مهاجرت تحصیلی

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های فرانسه جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان به شمار می روند و با ایجاد یک محیط آرام و شرایط ایده‌آل برای تحصیل، موفق به جلب رضایت بیشتر دانشجویان بین‌المللی خود گردیده اند. این موضوع موجب شده است تا تحصیل در دانشگاه های فرانسه به یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین‌ المللی تبدیل گردد و هر ساله تعداد بیشماری از این دانشجویان این کشور را برای ادامه تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی انتخاب می نمایند.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط پذیرش در دانشگاه های فرانسه

Admission requirements at French universities

افراد برای تحصیل در فرانسه ابتدا باید در وب سایت رسمی دانشگاه ثبت نام کنند و فرم درخواست را تکمیل نمایند و به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنند. دانشجویان قادر می باشند حداکثر به سه دانشگاه درخواست خود را ارسال نمایند.

همچنین افراد می بایست در فرم درخواست، اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل به همراه نسخه مدارک به دانشگاه ارائه دهند. این روند به منظور بررسی آن است که آیا نتایج ارائه شده توسط دانشجو مطابق با استانداردهای پذیرش می باشد یا خیر.

برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه، افراد علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی باید ریز نمرات مقاطع قبلی خود را نیز ارائه دهند، زیرا برخی از دانشگاه‌ها برای سنجش توانایی دانشجو برای تحصیل در رشته انتخابی به بررسی ریزنمرات فرد متقاضی می‌پردازند.

دانشگاه های فرانسه

همچینن گاهی آزمون‌های استانداردی مانند GRE، GMAT یا LSAT برای پذیرش الزامی می باشد. داوطلبان برای درخواست پذیرش در سال تحصیلی ۲۰۲۰، باید به صورت آنلاین پرونده‌ای تشکیل دهند و بر روی نرم‌افزار Etudes en France آپلود نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

• یک قطعه عکس
• رزومه تحصیلی
• انگیزه ‌نامه تحصیلی
• مدارک دانشگاهی به همراه ریز نمرات
• مدرک زبان فرانسه و یا انگلیسی
• توصیه‌ نامه
• گواهی کار (در صورت وجود)
• گواهی مبنی بر داشتن منبع و درآمد کافی جهت طول دوره تحصیل در کشور فرانسه
• کپی گذرنامه

رنکینگ دانشگاه های فرانسه

فرانسه دارای دانشگاه‌ های متعددی در رشته‌های مختلف علمی می باشد. در رتبه‌ بندی جدید منتشرشده توسط مؤسسه QS (برای سال ۲۰۲۱)، ۱۰ دانشگاه فرانسه در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان جای دارند.

رتبه در فرانسه رتنبه جهانی نام دانشگاه
۱ ۵۲ دانشگاه PSL
2 68 دانشگاه اکول پلی تکنیک
۳ ۸۳ دانشگاه سوربن
۴ ۱۳۸ اکول سنترال سوپلیک
۵ ۱۶۱ ENS لیون
۶ ۲۴۲ اکول پونتز – پاریس تکنولوژی
۶ ۲۴۲ دانشگاه علوم پو
۸ ۲۷۵ دانشگاه پاریس
۹ ۲۸۷ دانشگاه پاریس ۱ پانتئون سوربن
۱۰ ۲۹۱ ENS پاریس – ساکلی

دانشگاه پی سی ال پاریس فرانسه

این دانشگاه دارای ۲۵ موسسه آموزش عالی و ۵ موسسه دائمی در پاریس است که یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی در سطح جهانی به شمار می رود. این دانشگاه تا کنون توانسته است در رشته های مختلف پزشکی، ادبیات، فیزیک، شیمی و روانشناسی ۲۶ جایزه نوبل را کسب نماید.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در پاریس است. در سال ۲۰۱۸ از طریق ادغام دانشگاههای پاریس- سوربن ، دانشگاه پیر و ماری کوری و تعدادی از موسسات کوچکتر تأسیس شد. این دانشگاه دارای سه دانشکده: علوم انسانی، علوم و پزشکی است.

سوربن تعداد زیادی پردیس در پاریس و همچنین یک پردیس ماهواره ای در ابوظبی دارد. این دانشگاه دارای هشت مجموعه علمی قابل توجه است که در اختیار محققان قرار دارد. برخی از این مجموعه ها نیز مانند مجموعه مواد معدنی، دیرینه شناسی و جانورشناسی برای عموم آزاد می باشد.

دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه

ecole Polytechnique به طور خاص روی علم و فناوری تمرکز دارد. کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه وجود دارد این دانشگاه در حومه شهر پالایزو واقع شده و در فاصله کمی بیش از ۱۰ مایل با مرکز پاریس قرار دارد.

دانشگاه های فرانسه

موسسه تحقیقاتی پژوهشی سنترال سوپلک

یکی از قطب‌های پژوهشی فرانسه که در زمینه‌های مهندسی و علوم پایه که در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد، دانشگاه سنترال سوپُلِک École Centrale Paris است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۲ از به‌هم پیوستن دو دانشگاه مهندسیِ مجتمع آموزشی مرکزیِ پاریس و کالج سوپُلِک ایجاد شد و جزئی از پروژه دانشگاه پاریس-ساکلی محسوب می‌شود.
شعب متعدد دانشگاه سنترال سوپلک در شهرهای مختلف فرانسه هم‌چون ژیف‌سور ایوِت در اِسون، مِتس در شمال فرانسه و رِن در غرب کشور فرانسه پراکنده شده است. این دانشگاه که از سوی QS به‌عنوان چهارمین دانشگاه فرانسه در سال ۲۰۲۰ برگزیده شده، در رتبه ۱۳۹ جهانی قرار دارد. شهریه سالانه تحصیل در این دانشگاه ۳۵۰۰ تا ۸۴۰۰ یورو تخمین زده می‌شود.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه لیون ENS فرانسه

یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه (ENS) École Normale Supérieure de Lyon نام دارد. تحصیل در این دانشگاه ماهانه حدود ۱۰۰۰ یورو شهریه دارد. ENS لیون در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان واجد شرایط بورس و کمک‌هزینه تحصیلی در نظر می‌گیرد.

حدود ۱۵هزار نفر از ۱۳۰هزار دانشجوی این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکل می‎‏دهند. این دانشگاه هر سال جایگاه خودش را میان دانشگاه‌های برتر جهان حفظ می‌کند؛ برای سال ۲۰۲۰ این دانشگاه رتبه پنجم میان دانشگاه‌های فرانسه و رتبه ۱۶۰ را در میان دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه سایِنس پو فرانسه

موسسه سایِنس پو (Sciences Po) در فوریه ۱۸۷۲ به عنوان دانشکده علوم سیاسی تاسیس شد و در حل شرایط بحرانی سیاسی مختلف از جمله شکست در جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۰، سقوط ناپلئون سوم، تحول و قتل‌عام ناشی از کُمون پاریس نقشی کلیدی ایفا کرد. دانشگاه ساینس پو حاصل ۱۵۰سال تجربه، با هفت کمپوس دانشگاهی، یکی از دانشگاه‌های چندملیتی فرانسه محسوب می‌شود که ۳۰ رشته تحصیلی متفاوت را ارائه می‌دهند.

پردیس اصلی این دانشگاه در پاریس قرار دارد. ۱۳هزار دانشجوی بین‌المللی از ۱۵۰ ملیت مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که نیمی از جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی برای تحصیل در رشته های کارشناسی ۴,۵۶۰ یورو و برای تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد ۵,۹۹۰ یورو هزینه دارد.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه پاریس فرانسه

یکی از قدیمی‎ترین دانشگاه‌های فرانسه، دانشگاه پاریس University of Paris نام دارد که قدمت آن به سال ۱۱۵۰ میلادی بازمی‌گردد و جزء اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در اروپا بود. هم‌چون سایر دانشگاه‌های قدیمی، زمان دقیق تأسیس این دانشگاه نیز نامشخص است اما به گفته اسناد تاریخی، نابودیِ آن در دوران انقلاب فرانسه اتفاق افتاده است که در پی آن حدود صد سال به‌حالت تعلیق درآمد.

این دانشگاه در ابتدا ۴ بخش داشت: حقوق، هنر، پزشکی و الهیات؛ اما پس از تاسیس دوباره و بازگشایی در سال ۱۹۷۰ به ۱۳ دانشگاه مختلف تقسیم شد که دانشگاه شهیر سوربون یکی از آن‌ها می باشد. در طول تاریخ یازده رئیس جمهور و ده‌ها برنده جایزه نوبل از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ مشاهیر نام‌آشنایی چون رولان بارت، پیر و ماری کوری، سیمون دو‌بووار، سارتر، هنری بِرکسون، تی. اِس الیوت و … از فارغ ‌التحصیلان این دانشگاه هستند که تاثیر بسزایی در ارتقا جهان علم داشته‌اند. در حال حاضر، دانشگاه پاریس رتبه نهم دانشگاه‌های فرانسه را به خود اختصاص داده و در رنکینگ جهانی، در جایگاه ۲۵۳ قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل

کشور فرانسه به دلیل برتری سیستم آموزش رایگان توانسته در اتحادیه اروپا رتبه چشم گیری را در خصوص مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به خود اختصاص دهد. تحصیل در این کشور به منظور پرورش نیروی انسانی و آماده سازی برای بازار کار از موارد قابل ذکر در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. در ادامه به معرفی چهار مورد از بهترین دانشگاه های فرانیه خواهیم پرداخت:

دانشگاههای فرانسه

دانشگاه اکول نرمال سوپریور (Ecole Normale Supérieure)، پاریس

این دانشگاه که در محله لاتین پاریس قرار دارد در سال ۲۰۱۷ رتبه اول دانشگاه های فرانسه و رتبه ۴۳ دانشگاه های دنیا را پیدا کرد. این دانشگاه که در سال ۱۷۹۳ تاسیس شده یکی از دانشگاه های رقابتی و معتبر این کشور است و در علوم انسانی و علوم مختلف بسیار قوی عمل می کند.

البته فیلسوف هایی مثل میشل فوکو و ژاک دریدا هم در این دانشگاه تحصیل و مدرک خود ا از اینجا گرفتند. این دانشگاه در ابتدا برای تربیت معلم تاسیس شد اما امروز به آموزشگاهی برای تربیت محققان و استادان تبدیل شده است.

مدرسه پلی تکنیک (Ecole Polytechnique)، پاریس

این دانشگاه معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه فنی مهندسی فرانسه است و در سال ۲۰۱۷ رتبه جهانی ۵۹ را کسب کرد. این دانشگاه در ۳۰ کیلومتری خارج مرکز پاریس قرار دارد و محوطه آن ۱۲۰ هکتار فضای سبز برای حدود ۴۶۰۰ دانشجو دارد.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه پیر و ماری کوری (Université Pierre et Marie Curie)، پاریس

این دانشگاه با ۱۰ رتبه پیشرفت در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳۱ جهانی رسید. این دانشگاه در گذشته یکی از شعبه های دانشگاه پاریس بود اما در سال ۱۹۷۱ از این دانشگاه جدا شد و دانشگاهی مستقل را تاسیس کرد. امروز این دانشگاه تبدیل به یکی بزرگ ترین مجموعه های علمی و پزشکی فرانسه شده است و ۳۴ هزار دانشجو دارد که ۲۰ درصد آن ها بین المللی می باشند. دانشگاه پاریس سیزده شعبه مختلف داشته که تعدادی از آن ها در سال ۱۹۷۱ از این دانشگاه جدا شدند.

دانشگاه CentraleSupélec، پاریس

این دانشگاه رتبه مشترک ۱۶۴ را در دنیا دارا می باشد و در اول ژانویه ۲۰۱۵ با ترکیب دو دانشگاه Ecole Centrale Paris و Supélec به وجود آمد. بر اساس سرشماری های بسیاری که انجام شده این دانشگاه در بین سه دانشگاه برتر مهندسی فرانسه قرار دارد. شغل های مهندسی از پردرآمدترین شغل ها در فرانسه هستند برای همین این دانشگاه دانشجویان زیادی دارد.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم و تحقیقات

مدارک تحصیلی بسیاری از دانشگاه های فرانسه مورد تائید وزارت علوم و تحقیقات و هم چنین وزارت بهداشت مایران می باشد که این امر به نوبه خود برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند بسیار پر اهمیت می باشد. در ادامه به معرفی برخی از این دانشگاه ها خواهیم پرداخت.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در فرانسه

