به عقیده اغلب مردم جهان آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و زندگی به شمار می‌رود. کیفیت آموزش عالی، رایگان بودن آموزش، وجود زیرساخت‌های قوی تحقیقاتی و آینده شغلی مناسب از جمله مواردی است که افراد مختلف را به تحصیل در این کشور علاقه‌مند کرده. نکته حائز اهمیت آگاهی کامل از شرایط دریافت انواع ویزای تحصیلی آلمان است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی در کشورآلمان چه هستند؟ مدرک زبان مورد نیاز برای دوره‌های تحصیلی آلمان چه نمره‌ای می‌باشد؟ آیا می‌توان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کرد؟ بازه‌های زمانی پاسخگویی سفارت چند وقت می‌باشد؟ همراهان در ویزای تحصیلی آلمان، اجازه کار دارند؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

چگونه ویزای تحصیلی آلمان را بگیریم؟

?How to get a German student visa

اگر دانشجویان قصد داشته باشند بیش از ۹۰ روز جهت تحصیل در آلمان اقامت داشته باشند نیاز به اخذ ویزای تحصیلی آلمان خواهند داشت. ویزای صادر شده برای دانشجویان سه ماهه است و در صورت احراز شرایط مورد نظر به صورت سالانه تمدید می‌شود. دانشجویان پس از ورود به کشور آلمان باید برای دریافت ویزای بلند مدت به شهرداری منطقه مراجعه نمایند. ارائه تمکن مالی و اجاره محل سکونت برای دریافت اقامت یک ساله تحصیلی الزامی است.

ویزای تحصیلی آلمان به سه گروه کلی دسته بندی می‌شود. متقاضیان برای ادامه تحصیل در آلمان باید از طریق یکی از ویزاهایی که به آن‌ها در ادامه اشاره می‌شود اقدام نمایند.

  1. (Language Course Visa (Visa for Language Learning: ویزا برای شرکت در دوره های زبان
  2. (Student Applicant Visa (Visum Zur Studienbewerbung: ویزای جستجوی دوره تحصیلی در کشور آلمان که ایرانیان شانس پایینی برای دریافت آن خواهند داشت.
  3. (Student Visa (Visum Zu Studienzwecken: معمول ترین نوع ویزای تحصیلی آلمان که دانشجویان ایرانی برای آن اقدام می نمایند.

متقاضیان در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و فراهم آوردن مدارکی که به آن‌ها اشاره می‌شود، قادر خواهند بود برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. به دلیل بالا بودن ظرفیت پذیرش و همچنین وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی معتبر سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو از سراسر جهان از طریق ویزای تحصیلی وارد این کشور می‌شوند.

آلمان,آلمان,آلمان

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  • اصل گذرنامه به همراه کپی (گذرنامه می بایست حداقل شش ماه پس از خاتمه ویزا اعتبار داشته باشد)
  • عکس رنگی جدید با زمینه سفید در ابعاد ۴*۳
  • پذیرش یا نامه تاییدیه ثبت نام از دانشگاه یا مراکز آموزش عالی در کشور آلمان
  • گواهی دال بر تامین هزینه تحصیل و زندگی در آلمان و گواهی بانکی
  • اصل و ترجمه آلمانی مدارک از دیپلم تا آخرین مقطع تحصیلی به همراه ریز نمرات و کپی های آن و ارائه نسخه تایید شده آن در سفارت
  • مدرکی دال بر تسلط زبان
  • در صورتی که متقاضی مدارکی مربوط به سوابق شغلی و حرفه ای خود داشته باشد.
  • اصل شناسنامه به همراه کپی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • گواهی محل اقامت

اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان با فراهم آوردن مدارکی مشخصی امکان پذیر است. دانشجویان در صورت انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل و آشنایی با روند تحصیلی در این کشور می‌بایست برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. در ادامه به مهم ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی اشاره شده است.

قابل ذکر است شخصی که آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌نماید، باید زبان آلمانی را بیاموزد. متقاضیان بین‌المللی می‌توانند در برخی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند. در این گونه موارد مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند IELTS یا TOEFL مورد نیاز است. اما به صورت کلی اگر متقاضیان قصد زندگی و یا کار پس از تحصیل در آلمان را داشته باشند، یادگیری زبان آلمانی کمک شایانی به آن‌ها خواهد کرد.

