۰۲۱۹۱۰۹۸۰۰۲

موسسه آریاناپارس

ثبت شرکت در چک

چگونه می توان برای ثبت شرکت اقدام کرد؟ چه مدارکی برای این اقدام نیاز است؟ محدودیت سنی برای ثبت شرکت در کشور جک تعیین شده است؟ آیا می توان بدون حضور فیزیکی در این کشور اقامت را دریافت کرد؟ این سوالات متداول علاقه مندان به ثبت شرکت می باشد.

امروزه افراد بسیاری برای اخذ اقامت اروپا اقدام به ثبت شرکت، خرید ملک و یا خرید اوراق قرضه در کشورهای اروپائی می کنند که ثبت شرکت در چک را از بین این روش ها می توان مسیر مناسب تری دانست. در مقاله پیش رو قصد داریم راجع به ابعاد مختلف ثبت شرکت در چک توضیحاتی را ارائه دهیم تا چنانچه قصد زندگی در این کشور را دارید با این روش بیشتر آشنا شوید.

شرایط ثبت شرکت در جمهوری چک

Terms of company registration in the Czech Republic

کشور چک از لحاظ اقتصادی یکی از پایدارترین کشورهای کمونیست در اتحادیه اروپا می باشد که در حال توسعه اقتصادی با در آمدهای بالاست. جمهوری چک در سالهای اخیر با سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولیدی و همچنین صادرات به کشورهای همسایه مثل آلمان باعث تغییر در روند اقتصادی کشور در جهت مثبت شده است.

صنعت خودرو در چک از صنایع اصلی و پر رونق می باشد که سالانه آورده اقتصادی فراوانی برای این کشور دارد و پس از آن سایر بخش های کلیدی مثل ماشین آلات، آهن، فولاد، متالوژی، تولید مواد شیمیایی، الکترونیک، تجهیزات حمل و نقل، منسوجات، شیشه، سرامیک و دارو از دیگر صنایع قوی در کشور چک می باشند.

جمهوری چک کمترین دستمزد ملی متوسط را برای حقوق به کارمندان دارد که همین قانون حداقل حقوق در این کشور از فقر جلوگیری می کند. این کشور با داشتن یکی از بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، رونق اقتصادی بالایی را در اروپا را از آن خود کرده است.

انواع شرکت ها در چک

جمهوری چک با داشتن یک سیستم اقتصادی بسیار پیشرفته اقتصادی، اغلب انتخاب بسیاری از سرمایه گذاران خارجی است که می خواهند  یک کسب و کاری را در این کشور ایجاد کنند. اولین جنبه ای که باید توسط یک سرمایه گذار خارجی در نظر گرفته شود، نوع مشاغلی است که وی می خواهد در جمهوری چک تأسیس کند و گزینه های مختلفی برای ثبت شرکت وجود دارد.

در جمهوری چک، رایج ترین شرکت های تجاری مربوط به شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص است. در ادامه به انواع شرکت ها در چک اشاره شده است.

شرکت با مسوولیت محدود

این شرکت ها از یک تا ۵۰ عضو تشکیل می شوند و یک شخص می تواند هم صاحب شرکت و هم مدیر اجرایی آن باشد. این شرکت ها یک هیئت مدیره ندارند بلکه تمامی اعضا با استناد بر توافق نامه مشارکت قادر به اتخاذ تصمیمات مستقلی می باشند. در این شرکت ها اگر فقط یک مالک وجود داشته باشد باید ۲۰۰۰۰۰ یورو سرمایه مستقل را دارا باشد و در صورت تشکیل شرکای بیشتر هر کدام باید ۳۰ درصد سهام را خریداری کنند تا بتوانند ثبت شرکت در چک را عملی نمایند.

شرکت با سهام مشترک

در این نوع از شرکت ها سهامداران فقط مسوولیت سرمایه خود را دارند و شرکت بر اساس یک نفر بنا نمی شود بنابراین سهام شرکت به راحتی قابل فروش است. این شرکت ها یک هیئت مدیره و یک هیئت نظارت دارند. ثبت شرکت در چک از طریق این نوع از شرکت ها با یک هیئت مدیره حداقل ۳ عضوی می باشد که اعضای آن در مورد همه امور تصمیم گیرنده می باشند و هیئت نظارت، کنترل فعالیت های هیئت مدیره را بر عهده دارد.

مشارکت تجارت عمومی

این نوع از شرکت ها به شکل تجاری فعالیت دارند که در آن کلیه شرکا با تمام دارائی خود در آن مسوولیت دارند. هیئت مدیره حداقل توسط دو نفر تشکیل می شود و مزیت مشارکت عمومی این است که به سرمایه گذاری اولی احتیاجی ندارید.