  • گروه الف (ممتاز)
  • Agro Paris Tech
  • École Centrale de Nantes
  • École Centrale Supérieure de Lyon
  • École Centrale Supérieure,Paris
  • École National Supérieure کلیه مدارس عالی دولتی
  • École Nationale Supérieure Agronomique de Montpellier
  • École Nationale Supérieure Agronomique de Toulouse
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Bretagne
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Clermont-Ferrand
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Grenoble
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Lyon
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Nantes
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris Belleville
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris La Villette
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris Val-de-Seine
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris-Malaquais
  • École Nationale Supérieure d’Architecture de Versailles
  • École Nationale Supérieure d’Art de Dijon
  • École Nationale Supérieure d’Art de Nancy
  • École Nationale Supérieure d’Art Villa Arson
  • École Nationale Supérieure d’Arts Paris-Cergy
  • École Nationale Supérieure d’Électronique Informatique et de Radiocommunications Bordeaux ENSEIRB MATMECA
  • École Nationale Supérieure d’Informatique et de Mathématiques Appliquées de Grenoble
  • École Nationale Supérieure d’Ingénieurs de Caen
  • École Nationale Supérieure d’Ingénieurs de Limoge
  • École Nationale Supérieure de Céramique Industrielle
  • École Nationale Supérieure de Chimie de Biologie et de Physique Bordeaux
  • École Nationale Supérieure de Chimie de Lille
  • École Nationale Supérieure de Chimie de Montpellier
  • École Nationale Supérieure de Chimie de Mulhouse
  • École Nationale Supérieure de Chimie de Paris
  • École Nationale Supérieure de Géologie ENSG
  • École Nationale Supérieure de l’Électronique et de ses Applications
  • École Nationale Supérieure de l’Électrotechnique d’Électronique d’Information d’Hydraulique et des Télécommunications
  • École Nationale Supérieure de la Photographie
  • École Nationale Supérieure d’Art ENSA Limoges
  • École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechniques
  • École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d’Art Olivier de Serres
  • École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs
  • École Nationale Supérieure des Arts et Industries de Strasbourg
  • École Nationale Supérieure des Arts et Métiers ENSAM
  • École Nationale Supérieure des Arts et Techniques du Théâtre
  • École Nationale Supérieure des Beaux Arts
  • École Nationale Supérieure des Beaux Arts de Lyon
  • École Nationale Supérieure des Industries Chimiques de Nancy
  • École Nationale Supérieure des Ingénieurs en Arts Chimiques et Technologique
  • École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son La FEMIS
  • École Nationale Supérieure des Mines d’Albi – Carmaux
  • École Nationale Supérieure des Mines de Nantes
  • École Nationale Supérieure des Mines de Saint Etienne
  • École Nationale Supérieure des Sciences de l’Information et des Bibliothèques
  • École Nationale Supérieure des Technologies et Industries du Bois
  • École Nationale Supérieure des Télécommunications (Télécom Paris Tech)
  • École Nationale Supérieure du Paysage
  • École Nationale Supérieure du Pétrole et des Moteurs
  • L’École Nationale Supérieure en Génie des Systemes et de I’ Innovation (ENSGSI)
  • École Nationale Supérieure Louis Lumière
  • École Nationale Supérieure Sciences Appliquées et de Technologie
  • École National des Ponts et Chaussées (École des Ponts Paris Tech)
  • École Normale Supérieure de Cachan
  • École Normale Supérieure de Lyon
  • École Normale Supérieure de paris (ENS paris)
  • École Polytechnique –Paris Tech
  • École Polytechnique Universitaire de Marseille
  • École Supérieure d’Électricité (Supelec)
  • Museum National d’Histoire Naturelle
  • Sciences Po صرفاً در رشته‌های اقتصاد، جامعه شناسی، حقوق و علوم سیاسی
  • Université d’Aix-Marseille
  • Université de Bordeaux I
  • Université de Bordeaux II
  • Université de Bordeaux III
  • Université de Bordeaux IV
  • Université de Bourgogne, Dijon
  • Université de Caen
  • Université de Cergy-Pontoise
  • Université de Clermont-Ferrand (I-II)
  • Université de Franche-Comte,Besancon
  • Université de la Rochelle
  • Université de Lille I – Sciences et Technologies
  • Université de Lille II – Droit et Santé
  • Université de Lille III – Charles de Gaulles
  • Université de Limoges
  • Université de Lorraine
  • دانشگاه از ادغام Université de Nancy I, II, Université de Metz و Institut National Polytechnique de Lorraine تشکیل شده است.
  • Université de Lyon I – Claude Bernard
  • Université de Lyon II – Lumière Lyon 2
  • Université de Lyon III – Jean Moulin
  • Université de Montpellier I
  • Université de Montpellier II
  • Université de Montpellier III- Paul Valéry
  • Université de Nantes
  • Université de Nice Sophia Antipolis
  • Université de Pau
  • Université de Perpignan
  • Université de Picardie Jules Verne
  • Université de Poitiers
  • Université de Reims Champagne – Ardenne
  • Université de Renne I
  • Université de Renne II
  • Université de Rouen – Haute Normandie
  • Université de Strasbourg
  • Université de Technologie de Belfort-Montbeliard
  • Université de Technologie de Compiègne (UTC)
  • Université de Technologie de Troyes
  • Université de Toulon et du Var
  • Université de Toulouse I – Capitole
  • Université de Toulouse II – Jean Jaurès le Mirail
  • Université de Toulouse III – Paul Sabatier
  • Université François Rabelais de Tour
  • Université Grenoble Alpes Grenoble I،II،III این دانشگاه از ادغام تشکیل شده است.
  • Université Jean Monnet Saint-Etienne
  • Université Panthéon-Assas (Paris 2)
  • Université Paris 1 Panthéon – Sorbonne
  • Université Paris Dauphine – Paris 9
  • Université Paris Descartes-Paris V