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان چگونه است؟

دانشگاه‌های کشور آلمان برای اعطای پذیرش شرایط سنی مشخصی را تعیین نمی‌کنند. شرایط سنی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌باشد. در راستای شرایط سنی دو عنوان مطرح می شود: گپ تحصیلی و محدودیت سنی.

محدودیت سنی

در خصوص محدودیت سنی، این شرایط برای دوره‌های کارشناسی مطرح می‌شود. سن منطقی برای اقدام در این دوره‌ها تا ۲۳ الی ۲۴ سال می‌باشد. افراد با سن‌های بیشتر می‌بایست آفیسر ویزا را متقاعد نمایند که چرا تا این بازه زمانی برای ادامه تحصیل اقدام نکرده‌اند. از همین رو بهترین زمان برای اقدام دوره‌های کارشناسی در آلمان، سنین بین ۱۸ تا ۲۲ سال تعیین شده است.

گپ تحصیلی

مبحثی که برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری حائز اهمیت می‌باشد، گپ تحصیلی است. گپ تحصیلی به معنای فاصله زمانی آخرین مدرک اخذ شده تا به امروز است. دانشجویان در صورت ارائه سوابق کاری قادر خواهند بود تا این بازه زمانی را پوشش دهند و شانس خود را برای دریافت ویزا افزایش دهند.

آلمان,آلمان,آلمان

نحوه اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان به چه ترتیب است؟

کشور آلمان به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن با داشتن بیش از ۴۰۹ دانشگاه تراز اول، پس از آمریکا به عنوان بهترین و محبوب‌ترین مقصد تحصیلی به شمار می‌رود. مراحل گرفتن ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر می‌باشد.

نامه پذیرش از دانشگاه های آلمان

از مهم‌ترین موارد و پیش نیازهای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توان به انتخاب دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و اخذ پذیرش اشاره کرد. جهت اخذ پذیرش باید از شرایط تحصیلی خود مطلع شوید. اگر مدرک تحصیلی شما مورد تایید دانشگاه های آلمان باشد و حداقل دو یا سه ترم (۴۰ واحد درسی) در دانشگاه تحصیل کرده باشید می‌توانید به صورت مستقیم و بدون گذراندن دوره کالج وارد دانشگاه شوید.

چنانچه شرایط فوق‌الذکر را نداشته باشید ملزم به سپری کردن دوره‌های کالج خواهید بود. متقاضیان جهت اخذ فرایند پذیرش دانشگاه ملزم به تکمیل فرم درخواست پذیرش، انجام پروسه ثبت نام، ترجمه آخرین مدارک تحصیلی، تاییدیه مدارک تحصیلی، تمکن مالی و بیمه خواهند بود.

تعیین وقت سفارت و درخواست ویزای تحصیلی آلمان

با توجه به حجم بالای درخواست برای ویزای تحصیلی آلمان در حال حاضر تعیین وقت سفارت آلمان تبدیل به پروسه زمان بری شده است. در حال حاضر تعیین وقت سفارت آلمان تنها از طریق سامانه آنلاین وب سایت انجام می‌پذیرد. برای رزرو وقت سفارت ابتدا وارد وب سایت سفارت شده و در قسمت مربوطه اطلاعات شخصی خود را وارد نمایید و گزینه Submit را بزنید.

پس از ثبت نام ایمیلی جهت تاییدیه از سوی سفارت آلمان حاوی شماره پیگیری دریافت خواهید کرد. در ایمیل دومی که از جانب سفارت برای شما ارسال می‌شود تاریخ و ساعت وقت مصاحبه شما اعلام می‌شود. گفتنی است متقاضیان پس از ۷ روز از دریافت ایمیل دوم زمان دارند تا آن را تایید کنند در غیر اینصورت وقت آن‌ها لغو خواهد شد.

شایان ذکر است سفارت در حال حاضر برای متقاضیان مقطع ارشد و دکترا که پذیرش مستقیم ورود به دانشگاه را دارند، این امکان را فراهم کرده است که طی مدت زمان کوتاه‌تری (حدود یک ماه) وقت سفارت خود را اخذ نمایند.

جمع آوری و ارائه مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سفارت آلمان متقاضیان می‌بایست هنگام حضور در سفارت مدارک ذکر شده را ارائه نمایند. از جمله مدارکی که می‌توان به آن‌ها اشاره نمود عبارتند از:

  1. فرم درخواست ویزا
  2. عکس
  3. گذرنامه
  4. مدارک تحصیلی تایید شده
  5. مدارک مورد نیاز سفارت

مصاحبه حضوری و مراجعه به سفارت آلمان

پس از گذراندن مراحل قبل و رسیدن زمان تعیین شده از سوی سفارت، متقاضی باید به همراه مدارک اعلام شده به سفارت مراجعه و با آفیسر پرونده خود مصاحبه انجام دهد. گفتنی است متقاضیان در روز مراجعه به سفارت می‌بایست مراحل بیومتریک (انگشت نگاری) را انجام دهند.

پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، گذرنامه به همراه برگه‌ای حاوی کد پیگیری به متقاضی داده خواهد شد. متقاضیان باید برای اطلاع از نتیجه و وضعیت ویزای تحصیلی خود منتظر ایمیل از جانب سفارت آلمان بمانند.

آلمان,آلمان,آلمان

ویزای تحصیلی آلمان از طریق سایر کشورها به چه صورت است؟

به واسطه بازه های زمانی طولانی مدت وقت سفارت آلمان برای دریافت ویزای تحصیلی، بسیاری از دانشجویان به دنبال اخذ وقت سفارت از کشورهای همسایه می باشند. این روش در حال حاضر یکی از معمول ترین روش های تسریع در وقت سفارت می باشد.

کشورهای ارمنستان و ترکیه به عنوان معمول ترین کشورهای اطراف برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به شمار می روند. لازم بذکر است اقامت بالای ۶ ماه در کشور مورد نظر برای تسریع در وقت سفارت آلمان الزامی می باشد. از همین رو دانشجویان می بایست برای دوره های زبان و یا تحصیلی وارد کشورهای مورد نظر شوند و پس از آن درخواست خود را تسلیم سفارت نمایند.

  • ویزای تحصیلی آلمان از طریق ارمنستان: معمول ترین روش شرکت در دوره های زبان در کشور ارمنستان می باشد. هزینه های دوره های زبان در این کشور بسیار معقول و مقرون به صرفه می باشد.
  • ویزای تحصیلی آلمان از کشور ترکیه: در کشور ترکیه معمول ترین روش حضور در دوره های دانشگاهی و کسب اقامت یکساله از این کشور می باشد.

ویزای همراه دانشجویی آلمان به چه صورت است؟

در پروسه های مهاجرتی از جمله ویزای تحصیلی، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به عنوان همراه شناخته می شوند. از همین رو دانشجویان مجرد نمی توانند برای والدین خود اقدام نمایند و باید والدین به واسطه شرایط خود برای کشور آلمان اقدام نمایند.

در صورت ارائه تمکن مالی مناسب، همراهان از ابتدا حق همراهی فرد اصلی در کشور آلمان را دارا می باشند. میزان تمکن مالی مورد نیاز به صورت میانگین بین ۱۶ تا ۱۸ هزار یورو تعیین گشته است. در غیر این صورت همراهان با فاصله زمانی ۳ الی ۶ ماه می توانند برای دریافت ویزا اقدام نمایند.

همسر فرد دانشجو برای دریافت مجوز کار به شهرداری محل سکونت مراجعه می فرماید و پروپزال خود را ارائه می دهد. شهرداری ارگان تصمیم گیرنده برای میزان کار همراه می باشد. فرزندان در صورت دانش زبان آلمانی قادر خواهند بود به صورت رایگان در مدارس آلمان به تحصیل بپردازند.

آلمان,آلمان,آلمان

ویزای تحصیلی آلمان از طریق سایر کشورها به چه صورت است؟

به واسطه بازه‌های زمانی طولانی مدت وقت سفارت آلمان برای دریافت ویزای تحصیلی، بسیاری از دانشجویان به دنبال اخذ وقت سفارت از کشورهای همسایه می‌باشند. این روش در حال حاضر یکی از معمول‌ترین روش‌های تسریع در وقت سفارت است.

کشورهای ارمنستان و ترکیه به عنوان معمول‌ترین کشورهای اطراف برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به شمار می‌روند. لازم بذکر است اقامت بالای ۶ ماه در کشور مورد نظر برای تسریع در وقت سفارت آلمان الزامی می‌باشد. از همین رو دانشجویان باید برای دوره‌های زبان و یا تحصیلی وارد کشورهای مورد نظر شوند و پس از آن درخواست خود را تسلیم سفارت نمایند.

  • ویزای تحصیلی آلمان از طریق ارمنستان: معمول‌ترین روش، شرکت در دوره‌های زبان در کشور ارمنستان می‌باشد. هزینه‌های دوره‌های زبان در این کشور بسیار معقول و مقرون به صرفه است.
  • ویزای تحصیلی آلمان از کشور ترکیه: در کشور ترکیه معمول‌ترین روش حضور در دوره‌های دانشگاهی و کسب اقامت یک ساله از این کشور می‌باشد.

شرایط ویزای همراه دانشجویی آلمان به چه صورت است؟

در پروسه‌های مهاجرتی از جمله ویزای تحصیلی، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به عنوان همراه شناخته می‌شوند. از همین رو دانشجویان مجرد نمی‌توانند برای والدین خود اقدام نمایند و باید والدین به واسطه شرایط خود برای کشور آلمان اقدام نمایند.

در صورت ارائه تمکن مالی مناسب، همراهان از ابتدا حق همراهی فرد اصلی در کشور آلمان را دارند. میزان تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان به صورت میانگین بین ۱۶ تا ۱۸ هزار یورو تعیین گشته است. در غیر این صورت همراهان با فاصله زمانی ۳ الی ۶ ماه می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام نمایند.

همسر فرد دانشجو برای دریافت مجوز کار به شهرداری محل سکونت مراجعه و پروپزال خود را ارائه می‌دهد. شهرداری ارگان تصمیم گیرنده برای میزان کار همراه می‌باشد. فرزندان در صورت دانش زبان آلمانی قادر خواهند بود به صورت رایگان در مدارس آلمان به تحصیل بپردازند.

ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

به صورت کلی و با توجه به قوانین امکان دریافت ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر می‌باشد. یکی از روش‌های ویزای تحصیلی آلمان، ویزا برای دوره‌های زبان در این کشور می‌باشد. این نکته بدین معناست که افراد قادر خواهند بود که برای تکمیل سطح زبان آلمانی مجوز ورود به این کشور را دریافت نمایند.

در حال حاضر شانس دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزا بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود. با توجه به قوانین دولت آلمان و بازه‌های زمانی وقت سفارت، توصیه مشاورین موسسه آریاناپارس به این گروه، تکمیل مدرک زبان و پس از آن اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌باشد.

هزینه ویزای تحصیلی آلمان چقدر است؟

افراد در صورت تکمیل مدارک مورد نیاز برای مراجعه به سفارت ملزم به تعیین وقت سفارت می‌باشند. هزینه‌های درخواست ویزای تحصیلی آلمان برای فرد اصلی معادل ۸۰ یورو است. متقاضیان باید هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان را به صورت نقد در روز مصاحبه پرداخت نمایند.

قابل ذکر است که هرگونه چک و یا کارت اعتباری قابل قبول نیست. حواله انتقال این مبلغ می‌بایست به نام کنسولگری آلمان در کشور متقاضی باشد، گفتنی است نباید بیش از دو ماه از این حواله بگذرد. توجه داشته باشید که هزینه این ویزا قابل استرداد نیست.

 

نوع ویزا

هزینه(یورو)

ویزای تحصیلی برای فرد اصلی

۸۰

ویزای همسر

۸۰

برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال

۴۰

کودکان زیر ۶ سال

رایگان

آلمان,آلمان,آلمان

مدت زمان گرفتن ویزای تحصیلی آلمان

مدت زمان پاسخگویی سفارت در صورت ارائه تمامی مدارک به سفارت بین ۴ تا ۶ هفته تخمین زده می‌شود. لازم بذکر است پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، زمان پاسخگویی به وضعیت ویزای تحصیلی همواره ثابت نیست، حتی در برخی موارد بر اساس پرونده دانشجو و مواردی مانند سابقه تحصیلی، مصاحبه و … زمان رسیدگی به پرونده کاهش می‌یابد و به کمتر از سه هفته می‌رسد.

شانس درخواست ویزای تحصیلی آلمان به چه صورت است؟

تحصیل در مقاطع قبل دانشگاهی در کشور آلمان برای تمامی متقاضیان امکان پذیر است و شانس پذیرش وجود دارد اما نکته حائز اهمیت این است که تحصیل در اکثر مدارس این کشور به زبان آلمانی می‌باشد. مهم‌ترین نکته اخذ ویزای تحصیلی آلمان این است که به دلیل عدم مهارت زبان آلمانی شانس کمی در دریافت این نوع ویزا خواهید داشت.

اکثر دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی رایگان هستند و از پیش نیازهای پذیرش در این مقطع داشتن مدرک زبان آلمانی است. گفتنی است اخذ ویزای تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل دارا بودن دوره‌های آموزشی بیشتر به زبان انگلیسی شانس بالاتری دارد.

از دیگر نکات بسیار مهم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌توان به گردش و تمکن مالی فرد متقاضی اشاره کرد. دانشجویان باید هزینه یک سال زندگی به همراه تحصیل در آلمان را در حساب خود به سفارت ارائه دهند. این میزان هزینه باید به صورت منطقی و معقول در حساب فرد اصلی آمده باشد. لازم بذکر است میزان تمکن مالی با احتساب نرخ یورو آزاد محاسبه می‌گردد.

دلایل ریجکت ویزای دانشجویی آلمان

مهم‌ترین دلایل ریجکت ویزا عبارتند از:

  • پذیرش گرفتن فرد متقاضی از یک دانشگاه نامعتبر
  • عدم مطابقت شرایط معدل و سن فرد با مقطع و رشته تحصیلی موردنظر
  • وجود نقص در مدارک ارائه شده به سفارت
  • ارائه مدرک زبان منقضی شده توسط فرد
  • پاسخ‌های اشتباه به سوالات افسر پرونده

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال ادامه تحصیل در اروپا هستید، تحصیل در آلمان یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌رو است. افراد بسیاری علاقمند هستند که با ویزای تحصیلی به آلمان مهاجرت کرده و پس از تحصیل، مشغول به کار شوند و برای زندگی نیز همان جا بمانند، چرا که زندگی در این کشور از استانداردهای بالایی برخوردار است. اگر سن، معدل و سایر شرایط شما مناسب است و می‌توانید تا یکسال دیگر مدرک زبان آلمانی بگیرید، این فرصت را از دست ندهید.

شرایط ویزای تحصیلی کشور آلمان با پیچیدگی‌هایی همراه است و نمی‌توان بدون دانش برای این کار اقدام نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل درآلمان، ویزای تحصیل آلمان و دیگر موارد می‌توانید با کارشناسان آریاناپارس تماس بگیرید.

 

سوال های متداول شما

مدت زمان پاسخگویی سفارت در صورت ارائه تمامی مدارک به سفارت بین ۴ تا ۶ هفته تخمین زده می شود.
در حال حاضر با توجه به شرایط شانس ویزا برای دوره های زبان بسیار پایین می باشد و به دانشجویان توصیه می شود که مدرک زبان را برای مراجعه به سفارت اخذ نمایند.
تمکن مالی برای تحصیل در کشور آلمان معادل ۱۱ هزار یورو می باشد که دانشجویان باید برای مراجعه به سفارت این میزان در حساب خود داشته باشند.
در صورت اقامت بیش از ۶ ماه در کشورهای دیگر می توان وقت سفارت را از کشور مورد نظر دریافت کرد.
محدودیت سنی مختص به دوره های کارشناسی در کشور آلمان می باشد. برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در صورت ارائه سوابق کاری می توان اقدام نمود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۴ پاسخ به “شرایط ویزای تحصیلی آلمان ۱۴۰۲ ( شرایط سنی + هزینه ها )”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

    2. Omid گفت:

      با سلام
      من دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی دانشگاه سراسری بین المللی امام خمینی هستم ولی به دلیل مخالفت مدیران در محل کار مجبور به انصراف از تحصیل شدم. چون زن و بچه دارم و کارم هم خوب هست نمی توانم به خاطر تحصیلم در ایران قید کارم رو بزنم. مگر اینکه بتوانم پذیرش بگیرم.
      با توجه به قبولی من در دانشگاه سراسری، آیا امکانش هست که بتونم در دانشگاه آخن در همین رشته پذیرش بگیرم؟معدل کارشناسی مهندسی مکانیک جامدات ۱۳.۵ و کاردانی ماشین ابزار با معدل ۱۴.۱۷ و دیپلم فنی و حرفه ای ساخت و تولید.
      با تشکر

      • author14 گفت:

        با سلام و احترام
        تحصیل در کشور آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد دارای شرط معدل است که معدل بالای ۱۴ مورد تایید می باشد. در صورت کمتر بودن شانس پذیرش کمی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در آلمان به مقاله ای در این زمینه مراجعه نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up