شرایط استفاده از اصل خاک برای مهاجرت

Terms of Use of the Soil Principle for Migration

یکی از اهداف اصلی نگارش مقاله اصل خاک و خون از سوی تیم تحریریه آریاناپارس توضیحات لازم در رابطه با اخذ تابعیت از طریق این قوانین می باشد. در ابتدا مفهوم تابعیت در این مقاله عنوان خواهد شد و پس از آن با اصل خاک و خون قوانین مربوط به آنها آشنا خواهید شد.

مفهوم تابعیت چیست؟

تابعیت به معنای وابستگی یک شخص حقیقی یا حقوقی به یک نظام سیاسی موسوم به دولت می باشد و برخی از افراد ممکن است تابعیت مضاعف داشته باشند یعنی بصورت همزمان تبعه دو کشور بودن که در این صورت تابعیت برتر مطرح می شود.

تابعیت رابطه ای سیاسی و معنوی است که شخص را به دولت معینی متصل می نماید و آن شخص نیز وظایفی را در قبال دولت دارد. زمانی که تابعیت کشوری بدست می آید شخص تبعه آن دولت می گردد و از تمامی حقوق شهروندی بهره مند می گردد.

تعریف اصل خاک چیست؟

اصل خاک به معنای اعطای تابعیت به آن دسته از نوزادانی اطلاق می گردد که در خاک کشوری متولد شده باشند که از این قانون تبعیت می نماید. همه کشورها تابع اصل خاک نیستند و اگر پدر و مادری در خاک آن کشور صاحب فرزند شوند به آنها تابعیت را اهدا نمی نمایند، تنها دسته ای از کشورها تابع اصل خاک می باشند.

والدین فرزندان باید توجه داشته باشند که حتی اگر فرزندشان در کشوری که تابع خاک می باشد متولد شود، تنها نوزاد تابعیت را دریافت می کند و این موضوع هیچ ارتباطی به پدر و مادر ندارد و اقامتی شامل حال آنان نمی شود، البته استثنائاتی نیز وجود دارد که در آن مورد نیز توضیح داده خواهد شد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

کشورهای تابع اصل خاک

کشورهای ذیل همگی از اصل خاک پیروی می نمایند:

  • کانادا
  • آمریکا
  • آرژانتین
  • برزیل
  • پاناما
  • پرو
  • کاستاریکا
  • دومینیکا
  • بولوی
  • بلیز
  • اکوادور
  • السالوادور
  • فیجی
  • گرانادا
  • گوآتمالا
  • گویانا
  • هندوراس
  • جامیکا
  • مکزیک
  • نیکاراگوئه
  • پاکستان
  • پاراگوئه
  • سنت لوسیا
  • سنت کیتس و نویس
  • اروگوئه
  • ونزوئلا

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

کدام کشورها به والدین پاسپورت می دهند

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کشورهای تابع اصل خاک تنها به فرزندان پاسپورت اعطا می نمایند و این شرایط شامل حال والدین نمی گردو ولی برخی از این کشورها با تولد فرزند در خاک کشورشان شرایط دریافت پاسپورت را برای والدین هموارتر می سازند.

کشور برزیل یکی از این کشورهاست که چنانچه فرزندی در خاک آن متولد شود علاوه بر اینکه پاسپورت دریافت می نماید، والدین او نیز به واسطه شهروندی فرزندشان، پس از یک سال زندگی در برزیل می توانند برای دریافت شهروندی این کشور درخواست نمایند. در میان تمامی کشورهایی که نام بردیم، به غیر از کانادا هیچ کدام از آنها اجازه سفر به آمریکا بدون ویزا را ندارند.

اصل خون

اصل خون شیوه ای از اعطای تابعیت می باشد که بر اساس آن ملیت هر فردی بر اساس ملیت یک یا هر دو والدین او تعیین می شود. اصل خون برخلاف اصل خاک می باشد و طبق آن اگر فرزندی در خاک کشوری متولد شود تنها در صورتی تابعیت کشور مورد نظر را از آن خود خواهد کرد که پدر یا مادر او تبعه آن کشور باشند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تفکیک کشورها بر اساس اصل خاک و خون

طیف گسترده ای از کشورهای اروپایی از قانون خون تبعیت می کنند و فرزندان در صورتی تابعیت این کشورها را پس از تولدشان بدست می آورند که یکی از والدینشان تبعه آن کشور باشند.

آخرین کشور اروپایی که ۱۰ سال قبل به واسطه تولد نوزادی در خاک کشورش پاسپورت برای نوزاد صادر می نمود کشور ایرلند بوده است که در حال حاضر از این قانون پیروی نمی کند. کشور استرالیا نیز در گذشته از این قانون پیروی می کرده است که در حال حاضر جزو این کشورها نمی باشد و در حال حاضر به فرزندان متولد شده در خاک خود تابعیتی اعطا نمی کند. جدول زیر این کشور ها را معرفی می نماید.

کشورهای تابع اصل خاک کشورهای تابع اصل خون
کانادا آلمان
آمریکا ایتالیا
آرژانتین فرانسه
برزیل هلند
مکزیک فنلاند
پاناما مجارستان
پرو ایرلند
پاکستان انگلستان
اوروگوئه بلغارستان
ونزوئلا تونس
بلیز هند
بولوی سوئیس

در لیستی که ارائه شد کشورهای پاناما، آرژانتین و برزیل جزو کشورهایی می باشند که از لحاظ امکانات از شرایط خوبی بهره مند می باشند در حالی که کمتر شناخته شده هستند. این کشورها از جهت خدمات پزشکی در جهان شناخته شده هستند و علاوه براین کیفیت خدمات زایمان و پس از آن نیز هم هزینه های کمتری دارد و هم مطلوب تر از سایر کشورهاست.

طیف گسترده ای از کشورهای اروپائی نیز از قانون خون پیروی می کنند که از همه آنها در این مقاله نام برده نشد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

روش های جایگزین برای اخذ تابعیت

همیشه تولد فرزند بهترین مسیر برای اخذ تابعیت فرزندان نمی باشد و همانطور که پیش از این اشاره کردیم در کشورهای اروپایی که از قانون خون پیروی می کنند تولد فرزند موجب اخذ پاسپورت وی نمی شود مگر اینکه پدر یا مادر او تابعیت آن کشور را داشته باشند. حال در اینگونه مواقع چه مسیر جایگزینی را می توان در نظر گرفت تا شرایط مانند اصل خاک باشد و بتوان پاسپورت فرزند متولد شده را دریافت کرد؟ در ادامه چند راه حل را عنوان می کنیم که به عنوان روش های جایگزین می توان از آنها استفاده نمود.

اقامت تحصیلی و اخذ پاسپورت

یکی از روش های جایگزین دریافت اقامت تحصیلی می باشد بدین معنا که یکی از والدین برای یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی از یکی از دانشگاه های مقصد پذیرش تحصیلی اخذ نمایند و پس از اتمام تحصیل در طی مراحلی که شامل یافتن شغل مناسب، تمدید اقامت پس از آن، پس از چند سال اقامت دائم را دریافت و پس از آن درخواست دریافت پاسپورت به دولت مربوطه بدهند.

در این صورت اگر مادر در کشور مقصد باردار شود می تواند از خدمات درمانی با کیفیت بالا در کشور مورد نظر بهره مند شود، البته شایان ذکر است که بیمه های درمانی به صورت دانشجویی خواهد بود و نباید تصور بیمه هایی با شرایط بسیار خوب را داشت. می توانید با مراجعه به صفحه سوالات متداول در رابطه با بیمه های اروپایی پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.

فرزند متولد شده در کشور مورد نظر می تواند از خدمات تحصیلی دولتی بهره مند شود و پس از چند سال، به دنبال اخذ پاسپورت والدین، فرزند نیز تابعیت کشور مورد نظر را بدست آورد.

با تحصیل در کانادا برای فرزندتان تابعیت دریافت نمایید

همانطور که پیش از این اشاره کردیم کانادا از اصل خاک پیروی می کند و اگر فرزندتان در آنجا متولد شود پاسپورت را دریافت خواهد کرد. چالشی که برای ما ایرانیان در این زمینه وجود دارد دریافت ویزای توریستی کشور کانادا به منظور به دنیا آوردن فرزندان می باشد و ممکن است بنا به دلایل مختلفی موفق به اخذ ویزا نگردید، حال روش جایگزین چیست؟

تحصیل در کانادا را می توان یکی از گزینه های جایگزین مناسب دانست، البته همانطور که اشاره کردیم در نظر داشته باشید که برای هزینه های زایمان نمی توانید همانند یک مقیم کانادایی از بیمه استفاده نمایید و باید هزینه های درمان را تقبل نمایید.

تحصیل در کانادا برای والدین یکی از بهترین مسیرها برای دریافت تابعیت فرزندان می باشد، خاطر نشان می نماییم که تولد فرزند ارتباطی به دریافت تابعیت والدین ندارد و تنها فرزند موفق به دریافت پاسپورت خواهد شد.

روش کاری

اگر والدین از طریق کاری وارد کشورهای اروپایی گردند قادر خواهند بود پس از چند سال پاسپورت کشور مورد نظر را دریافت نمایند و پس از آن با تولد فرزند، او هم تابعیت را دریافت خواهد نمود. اگر قصد دارید فرزندتان از ابتدا پاسپورت را دریافت نماید، از هر طریقی که وارد شوید، تنها باید در کشورهایی که از اصل خاک تبعیت می کنند باشید تا فرزندتان از ابتدا تابعیت را دریافت نماید، در غیر اینصورت باید پدر یا مادر تابعیت را داشته باشند. مقاله کار در کانادا شما را با ابعاد مختلف کار در این کشور آشنا می نماید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up