info@arianaabroad.com

مشاوره رایگان: ۰۲۱۹۱۰۹۸۰۰۲

موسسه آریاناپارس

ویزای تحصیلی سوئیس

کشور سوئیس به لطف شرایط اقتصادی ایده ال و امنیت اجتماعی قابل توجه از بالاترین استانداردهای زندگی و امکانات رفاهی برخوردار است. از این رو سالیانه افراد بسیاری حتی شهروندان اتحادیه اروپا برای انجام کار و ادامه زندگی در این کشور عازم سوئیس می شوند.

اخذ ویزای سوئیس نسبت به اغلب کشورهایی اروپایی دشوارتر خواهد بود. به جرات می توان گفت یکی از راحت ترین روش های مهاجرت به سوئیس اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می باشد. در ادامه این مطلب با شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی سوئیس بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط ویزای تحصیلی سوئیس

سوئیس از ۲۶ کانتون (منطقه) تشکیل گردیده است، که هریک از این کانتون ها شرایط و استانداردهای متفاوتی را برای تحصیل ارائه می نمایند، از این رو سیستم آموزشی سوئیس به صورت غیر متمرکز اداره می شود. افرادی که قصد دارند در دانشگاه های سوئیس مشغول به تحصیل شوند ملزم به اخذ ویزای تحصیلی سوئیس خواهند بود.

ویزای تحصیلی سوئیس معمولاً به اندازه طول دوره تحصیلی افراد اعتبار خواهد داشت و قابل تمدید است. دانشجویان بین‌المللی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می شوند علاوه بر تحصیل در این کشور اجازه کار نیز خواهند داشت.

معمولاً اجازه کار دانشجویان بین المللی بسته به مقطع تحصیلی افراد متفاوت خواهد بود به عنوان مثال دانشجویان مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت در هفته، کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت در هفته و دکتری ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت. لازم به ذکر است، هزینه های زندگی در سوئیس به هیچ وجه ارزان نخواهد بود، از این رو علاوه بر رزومه تحصیلی تمکن مالی مناسب یکی از مدارک اصلی برای صدور ویزای تحصیل در سوئیس است.

ویزای تحصیلی سوئیس

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

به طور کلی برای دریافت هر نوع ویزایی متقاضیان ملزم به ارائه مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه خواهند بود. ویزای تحصیلی سوئیس نیز از این قاعده مستثنی نیست، بدون تردید تحصیل و زندگی در سوئیس انتخاب بسیار حساب شده و مطمئنی در راستای رسیدن به اهداف شخصی و موفقیت خواهد بود. ولی همانگونه که اشاره گردید برای صدور ویزای سوئیس و مهاجرت به این کشور سختگیری بیشتری وجود دارد. به طور کلی مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی سوئیس به شرح ذیل می باشد.

لیست مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

  • مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی)
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • نامه تمکن مالی از بانک
  • انگیزه نامه
  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه های سوئیس
  • بیمه دانشجویی
  • ۴ قطعه عکس رنگی با زمینه سفید

مراحل و نحوه دریافت ویزای دانشجویی سوئیس

برای دریافت ویزای تحصیلی سوئیس مراحل مشخصی وجود دارد، در واقع جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئیس ۲ مرحله اصلی وجود دارد، مرحله اول دریافت پذیرش از دانشگاه های سوئیس خواهد بود و مرحله دوم اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می باشد.

اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئیس و دریافت ویزای تحصیلی این کشور به هیچ عنوان امر ساده ای نخواهد بود. از این رو دانشجویانی که رزومه تحصیلی مناسبی دارند و مشکل خاصی بابت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس ندارند، شانس بالایی برای دریافت ویزای تحصیلی سوئیس خواهد داشت.

اولین قدم جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئیس دریافت پذیرش از دانشگاه های معتبر این کشور می باشد، دانشجویان بین المللی پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر فرم های مربوط به درخواست ویزا را می بایست تکمیل نمایند، سپس با پرداخت هزینه مربوطه وقت سفارت را دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است وقت تعین شده از سوی سفارت به هیچ عنوان قابل تغیر نخواهد بود، از این رو افراد می بایست با جمع آوری مدارک مورد نیاز آمادگی لازم برای ارائه مدارک به سفارت در روز مشخص شده را داشته باشند.

معمولاً مدت زمان مورد نیاز برای بررسی مدارک و صدور ویزای تحصیلی سوئیس بسته به نوع ویزای درخواستی متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است، با توجه به سختگیری سفارت سوئیس جهت صدور ویزا توصیه می گردد مدارک مورد نیاز بدون هیچگونه نقص و کمبودی ارائه گردد.

هزینه ویزای تحصیلی سوئیس

به طور کلی برای دریافت هر نوع ویزایی متقاضیان ملزم به پرداخت هزینه های مربوط به خدمات سفارت و صدور ویزا خواهند بود، هزینه های ویزای تحصیلی سوئیس را می توان به ۳ بخش اصلی تقسیم کرد که شامل هزینه های اجرایی اخذ ویزا، هزینه های تحصیل در سوئیس و هزینه های زندگی در این کشور می باشند. کسب اطلاعات کامل در مورد هزینه های ویزای تحصیلی سوئیس برای برنامه ریزی مالی دانشجویان بین المللی بسیار مفید خواهد بود.

هزینه های اجرایی

هزینه های اجرای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس شامل هزینه ترجمه مدارک، هزینه صدور ویزا از سوی سفارت و تهیه تیکت می باشد. توجه داشته باشید هزینه های سفارت چه ویزا صادر شود و چه ویزا صادر نشود قابل استرداد نخواهد بود. طبق قوانین مهاجرتی سوئیس افرادی که در دوره های تحصیلی کمتر از ۹۰ روز شرکت می نمایند نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور نخواهند داشت و تنها با دریافت ویزای شینگن می توانند در دوره های مورد نظر شرکت نمایند.

از سوی دیگر هزینه دریافت ویزا برای سنین مختلف متفاوت خواهد بود، شهروندان اتحادیه اروپا برای تحصیل در سوئیس نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت، ولی برای اقامت طولانی مدت در این کشور می بایست در ثبت احوال محل زندگی خود ثبت نام نمایند. به طور کلی هزینه صدور ویزای تحصیلی سوئیس به شرح ذیل می باشد.

نوع ویزا هزینه ویزا
ویزای تحصیلی برای افراد بیش از ۱۲ سال ۶۰ یورو
ویزای تحصیلی برای افراد بین ۶ الی ۱۲ سال ۳۵ یورو
ویزای تحصیلی برای افراد کمتر از ۶ سال رایگان

هزینه های تحصیل در سوئیس

بدون تردید یکی از مزایای اصلی تحصیل در سوئیس هزینه های بسیار مناسب تحصیل در این کشور می باشد، البته هزینه تحصیل در سوئیس بسته به دانشگاه مورد نظر، رشته و مقطع تحصیلی افراد متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر دانشگاه های سوئیس به ۲ صورت دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند، که طبیعتاً شهریه دانشگاه های دولتی به مراتب کمتر از دانشگاه های خصوصی خواهد بود. به طور کلی هزینه های سالیانه تحصیل در سوئیس به شرح ذیل می باشد.

مقطع تحصیلی هزینه تحصیل
کارشناسی ۱۰۰۰ الی ۶۰۰۰ فرانک
کارشناسی ارشد ۱۰۰۰ الی ۸۰۰۰ فرانک
پزشکی ۴۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ فرانک
مراکز آموزشی خصوصی ۳۰۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰ فرانک

هزینه های زندگی در سوئیس

کشور سوئیس پس از برمودا به عنوان گران ترین کشور جهان محسوب می شود، شهرهای مطرح سوئیس نظیر زوریخ، ژنو و بازل همواره در بین ۱۰ شهر گرانقیمت جهان قرار دارند. از این رو هزینه های زندگی در سوئیس بر خلاف هزینه های تحصیل در این کشور بسیار بالا خواهد بود. به طور کلی میانگین هزینه های ماهیانه برای ۱ نفر در سوئیس به شرح ذیل می باشد.

اجاره بهای مسکن خورد و خوراک رفت و آمد هزینه های جانبی
۸۵۰ الی ۲۵۰۰ فرانک ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ فرانک ۳۰۰ الی ۶۰۰ فرانک ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ فرانک

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی سوئیس

معمولاً مدت زمان پردازش مدارک و صدور ویزای تحصیلی سوئیس به عوامل مختلفی نظیر ترافیک کاری سفارت، مدت زمان دوره تحصیلی مورد نظر و آمادگی مدارک لازم بستگی دارد. در حال حاضر مدت زمان بررسی مدارک و پاسخگویی سفارت به درخواست ویزای تحصیلی سوئیس برای دوره های تحصیل کوتاه مدت (کمتر از ۳ ماه) که CVISA نام دارد بین ۱۰ الی ۱۵ روز خواهد بود. از سوی دیگر مدت زمان بررسی مدارک و صدور ویزای تحصیلی برای دوره های بلند مدت (بیش از ۳ ماه) که BVISA نام دارد بین ۸ الی ۱۲ هفته به طول می انجامد.

با توجه به مدت زمان مورد نیاز جهت بررسی مدارک و صدور ویزای تحصیلی زمان بندی دقیق در ارتباط با اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و انجام سایر امور اجرایی در راستای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس امری ضروری محسوب می شود.

