امتیازات لازم برای مهاجرت از طریق اسکیلد ورکر در کشور استرالیا چند است؟ آیا می توان از ابتدای کار برای اقامت استرالیا اقدام نمود؟ بازه های زمانی اقدام برای مهاجرت از طریق اسکیلد ورکر چند ماه است؟ سوالات متوالی که افراد برای مهاجرت به استرالیا در ذهن خود می پرورانند.

گروه تحریریه آریاناپارس با گرد آوری شرایط اسکیلد ورکر در استرالیا، به این سوالات پاسخ داده است. از همین رو با مطالعه مقاله فوق قادر خواهید بود تصمیم صحیح برای روش ورود به کشور استرالیا را اتخاذ نمایید.

شرایط اسکیلد ورکر استرالیا

skilled worker Australia

در ابتدا و قبل از ارائه توضیحات کامل در مورد شرایط اسکیلد ورکر استرالیا لازم به ذکر است، بسیاری از هموطنان عزیز به جای اسکلید ورکر (skilled worker) به اشتباه از کلمه اسکیل ورکر استفاده می نمایند.

استرالیا کشوری پیشرفته و توسعه یافته به شمار می آید، که همواره مقصدی محبوب برای متخصصان و افراد ماهری است که تمایل دارند یک زندگی جدید همراه با پیشرفت را در کشوری مدرن تجربه نمایند. اسکیلد ورکر استرالیا (skilled worker) برنامه جامع و کاملی برای جذب نیروهای متخصص و ماهر مورد نیاز این کشور می باشد.

مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیلد ورکر متقاضیان زیادی دارد، این روش مهاجرتی یکی از روش های مهاجرتی کم هزینه و ایده آل برای افراد می باشد. در ادامه این مطلب به جزئیات اسکیلد ورکر استرالیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیستم اسکیلد ورکر استرالیا

اسکیلد ورکر استرالیا بر اساس یک سیستم امتیاز بندی بنا گردیده، متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیلد ورکر در مرحله اول می بایست موفق به کسب حداقل ۶۵ امتیاز شوند. فاکتورهای اصلی و مورد نیاز جهت کسب امتیازات لازم شامل سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و مدرک زبان می باشد، لازم به ذکر است این امکان برای افراد متاهل وجود دارد که از شرایط همسر خود نظیر مدرک تحصیلی و مدرک زبان امتیازات اضافی دریافت نمایند.

سیستم اسکیلد ورکر استرالیا

علاوه بر کسب امتیاز، حرفه شما می بایست در لیست مشاغل مورد نیاز کشور استرالیا وجود داشته باشد. سیستم اسکیلد ورکر استرالیا به طور کلی از ۳ روش مهاجرتی تشکیل گردیده که شامل ویزاهای Sc189 ، Sc190 و Sc491 می باشد که هریک شرایط نسبتاً متفاوتی خواهند داشت. در حال حاضر برای ویزاهای ۱۸۹، ۱۹۰ و ۴۹۱ سه لیست وجود دارد.

لیست بلند مدت (MLTSSL) برای همه ویزاهای عنوان شده، لیست کوتاه مدت (STSOL) صرفا امکان اقدام برای ویزاهای ۱۹۰ و ۴۹۱ و لیست منطقه ای (ROL) برای ویزای ۴۹۱. مشاغلی که انتخاب کرده اید با توجه به شرایط شما باید یک به یک بررسی شوند و یک عنوان شغلی که شرایط بهتر و مناسب تری دارد، از بین آنها برای شروع پروسه مهاجرتی شما انتخاب شود. 

محاسبه امتیاز اسکیل ورکر استرالیا

همانگونه که اشاره گردید برای مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیلد ورکر ۳ نوع ویزا مختلف ارائه می گردد. شرایط امتیاز بندی در هریک از ویزاهای ذکر شده متفاوت می باشد، به طور مثال افرادی که برای ویزای Sc190 اقدام می نمایند.

با توجه به وجود اسپانسر فامیلی و یا ایالتی در این روش ۵ امتیاز اضافه دریافت خواهند کرد، همچنین افرادی که برای ویزای Sc491 اقدام نمایند می بایست تا ۵ سال در مناطق رجینال (کم جمعیت) ایالتی که اسپانسر شما شده است اقامت داشته باشند، ولی در عوض ۱۵ امتیاز اضافی دریافت خواهند نمود.

نحوه امتیازبندی اسکیلد ورکر استرالیا

لازم به ذکر است افرادی که در دانشگاه های استرالیا یک مقطع تحصیلی را به پایان رسانده باشند و یا در این کشور مدتی شاغل بوده اند امتیازات قابل توجهی دریافت خواهند کرد. به طور کلی امتیازات شرایط فردی برای اسکیلد ورکر استرالیا به شرح ذیل می باشد:

آیتم حداقل امتیاز حداکثر امتیاز
شرایط سنی ۴۰ تا ۴۴ سال – ۱۵ امتیاز ۲۵ تا ۳۲ سال – ۳۰ امتیاز
مدرک تحصیلی کاردانی – ۱۰ امتیاز دکترا – ۲۰ امتیاز
مدرک زبان ایلتس ۷ – ۱۰ امتیاز ایلتس ۸ – ۲۰ امتیاز
سابقه کار ۳ تا ۵ سال – ۵ امتیاز ۸ سال به بالا – ۱۵ امتیاز
امتیاز همسر حداقل – ۰ امتیاز حداکثر – ۱۰ امتیاز

مدت زمان پروسه اسکیلد ورکر استرالیا

مدت زمان لازم جهت بررسی و صدور ویزای اسکیلد ورکر (skilled worker) بسته به نوع ویزای درخواستی و شرایط فرد متقاضی متفاوت خواهد بود. بر اساس الویت بندی موجود در اسکیلد ورکر افرادی که از رزومه تحصیلی، کاری و شرایط فردی بهتری برخوردار می باشند.

معمولاً زمان پردازش انواع ویزای کار استرالیا کمتر از ۱ سال به طول می انجامد، زمان مورد نیاز برای انواع ویزای اسکیلد ورکر استرالیا به شرح ذیل می باشد:

نوع ویزا مدت زمان تقریبی
Sc189 (ویزای ماهر و مستقل) ۱۲ ماه
Sc190 (ویزای ماهر ایالتی) ۱۰ الی ۱۱ ماه
Sc491 (ویزای ماهر رجینال) زمان مشخصی تعیین نشده است.

هزینه های ویزای اسکیلد ورکر استرالیا

متقاضیان دریافت ویزای اسکیلد ورکر (skilled worker) استرالیا جهت انجام فرایند اخذ ویزا ملزم به پرداخت هزینه های مربوط به صدور ویزا می باشند. هزینه اولیه مربوط به تایید مدارک شخص متقاضی (Assessment) است که بسته به مدارک و سازمان ارزیابی کننده متفاوت خواهد بود، هزینه ثانویه مربوط به صدور ویزا برای فرد متقاضی و خانواده وی می باشد. هزینه های مربوط به دریافت ویزای اسکیلد ورکر استرالیا به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه تایید مدارک (Assessment) بسته به سازمان مربوطه ۵۰۰ الی ۱۱۰۰ دلار
  • هزینه صدور ویزا برای فرد متقاضی ۴۰۴۵ دلار
  • هزینه صدور ویزا برای همسر متقاضی ۲۰۲۵ دلار
  • هزینه صدور ویزا برای فرزند متقاضی ۱۰۱۰ دلار

آمار جذب نیرو متخصص در استرالیا

معمولاً فرصت های شغلی در هر کشوری از محدودیت خاصی برخوردار است و پذیرش افراد واجد شرایط بسته به نیاز کشور مورد نظر ظرفیت به خصوصی دارد. در واقع هدف اصلی کشور استرالیا از ارائه ویزای اسکیلد ورکر جذب افراد متخصص و ماهر برای تامین نیروی مورد نیاز این کشور در مشاغل مختلف است.

استرالیا همواره از جمله کشورهای محبوب برای افراد متخصص و ماهر به شمار می آید، از این رو از گذشته های دور تاکنون روند مهاجرت کاری افراد متخصص و ماهر به استرالیا به طور مستمر ادامه داشته است.

آمار جذب نیرو متخصص در استرالیا

آمار مهاجرت کاری افراد به استرالیا در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید پس از سال ۲۰۰۹ شرایط روند مهاجرت کاری به استرالیا رفته رفته مشکل تر شد و قوانین سخت تری در این رابطه اتخاذ گردید. این موضوع باعث گردید روند مهاجرت کاری به استرالیا طی سال های اخیر با کاهش رو به رو شود، در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد مهاجران استرالیا به واسطه اخذ ویزای اسکیلد ورکر (skilled worker) استرالیا وارد این کشور شده اند.

شرایط اقامت از طریق اسکیلد ورکر در سال ۲۰۲۰

به طور کلی امکان اخذ اقامت دائم استرالیا برای فرد متقاضی و خانواده وی فراهم خواهد بود، ولی مراحل دریافت اقامت دائم استرالیا بسته به نوع ویزای درخواستی متفاوت خواهد بود.

شرایط دریافت اقامت دائم استرالیا از طریق روش های مختلف اسکیلد ورکر به شرح ذیل می باشد:

ویزای Sc189

ویزای ۱۸۹ استرالیا به نوعی اقامت دائم این کشور محسوب می شود، این ویزا ایده ال ترین ویزای کار استرالیا می باشد و نیازی به اسپانسر ایالتی و فامیلی ندارد و صرفاً با کسب امتیازات لازم (۶۵ امتیاز) فرد متقاضی می تواند به طور مستقل در کلیه ایالت های استرالیا مشغول به کار شود.

ویزای ۱۸۹ مختص افرادی است که حرفه و شغل آنها در لیست اول مشاغل استرالیا یا همان MTLSSL قرار دارد. ظرفیت این ویزا برای سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ استرالیا، معادل ۱۸۶۵۲ نفر تعیین شده است که به معنای حداکثر تعداد افرادی است که اجازه دارند در رشته های مختلف کاری، این ویزا را دریافت کنند.

ویزای Sc190

شرایط ویزای ۱۹۰ استرالیا تا حدودی مشابه ویزای ۱۸۹ است، با این تفاوت که متقاضیان این نوع ویزا به اسپانسر ایالتی نیاز خواهند داشت. کشور استرالیا برای جبران کمبود نیروی کار بومی در ایالت های مختلف و مشاغل گوناگون از طریق ویزای ۱۹۰ اقدام به جذب نیروی خارجی می نماید. از این رو شرط اصلی برای دریافت این ویزا دادن تعهد برای اقامت حداقل دو ساله در ایالت مربوطه توسط متقاضی می باشد.

مزیت اصلی ویزای ۱۹۰ استرالیا نسبت به ویزای ۱۸۹ این است که امکان انتخاب شغل از هر دو لیست مشاغل MLTSSL و STSOL وجود دارد در حالی که برای ویزای ۱۸۹، شغل متقاضی باید حتما در لیست MLTSSL وجود داشته باشد. البته امتیاز لازم برای این ویزا هم به مراتب کمتر از ویزای ۱۸۹ است.

توجه داشته باشید که متقاضیانی که ۶۰ امتیاز دارند، می توانند با این ویزا کمبود امتیاز خود تا ۶۵ امتیاز را از طریق اخذ اسپانسرشیپ ایالتی جبران کنند. ظرفیت این ویزا برای سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ استرالیا، معادل ۲۴۹۶۸ نفر تعیین شده است.

ویزای sc491

ویزای ۴۹۱ نوعی ویزای اقامت موقت ۵ ساله است که امکان تبدیل شدن به اقامت دائم را خواهد داشت. متقاضیان اخذ این ویزا مانند ویزای ۱۹۰ به اسپانسر ایالتی نیاز خواهند داشت، البته امکان استفاده از اسپانسر فامیلی نیز وجود خواهد داشت. امکان اقدام برای این ویزا برای افرادی که ۵۰ امتیاز دارند وجود دارد چرا که برای ویزای ۴۹۱، دریافت اسپانسر ایالتی ۱۵ امتیاز به مجموع امتیاز متقاضیان اضافه می کند.

بعد از دریافت ویزای موقت ۴۹۱، چنانچه فرد به مدت ۳ سال در هر کدام از مناطق کم جمعیت استرالیا اقامت داشته باشد و با حداقل حقوق سالانه ۵۳۹۰۰ دلار استرالیا در این کشور مشغول به کار باشد، امکان اقدام برای ویزای دائم (ویزای ۱۹۱) وجود دارد.

توجه داشته باشید که حقوق ذکر شده، تقریبا حداقل حقوق قانونی کار در کشور استرالیا است. به غیر از سیدنی، ملبورن و بریزبن تمامی شهرهای استرالیا جزو مناطق کم جمعیت حساب می شوند. برای ویزای ۴۹۱ استرالیا، امکان انتخاب رشته از هر کدام از لیست های MLTSSL ،STSOL و یا Regional وجود دارد. ظرفیت این ویزا حداکثر ۱۵۰۰۰ متقاضی در سال است.

نتیجه گیری

متخصصان در زمینه های مختلف در صورت به حد نصاب رسیدن امتیازات برنامه های اسکیلد ورکر قادر خواهند بود برای کشور استرالیا اقدام نمایند. در این روش ها افراد با کم ترین هزینه ممکن می توانند برای اخذ اقامت استرالیا اقدام نمایند.

در روش اسکیلد ورکر فاکتورهای نظیر سن، تحصیلات، مدرک زبان و سابقه کار حائز اهمیت می باشد. از همین رو در صورت کسب امتیاز لازم، این روش به عنوان بهترین روش برای مهاجرت به کشور استرالیا قلمداد می شود.

برای مشاوره رایگان فرم تماس را پر بفرمایید و یا دیدگاه و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکیلد ورکر استرالیا اسکیلد ورکر استرالیا اسکیلد ورکر استرالیا اسکیلد ورکر استرالیا اسکیلد ورکر استرالیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up