آشنایی با کشور های بدون ویزا

Introduction to visa-free countries

امروزه یکی از چالش ها و دغدغه های اساسی برای سفر به کشورهای خارجی، اخذ ویزاست. علی الخصوص با توجه به قوانین و محدودیت های سخت گیرانه ای که جهت صدور ویزا برای ایرانی ها و جود دارد. در اکثر کشورها برای ورود مسافران ایرانی نیاز به ارائه ویزاست اما هنوز برخی کشورها هستند که برای ورود از اتباع ایرانی ویزا طلب نمی کنند و به کشورهای بدون ویزا معروف اند.

بنابراین از اصلی ترین نیازهای افراد در سفرهای خارجی دریافت ویزای کشور مقصد است. منظور از اخذ ویزا پذیرش قوانین مربوط به آن کشور است. کشورهای بسیاری وجود دارند که برای ورود به خاک آن ها می بایست مراحل قانونی ویژه ای را سپری کنید و در بسیاری از موارد ممکن است مدت ها در انتظار دریافت ویزا بمانید.

متقاضیان ممکن است در اغلب سفارت ها به دلیل محدودیت های سیاسی، عدم توان مالی و یا بسیاری از دلایل دیگر موفق به اخذ ویزا نشوند. بنابراین سفر به کشورهایی که نیاز به دریافت ویزا ندارند بسیار راحت تر  و کم دغدغه تر است و افراد با اینگونه موانع مواجه نخواهند شد. از این رو متقاضیان بدون طی کردن مراحل اخذ ویزا، تنها با داشتن گذرنامه می توانند به کشور مقصد خود سفر کنند.

کشورهای بدون ویزا

شهروندان به موجب توافق نامه ای که بین کشورها مبنی بر لغو قانون روادید امضاء می شود قادر خواهند بود بدون مراجعه به سفارت جهت دریافت ویزا، به صورت آزادانه با ارائه پاسپورت به خاک کشورهای مورد توافق سفر کنند. به عنوان مثال ویزای شینگن از جمله این توافق هاست که به موجب آن اتباع منطقه شینگن این امکان را دارند که بدون دریافت ویزا به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند.

گفتنی است طبق آخرین اخبار منتشر شده در جولای ۲۰۱۹، گذرنامه ایرانی در جایگاه ۸۷ قرار گرفته و شهروندان ایرانی می توانند به ۱۲ کشور بدون ویزا و به ۳۴ کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند. بر اساس این نظر سنجی پاسپورت امارات متحده عربی به عنوان قوی ترین پاسپورت های جهان به شمار می رود. اتباع این کشور قادرند به ۱۱۶ کشور بدون ویزا و ۵۷ کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند.

کشورهای سنگاپور، آلمان، فنلاند، دانمارک، سوئد، فرانسه، ایتالیا، لوگزانبورگ، اسپانیا و هلند به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. ضعیف ترین جایگاه این لیست متعلق به افغانستان است که شهروندان آن قادرند به ۵ کشور بدون ویزا و ۲۵ کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند.

لیست کشورهای بدون ویزا

لیست کشورهایی که شهروندان ایرانی برای سفر به آن ها نیاز به اخذ ویزا ندارند عبارتند از:

ردیف کشور مدت زمان قانونی
۱ ارمنستان ۹۰ روز
۲ اکوادور  ۹۰ روز
۳ هائیتی  ۹۰ روز
۴ ایالات فدرال میکرونزی  ۳۰ روز
۵ صربستان ۳۰ روز
۶ زیمباوه  ۹۰ روز
۷ ترکیه ۹۰ روز
۸ دومینیکن ۲۱ روز
۹ گرجستان ۴۵ روز
۱۰ مالزی ۱۴ روز
۱۱ نیکاراگوئه  ۹۰ روز
۱۲ ونزوئلا  ۱۵ روز

ویزای الکترونیک

برخی از کشورها برای تسهیل سفر گردشگران ایرانی مراحل صدور ویزای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. علاقمندان می توانند جهت مشاهده و بررسی تفاوت این نوع ویزا با سایر انواع آن به مطلبی با عنوان ویزای جستجوی کار آلمان و یا ویزای توریستی کانادا مراجعه کنند. این کشورها عبارتند از:

کشورهای بدون ویزا
  • آنتیگوا و باربودا
  • گابن
  • کنیا
  • لسوتو
  • نیوزلند
  • قطر
  • سنت کیتس ونویس
  • سائوتومه و پرنسیپ
  • زامبیا
  • سری لانکا

ویزای فرودگاهی

به این نوع ویزا Visa on arrival به معنی ویزا در لحظه ورود می گویند. این نوع ویزا نیازی به صرف وقت و نوبت سفارت و انجام پروسه های اخذ ویزا را ندارد از این رو در زمان ورود به کشور مقصد مبلغی پرداخت شده و بر چسب ویزا در پاسپورت فرد اخذ می شود البته برخی از کشورها مدارکی را هم نیاز دارند. کشورهایی که از شهروندان ایرانی درخواست این نوع ویزا را دارند عبارتند از:

کشور کشور کشور کشور
لبنان مجمع الجزایر قمر سومالی ماکائو
سوریه گینه بیسائو نپال رواندا
تاجیکستان کیپ ورد موزامبیک عمان
اوگاندا ماداگاسکار موریتانی جمهوری آذربایجان
تانزانیا کامبوج مالدیو سیشل
بولیوی لائوس تووالو ساموآ
تیمور شرقی توگو ساحل عاج پالائو
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کشورهای بدون ویزا کشورهای بدون ویزا کشورهای بدون ویزا کشورهای بدون ویزا کشورهای بدون ویزا

شبکه های اجتماعی

arrow up