شعبات

شعبات یک بیزینس مستقل هستند که به یک دفتر مرکزی وابسته هستند و اگرچه مدیریت و حساب های مستقلی دارند ولی تاسیس آن و ورود به آن از قوانین چک تبعیت می کند. این شعبه احتیاجی به سرمایه گذاری های کلان ندارد و حتما باید یک مدیر برای آن مشخص شود و باید فعالیت های برنامه ریزی شده ای را برای شعبه مورد نظر ذکر کرد. بر اساس اصلاحیه قانون ارز از سال ۲۰۰۲، شعبات خارجی نیز مجاز به خرید املاک و مستغلات می باشند.

راه های ثبت شرکت در جمهوری چک چیست؟

ثبت شرکت می تواند با یک نفر ثبت گردد و شروع به فعالیت کند. مدیران می توانند از هر ملیتی باشند که برای راه اندازی شرکت خود ابتدا توصیه می شود به صورت توریستی وارد این کشور شده و موقعیت های مختلف را برای راه اندازی کسب و کارهای گوناگون بررسی کنند.

پس از ثبت شرکت در چک می توان آن را دارای حقوق و تعهداتی دانست که یک نهاد قانونی نیز محسوب می گردد. برای انجام این کار باید مجوز تجاری در جمهوری چک را داشته باشید، این مجوز پس از درخواست شما برای ثبت شرکت در چک توسط دادگاهی در طی ۱۵ روز صادر می شود. برای اخذ مجوز ثبت شرکت نیازمند اقامت در این کشور می باشید، پس باید برای ویزای این کشور اقدام کنید.

موارد ثبت نام تجاری

  • داشتن مجوز تجارت
  • سند تاسیس کننده و یا تفاهم نامه
  • اجاره نامه شرکت
  • نام شرکت و آدرس آن
  • نمونه امضا کارمندان شرکت
  • عدم سوء پیشینه تمامی کارمندان
  • تائید بانک مرکزی برای سرمایه شرکت

پس از تهیه این مدارک برای تعیین مالیات باید به اداره مالیات رجوع کنید و پس از گذشت شش الی هفت روز از استخدام اولین کارمند خود، نیازمند بیمه درمانی هستید. فعالیت شرکت با توجه به تجارب شخص در سال های پیشین فعالیت خود در کشور مبداء مشخص می گردد.

پس از انتخاب نام مناسب که تکراری نباشد و ارائه آدرس دقیق برای شرکت، چنانچه شرکت شما دارای سهامدارانی باشد، میزان سهام هر شخص باید مشخص گردد و همچنین مدیر عامل اصلی برای شرکت تعیین گردد، در ادامه شرکت در اداره مالیات ثبت می گردد و همه کارمندان به صورت اجباری بیمه خواهند شد.

هزینه های ثبت شرکت در جمهوری چک

افراد برای ثبت شرکت در چک هزینه های این پروسه را در نظر بگیرند. از معمول ترین هزینه های ممکن می توان به هزینه های اجرایی، هزینه های زندگی، مالیات و هزینه های بیمه درمانی اشاره کرد. در ادامه تمامی این موارد مورد بررسی قرا گرفته است.

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی متناسب با سبک زندگی و شهر انتخابی تعیین می گردد. به صورت میانگین هزینه های زندگی یک خانواده در کشور چک ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه تخمین زده می شود. اجاره مسکن بیشترین میزان هزینه عنوان شده را به خود اختصاص می دهد. در جدول زیر مهم ترین هزینه های زندگی در چک آمده است.

موارد میزان هزینه
رستوران یک وعده ۵٫۵ یورو
رفت و آمد ماهانه ۲۰ یورو
برق، گاز، آب و اینترنت ماهانه ۱۷۵ یورو
اجاره مسکن ماهانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو
گوشت یک کیلو ۸٫۴۶ یورو

مالیات

افراد در صورت ثبت شرکت در چک ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد می شوند. میزان تعیین شده مالیات بر در آمد به صورت میانگین ۱۹ درصد می باشد. در برخی از مشاغل امکان کاهش این میزان وجود دارد. این مالیات مختص به افرادی می باشد که حداقل ۱۸۳ روز در کشور چک اقامت دارند.

بیمه درمانی

قبل از شروع فعالیت در شرکت، باید در دفاتر بیمه های اجتماعی و درمانی کشور چک ثبت نام کنید. پرداخت بیمه اجتماعی برای تمامی افرادی که در چک مشغول به کار می باشند، الزامیست. مهاجران که در پروسه اقامت دائم کشور چک می باشند موظف به ثبت نام بیمه درمانی می باشند.

مزایای ثبت شرکت در چک

با توجه به توضیحاتی که در باب ثبت شرکت در کشور چک داده شد، حال قصد داریم مزایای این کار را بررسی نماییم تا با دید بازتری برای انجام این پروسه و دریافت اقامت آن اقدام نمایید. در ادامه به سه مورد از برترین مزایای ثبت شرکت در این کشور اشاره شده است.