  • Université Paris Diderot (paris VII)
  • . Université Paris Ouest Nanterre la Défense – Paris X
  • Université Paris Sud – Paris 11
  • Université Paris XII
  • . Université Paris XIII
  • Université Paris-Sorbonne-Paris IV
  • Université Pierre et Marie Curie (UPMC) – Paris 6
  • Université Sorbonne Nouvelle – Paris III
  • .کلیهINSA (Institut National de Sciences Appliques) ها
  • Institut National de la Recherche Agronomique
  • Institut National des Télécommunications (INT)
  • Institut National Polytechnique de Grenoble
  • Institut National Polytechnique de Toulouse
  • Institut Supérieure de l’Aéronautique et de l’Espace (ISAE-SUPAERO)
  • گروه ب (خوب)
  • École d’Architecture de la Ville& des Territoires a Marne la Vallée (Tolbiac)
  • École d’Architecture de Paris – Belleville صرفا تا کارشناسی ارشد
  • École des Hautes Études en Sciences Sociales
  • École d’Ingénieurs en Génie des Systèmes Industriels
  • École Pratique des Hautes Études
  • École Spéciale des Travaux Publics, du Bâtiment et de I ‘Industrie
  • École Supérieure d’Architecture
  • Institut Supérieure de Mécanique de Paris صرفا تا کارشناسی ارشد
  • Université d’Avignon
  • Université d’Evry-val-d’Essonne
  • Université d’Orlean
  • Université d’Angers
  • Université de Bretagne Occidentale
  • Université de Corse Pascal Paoli
  • Université de Haute-Alsace Mulhouse
  • Université du Havre
  • Université du Maine – le Mans
  • Université de Savoie(Chambery)
  • Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis
  • Université de Versailles Saint – Quentin-en Yvelines
  • گروه ج (متوسط)
  • Audencia Nantes École de Management صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • CERAM Sophia Antipolis صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مدیریت، تجارت، بازرگانی، اداری و مالی
  • Clermont Graduate school of Management صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Conservatoire Nationale des Arts et Métiers
  • École Centrale d’électronique (ECE) صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École d’Architecture de Paris-Val-de-Sein صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École de Design Nantes Atlantique
  • École de Management de Lyon صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École des Hautes Études Commerciales du Nord (EDHEC) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته تجارت
  • École Européenne Supérieure d’Art de Bretagne – EESAB صرفاً تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های هنرهای زیبا – هنرهای پلاستیکی و بیان پلاستیکی
  • École Nationale de l’Aviation Civile (ENAC) صرفاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • École Supérieur de Commerce de Montpellier صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های علوم اقتصادی
  • École Supérieur de Commerce de Toulouse صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École Supérieur d’Ingénieurs des Travaux de la Construction de Caen صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École Supérieure d’ Électronique de l’Ouest (ESEO) (…،پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی کیفی رساله، درخواست مقاله
  • École Supérieure d’Ingénieurs des Travaux de la Construction de Metz صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École Supérieure d’Ingénieurs en Génie électrique صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École Supérieure d’Optique (ESO) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی برق، مخابرات، فیزیک و اپتیک
  • École Supérieure de Commerce Bretagne- Brest
  • École Supérieure des Techniques Aéronautiques et de Construction Automobile (ESTACA) صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد
  • École Supérieure Libre des Sciences Commerciales Appliquées (ESLSCA) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و مدیریت
  • Écoles des Hautes Études Commerciales (Groupe HEC) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و اقتصاد
  • ESSEC Business School رشته تجارت قابل قبول است Master Spécialisé کلیه مدارک به غیر از مدرک.
  • Euromed Marseille (École de Management) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Grenoble École de Management صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و صرفا مدارک منتهی به دیپلم ملی فرانسه مورد تایید است.مدارک دوره های منتهی به دیپلم داخلی این مدرسه ارزشیابی نمی شوند.
  • Haute École des Arts du Rhin (HEAR) صرفاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • INALCO (Institut National des langues et Civilisations orientales)
  • INSEAD (Institut Européen d’Administration des Affaires)
  • Institut de Physique du Globe de Paris
  • Institut de Préparation à l’Administration et à la gestion (IPAG) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Institut Supérieur d’Agriculture (ISA) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Institut Supérieur d’Électronique de Paris (ISEP) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات
  • Institut Supérieur des Matériaux et Mécaniques Avancées du Mans (ISMANS) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی مواد و مکانیک
  • NEOMA Business School صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد مورد تایید است. این مؤسسه از ادغام cole Supérieure de Commerce de Reims Éو École Supérieure de Commerce de Rouenتشکیل شده است
  • Paris Graduate School of Management صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت
  • PSB – Paris School of Business صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Rennes International Business School صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های تجارت و بازرگانی
  • Skema Business School صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Spéos International Photo School – Paris & London صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته عکاسی مورد تایید می‌باشد
  • Strate école de design صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Université d’artois
  • Université Paris – Est
  • Université Vincennes-Saint-Denis (Paris VIII)

گروه د(ضعیف)

مدارک تحصیلی موسسات گروه د (ضعیف) در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به‌ هیچ عنوان قابل بررسی و ارزشیابی نیس
. École de Management Leonard de Vinci

ارزانترین دانشگاه های فرانسه

موضوع مهمی که هرگز نمی توان به آن بی توجه بود، این است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسوی جزء ارزان‌ترین دانشگاه‌های جهانی می باشد و تحصیل سالانه در فرانسه حدود ۱۰۰۰ دلار برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی هزینه دارد. پایین بودن نسبی شهریه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی، بزرگ‌ترین مزیت تحصیل در فرانسه است.

لیست دانشگاه های رایگان فرانسه

• دانشگاه پاریس
• دانشگاه ژان مونه
• دانشگاه کلاود برنارد
• دانشگاه بلیز پاسکال
• دانشگاه هنری پوینکر
• دانشگاه جوزف فوریه
• دانشگاه ۱۳ پاریس
• دانشگاه پیر و ماری کوری
• دانشگاه سطح بالا، پاریس ( پاریس ENS )
• دانشگاه پاریس-sud11
• دانشگاه دکارت پاریس
• دانشگاه کاتولیک لیون
• دانشگاه دوو پاریس
• دانشگاه اورلئان
• دانشگاه مونت پلیر

دانشگاه های پزشکی فرانسه

به طور معمول تمامی داشگاه های فرانسه دارای دانشکده پزشکی می باشند که دانشجویان دوره های آموزش پزشکی را در آن طی می کنند. همه ی دانشگاه های فرانسوی یک دانشکده ی پزشکی دارند که UFR de Médecine خوانده می شود که در آن UFR خلاصه ی Unité de Formation et de Recherche یا “واحد آموزش و تحقیقات” است. و دانشجویان در آنجا مشغول به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه می شوند.

رتبه نام دانشگاه شهر
۳۹ (Universite Sorbonne Paris Cite-USPC (ComUE پاریس
۵۶ (Universite Paris Saclay (ComUE سن اووبین
۱۶۵ (Universite de Lyon (ComUE لیون
۱۷۰ University of Aix-Marseille مارسی
۱۷۲ (Communaute d’Universites و Etablissements d’Aquitaine (ComUE بوردو
۱۷۸ University of Lorraine نانسی
۱۹۸ (PSL Research University Paris (ComUE پاریس
۲۴۷ (Universites Languedoc-Roussillon (ComUE مونپلیه
۲۵۱ (Universite Paris-Est (ComUE شانزسورمارن
۲۹۱ Nord-de-France (ComUE) Villeneuve-d’Ascq Universite Lille

هزینه های تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در دانشگاه های فرانسه بسیار مقرون به صرفه می باشد. متقاضیان تحصیل و زندگی در فرانسه باید بدانند که اگر چه هزینه تحصیل در دانشگاه های فرانسه رایگان می باشد، اما این مبلغ به معنی پایین بودن هزینه های تحصیل در این کشور می باشد.

به صورتی که اگر متقاضی تحصیل در فرانسه، شهروند یا مقیم دائم یک کشور عضو منطقه اقتصادی اروپا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و یا نروژ باشد، تحصیل برای آنها با هزینه کمتری محسوب می گردد.

به عنوان مثال، شهریه دانشگاه های دولتی برای این دانشجویان عبارت است از ۱۷۰ یورو در سال برای برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۲۴۳ یورو در سال برای برنامه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰۱ یورو در سال برای دوره های مهندسی که در موسسات خاص برگزار می گردد و ۳۸۰ یورو در سال برای برنامه های آموزشی مقطع دکترا. دانشجویان بین المللی که از منطقه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپا به فرانسه وارد نمی شود، مبالغ بالاتری را جهت شهریه دانشگاه خود پرداخت می نمایند.

از ترم تحصیلی سپتامبر ۲۰۱۹ به بعد، دانشجویان خارجی موظف به پرداخت شهریه‌هایی بالاتر نسبت به دانشجویانی محلی شده‌اند. تنها در مقطع دکتری، این شهریه‌ها ثابت و همانند دانشجویان محلی در نظر گرفته شده‌اند.

  • ۲,۷۷۰ یورو در سال برای دانشجویان در مقطع لیسانس
  • ۳,۷۷۰ یورو در سال برای دانشجویان در مقطع فوق لیسانس
  • ۳۸۰ یورو در سال برای دانشجویان در مقطع دکترا

هزینه ثبت نام در برخی از موسسات آموزش عالی خصوصی و مدرسه های مدیریتی بالاتر است به طوری که شهریه آن‌ها می‌تواند به ۳۰,۰۰۰ یورو در سال نیز برسد.

بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه

آموزش و پرورش در فرانسه یک موضوع جدی است و کسانی که در دانشگاهی در این کشور تحصیل می کنند همیشه می توانند روی دریافت بهترین آموزش ممکن حساب کنند. صنایع مختلف زیادی وجود دارد که فرانسه در آنها حرف اول را می زند ، بنابرین، صرف نظر از اینکه به چه شغلی علاقه دارید، می توانید به راحتی مدرک بگیرید.

آموزش در زمینه ی رشته های فیزیک هسته ای و هوافضا در فرانسه بسیار محبوب است. افراد اغلب به دلیل تکنولوژی ای که در دانشگاههای فرانسه ارائه می شود در این دانشگاه ها شرکت می کنند. پزشکی رشته ی دیگری است که باعث تعالی آموزش در فرانسه می شود. در حالی که دوره های پزشکی به طور متوسط پنج سال به طول می انجامد ، ممکن است گذراندن سال اول آن خیلی هم راحت نباشد.

مطمئناً ورود به دانشگاه برای سال اول یک برنامه بدون دردسر است. با این حال ، دانشگاهها در سالهای بعد بسیار رقابتی و اغلب دستیابی به آنها دشوار است. این هم باز مربوط به فرصت فوق العاده ای ست که فرانسه، از طریق آموزش شگفت انگیزش، برای ارتقای یادگیری به دانشجویان می دهد.

چند انتخاب برتر دیگر برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه شامل موارد زیر است:

  • داروسازی
  • جامعه شناسی
  • جغرافیا
  • زبانشناسی

مزایای تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه از استانداردهای بالایی برای زندگی و تحصیل برخوردار می باشد و همین امر باعث گردیده نرخ امید به زندگی در این کشور در سطح بالایی قرار گیرد. این کشور از نظر آب و هوایی نیز بسیار مطلوب می باشد قسمت های شمالی و شمال شرقی فرانسه دارای آب و هوای معتدل ، قسمت های جنوبی فرانسه دارای آب و هوای مدیترانه ای، قسمت های شرقی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی ( زمستان معتدل و تابستان گرم ) و در بقیه نواحی تابستان هایی بسیار گرم، زمستان های بسیار سرد را دارا می باشد.

مزایای تحصیل در فرانسه

  1. برخورداری از تحصیل رایگان در معتبرترین دانشگاه های جهان
  2. آموزش عالی با توجه به نیازهای دانشجویان
  3. فرصت های تحقیق و توسعه عالی
  4. فرانسه یک قدرت اقتصادی در جهانی است.
  5. فرانسه مجهز به شرکت های بین المللی از قبیل Airbus ، Total ، Orange ، LVMH ، L’Oréal ، Danone است.
  6. استعدادهای جوان در بخش های نوآوری و کارآفرینی ارزشمند هستند .
  7. فرانسوی سومین زبان تجاری رایج دنیا است .
  8. فرانسه برای دانشجویان در سراسر جهان یک مقصد جذاب است .
  9. طبق نظر سنجی دانشجویان بین المللی دانشگاه بارومتر فرانسه در سال ۲۰۱۳ از هر ۱۰ نفر دانشجو ۹ نفر از آنها کشور فرانسه را به عنوان یک محل تحصیل ایده آل توصیه می کنند .

نتیجه گیری

دانشگاه های فرانسه از اعتبار علمی بالایی درسطح جهان برخوردار هستند و دانشگاه های معروف و بزرگی در آن وجود دارند و در ایران نیز اکثر دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم می باشد.

کشور فرانسه تنها کشوری است که به دانشجویان خارجی خود کمک هزینه مسکن می دهد. این کمک هزینه بلاعوض بوده و به میزان درآمد ماهیانه دانشجو و شرایط اجاره محل زندگی او بستگی دارد. خوابگاه های این کشور اگر دولتی باشند هزینه ای حدود ۱۲۰ تا ۳۵۰ یورو و اگر خصوصی باشند مبلغ ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه از دانشجو دریافت می کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار کم می باشد و برای کارهای مختلف تحصیلی مبلغی حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو در سال از دانشجو دریافت می گردد. این هزینه در دانشگاه های خصوصی بالا بوده و مبلغی معادل ۳ هزار یورو در سال از دانشجو مطالبه می شود. همچنین هزینه زندگی در فرانسه کمی بالا است. شهر های بزرگ فرانسه به خصوص پاریس از شهرهای گران دنیا محسوب می شود. هزینه زندگی حداقلی دانشجویی در شهرهای بزرگ فرانسه مانند پاریس بین ۸۰۰ تا هزار یورو در ماه و در شهر های کوچکتر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه متغیر است.

از مهم ترین مزایای تحصیل در فرانسه سهولت تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کار می باشد. به عنوان مثال اگر متقاضی دانشجوی کارشناسی ارشد در فرانسه یا دکترا در فرانسه باشد و یا از موسسات عالی فارغ التحصیل شده باشد، برای سفر بعدی به فرانسه (ویزای توریستی فرانسه یا تجاری )، ویزای طولانی تر ( تا ۵ سال) به وی داده می شود. فارغ التحصیلان دانشگاه های فرانسه واجد شرایط برخورداری از شبکه گسترده ای از فرصت های شغلی فرانسه هستند که با شرکت های فرانسوی در سایر کشورها همکاری می کنند.

[accordion] [FAQ question=”آیا برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه در مقطع لیسانس، ۱۲ سال تحصیلی لازم است؟ ” answer=”به طور کلی دانشگاه های فرانسه نیاز به ۱۲ سال تحصیل در ایران را دارند.”] [FAQ question=”آیا بعد از تحصیل در دانشگاه های فرانسه امکان اقامت بعد از تحصیل در این کشور وجود دارد؟” answer=”کشور فرانسه به متقاضیانی که در این کشور تحصیل کنند، ۱ سال اجازه اقامت بعد ار فارق التحصیلی را میدهد تا شرایط را برای پیدا کردن کار در طی این مدت هموار سازد.”] [FAQ question=”آیا مدرک دانش آموختگانی که از دانشگاه های پیام نور فارق التحصیل شدند، برای دانشگاه های فرانسه معتبر است؟” answer=”تمامی مدارک از دانشگاه ها که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند، برای دانشگاه های فرانسه نیز معتبر است.”] [FAQ question=”آیا امکان کار همزمان با تحصیل در کشور فرانسه وجو دارد؟” answer=”تمامی دانشجویان در هر مقطعی امکان کارکردن به صورت پارت تایم را همزمان با تحصیل خود دارند و به صورت کلی برای مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا به ترتیب هفته ای ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ ساعت اجازه کار دارند.”] [FAQ question=”آیا در صورت تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های فرانسه، بورسیه نیز تعلق میگیرد؟” answer=”تحصیل در مقطع دکترا در کشور فرانسه، مزیت شغلی به حساب میاید و دانشجویان بسته به رشته و دانشگاه انتخابی ، مبلغی را نیز میتوانند ماهیانه به صورت حقوق دریافت کنند.”] [accordions]

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    درباره آریانا پارس

    شما می توانید با استفاده از شماره تماس های زیر، در هر لحظه از ساعات روز بصورت تلفنی با وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس، مشاوره کنید. تلفن تماس با ما : ۴۴۶۲۶۴۱۸-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۰-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۰۳۵-۰۲۱ / ۴۴۶۲۶۴۱۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۲۵-۰۲۱ / ۴۴۶۱۳۵۶۹-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۷۱۷-۰۲۱ / ۴۴۶۱۴۱۹۷-۰۲۱

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *