متقاضیان تحصیل در کشورهای معتبر و برتر اروپایی معمولا بین انتخاب کشور مورد نظر خود دچار مشکل می شوند به همین دلیل بررسی شرایط تحصیل در هر یک از آن ها می تواند باعث سهولت تصمیم گیری این دسته از افراد شود. در اینجا به مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس دو کشور مطرح و محبوب در سطح جهانی خواهیم پرداخت.

این کشورها به دلیل بالا بودن سطح تحصیلات همیشه جزو انتخاب های اول دانشجویان برای ادامه تحصیل بوده اند. طبیعتا تحصیل در هر یک از آن ها مزایا و معایبی به همراه دارد که با اطلاع دقیق از آن ها با اطمینان خاطر در این زمینه می توان اقدام کرد.

برای مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس باید به سوالات مختلفی پاسخ داد : شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان و انگلیس به چه صورت است؟ برای ورود به مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در کشورهای آلمان و انگلیس به چه صورت می توان اقدام کرد؟ هزینه های تحصیل و زندگی در این کشورها چه مقدار است؟ برای تحصیل در آلمان و انگلیس می توان بورسیه دریافت کرد؟ دانشجویان ضمن تحصیل در این کشورها اجازه کار دانشجویی دارند یا خیر؟

متقاضیان امکان بردن همراه از ابتدای تحصیل در این کشورها را دارند؟ مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان و انگلیس به چه شکل است؟ بازار کاری آن ها برای بعد از تحصیل چگونه است؟ بعد از تحصیل می توان اقامت دائم آن ها را دریافت کرد؟ و… که در ادامه علاوه بر سوالات فوق به بررسی کامل شرایط تحصیل در آلمان و انگلیس خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط کلی تحصیل در آلمان و انگلیس

برای تحصیل در هر کشوری متقاضی باید دارای شرایط مورد نظر باشد تا بتواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی موفق باشد به همین دلیل آگاهی کامل از این شرایط و مقررات می تواند کمک به سزایی به افراد کند. به صورت کلی شرایط تحصیل در آلمان و تحصیل در انگلیس مشابه می باشد یعنی افراد باید حداقل معدل ۱۴، مدرک زبان و سایر اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه نمایند تا در صورت تائید، آن ها بتوانند برای تحصیل خود اقدام کنند. نکته دیگر اینکه معمولا تحصیل در کشور آلمان تقریبا رایگان است ولی در نقطه مقابل کشور انگلیس یکی از پر هزینه ترین کشورها از نظر هزینه تحصیل می باشد.

دانشگاه ها در آلمان سالی ۲ بار پذیرش دارند اما در انگلیس بعضی از دانشگاه ها ۳ تا ۴ بار در سال پذیرش دارند. دوره های تحصیلی در انگلیس معمولا ۱ سال کمتر از آلمان است یعنی مدت تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب ۳، ۱ و ۳ ساله می باشد.

آلمان,انگلستان,آلمان

مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس در مقطع کارشناسی

افرادی که قصد تحصیل در مقطع لیسانس کشورهای آلمان و انگلیس را دارند معمولا باید مدرک تحصیلات ۱۲ ساله یا دیپلم خود را دریافت کرده باشند تا برای اخذ پذیرش در رشته های مختلف این کشورها اقدام نمایند. البته در آلمان و انگلیس برای ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی و رشته های مربوطه باید شرایط و مراحل دیگری را سپری کرد. برای تحصیل در رشته های پزشکی در کشور آلمان از دو روش می توان اقدام کرد :

روش اول از طریق کالج های پزشکی می باشد که معمولا به افرادی که سطح زبان آلمانی مناسبی دارند پیشنهاد می شود روش دیگر از طریق شرکت در کنکور سراسری ایران و قبول شدن در رشته پزشکی دانشگاه های سراسری و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از ان ها می باشد که با داشتن مدرک زبان آلمانی می توان در این زمینه اقدام کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

دوره لیسانس در کشور آلمان معمولا ۴ ساله است و برای تحصیل در بیشتر رشته ها به جز پزشکی، تربیت بدنی و برخی رشته های پیراپزشکی، نیازمند گذراندن آزمون ورودی نمی باشد. متقاضیان تحصیل در کارشناسی آلمان معمولا تا سن ۲۵ سالگی بیشترین شانس اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را دارند و با افزایش سن، شانس قبولی در دانشگاه و اخذ ویزا برای آن ها کاهش خواهد یافت.

افرادی که دارای گپ تحصیلی هستند یعنی بین مقطع تحصیلی قبل و فعلی آن ها فاصله زمانی وجود دارد معمولا با کار یا تحصیل می توانند آن را توجیه کنند. در صورتی که متقاضی بتواند پذیرش قطعی از دانشگاه های المان را دریافت کند پروسه دریافت ویزای آن نسبتا کوتاه تر می شود در غیر این صورت پروسه اخذ ویزای تحصیلی برای آلمان معمولا طولانی می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلیس

مانند کشور آلمان برای تحصیل در رشته های پزشکی انگلیس باید پروسه نسبتا دشواری را پشت سر گذاشت تا بتوان در این رشته تحصیل کرد. برای ورود به سایر رشته ها در انگلیس متقاضی باید حداقل معدل ۱۴ و مدرک زبان آیلتس ۶ را داشته باشد. مشکل اساسی برای تحصیل در این کشور هزینه های تحصیل و زندگی آن می باشد. حداقل هزینه سالانه تحصیل برای رشته های غیر پزشکی در انگلیس ۱۱ تا ۱۲ هزار پوند است. تحصیل کارشناسی در انگلستان ۳ ساله است و علت این امر هم کیفیت بالای آموزش می باشد.

آلمان,انگلستان,آلمان

مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هستند، باید مدارک تحصیلی دیپلم و لیسانس خود را ارائه کنند. حداقل معدل آن ها در دوره لیسانس ۱۴ و مدرک زبان آلمانی آنها B2 باشد. برای ورود به رشته هایی مانند روانشناسی، تربیت بدنی و زیر شاخه های رشته هنر در باید آزمون های عملی شرکت کرده و پذیرفته شوند. هزینه های تحصیل در این مقطع سالانه حدود ۸۰۰ یورو می باشد که نسبتا بسیار پایین محسوب می شود. دوره فوق لیسانس آلمان معمولا ۲ ساله است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس افراد باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس ۶٫۵ و حداقل معدل ۱۴ در مقطع لیسانس داشته باشند. دوره فوق لیسانس در این کشور معمولا ۱ ساله و احتمال اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی نیز بالا می باشد. حداقل هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس سالانه حداقل ۱۲ هزار پوند است. دانشجویان ضمن تحصیل ۲۰ ساعت اجازه کار دانشجویی دارند و حداقل درآمد برای مشاغل عادی ساعتی بین ۸ تا ۱۰ پوند است البته با افزایش تخصص و مهارت طبیعتا حداقل درآمد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری معمولا به دو شکل امکان پذیر است یا به صورت فول فاند و یا به صورت عادی و با پرداخت شهریه. اکثر متقاضیان تحصیل در این مقطع برای دوره به صورت فول فاند ( تحصیل رایگان و به همراه پرداخت حقوق) اقدام می کنند. نکته دیگر اینکه برای اینکه بتوان در این مقطع فاند دریافت کرد تقریبا شرایط هر دو کشور مشابه می باشد یعنی متقاضیان باید رزومه علمی قوی، مقاله isi، توصیه نامه از اساتید دانشگاه مبدا و مدرک زبان آیلتس حداقل ۷ داشته باشند تا با ارائه این موارد به عنوان سابقه علمی فرد به یکی از اساتید دانشگاه مقصد و جلب نظر ایشان بتوان به نتیجه مورد نظر دست یافت. البته مشکل کشور آلمان پروسه دریافت ویزا از سفارت آن است که این پروسه برای دریافت ویزای انگلیس کوتاه تر است.

آلمان,انگلستان,آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان و انگلیس

یکی از امور بسیار مهم برای متقاضیان تحصیل در آلمان و انگلیس، هزینه های زندگی و تحصیل در آن ها می باشد که همین امر به تنهایی عامل بسیار مهمی در زمینه انتخاب کشور مورد نظر است. هزینه های زندگی به موارد مختلفی مانند سطح زندگی، شهر محل سکونت، تعداد همراهان و… بستگی دارد که با صرفه جویی و انتخاب یک زندگی متوسط می توان این هزینه ها را به میزان چشم گیری کاهش داد.

همان طور که پیشتر اشاره شد کشور آلمان به هزینه های بسیار پایین و در حد رایگان تحصیل در جهان معروف است و از عوامل مهم پر متقاضی بودن تحصیل در دانشگاه های این کشور می توان به آن اشاره کرد. اما تحصیل در انگلیس مستلزم پرداخت هزینه های تحصیلی نسبتا زیادی است. در ادامه به هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در آلمان و انگلیس اشاره خواهیم کرد:

  مقطع لیسانس مقطع فوق لیسانس مقطع دکتری( فول فاند)
هزینه تحصیل در انگلیس (سالانه) ۹ تا۲۰ هزار پوند ۹ تا ۲۱ هزار پوند رایگان
هزینه تحصیل در آلمان (سالانه) ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو رایگان

مورد دیگر در این زمینه هزینه های زندگی برای هر نفر در کشورهای آلمان و انگلیس می باشد. با توجه به هزینه های اعلام شده در سایت های معتبر مانند سایت numbeo مخارج زندگی در کشور آلمان تقریبا مشابه انگلیس است البته این نکته ناگفته نماند که درآمد و دستمزد در کشور انگلیس نیز معمولا بیشتر از آلمان و به همین دلیل درآمد بالا می تواند جواب گوی هزینه های بالا باشد. در ادامه به بررسی هزینه های مختلف زندگی در آلمان و انگلیس خواهیم پرداخت :

  آلمان انگلیس
یک وعده غذا در رستوران حدود ۱۰ یورو حدود ۱۲ پوند
یک لیتر شیر حدود ۰٫۷۸ یورو حدود ۰٫۹۱ پوند
یک کیلو برنج حدود ۲٫۰۲ یورو حدود ۰٫۹۹ پوند
یک کیلو گوشت قرمز حدود ۱۰٫۶۷ یورو حدود ۷٫۶۲ پوند
بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی حدود ۲٫۸۰ یورو حدود ۲٫۵۰ پوند
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ماهانه حدود ۷۴۰٫۵۷ یورو ماهانه حدود ۷۵۷٫۶۶ پوند

آلمان,انگلستان,آلمان

بورسیه های تحصیلی در آلمان و انگلیس

دریافت بورسیه و تحصیل به صورت رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی مورد تقاضای بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد البته باید در ابتدا اعلام کرد که برای دریافت بورسیه باید شرایط مناسب تحصیلی از نظر نمرات و سوابق علمی و پژوهشی داشت و مدارک معتبر در این زمینه را ارائه نمود، هم چنین به دلیل تقاضای بالا برای اخذ بورسیه افرادی که شرایط تحصیلی مناسبی ندارند معمولا شانس پایینی برای دریافت آن دارند.

بورسیه تحصیلی در آلمان

معمولا بورسیه در مقطع لیسانس در کشور آلمان به صورت محدود ارائه می شود و افراد برای دریافت بورسیه می بایست شرایط مورد نظر دانشگاه را داشته و در زمان اعلام شده درخواست خود را اعلام نمایند. البته نکته مثبت در مورد کشور آلمان هزینه های پایین تحصیل آن می باشد و در صورت عدم اخذ بورسیه هم می توان با کار دانشجویی هزینه های تحصیل را تامین کرد.

اکثر بورسیه های تحصیلی در این کشور در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ارائه می گردد و برای دریافت آن باید سوابق تحصیلی و پژوهشی مناسبی داشت و مدارک مورد نیاز را در زمان معینی که معمولا دانشگاه اعلام می کند ارائه کرد تا بتوان شانس خود را در این باره امتحان کرد. در مقطع فوق لیسانس برای برخی از رشته ها بورسیه ارائه می شود که شرایط، ظرفیت و میزان آن هر ساله تغییر و معمولا توسط دانشگاه اعلام می گردد.

بورسیه تحصیلی در انگلیس

شرایط دریافت بورسیه در کشور انگلیس هم تقریبا مشابه آلمان می باشد، بدین صورت که معمولا بورسیه در مقطع لیسانس به صورت محدود ارائه می شود و در این صورت افرادی که مدارک تحصیلی معتبر دارند امکان درخواست آن را دارند یعنی ایرانی هایی که با مدرک دیپلم خود می خواهند برای دریافت بورسیه اقدام کنند شانس پایینی دارند، زیرا معمولا این مدارک در کشور انگلیس به سادگی قابل ارزیابی نیست پس این دسته از افراد بهتر است قبل از اتمام دوره دبیرستان خود وارد کالج ها و دبیرستان های انگلیس شده تا با تحصیل در آن ها از نظر رزومه و سوابق تحصیلی شرایط مناسب تری را دارا باشند.

کار حین تحصیل (کار دانشجویی) در آلمان و انگلیس

امکان کار ضمن تحصیل یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان است کسب اطلاعات دقیق درباره امکان این موضوع و شرایط و بازار کاری و حداقل درآمد در این دو کشور لازم و ضروری به نظر می آید و آگاهی از آن باعث راحت شدن تصمیم گیری متقاضیان خواهد شد. در ادامه به بررسی شرایط کار دانشجویی در آلمان و انگلیس خواهیم پرداخت :

کار دانشجویی در آلمان

اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای دانشجویان ضمن تحصیل امکان کار پاره وقت در نظر گرفته اند که این امر به خاطر تامین هزینه های زندگی و تحصیل و آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کاری می باشد. در کشور آلمان دانشجویان ضمن تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب ۱۰، ۲۰ و۳۰ ساعت اجازه کار دانشجویی دارند که این امر می تواند باعث تامین بخشی از هزینه های زندگی در آلمان شود.

کار دانشجویی در انگلیس

یکی از روش هایی که دانشجویان می توانند هزینه های زندگی در انگلستان و تحصیل خود را تامین نمایند، کار دانشجویی می باشد. بر اساس قوانین و مقررات کشور انگلیس دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب در هفته ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساعت اجازه کار دارند. حداقل درآمد در این کشور برای مشاغل عادی مانند کار در فروشگاه، ساعتی ۸ تا ۱۰ پوند است البته اگر فرد در زمینه خاصی مهارت و تخصص داشته باشد حقوق و دستمزد بیشتری دریافت خواهد کرد. نکته مثبت کشور انگلیس اجازه کار همراه می باشد یعنی همسر فرد دانشجو اجازه کار تمام وقت یعنی ۴۰ ساعت در هفته را دارد که در صورت اشتغال، می توانند بیشتر هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین نمایند.

آلمان,انگلستان,آلمان

چگونگی ویزای همراه در آلمان و انگلیس

امکان بردن همراه برای افراد متاهل از مهم ترین مسائل در زمینه ادامه تحصیل در کشورهای خارجی می باشد به همین دلیل اطلاع از شرایط کشورهای آلمان و انگلیس از نظر امکان بردن همراه یکی دیگر از امور تاثیر گذار در انتخاب کشور مقصد است.

البته این مورد بیشتر مورد توجه متاهلین می باشد و افراد مجرد در این زمینه مشکلی ندارند زیرا بر اساس مقررات اکثر کشورها همراه، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال تلقی می شود. البته به جز دانش آموزان، زیرا آن ها برای تحصیل در کشورهای خارجی اجازه به همراه داشتن یکی از والدین را دارند. در ادامه به بررسی شرایط بردن همراه در کشور آلمان و انگلیس خواهیم پرداخت.

ویزای همراه در آلمان

بر اساس مقررات کشور آلمان دانشجویان از ابتدا اجازه داشتن همراه را ندارند و معمولا بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه امکان درخواست الحاق خانواده یعنی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را خواهند داشت. نکته دیگر اینکه همسر فرد از ابتدا اجازه کار ندارد و در صورت درخواست کار و دادن این اجازه این امکان برای او ایجاد خواهد شد. این امکان برای دانشجویان مقطع کارشناسی کمی دشوار ولی برای مقاطع بالاتر معمولا راحت تر است. متقاضی جهت الحاق خانواده خود باید اثبات کند توانایی تامین هزینه زندگی آن ها را دارد و هم چنین محل مناسبی برای سکونت نیز دارا می باشد. همسر وی باید مدرک زبان آلمانی در سطح b1 تسلط داشته باشد.

ویزای همراه در انگلیس

یکی از مزایای کشور انگلیس برای دانشجویان متاهل امکان بردن همراه از ابتدای تحصیل می باشد و به همین دلیل این کشور به یکی از بهترین کشورها برای افرادی که به صورت خانوادگی قصد مهاجرت دارند تبدیل شده است. دولت این کشور برای سهولت تحصیل متاهلین و جذب دانشجویان بیشتر امکان ورود دانشجو با خانواده خود را در نظر گرفته است.

همسر به عنوان همراه اجازه کار نمام وقت را دارد که این امر موجب محبوبیت مضاعف تحصیل در کشور انگلیس در بین متقاضیان شده است. طبیعتا افرادی که به صورت خانوادگی قصد مهاجرت دارند باید تمکن مالی بیشتری به سفارت ارائه نمایند یعنی اثبات کنند توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود و خانواده شان را دارند تا بتوانند وارد این کشور شوند.

آلمان,انگلستان,آلمان

مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی در آلمان و انگلیس

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان و انگلیس معمولا نیازمند ارائه مدارک و اسناد مختلف مربوط به تحصیلات و در صورت لزوم مدارک پژوهشی و تحقیقاتی می باشید. پروسه و فرآیند اخذ پذیرش و ویزا برای این دو کشور تقریبا مشابه می باشد.

به همین دلیل از این نظر تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند البته یکی از تفاوت هایی که می توان بیان کرد تعداد پذیرش دانشگاه های آلمان و انگلیس است زیرا دانشگاه های آلمان در سال ۲ بار برای پذیرش دانشجو اقدام می کنند اما در انگلیس برخی از دانشگاه ها حتی سالی ۴ بار هم پذیرش دارند که این امر باعث سرعت و سهولت بیشتر برای ورود به دانشگاه های این کشور محسوب می شود. در ادامه به بررسی مراحل و مدارک اخذ ویزای تحصیلی در آلمان و انگلیس اشاره خواهیم کرد :

مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی در آلمان

دانشجویان برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور آلمان باید شرایط و مدارک مورد نظر دانشگاه مورد نظر را داشته باشند. معمولا به دلیل تغییر شرایط و مدارک بهترین مرجع برای اطلاع دقیق از آن ها سایت دانشگاه های مورد نظر می باشد زیرا هر ساله شرایط مورد نیاز برای ورود دانشجویان بین المللی برای هر رشته در سایت دانشگاه ها اعلام می شود ولی به طور معمول افراد باید اسناد و مدارک ذیل را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور ارائه نمایند :

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  • اصل و کپی مدارک تحصیلی به اضافه ترجمه آن
  • ریز نمرات به اضافه ترجمه آنها
  • پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان معتبر

نحوه و زمان ارسال مدارک معمولا توسط دانشگاه اعلام می گردد. در صورت ارسال و تائید مدارک برای فرد پذیرش تحصیلی صادر می شود تا برای دریافت ویزا از سفارت بتوان اقدام کرد.

مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی در انگلیس

مراحل و مدارک اخذ ویزای تحصیلی در کشور انگلیس هم تقریبا مشابه آلمان می باشد. دانشجویان باید مدارک مورد نیاز را به صورت ترجمه شده و در زمان مشخص برای دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند و در صورت تائید مدارک برای آن ها پذیرش تحصیلی صادر و برای دریافت ویزا می توانند به سفارت مراجعه نمایند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های انگلیس بدین شرح می باشد :

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • توصیه نامه

آلمان,انگلستان,آلمان

موقعیت کار پس از فارغ التحصیلی در آلمان و انگلیس

آلمان و انگلیس از نظر بازار کاری وضعیت بسیار مناسبی در بین کشورهای جهان را دارا هستند به دلیل وجود صنایع مختلف و رونق کسب و کار، اشتغال در آن ها برای دانشجویان را بسیار مناسب می توان بیان کرد مخصوصا برای افرادی که در رشته های فنی مهندسی، پزشکی و رشته های مالی و مدیریتی فارغ التحصیل شده اند. بر اساس مقررات آلمان به دانشجویان بعد اتمام تحصیلات حداقل ۶ ماه فرصت داده می شود تا در این کشور کار پیدا کنند البته اکثر دانشجویان ضمن تحصیل به دنبال شغل مناسب خود هستند و با کارفرماهای مختلف جهت همکاری مذاکره انجام می دهند تا بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات در این کشور مشغول به کار شوند.

در جهت مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس می توان گفت، شرایط کار برای دانشجویان در انگلیس نسبتا مناسب تر است زیرا علاوه بر بازار کاری مطلوب این کشور به دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود حداقل ۲ سال فرصت می دهد که در این کشور کار دائم پیدا کنند که این امر به معنی احتمال بسیار بالای اشتغال دانشجویان در این کشور می باشد هم چنین به دلیل اینکه انگلیس اخیرا از اتحادیه اروپا خارج شده است اتباع سایر کشورها مجبور به خروج از این کشور هستند و این کشور نیرو های مورد نیاز خود را باید از بین فارغ التحصیلان خود تامین نماید که نشان دهنده شرایط کاری مناسب آن است.

آلمان,انگلستان,آلمان

چگونگی اخذ اقامت و تابعیت پس از فارغ التحصیلی در آلمان و انگلیس

بیشتر افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای آلمان و انگلیس را دارند در نهایت به فکر دریافت اقامت و تابعیت آن ها هستند پس داشتن اطلاعات دقیق در این زمینه برای مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس برای این دسته از افراد لازم و ضروری می باشد تا مطمئن باشند امکان دریافت اقامت و تابعیت برای آن ها وجود دارد. معمولا تحصیل به عنوان پلی برای ورود به کشورهای مختلف می باشد و اشتغال در آن کشور و دریافت اقامت کاری می توانند بعد از مدتی درخواست اقامت دائم و در نهایت تابعیت را نمایند.

اخذ اقامت و تابعیت پس از فارغ التحصیلی در آلمان

بر اساس قوانین و مقررات کشور آلمان دانشجویان در صورتی که بعد از اتمام تحصیل خود در این کشور کار دائم پیدا کنند و حداقل ۳ سال در این کشور مشغول به کار باشند و مالیات پرداخت کنند می توانند اقامت دائم آلمان را درخواست کنند. جهت اخذ تابعیت و شهروندی بعد از گذشت ۸ سال و احراز شرایط زیر می توان اقدام کرد :

  • سوگند به قانون اساسی کشور آلمان
  • نداشتن سابقه کیفری در این کشور
  • تسلط به زبان آلمانی
  • قبولی در آزمون اخذ شهروندی آلمان
  • آشنایی با قوانین و مقررات
  • انصراف از تابعیت قبلی
  • توانایی تامین هزینه های زندگی و مسکن و…

اخذ اقامت و تابعیت پس از فارغ التحصیلی در انگلیس

بر اساس مقررات جدید انگلیس دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات حداقل ۲ سال فرصت دارند که در این کشور کار دائم پیدا کنند. در صورت اشتغال بعد از ۳ تا ۵ سال کار و پرداخت مالیات امکان درخواست اقامت دائم وجود دارد و بعد گذشت حداقل ۳ سال از دریافت اقامت می توان برای اخذ تابعیت اقدام کرد. نکته مهم در این باره امکان دریافت اقامت و تابعیت برای متقاضی و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال وی می باشد. افراد برای کسب اقامت و تابعیت انگلیس باید شرایطی مانند : تسلط به زبان انگلیسی، آشنایی با قوانین و مقررات، نداشتن سابقه کیفری و… را احراز نمایند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بیان شده در زمینه مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اقدام برای ادامه تحصیل در هر یک دارای مزایا و معایبی می باشد و متقاضیان با توجه به شرایط خود می توانند برای انتخاب هر یک از ان ها اقدام نمایند. از مزایای تحصیل در کشور آلمان می توان به هزینه های پایین تحصیل و سطح علمی بالای دانشگاه ها و شرایط کاری مناسب آن اشاره کرد در مقابل لزوم داشتن مدرک زبان آلمانی و پروسه معمولا طولانی اخذ ویزا از سفارت و وجود رقابت زیاد برای ورود به دانشگاه های آن از معایب آن تلقی می گردد.

تحصیل در دانشگاه های انگلیس برای بسیاری مخصوصا افراد متاهل بسیار مناسب می باشد زیرا این دسته از افراد به صورت خانوادگی امکان مهاجرت را دارا هستند. از مزایای تحصیل در انگلیس می توان به پروسه نسبتا سریع اخذ پذیرش و ویزا، سطح بالای آموزش، کوتاه بودن دوره های آموزشی و اجازه کار همراه از ابتدا اشاره کرد. تنها مشکل تحصیل در کشور انگلیس هزینه های بالای تحصیل در آن می باشد. به نظر شما تحصیل در آلمان مناسب تر است یا انگلیس؟

منبع مقاله: General conditions of study in Germany and England

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲ پاسخ به “مقایسه تحصیل در آلمان و انگلیس”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

      • consultant گفت:

        سلام برای المان مدرک زبان المانی باید داشته باشید بازبان خود کشور تحصیل رایگان برای انگلیس ایلتس نیلز هست واجازه کار بهتون میدن
        یکسال تحصیل کمتراز المان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up