روند ساده ی انجام کار

پروسه ی ثبت شرکت در جمهوری چک از روند ساده ای برخوردار است و برای انجام آن احتیاج به طی کردن مسیر پیچیده ای ندارید، چرا که دولت چک خود علاقه مند به جذب نیروی خارجی برای سرمایه گذاری در کشور و کمک به اقتصاد چک می باشد.

امکان اقامت در اروپا

ثبت شرکت در چک باعث اقامت طولانی مدت شما در این کشور و اتحادیه اروپا می گردد و پس از ۳ سال نیز منجر به دریافت اقامت دائم اروپا خواهد شد. سفر و اقامت های کوتاه مدت در اتحادیه اروپا نیز با ثبت شرکت در کشور چک کار ساده ای خواهد بود چرا که دیگر نیازی به درخواست ویزا برای کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نخواهید داشت.

بردن همراه مانعی ندارد

پس از ثبت شرکت در چک قادر خواهید بود اعضای خانواده و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را همراه داشته باشید و فرزندان اجازه کار و تحصیل در چک را خواهند داشت و همچنین با داشتن اقامت این کشور فرزندان شما قادر به ادامه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی خواهند بود.

مشکلات ثبت شرکت در چک چیست؟

علاوه بر مزایایی که چندی راجع به آنها توضیح داده شد، ثبت شرکت در کشور چک گاها برای بعضی از افراد معایبی را نیز در بردارد که باعث می شود از تصمیم خود منصرف شوند و روش های دیگر مهاجرتی را امتحان کنند.

مدت زمان اقامت در کشور چک

بسیاری از افرادی که برای دریافت اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت در چک اقدام می کنند، صاحب بیزینس هایی در ایران هستند که قادر به ترک آن برای مدت زمان طولانی نمی باشند. الزام ثبت شرکت در چک، اقامت ۶ ماه از سال در این کشور می باشد که برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی نیست.

هزینه های ثبت شرکت در چک

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بعضا به عنوان معایب ثبت شرکت در چک از آن یاد شود، هزینه های انجام این کار می باشد. افراد در بدو ورود خود ملزم به اجاره ی یک ملک مسکونی و همچنین پرداخت مالیات ها می باشند که خود هزینه های جداگانه ای را علاوه بر هزینه های ثبت شرکت برای شخص مورد نظر دارد.

هزینه اجاره ملک، به کار گماشتن چندین کارمند و راه اندازی یک بیزینس سود ده در اتحادیه اروپا نیز کم نیست که ممکن است برای برخی از افراد منطقی نباشد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، ثبت شرکت برای افرادی که قصد اخذ اقامت اروپا را دارند و قادر نیستند از طرقی مثل تحصیل اقدام کنند گزینه ای مناسبی می باشد، گرچه هزینه های ویزای تحصیلی و کاری کمتر از ثبت شرکت در اروپا می باشد ولی باید این نکته را نیز در نظر داشت که همه بازه های سنی برای تحصیل در اروپا مناسب نمی باشند و بخصوص افرادی که خود در ایران فعالیتی مستدام دارند، قادر خواهند بود آن را به کشور اروپایی مثل چک منتقل کنند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    [accordion] [FAQ question=”پس از چند سال اقامت چک را می توان با ثبت شرکت گرفت؟” answer=”افراد در صورت ثبت شرکت در کشور چک و پرداخت مالیات به مدت ۳ سال می توانند درخواست اقامت دائم دهند. بازه زمانی دریافت اقامت دائم ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد.”] [FAQ question=”حداقل میزان سرمایه برای ثبت شرکت در چک چه مقدار است؟” answer=”میزان سرمایه شرکت متناسب با طرح توجیهی و نوع شرکت تعیین می شود. از همین رو افراد می تواند با ۱۰۰۰ یورو هم برای ثبت شرکت اقدام نمایند.”] [FAQ question=”آیا می توان همراه داشت؟” answer=”در قوانین ثبت شرکت در چک، حق همراه وجود دارد. همراه در این پروسه شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می شود.”] [FAQ question=”پروسه زمانی ثبت شرکت چه میزان طول می کشد؟” answer=”بازه زمانی اقدام رای ثبت شرکت در چک در حدود ۶ ماه تخمین زده می شود.”] [FAQ question=”هزینه های زندگی برای یک خانواده در چک چقدر است؟” answer=”هزینه های زندگی متناسب با سبک زندگی و شهر انتخابی تعیین می گردد. به صورت میانگین هزینه های زندگی یک خانواده در کشور چک ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه تخمین زده می شود.”] [accordions]

    ۲ دیدگاه در “ثبت شرکت در چک

    1. tara گفت:

      مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در رشته هوافضا در چک چه مدرک زبانی می باشد؟

      1. مشاور آریاناپارس گفت:

        برای تحصیل در چک در دوره های دانشگاهی، حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش نمره ۶ آزمون آیلتس می باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *