شرایط کار در اتریش

یکی از معمول ترین روش های مهاجرت به اتریش از طریق ویزای کار می باشد. علاقه مندان به کسب اقامت می توانند با فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در اتریش اقدام نمایند. مسلما دانش زبان آلمانی به علاقه مندان مهاجرت به اتریش از طریق کار کمک شایانی می کند.

اقتصاد اتریش در حال حاضر قوی و پایدار است و بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی، تحت تأثیر شرکت های کوچک و متوسط ​​(SME) قرار دارد. به همین ترتیب، اتریش دارای ۲۲ درصد از مزارع ارگانیک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و رهبر اتحادیه اروپا در تولید برق آبی است. اتریشی ها نیز برای هنر و صنایع دستی با کیفیت بالا از جمله جواهرات، سرامیک و ظروف شناخته شده اند. جای تعجب نیست که اتریش یک مقصد تعطیلات محبوب باشد، به لطف آلپ و شهرهای تاریخی مانند وین و سالزبورگ، فرصت های مهمان نوازی و صنعت گردشگری در سراسر اتریش پیدا می شود و شرایط کار در این مشاغل ساده تر می باشد.

آشنایی با کشور اتریش

کشور اتریش دارای ۹ ایالت است، که هر کدام از ایالت ها به چند ناحیه و شهر تقسیم می شوند. ایالات اتریش عبارتند از: بورگن‌لاند، کرنتن، اوبراسترایش، نیدراسترایش، سالزبورگ، اشتایرمارک، تیرول، فورآرلبرگ و وین.

اتریش,اتریش,اتریش

شهرهای مهم اتریش که هر کدام بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند شامل ۷۶ شهر و شهرک می شوند. شهرهای مهم اتریش دارای طبیعتی چشم نواز، جاذبه های گردشگری و فرهنگ غنی می باشد. شهرهای مهم اتریش را می توان شامل وین، اینبروک، گراتس، سالزبورگ و شهر های دیگر دانست.

قوانین کار در اتریش چگونه است؟

حداقل دستمزد به طور کلی توسط توافقنامه های جمعی برای بخش های مربوطه تعیین می شود، یا در موارد نادر، توسط موافقت نامه های کاری برای شرکت های خصوصی مشخص می شود. توافق نامه های جمعی توافقنامه هایی با قانون مجوز کار، ساعت، شرایط کاری، حقوق و غیره که بین نمایندگان کارگران (به عنوان مثال اتحادیه های کارگری) و نمایندگان کارفرمایان (مانند اتاق تجارت فدرال اتریش) مذاکره می کنند، می نویسند.

در بیشتر موارد، حقوق و دستمزد در آخرین روز ماه و یا در روز اول ماه بعد، به حساب کارکنان منتقل می شود. در بعضی موارد کارگران هفتگی حقوق خود را به صورت نقدی دریافت می کنند. مالیات ها، حقوق بیمه های اجتماعی و سایر کسر ها (به عنوان مثال مشاغل اتحادیه) از پرداخت ناخالصی محاسبه می شود و توسط کارفرمای متبحر می شود و سپس آنها را به موسسات مربوطه (اداره امور مالی، موسسه بیمه اجتماعی و غیره) انتقال می دهد. ساعات منظم کار در اتریش عبارتند از:

  • یک روز کاری هشت ساعته (ساعات کاری در یک دوره ۲۴ ساعته)
  • یک هفته کاری ۴۰ ساعته (ساعت کاری دوشنبه تا یکشنبه)

چه روش هایی برای کار در اتریش وجود دارد؟

متقاضیان اخذ کار در اتریش می توانند از سه روش به این مهم دست پیدا کنند.

  • روش اول

بصورت کلی قانون برای اخذ پیشنهاد کاری در اتحادیه اروپا، بدین صورت است که شغل مورد نظر می بایست در سایت کاریابی اتحادیه اروپا به مدت ۳ هفته آگهی گردد. در همین زمان، اگر هیچ داوطلبی از ۲۸ کشور عضو این اتحادیه ،جهت قبول این شغل اقدام نکرد، در این زمان، سازمان ها می توانند نیروهای مورد نظر خود را از خارج این اتحادیه، به خدمت گیرند.

کار در اتریش

این قانون در راستای به کار گیری افراد مقیم و یا در حال تحصیل در اروپا در بازارهای کاری این کشورها، تدوین شده است. فلذا بدیهی است که پیدا کردن شغل برای افراد خارج ار اتحادیه اروپا بسیار سخت خواهد بود. با توجه به رکود اقتصادی در کشور های نظیر اسپانیا و یونان ،فقدان کار مناسب برای افراد متخصص در این کشورها، تمایل این افراد به کار دیگر کشور های اروپایی بیشتر از پیش شده است و این امر باعث دشوار تر شدن پروسه کار در کشور های اروپایی شده است. کشور اتریش هم از این قاعده مستثنی نیست. سایت های کاریابی برای جستجوی کار در اتریش:

  1. EURES
  2. Jobnet 
  3. Stepstone 
  • روش دوم

یکی از روش های کسب اقامت در اتریش، ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور می باشد. متقاضیان علاقه مند برای کسب اقامت می توانند با تحصیل در اتریش شرایط مناسبی را برای خود فراهم کنند. از همین رو شانس دانشجویان برای ورود به بازار کار پس از تحصیل بالا تر می رود. از همین، افراد می توانند به واسطه ادامه تحصیل در این کشور شانس خود را برای پیدا کردن کار افزایش دهند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل از فرصت ۶ تا ۱۲ ماهه برای پیدا کردن کار در اتریش برخوردار می باشند.

  • روش سوم

از دیگر روش های پیدا کردن کار می توان به ویزای توریستی اتریش اشاره کرد. افراد توانمند می توانند با اخذ ویزای توریستی کشور اتریش، برای مدت مشخصی در این کشور حضور داشته باشند و پس از بررسی شرایط کاری به کشور مبدا بازگشته و مجددا برای ویزای کار اتریش اقدام نمایند. در این روش بازه زمانی موجود برای متقاضیان کار در اتریش بسیار کوتاه بوده و این افراد پروسه سخت تری را پیش روی دارند.

برای دریافت ویزای کار اتریش چه مدارکی لازم است؟

به صورت کلی افراد برای اخذ ویزا کار در اتریش باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند.

  1. اصل گذرنامه،باید حداقل ۱۲۰ روز اعتبار داشته باشد
  2. ترجمه تمامی صفحات شناسنامه
  3. آدرس محل سکونت و محل کار
  4. گردش بانکی ۶ ماه اخیر
  5. فرم درخواست ویزای ملی
  6. اجازه کار صادر شده توسط وزارت کار کشور اتریش
  7. گواهی عدم سابقه کیفری
  8. گواهی پزشکی
  9. سه عکس پاسپورتی
  10. مدارک لازم جهت تعهدات مالی کارفرما برای جذب فرد درخواست کننده
  • شورای کار

کارکنان در اصل در شرکت یا کارخانه توسط شوراهای کار نمایان می شوند. ممکن است یک شورای کارآموزی ایجاد شود که در آن اندازه کسب و کار به طور مداوم بیش از پنج کارمند باشد. شورای کار توسط کارکنان یک شرکت انتخاب می شود. نقش اصلی شورای کار، نشان دادن کارکنان نسبت به صاحب کسب و کار است. برای مثال شوراهای کارگری مشغول به کار هستند در حالی که از پایان دادن به یک طرفه و یا استخدام استفاده می کنند و کارکنان را در زمینه امور مربوط به قانون استخدام می کنند.

  • اتحادیه های کارگری

اتحادیه های کارگری در اتریش یک سنت طولانی دارند و از لحاظ سیاسی تاثیرگذارند. اتحادیه ها در فدراسیون اتحادیه های کارگری اتریش (Österreichischer Gewerkschaftsbund (ÖGB)) برگزار می شود. همچنین سازمان های منطقه ای وجود دارند. در اتریش ۱٫۴ میلیون کارمند عضو اتحادیه کارگری هستند. اتحادیه های کارگری منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کارکنان را نسبت به کارفرمایان، دولت و احزاب سیاسی نشان می دهند.
اتریش,اتریش,اتریش
 
 
وظایف فدراسیون اتحادیه های اتریش عبارتند از:
  1. مذاکره درباره توافقنامه های جمعی
  2. همبستگی بین شرکت در زمینه مشارکت اقتصادی و اجتماعی
  3. پیاده سازی پیشرفت های اجتماعی
  4. حفاظت از استانداردهای اجتماعی
  5. حفاظت از دستمزد واقعی
  6. خدمات حقوقی برای اعضا
  • اتاق کار

اتاق های کار نماینده حدود سه میلیون کارمند در سراسر اتریش هستند و با اتحادیه های کارگری اتریش همکاری می کنند. عضویت در اتاق کار اجباری است و اتاق کار، مانند ÖGB، نشان دهنده منافع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کارکنان در برابر کارفرمایان، دولت و احزاب است. در میان خدمات ارائه شده به طور مستقیم به کارکنان در مورد
  • قانون کار
  • نمایندگی قانونی در دادگاه کار و دادگاه های اجتماعی
  • حفاظت از کارکنان
  • حفاظت از کارآموزان و جوانان
  • مشاوره در مورد امور بیمه اجتماعی و حسابداری 
  • حقوق و دستمزد 
  • مسائل مالیاتی 
  • حفاظت از مصرف کنندگان

توصیه می شود. به صورت کلی نه اتاق کار در اتاق کار فدرال متحد هستند. اتاق های کار نیز دارای نفوذ قابل توجه سیاسی در اتریش و یک ستون مهم از مشارکت اقتصادی و اجتماعی هستند.

شرایط دریافت اقامت اتریش چگونه است؟

کشور اتریش یکی از کشور های حوزه اتحادیه اروپا همچنین پیمان شینگن است. اتحادیه اروپا شامل ۲۸ کشور اروپایی که واحد پول کسانی (یورو) دارند و شرایط اقتصادی آن ها از یکدیگر تبعیت می کنند، می شود. اقتصاد اروپا از زمان تشکیل اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه در آمده است و حتی قوانین کار در کشور های این اتحادیه تقریبا مشابه است. این کشورها، همچنین در اعطای اجازه اقامت دادن و تابعیت هم به صورت مشابه در اکثر اوقات عمل می کنند.

افراد در صورت کار در اتریش می توانند برای کسب اقامت از این کشور اقدام نمایند. قوانین در کشور اتریش و سایر کشورهای اتحادیه اروپا به این شکل می باشد که برای کسب اقامت باید در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال در اتریش مشغول به کار باشند و مالیات خود را پرداخت کنند. از همین رو افراد می توانند از روش های مختلف برای ویزای کار در کشور اتریش اقدام نمایند و پس از احراز شرایط ذکر شده موفق به کسب اقامت اتریش شوند.

اقامت دائم شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال فرد متقاضی می شود. این نکته بدین معناست که فرد متقاضی در صورت اخذ اقامت اتریش، همسر و فرزندان هم موفق به اخذ اقامت می شوند. لازم به ذکر است در بازه زمانی که متقاضی در کشور اتریش مشغول به کار می باشد، فرزندان زیر ۱۸ سال می توانند به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده و از خدمات آموزشی اتریش بهره مند شوند. همسر متقاضی در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه و یا دعوت کارفرما می تواند در بازه زمانی کسب اقامت دائم، مشغول به تحصیل یا کار در اتریش باشد.

ویزای کار اتریش چه مزایا و معایبی دارد؟

به صورت کلی مزایا و معایب ویزای کار اتریش متناسب با ویژگی افراد متفاوت می باشد. از همین رو موارد کلی را مورد بررسی قرار داده ایم.

  • مزایا

از مهم ترین مزایای ویزای کار اتریش می توان به کم هزینه بودن این روش اشاره کرد. افراد در صورت پیدا کردن کار می توانند بدون پرداخت هزینه ای از این روش برای ویزای کار اتریش اقدام نمایند. بازه زمانی برای کسب اقامت بین ۳ تا ۴ سال می باشد که به نوبه خود بازه زمانی کمتری نسبت به بقیه روش های اقامتی می باشد. در صورت متاهل بودن، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال از ابتدای کار به عنوان همراه با فرد متقاضی وارد کشور اتریش می شود.

  • معایب

تنها نکته ای که می توان به عنوان معایب ویزای کار در اتریش اذعان کرد، شانس پایین افراد برای پیدا کردن می باشد. با توجه به قوانین این کشور، افراد از شانس پایینی برای دریافت قرار داد کاری برخوردار خواهند بود. از دیگر معایب ویزای کار اتریش می توان به شانس پایین اخذ ویزا اشاره کرد.

بهترین مشاغل برای کار در اتریش کدامند؟

در حالی که تعدادی از صنایع فرصت های شغلی مناسبی را دارند، دیگران از کمبود رنج می برند. در حال حاضر نیاز به کارگران در شغل های زیر وجود دارد. این نکته به این معناست که متقاضیان کار در اتریش می توانند با اثبات توانایی خود در زمینه های مورد نظر، شانس خود را برای پیدا کردن کار افزایش دهند.

  • اعضای ساختمانی
  • پردازش داده ها
  • فارغ التحصیل پرستاران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق قدرت

بهترین مشاغل در اتریش متناسب با میزان درآمد ماهیانه به شرح زیر می باشد.

  1. Physician – Anesthesiology
  2. Chief of Psychology
  3. Physician – Rheumatology
  4. Radiology Manager
  5. Dietician
  6. Physician – Occupational Medicine
  7. Financial Director
  8. Physician – Ophthalmology

برند آریاناپارس که تنها دارنده مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران می باشد. مشاورین این موسسه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه مهاجرت کاری به کشور اتریش و بسیاری از کشور های اروپایی دیگر می باشند. با دریافت راهنمایی های درست می توانید تصمیمات بهتری در زمینه مهاجرت که قطعا یکی از تصمیمات مهم زندگی شما است را بگیرید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۲۳ پاسخ به “کار در اتریش”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد مهاجرت کاری به اتریش میشه راهنمایی بفرمایید؟

    2. هادی گفت:

      سلام خسته نباشید
      من ۲۸ سالمه کارم گچکاری وگچبری هست ودارای مدرک فنی حرافه ایم میخواستم بدونم میشه من ویزای کاری بگیرم یا نه یا تو چه کشورایی میتونم اقدام کنم برای ویزای کار لطفا راهنمایی کنید

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        طبق قوانین اتحادیه اروپا، در صورت اخذ پیشنهاد کاری از یک کارفرمای اتریشی می توانید برای ویزای کار این کشور اقدام نمایید.

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای کار در خارج از کشور باید برای کارفرمایان رزومه ارسال نمائید تا پیشنهاد شغلی دریافت کنید. با توجه به رقابت بالائی که در این مورد وجود دارد و محدودیتی که کارفرمایان دارند پیشنهاد می کنیم برای جستجوی کار در آلمان اقدام نمائید.

    3. روح اله گفت:

      سلام من ۳۴ سالمه لیسانس تربیت بدنی دارم.. مربی و داور کاراته هستم.. میتونم از این طریق اقدام کنم برای اقامت.. در چه کشوری؟؟؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        برای کار در کشور اتریش می بایست از یک کارفرمای اتریشی دعوت نامه کاری دریافت نمایید. رزومه خود را برای سایت های کاریابی کشور اتریش ارسال کنید تا در صورت تطابق مهارت شما با کاری در کشور اتریش بتوانید برای ویزای کار اقدام نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کار در اتریش کار در اتریش کار در اتریش کار در اتریش کار در اتریش

    شبکه های اجتماعی

    arrow up