کارشناسی ارشد در اسپانیا به عنوان بهترین مقطع تحصیلی در این کشور شناخته می شود. تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه های پایین تحصیل و زندگی، وجود دانشگاه های برتر دنیا و مهاجر پذیر بودن این کشور از مهم ترین دلایل انتخاب کشور اسپانیا از جانب دانشجویان بین المللی به حساب می آید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اسپانیا به چه صورت است؟ آیا برای تحصیل در اسپانیا نیازی به مدرک زبان است؟ شرایط همراهان در کشور اسپانیا به چه صورت است؟ هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا چه مقدار است؟ با ما برای پاسخ به سوالات عنوان شده، همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

Conditions for studying for a master’s degree in Spain

بازه دوره های کارشناسی ارشد در اسپانیا بین ۱ تا ۲ سال به طول می انجامد. مدت زمان دقیق هر دوره به رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. دانشجویان می بایست بین ۶۰ تا ۱۲۰ واحد آموزشی را برای اخذ مدرک فوق لیسانس پشت سر بگذارند. به صورت کلی دروس به سه دسته زیر دسته بندی می شوند.

  1. asignaturas troncas: دروس اصلی
  2. asignaturas obligatorias: دروس اجباری
  3. asignaturas optativas or de libre elección: دروس اختیاری

دوره های دو ساله که با پایان نامه در انتهای دوره همراه است، در کشور اسپانیا مرسوم تر می باشد.

بیشتر دانشگاه های اسپانیا در سال تحصیلی دو ترم تحصیلی را ارائه می دهند. بیشتر دانشگاه های اسپانیا ترم اول را از نیمه سپتامبر یا اوایل اکتبر شروع می کنند. این کلاس ها در ماه دسامبر یا اوایل ژانویه به پایان می رسد، امتحان نهایی نیز در ژانویه برگزار می شود. ترم دوم پس از امتحانات در پایان ژانویه اول فوریه آغاز می شود و در ماه مه به پایان می رسد. امتحان این ترم نیز پس از اتمام این ترم که در ماه ژوئن برگزار می شود.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

شرایط پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

برنامه مشخصی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا وجود ندارد و برای اخذ پذیرش، دانشجویان می بایست به صورت مستقیم با دانشگاه های مورد نظر در ارتباط باشند. با توجه به ددلاین های تعیین شده از جانب دانشگاه مورد نظر می توان با ارسال مدارک برای پذیرش اقدام نمود.

اگر علاقه مند به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در اسپانیا هستید، لازم است توجه ویژه ای به دستورالعمل های دانشگاه داشته باشید، زیرا شرایط لازم از برنامه تا برنامه دیگر متفاوت است. مدارک متعددی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور اسپانیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد احتیاج می باشد. دانشجویان بین المللی می بایست با فراهم آوردن مدارکی که به آنها اشاره می شود، در بازه زمانی مشخص برای اخذ پذیرش اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

  1. مدرک لیسانس و ریز نمرات: حداقل معدل برای ورود به دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا نمره ۱۴ می باشد.
  2. مدرکی دال بر تسلط زبان: ارائه مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی متناسب با رشته انتخابی
  3. توصیه نامه از اساتید: دانشگاه ها در اسپانیا مانند اکثر موسسات سراسر جهان، هنگام تصمیم گیری در مورد پیشنهاد پذیرش یا عدم پذیرش، توصیه اساتید را در نظر می گیرند. 
  4. انگیزه نامه: دلایل انتخاب دانشگاه، رشته تحصیلی و هدف دانشجویان از تحصیل در این کشور عنوان می شود.
هزینه های تحصیل

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

هزینه های تحصیل دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا به فاکتورهای متفاوتی نظیر: تعداد واحدهای آموزشی، رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی بستگی دارد. هزینه های هر واحد درسی برای برنامه های کارشناسی ارشد توسط دولت تنظیم می شود و این هم برای دانشگاه های دولتی و هم خصوصی اعمال می شود. هزینه های هر واحد درسی معمولاً بین ۱۲ تا ۶۵ یورو است، اما استثنائاتی نیز وجود دارد. از همین رو هزینه های دوره های فوق لیسانس در اسپانیا برای دوره های یکساله بین ۷۲۰ تا ۱۵۰۰ یورو و برای دوره های دو ساله بین ۳۹۰۰ تا ۷۸۰۰ یورو تخمین زده می شود.

ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا

  1. University of Jaen: سالانه ۱۲۰۰ یورو
  2. Alicante University: سالانه ۱۵۰۰ یورو
  3. Universitat Internacional de Catalunya: سالانه ۱۵۰۰ یورو
  4. University of Granada: سالانه ۷۵۰ یورو
  5. University of Navarra: سالانه ۱۵۰۰ یورو

هزینه های زندگی در اسپانیا

هزینه های زندگی در اسپانیا نسبتاً کم است و هزینه های زندگی تا حد زیادی به سلایق و علاقه های دانشجویان بستگی دارد. به طور کلی، حدود ۳۰۰ یورو در ماه برای خوراک و حدود ۴۰ یورو دیگر برای حمل و نقل در شهرهای بزرگ انتظار داشته باشید. هزینه های زندگی کامل، از جمله اقامت، غذا، حمل و نقل، آب و برق و فعالیت های اوقات فراغت در حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه برآورد شده است.

موارد میزان هزینه
رستوران یک وعده غذایی ۱۰ یورو
حمل و نقل عمومی ماهانه ۴۰ یورو
آب، برق، گاز و اینترنت ماهانه ۱۵۸ یورو
اجاره مسکن ( وسط شهر) ماهانه ۵۵۰ تا ۷۰۰ یورو
اجاره مسکن (اطراف شهر) ماهانه ۴۵۰ تا ۵۵۰ یورو

کار دانشجویی در اسپانیا

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا در حین تحصیل از حق کار برخوردار می باشند. میزان کار دانشجویان ۲۰ ساعت در هفته تعیین گشته است. لازم به ذکر است که کار دانشجویی نباید هیچ گونه اختلالی با تحصیلات دانشجو داشته باشد. با توجه به دریافتی های کار دانشجویی، بخش اعظمی از هزینه های زندگی و تحصیل در اسپانیا پوشش داده می شود.

بورسیه کارشناسی ارشد در اسپانیا

اسپانیا به عنوان یک منطقه مطالعاتی پیشرفته برای دانشجویان و متخصصان خارج از کشور که برای یک آموزش جهانی تحقیق می کنند، شناخته شده است. شرایط ارائه بورسیه کارشناسی ارشد در اسپانیا یکنواخت نمی باشد و سالانه متغیر است. برخی از برترین بورسیه های تحصیلی اسپانیا به شرح زیر می باشد.

بورسیه دانشگاه پلی تکنیک والنسیا

دانشگاه پلی تکنیک والنتس گانتز پس از اتمام سال تحصیلی اول، معافیت مالی را برای دانشجویان برجسته ارائه می دهد. این هزینه ها معمولاً نیمی از شهریه دانشگاه را شامل می شود.

گرانت دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا برای دانشجویان ممتاز معافیت تحصیلی ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصدی شهریه را در نظر گرفته است. دانشجویان برنامه کارشناسی ارشد در صورت ارائه مدارک تحصیلی مناسب از شانس بالاتری برخوردار می باشند. این بورسیه به صورت مستقیم از جانب دانشگاه صادر می گردد.

بورسیه دانشگاه طراحی و فناوری بارسلونا

دانشگاه بارسلونا برای کارشناسی ارشد علوم دیتا بورسیه تحصیلی ارائه می دهد. بورسیه فقط هزینه دانشگاه را در بر می گیرد. دانشجویان باید هزینه‌های سفر، اسکان و زندگی در کشور اسپانیا را تأمین کند. اولویت به دانشجویانی است که در مقطع لیسانس نمره های بسیار خوبی کسب کرده اند.

شرایط سنی تحصیل

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

در مقوله شرایط سنی می توان به دو نکته، محدودیت سنی و گپ تحصیلی اشاره کرد. دانشجویان هیچ گونه محدودیتی برای ادامه تحصیل در اسپانیا نخواهند داشت و به صورت معمول تا سن ۴۰ سالگی امکان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا را دارند.

در خصوص گپ تحصیلی می توان به این نکته اشاره کرد که فاصله اقدام تا تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا می بایست مدارکی را برای پوشش این بازه زمانی ارائه داد. به طور مثال برای فاصله های بالای ۲ سال، ارائه سوابق کاری الزامی می باشد.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

دوره های کارشناسی ارشد در اسپانیا به زبان های انگلیسی و اسپانیایی ارائه می شود. این نکته بدین معناست که دانشجویان در صورت ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان قادر خواهند بود به ادامه تحصیل در این کشور بپردازند. انتخاب زبان تحصیل به رشته و دانشگاه انتخابی، بستگی دارد.

در صورت انتخاب دوره های تحصیلی به زبان اسپانیایی، نمره B2 زبان اسپانیایی لازمه اخذ پذیرش در دانشگاه های اسپانیا می باشد. بیشتر دوره های کارشناسی ارشد در اسپانیا به زبان انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان با ارائه مدرک آیلتس و یا تافل، اجازه شرکت در این دوره های را دریافت می نمایند. نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش برای دانشگاه های اسپانیا، نمره ۶ یا ۶٫۵ آزمون آیلتس است.

در برخی از دوره های تحصیلی اسپانیا، دانشجویان قادر خواهند بود با دانش زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند. رشته های مرتبط با مدیریت، بیشترین شانس را برای اعطا پذیرش به دانشجویان بین المللی به خود اختصاص داده اند.

شرایط بیمه درمانی دانشجویان کارشناسی ارشد در اسپانیا

کلیه دانشجویان ملزم به داشتن بیمه درمانی کاملی هستند که هرگونه بیماری یا حادثه ای را که ممکن است در طول مدت اقامت در اسپانیا رخ دهد، پوشش می دهد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در حال حاضر ملزم به خرید بیمه درمانی خصوصی برای اخذ ویزای دانشجویان اسپانیایی هستند.

  1. سیستم تامین اجتماعی اسپانیایی (فقط برای شهروندان اسپانیایی)
  2. کارت اروپا بهداشت (فقط برای شهروندان اتحادیه اروپا واجد شرایط که در اروپا سکونت دارند.)
  3. بیمه درمانی خصوصی (برای همه دانشجویان دیگر)

لطفا توجه داشته باشید که بیمه مسافرتی پذیرفته نمی شود. دانشجویانی که تحصیلات آنها نیاز به اقامت بیش از یک سال در اسپانیا داشته باشد، مجبورند مجوز اقامت دانشجویان خود را تمدید نمایند. با شروع تجدید، آنها باید (همراه با اسناد و مدارک دیگر) سندی را ارائه دهند که داشتن بیمه درمانی خصوصی برای دوره ای مورد نظر را اثبات می کند.

ویزای دانشجویی اسپانیا

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا قادر خواهند بود روند ویزای دانشجویی این کشور را اقدام نمایند. بازه های زمانی سفارت برای تعیین وقت به صورت میانگین تا ۶۰ روز به طول می انجامد. پس از تعیین وقت و مراجعه به سفارت و ارائه مدارک مورد نیاز، سفارت در بازه زمانی ۴ تا ۶ هفته ای، نتیجه پرونده شما را اطلاع می دهند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی اسپانیا

  • فرم درخواست ویزا
  • گذرنامه: باید برای مدت زمان اقامت خود در اسپانیا معتبر باشد
  • ۲ عکس اخیر
  • نامه قبولی از دانشگاه اسپانیا
  • اطلاعات مربوط به برنامه تحصیلی (جزئیات بیشتر در مورد مدرک انتخابی شما در دانشگاه مانند ساعت تحصیل در هفته)
  • بیمه درمانی: پوشش در طول کل دوره تحصیل حداقل ۳۰،۰۰۰ یورو است
  • نامه تمکن مالی (حداقل ۹۰۰ یورو در ماه)
  • گواهی پزشکی: این سند باید حداکثر ۹۰ روز قبل از تاریخ قرار ملاقات شما صادر شود و شامل حروف و امضای اصلی، مهر و موم و یا تمبر از طرف پزشک باشد.
  • هزینه درخواست ویزا (۶۰ یورو)
  • گواهی سابقه کیفری (در پنج سال گذشته توسط مقامات ذیربط در کشور خود صادر شده است)

امکان دریافت ویزای همراه جهت تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

دانشجویان متاهل در صورت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اسپانیا قادر خواهند بود تا برای همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود اقدام نمایند. طبق قوانین اسپانیا برای محقق شدن این خواسته، ارائه تمکن مالی و اثبات اسناد ازدواج الزامی می باشد.

دانشجویان باید به ازای نفرات اضافه تر، میزان تمکن مالی خود را برای ارائه به سفارت افزایش دهند. میزان تمکن مالی مورد نیاز به میزان ۶۰ درصد هزینه های یک نفر در اسپانیا در نظر گرفته می شود. از دیگر نکات حائز اهمیت، اثبات ازدواج به صورت قانونی می باشد.

همراهان امکان همراهی از ابتدای دریافت ویزا را با دانشجویان خواهند داشت. در برخی از پرونده های ارائه شده به سفارت، همراهان با فاصله زمانی ۳ الی ۶ ماهه وارد کشور اسپانیا می شوند. پس از حضور در اسپانیا، قادر خواهند بود برای دریافت مجوز کار به شهرداری محل سکونت مراجعه نمایند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در اسپانیا

فرصت های پیش روی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در اسپانیا

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا پس از اتمام تحصیل در این کشور می توانند از فرصت ۶ ماهه در نظر گرفته از جانب دولت استفاده نمایند. در این بازه زمانی، دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و یا پیدا کردن کار و تبدیل به ویزای کار اقدام نمایند.

ادامه تحصیل در اسپانیا

شرایط بدین منوال می باشد که دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا قادر خواهند بود تا با اساتید به صورت مستقیم مکاتبه انجام دهند و در صورت اخذ تایید از آنان برای دوره های دکتری در این کشور اقدام نمایند. دانشجویانی که تحصیلات خود را در کشور اسپانیا سپری کرده باشند، از شانس بیشتری برای تحصیل در دکتری برخوردار می باشند.

کار در اسپانیا

یکی دیگر از فرصت های پیش روی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در اسپانیا، ورود به بازار کار اسپانیا می باشد. این روند به این صورت میسر می باشد که دانشجویان یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای اسپانیایی دریافت نمایند. در این صورت ویزای تحصیلی به ویزای کار در اسپانیا تبدیل می شود.

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

ورود به کشور جدید همیشه یک چالش است، اما بیشتر موسسات اسپانیایی خدمات دانشجویی دارند که برای کمک به دانشجویان جدید بین المللی تحصیلات تکمیلی طراحی شده اند. این موارد ممکن است از استقبال فرودگاه تا کمک به پیدا کردن اسکان و اشتغال باشد. در ادامه به برخی از مزایا و چالش های پیش روی دانشجویان برای تحصیل در اسپانیا در دوره کارشناسی ارشد اشاره شده است.

مزایا

  1. هزینه های مقرون به صرفه تحصیل
  2. آب و هوای شگفت انگیز
  3. هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی
  4. تحصیل در یک سیستم آموزشی عالی
  5. فرصت یادگیری یک زبان جدید

معایب

  1. درصد بیکاری در اسپانیا بسیار زیاد است.
  2. برای شرایط زندگی ایده آل می بایست تسلط به زبان اسپانیایی داشت.
  3. همراهان به صورت همزمان نمی توانند با فرد اصلی وارد کشور اسپانیا شوند.

نتیجه گیری

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی می باشد که افراد به واسطه هزینه های معقول زندگی و تحصیل و شرایط زندگی مناسب آن، تصمیم به مهاجرت به این کشور از روش تحصیلی را اتخاذ می نمایند. دانشجویان از سراسر دنیا با فراهم آوردن مدارک عنوان شده برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اسپانیا اقدام نمایند و پس از آن، روند دریافت ویزای تحصیلی را در دستور کار خود قرار دهند. با توجه به ارائه دوره های کارشناسی ارشد در اسپانیا به زبان انگلیسی، این مقطع تحصیلی بیشترین میزان تقاضا را در میان دانشجویان بین المللی دارد.

دلایل شما برای انتخاب دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید یا برای بررسی شرایط و مشاوره رایگان با مشاورین موسسه آریاناپارس با ما در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کارشناسی ارشد اسپانیا کارشناسی ارشد اسپانیا کارشناسی ارشد اسپانیا کارشناسی ارشد اسپانیا کارشناسی ارشد اسپانیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up