شرایط تحصیل پزشکی در چک

رشته پزشکی از بهترین رشته ها جهت تحصیل در بسیاری از کشورها می باشد چرا که با درآمدهای بسیار بالاتر از میانگین درآمدهای سایر رشته ها از نظر شرایط شغلی نیز ایده آل می باشد. از طرفی شرایط پذیرش و قبولی در این رشته متفاوت و قدری سخت تر می باشد از این رو با توجه به پذیرش های گسترده دانشگاه ها به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در چک می پردازیم.

کشور چک یکی از کشورهای پیش گام در عرصه علم در سالهای اخیر بوده به طوری که سیاست های آموزشی و علمی این کشور در سالهای اخیر با رشد بسیار زیادی رو به پیشرفت می باشد. یکی از رشته های مهم و حساس که خود کشور چک نیز بر روی آن حساس می باشد و تلاش بر بهبود وضعیت آن می نماید، تحصیل در رشته پزشکی می باشد. برای آشنایی بیشتر با این کشور پیشنهاد می کنیم مقاله جمهوری چک را بررسی نمایید.

ویدئو آشنایی با شرایط تحصیل پزشکی در چک

 

برای تحصیل پزشکی در چک از کجا باید شروع کرد؟

برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک می بایست آزمون ورودی بگذرانید. برای گذراندن آزمون می توانید دوره ای به نام پری مدیکال را بگذرانید، این دوره اجباری نیست و مهم قبولی در آزمون آن می باشد که می توانید آزمون پری مدیکال را در کشورهایی منند ترکیه و دبی بگذرانید و پس از قبولی در آزمون برای اخذ پذیرش از دانشگاه های چک اقدام نمایید.

دوره پری مدیکال

دوره پری مدیکال ۶ ماهه و ۹ ماهه می باشد و بسته به دانشکده و ترم ورودی اتان متغیر می باشد. هزینه دوره پری مدیکال در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ یورو می باشد که باید یکجا پرداخت گردد.

گذراندن دوره پری مدیکال در کشور چک اجباری نیست و دانش آموزان قادر خواهند بود با بدست آوردن منابع لازم و مطالعه، خود را برای آزمون آماده نمایند و در کشورهای اطراف و یا کشور چک در آزمون شرکت نمایند تا پس از قبولی در آن بتوانند دوره های دانشگاهی را آغاز نمایند.

این آزمون بیش از یک بار در سال برگزار می گردد و به زبان انگلیسی می باشد بنابراین چنانچه نخستین بار موفق به قبولی در آزمون نگشتید قادر خواهید بود برای بار دوم در آزمون شرکت نمایید.

دانش زبان انگلیسی

برای تحصیل در رشته پزشکی در چک احتیاجی به ارائه نمره بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس ندارید و تنها باید دانش زبان انگلیسی خود را در سفارت اثبات نمایید. آفیسر سوالاتی از شما خواهد پرسید که باید قادر باشید به سوالات با تسلط پاسخ دهید.

چک,چک,چک

کدام دانشگاه های چک مورد تائید وزارت بهداشت می باشند؟

یکی از مهمترین نکاتی که هر دانشجویی برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ممکن است بدان توجه کند، مورد تایید بودن دانشگاه مورد نظر از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می باشد.

هدف برخی از دانشجویان بازگشت به ایران پس از تحصیل می باشد از اینرو باید دانشگاهی را انتخاب نمایند که در صورت تحصیل در رشته های علوم پزشکی در آن قادر به ادامه کار در ایران باشند. بسیاری از دانشجویانی که در رشته های پزشکی در خارج از کشور تحصیل می نمایند پس از بازگشت به ایران با گذراندن دوره ای می توانند مدرک خود را در وزارت بهداشت ایران معادل سازی نمایند. در ادامه به دانشگاه های علوم پزشکی کشور چک که مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند، اشاره می نماییم. ضمنا برای آشنایی با رشته داروسازی در این کشور می توانید مقاله داروسازی در چک را در وبسایت آریاناپارس مطالعه نمایید.

  • دانشگاه های گروه ممتاز در چک

Charles University in Prague

  • دانشگاه های گروه خوب

Masaryk University

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته پزشکی در چک کدامند؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم کشور چک یکی از پر طرفدارترین کشورها جهت تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای دانشجویان بین المللی می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی کشور چک از رتبه های بالایی در جهان برخوردارند.

  • Charles university
  • Masaryk University

این دو دانشگاه جزو بهترین دانشگاه های کشور جمهوری چک برای تحصیل در رشته پزشکی می باشند. برای اطلاع دقیق از شهریه های دانشگاه و ددلاین برای ترم آتی می توانید به سایت دانشگاه چارلز و دانشگاه مازاریک مراجعه نمایید.

چک,چک,چک

چگونه برای تحصیل پزشکی در چک اقدام نماییم؟

برای تحصیل پزشکی در چک می بایست مدرک دیپلم خود را که با سیستم آموزشی جدید دانش آموزان در ایران ۱۲ سال می باشد، به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. دانشجویان باید برای ورود به رشته پزشکی در چک می بایست درآزمون ورودی به دانشگاه های چک شرکت کند که شامل دروس زیست شناسی، شیمی و زبان انگلیسی می باشد.

پذیرش از دانشگاه های کشور چک

اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی چک الزام به قبولی در آزمون ورودی دارد و بسته به نمره ای که اخذ می نمایید و ظرفیت دانشگاه ها قادر خواهید بود پذیرش را دریافت نمایید.

شهریه دانشگاه ها برای دوره های پزشکی و دندانپزشکی از ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو متغیر می باشد، چنانچه دانشجویان قصد اخذ پذیرش در دوره پری مدیکال در چک را داشته باشند می بایست عددی معادل ۵۰۰۰ یورو را یکجا پرداخت نمایند.

  • مدارک مورد نیاز دانشگاه
  • مدرک دیلم
  • ریز نمرات
  • انگیزه نامه ای که عنوان کند دانشجو به چه دلیل قصد تحصیل در رشته پزشکی در کشور چک را دارد.
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • گواهی سلامت از پزشک مربوطه که تایید نماید دانشجو از سلامت جسمی و روانی برخوردار است.

مدارک تحصیلی می بایست مهر وزارت امور خارجه و دادگستری را دارا باشند و پس از تایید در سفارت چک برای ترجمه چکی به کشور چک فرستاده شوند.

مدارک باید ترجمه چکی شوند که خود هزینه جداگانه ای دارد و پس از ارائه مدارک، پذیرش از دانشگاه دریافت می گردد.

دریافت ویزا چک

متقاضیان پس از ارائه مدارک و اخذ پذیرش از دانشگاه می بایست برای ویزا اقدام نمایند و مدارکی را برای دریافت ویزای چک به سفارت ارائه دهند. ویزای کشور چک از نوع ویزای شنگن می باشد و دانشجویان با در دست داشتن آن قادر خواهند بود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شنگن بدون نیاز به ویزا سفر کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای چک

  • در دست داشتن پاسپورت و کپی از صفحات آن
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • تمکن مالی
  • پرداخت هزینه های درخواست شده

چک,چک,چک

هزینه های تحصیل من در چک چقدر است؟

هزینه های تحصیل در کشور چک با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر متغیر می باشد و همچنین هزینه های مسکن و خورد و خوراک با توجه به شهری که در آن قصد تحصیل دارید متغیر می باشد ولی در حالت کلی باید گفت که کشور چک به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا هزینه های کمتری برای زندگی دارد و یک دانشجو قادر خواهد بود با ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو در شهر پراگ زندگی کند.

هزینه های دانشگاه

شهریه های دانشگاه در دانشکده های مختلف پزشکی در چک کمی با یکدیگر متفاوت می باشد. هزینه های دوره پری مدیکال نسبت به طول دوره آنها متفاوت می باشد. دانشگاه چارلز در شهر پراگ که یکی از بهترین دانشگاه های جمهوری چک می باشد دوره پری مدیکال را در دو دانشگده شماره ۱ و ۳ ارائه می دهد.

در حال حاضر، هزینه دوره پری مدیکال در فکالتی شماره ۳ دانشگاه چارلز که از ماه ژانویه آغاز ودر ماه می پایان می پذیرد ۴۲۰۰ یورو می باشد. فکالتی شماره ۱ نیز هزینه های مشابه دارد و از ماه سپتامبر آغاز و تا ماه می سال بعد ادامه دارد.

هزینه رشته پزشکی در دانشگاه چارلز نیز در حال حاضر۱۲۹۰۰ یورو سالانه و هزینه رشته دندانپزشکی در این دانشگاه سالانه ۱۴۱۰۰ یورو می باشد.

هزینه خوابگاه

دغدغه دیگر دانشجویان برای ورود به کشور چک مسکن می باشد. دانشجویان می توانند از خوابگاه های متعددی که دانشگاه های مختلف علوم پزشکی به دانشجویان معرفی می نمایند استفاده کنند. خوابگاه ها هزینه های متفاوتی دارند به عنوان معال هزینه خوابگاه در فکالتی شماره ۳ دانشگاه چارلز ماهیانه ۱۳۵ یورو می باشد.

هزینه خوابگاه و دوره پری مدیکال در فکالتی شماره ۱ دانشگاه چارلز حدودا ۶۹۰۰ یورو می باشد. هزینه های پری مدیکال و خوابگاه از ابتدا دریافت می گردد.

هزینه های سفارت

برای ارائه مدارک به سفارت می بایست هزینه ۱ سال تحصیل و زندگی در رشته پزشکی در چک به سفارت مربوطه در ایران ارائه گردد. مشاورین و موکلین مجرب آریاناپارس قادر خواهند بود با راهنمایی دقیق علاقه مندان به تحصیل پزشکی در چک اطمینان دریافت ویزا را برای شما دوستان عزیز افزایش دهند. هزینه های وقت سفارت حدود ۹۶  یورو می باشد.

هزینه ترجمه مدارک

برای اخذ پذیرش پزشکی در چک می بایست مدارک تحصیلی متقاضی به چک فرستاده، ترجمه و بازگردانده شود که خود هزینه جداگانه ای را در بر خواهد داشت که در بازه های زمانی متفاوت و با توجه به تغییر نوسانات ارز متغیر می باشد. در حال حاضر هزینه ترجمه مدارک به زبان چکی ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو می باشد.

چک,چک,چک

مزایا و معایب تحصیل در رشته پزشکی چک چیست؟

کشور چک با قرار گرفتن در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن این فرصت را به دانشجویان خارجی می دهد تا با تحصیل پزشکی در چک قادر باشند به تمامی کشورهای عضو اتحادیه سفر کنند و یا پس از اتمام تحصیل در این کشورها به جستجوی کار بپردازند. در این بخش از مقاله به چندی از مزایا و معایب تحصیل پزشکی در چک می پردازیم.

ارزانتر ولی با کیفیت تر

دانشگاه های علوم پزشکی در چک گاها ارزانتر ولی با کیفیت تر از سایر دانشگاه های اتحادیه اروپا می باشند. هزینه های زندگی در کشور چک نیز با توجه به کیفیتی که به نسبت برخی دیگر از کشورها دارد به نسبت بالاتر است.

بدون آیلتس به زبان انگلیسی تحصیل کنید!

بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تحصیل در رشته پزشکی را به زبان خود آن کشور ارائه می دهند که برای بسیاری از دانشجویان تحصیل به زبان های دانمارکی، نروژی و یا آلمانی مشکل می باشد، از این رو تحصیل به زبان انگلیسی در کشور چک آن هم بدون نیاز به مدرک آیلتس را می توان یکی از مزیت های مهم پزشکی در چک دانست.

پذیرش آسان

بسیاری از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته های گروه علوم پزشکی در کشورهای تحصیل رایگان مانند آلمان، اتریش و یا فرانسه می باشند که باید خاطر نشان نمود که اخذ پذیرش در رشته پزشکی در این کشورها مشکل تر است چرا که ظرفیت های پذیرش کمتر و اولویت با دانشجویان بومی می باشد.

برای ورود به رشته پزشکی در کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان می باشد ابتدا وارد کالج خواهید شد که خود حدودا ۱ سال طول می کشد و پس از اتمام دوره باید آزمون دهید و در صورت پذیرش در آزمون کالج از دانشگاه ها پذیرش دریافت خواهید نمود که در همین مرحله تنها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد شانس پذیرش خواهید داشت در حالی که این رقم در چک به بیش از ۸۰ درصد می رسد.

ورود به دوره پری مدیکال در چک نیازی به ازمون ورودی ندارد و ر دانش آموزی با هر شرایطی می تواند برای دوره پری مدیکال از دانشگاه های چک پذیرش بگیرد.

زبان چکی

دانشجویان برای کار دانشجویی در کشور چک ممکن است احتیاج به یادگیری زبان چکی داشته باشند که خود می تواند یکی از چالش های زندگی در کشور چک محسوب شود، البته باید بدانید که پس از مدتی زندگی در کشور چک زبان آن را خواهید آموخت.

چک,چک,چک

باید تنها، به چک بروید!

یکی از معایب تحصیل پزشکی در چک عدم امکان بردن همراه می باشد بنابراین اگر متاهل هستید و  قصد دارید برای تحصیل پزشکی، چک را انتخاب نمایید باید متذکر شویم که دریافت ویزای همراه در چک با درصد پایینی همراه است. برای اطلاع از شرایط اقامت در این کشور مطلب اقامت چک را مطالعه فرمایید.

ظرفیت سفارت محدود است

سفارت چک در ایران ماهانه تعداد کمی از افراد را می پذیرد بنابراین ظرفیت محدود سفارت یکی از چالش های زمانبندی درست برای شروع دوره های تحصیلی در چک می باشد از اینرو می بایست پس از تکمیل مدارک در زمان درستی برای وقت سفارت اقدام نمود چرا که این پروسه خود چند ماهی به طول می انجامد و همانطور که اشاره شد ظرفیت سفارت برای پذیرش داوطلبان جهت مصاحبه محدود می باشد.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که به صورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به شما توصیه می کند قبل از هرگونه اقدام مهاجرتی با مشاورین و وکلای مجرب مشورت نمایید.

مشاورین آریاناپارس در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره رایگان به شما دوستان عزیز می باشند، با دریافت مشاوره صحیح مسیر مهاجرتی درست خود را برای آینده ای بهتر انتخاب نمایید.

لینک منبع: Medical education in Czech

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲ پاسخ به “تحصیل پزشکی در چک”

    1. باران گفت:

      مدرک زبان چکی رو چه طور باید گرفت؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        شما می توانید در حین تحصیل در کشور چک، در دوره های زبان چکی شرکت کنید و مدرک مورد نظر را دریافت نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up