ویزای تحصیلی سوئیس

دانشگاه های برتر سوئیس

دانشگاه های سوئیس علاوه بر امکانات آموزشی و رفاهی ایده ال از اعتبار بسیار بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار می باشند، طبق آخرین نظر سنجی انجام شده توسط OECD / PISA بین ۶۵ کشور برتر جهان از لحاظ کیفیت آموزشی و اعتبار دانشگاهی سوئیس مقام نهم را به خود اختصاص داده است. از این رو مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های سوئیس در کلیه کشورهای جهان مورد تائید خواهد بود. در این بخش از مطلب با ۳ دانشگاه برتر سوئیس بیشتر آشنا خواهیم شد.

موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH Zurich)

موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ یکی از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی است. این دانشگاه با ۴ پله صعود در سال ۲۰۲۰ به ششمین دانشگاه برتر جهان تبدیل شده است. دانشگاه زوریخ تنها دانشگاه غیر بریتانیایی اروپا می باشد که در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۵۵ تاسیس شده و از دانشگاه های پیشرو در زمینه های علمی و فنی است به طوری که تا به حال ۲۱ نفر از فارغ التحصیلانش موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند.

امروزه حدود ۲۱ هزار دانشجو در دو پردیس این دانشگاه تحصیل می کنند، پردیس هایی که یکی از آن ها در مرکز زوریخ و دیگری در حومه شهر است. این دانشگاه در رشته مهندسی و فنی و رشته علوم طبیعی به ترتیب در رتبه ۵ و ۶ QS قرار دارد. آموزش در مقطع لیسانس بیشتر به زبان آلمانی است اما بیشتر دوره های مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می گردند.

ویزای تحصیلی سوئیس

مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne)

شهر لوزان در فاصله حدود ۲۳۰ کیلومتری زوریخ قرار دارد و شهری فرانسوی زبان است. این دانشگاه دومین موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس است و کمی زودتر از دانشگاه زوریخ در سال ۱۸۵۳ تاسیس شده است. دانشگاه لوزان رتبه ۱۲ رنکینگ QS را به خود اختصاص داده است، و در رشته های مهندسی و علوم طبیعی هم به ترتیب در رتبه های ۱۲ و ۱۱ جای دارد.

لوزان بخش فرانسوی زبان سوئیس است، اغلب دروس در دانشگاه لوزان به زبان فرانسوی ارائه می گردد، از این رو اگر تمایل دارید در دانشگاه لوزان درس بخوانید باید تسلط کافی به زبان فرانسوی داشته باشید. این دانشگاه از نظر وسعت نصف دانشگاه موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ است و در آن حدود ۱۰ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

دانشگاه زوریخ (University of Zurich)

دانشگاه زوریخ با ۲۵ هزار دانشجو بزرگ ترین دانشگاه زوریخ است و اینطور که به نظر می رسد در مقایسه با دیگر دانشگاه های سوئیس بیشترین تنوع رشته ها را هم دارد. این دانشگاه رتبه ۷۳ جهانی دارد و دانشکده هایش در سراسر شهر زوریخ پراکنده هستند.

کارهای فرهنگی زیادی مثل برگزاری موزه ها، راه اندازی کتابخانه های عمومی، برنامه های آموزشی و … توسط این دانشگاه انجام می شود و دانشجوهایش حق استفاده از بیشتر کتابخانه ها را دارند. دوره های لیسانس بیشتر به زبان آلمانی تدریس می شود اما در بعضی از دانشکده ها هم زبان انگلیسی رایج است.

تنها رشته دوره لیسانس که کاملا به زبان انگلیسی درس داده می شود زبان و ادبیات انگلیسی است از طرفی همه دوره های فوق لیسانس در دانشکده علوم به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. این دانشگاه ۷ دانشکده فلسفه، پزشکی، علوم اقتصاد، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، الهیات و دامپزشکی دارد.

مزایای تحصیل در سوئیس

سوئیس با جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می شود، و از نظر شفافیت دولتی، آزادی‌های اجتماعی، کیفیت زندگی، رقابت ‌پذیری اقتصادی و شاخص توسعه انسانی دارای رتبه نخست در بین کلیه کشورهای جهان می باشد.

از نظر رتبه بندی شاخص رفاه اجتماعی (لگاتوم)، سوئیس دومین کشور از نظر سطح رفاه اجتماعی در دنیا است و این موضوع امکانات آموزشی ایده ال و دانشگاه های معتبر بسیاری از علاقه مندان تحصیل در اروپا را مشتاق تحصیل و زندگی در این کشور می کند. به طور کلی مزایای اصلی تحصیل در سوئیس به شرح ذیل می باشد.

  1. تحصیل در معتبرترین دانشگاه های اروپا
  2. امکانات آموزشی و رفاهی ایده ال
  3. اجازه کار حین تحصیل
  4. امکان دریافت اقامت دائم سوئیس پس از تحصیل
  5. امنیت اجتماعی بالا
  6. تحصیل در کشوری جذاب و آرام
  7. زندگی در کشوری با بالاترین استانداردهای زندگی و رفاه اجتماعی

معایب تحصیل در سوئیس

به طور کلی تحصیل و زندگی در هر کشوری مزایا و معایب خاص خود را در پی خواهد داشت. تحصیل در سوئیس علاوه بر مزایای بی شماری که دارد با اندک چالش هایی نیز همراه خواهد بود. ولی مزایای تحصیل در سوئیس به اندازه ای قابل توجه است که ارزش رویارویی با چالش های پیش رو را خواهد داشت. چالش های اصلی تحصیل در سوئیس به شرح ذیل می باشد.

  • هزینه های نسبتاً بالای زندگی
  • چالش یادگیری زبان
  • کمبود مشاغل پاره وقت برای دانشجویان

نتیجه گیری

کشور سوئیس به لطف ثبات اقتصادی، سیاسی و نظام بانکداری مثال زدنی به همراه امنیت در سرمایه گذاری امروزه به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل گردیده است. بدون تردید تحصیل در سوئیس علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشجویان تجربه بسیار لذت بخشی از زندگی در کشوری با بالاترین استانداردهای زندگی و امنیت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

شفافیت در نظام اقتصادی سوئیس و عدم فساد مالی در این کشور باعث گردیده همواره مسیر رشد و ترقی برای افراد مستعد و توانا فراهم گردد. از این رو تحصیل در سوئیس می تواند به عنوان مسیر بسیار ایده الی برای دست یابی به اهداف شخصی و آینده ای درخشان همراه با موفقیت محسوب شود.

لینک منبع: Swiss study visa requirements

[accordion] [FAQ question=”برای هزینه زندگی در کشور سوییس ، ماهانه چه مبلغی را باید در نظر داشت؟” answer=”تامین هزینه های زندگی در کشور سوئیس بستگی به سبک زندگی شما در این کشور دارد و به طور میانگین هزینه ۱۳۰۰ یورو را میتوان در نظر داشت. “] [FAQ question=”آیا میتوانم ویزای تحصیلی سوییس را به ویزای کاری تبدیل کنم؟” answer=”در صورتی که پیشنهاد شغلی داشته باشید، تبدیل ویزای دانشجویی به کاری امکان پذیر است و توصیه ما این است که در صورتی که تحصیلات خود را در این کشور انجام دهید، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار خواهید داشت. “] [FAQ question=”آیا کشور سوییس شرایط سنی خاصی را برای متقاضیانی که قصد تحصیل دارند، ترتیب داده است؟” answer=”داشتن شرایط سنی مناسب برای تحصیل به هموار کردن شرایط ویزا برای متقاضیان کمک خواهد کرد. پس بهتر است چنانچه برای مقطع لیسانس اقدام میکنید، حداکثر تا سن ۲۵ سال داشته باشید و برای مقاطع بالاتر تا ۳۵ سال مناسب است.”] [FAQ question=”بعد از تحصیل در کشور سوییس برای جه مدت میتوان در این کشور اقامت داشت؟” answer=”بعد از اینکه از کشور سوئیس فارق التحصیل شدید، اجازه اقامت به مدت ۶ ماه را خواهید داشت. “] [FAQ question=”آیا میتوانم برای همسر و فرزندانم برای ویزای همراه سوئیس اقدام کنم؟” answer=”امکان دریافت ویزای همراه برای کشور سوئیس ، با توجه به سطح مقطع تحصیلی امکان پذیر است وهمراهان متقاضیانی که برای مقطع فوق لیسانس و دکترا افدام میکنند، شانس بالاتری برای دریافت این نوع ویزا را دارند. “] [accordions]

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    ۳ دیدگاه در “ویزای تحصیلی سوئیس

    1. Sogand گفت:

      سلام من ۱۸ سالمه و تازه دیپلم گرفتم و معدلم ۱۹ هست، میخوام در یکی از دانشگاه های معتبر و خوب اروپا رشته پزشکی بخونم،ممنون میشم اگه راهنمایی ایم کنید.قصدم هم کاملا جدی هست

      1. author15 گفت:

        سلام
        شما می توانید برای تحصیل رشته پزشکی در کشوری مانند انگلیس اقدام کنید که در ابتدا باید در دوره ۲ ساله a-levele شرکت کنید و بعد در آزمون ورودی پزشکی پذیرفته شوید تا امکان تحصیل در این رشته را داشته باشید.

      2. consultant گفت:

        سلام بله کشوری مثل انگلیس میشه براتون اقدام کرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *