لیتوانی بزرگترین کشور در منطقه بالتیک می باشد که در شمال اروپا واقع گردیده است. لیتوانی از جمله کشورهای اروپایی به شمار می آید که علاوه بر اتحادیه اروپا عضو حوزه شینگن نیز هست، از این رو کار در لیتوانی می تواند مزایای بسیاری را برای افراد در پی داشته باشد.

از سوی دیگر موقعیت استراتژیک لیتوانی در منطقه بالتیک و دسترسی آسان به بازارهای مالی و تجاری کشورهای اسکاندیناوی و اتحادیه اروپا باعث حضور گسترده شرکت های بین المللی در لیتوانی شده است، و این شرایط لیتوانی را به قطب تجاری، اقتصادی منطقه بالتیک و شمال شرقی اروپا تبدیل نموده است. در ادامه این مطلب با شرایط و قوانین کار در لیتوانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط کار در لیتوانی

با توجه به اعمال تغیرات اساسی در ساختار اقتصادی لیتوانی خصوصاً در طی سالهای اخیر، این کشور در حال حاضر دارای اقتصادی آزاد می باشد که متکی بر خدمات، صادرات و واردات است. رشد اقتصادی لیتوانی در دهه گذشته باعث کاهش نرخ بیکاری در این کشور شده است. از سوی دیگر رونق اقتصادی و افزایش حجم تولید و صادرات در این کشور موجب عطش بازار کار این کشور جهت جذب نیروی کار متخصص داخلی و خارجی شده است.

میزان حقوق دریافتی و ساعت کار در لیتوانی بسته به نوع تخصص، حرفه و تجربه افراد متفاوت خواهد بود، همچنین در بسیاری از موارد تعین شرایط کاری افراد طی توافق حاصله بین کارفرما با نیروی کار صورت می گیرد.

معمولاً ساعت کاری در این کشور برای مشاغل تمام وقت ۴۰ ساعت در هفته (۸ ساعت در روز) می باشد، البته بر اساس توافق بین کارفرما و نیروی کار این ساعت کاری می تواند تا روزی ۱۲ ساعت نیز افزایش یابد. میانگین حقوق نیروی کار ساده دراین کشور بیش از ۲۵۰ یورو در ماه خواهد بود، که این مبلغ برای مشاغل تخصصی به مراتب بیشتر است.

کار در لیتوانی

انواع روش های اخذ ویزای کار لیتوانی

متقاضیان کار در کشور لیتوانی می بایست ابتدا ویزای کار این کشور را دریافت نمایند. روش اصلی دریافت ویزای کار این کشور اروپایی job offer (پیشنهاد کار از کارفرما) می باشد. در این بین روش های نسبتاً راحت تری برای دریافت مجوز کار در کشور لیتوانی نیز وجود دارد، که در این بخش از مطلب با این روش ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

job offer (پیشنهاد کار از کارفرما)

با توجه به قوانین کار در اتحادیه اروپا، کارفرمایی که قصد استخدام نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا را دارد، ملزم به رعایت شرایطی است که برای وی تعین گردیده است. بر این اساس کارفرما موظف است ابتدا درخواست استخدام نیروی خود را به مدت ۳ ماه در سایت های کاریابی داخلی آگهی کند.

پس از گذشت ۳ ماه از تاریخ انتشار آگهی، در صورتی که فرد متقاضی جهت استخدام مراجعه نکند، می بایست آگهی بعدی را در سطح اتحادیه اروپا منتشر نماید تا حتی الامکان، استخدام نیروی کار از داخل اتحادیه اروپا انجام شود و همچنین اگر در این مرحله نیز نیروی کار پیدا نشود، کارفرما می‌تواند برای جذب نیروی کار مورد نیاز خارج از اتحادیه اروپا اقدام نماید. متقاضیان خارجی، می توانند برای کسب اقامت ۱ ساله از طریق یک پیشنهاد شغلی که از طرف کارفرمای معتبر لیتوانیایی صادر می شود اقدام نمایند.

کار در لیتوانی

معمولاً قرارداد کاری در این کشور برای جذب نیروی خارجی ۱ ساله است، از این رو ویزای کاری افراد یک سال اعتبار دارد و در صورت تمدید قرارداد با کارفرما می توان هر سال اقامت را تمدید کرد. لازم به ذکر است تسلط کافی و آشنایی با زبان انگلیسی و لیتوانیایی برای فرد متقاضی کار در لیتوانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پس از ۵ سال کار و اقامت در لیتوانی، امکان دریافت کارت اقامت دائم اروپا برای فرد متقاضی وجود دارد و در صورتی که فرد متقاضی قصد اخذ پاسپورت این کشور را داشته باشد، لازم است ۱۰ سال در لیتوانی مشغول به کار و زندگی باشد. خانواده فرد متقاضی کار در لیتوانی که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال او می ‌شوند، نیز امکان مهاجرت به لیتوانی را دارند.

دریافت مجوز کار از طریق ویزای تحصیلی

روش دیگر دریافت مجوز قانونی کار در این کشور مهاجرت تحصیلی به این کشور می باشد، در واقع افراد به واسطه تحصیل در لیتوانی بدون نیاز به job offer می توانند ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. از سوی دیگر دانشجویان بین المللی پس از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور می توانند به راحتی وارد بازار کار این کشور و کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند، و نهایتاً اقامت دائم خود را دریافت نمایند.

کار در لیتوانی

ویزای توریستی

روش دیگری که افراد می توانند ویزای کار لیتوانی را دریافت نمایند اخذ ویزای توریستی این کشور است. البته ویزای توریستی قابل تبدیل به ویزای کار و یا هر نوع ویزای دیگری نخواهد بود. ولی افراد با دریافت ویزای توریستی لیتوانی و ورود به این کشور به مراتب راحت تر از افرادی که خارج از لیتوانی حضور دارند می توانند موقعیت شغلی مورد نظر خود را پیدا کنند و در صورت تمایل کارفرما به جذب فرد متقاضی امکان اخذ مجوز کار از طریق کارفرما وجود خواهد داشت.

هزینه ویزای کار لیتوانی

به طور کلی برای دریافت هر نوع ویزایی افراد متقاضی می بایست هزینه های مربوط به سفارت جهت صدور ویزا را پرداخت نمایند. هزینه صدور ویزای کار لیتوانی نسبت له سایر کشورهای اروپایی کمتر خواهد بود. در واقع در حال حاضر کنسولگری سفارت لیتوانی جهت صدور ویزای کار تنها ۶۰ یورو از افراد متقاضی دریافت می نماید.

لازم به ذکر است بسیاری از افراد برای دریافت ویزای کار لیتوانی از وکیل مهاجرتی استفاده می نمایند، در این صورت هزینه های وکالت برای مهاجرت کاری لیتوانی نیز به لیست هزینه های دریافت این ویزا اضافه خواهد شد. در حال حاضر هزینه دریافت ویزای کاری از طریق وکیل مهاجرتی بسته به سابقه و تجربه وکلای مهاجرتی متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر هزینه ترجمه مدارک و تهیه تیکت نیز از دیگر هزینه های جانبی دریافت ویزای کار لیتوانی به شمار می آید.

لیتوانی,لیتوانی,لیتوانی

پردرآمدترین مشاغل در لیتوانی

بدون شک میزان درآمد افراد به عوامل مختلفی نظیر نوع شغل، تخصص، تجربه، نبوغ فردی، کار تیمی، نیاز جامعه و… بستگی دارد. از سوی دیگر درآمد مشاغل آزاد و دولتی قطعاً متفاوت خواهد بود. معمولاً اغلب افراد بر این باورند که مشاغل خصوصی درآمد بیشتری نسبت به مشاغل اداری و دولتی دارد. ولی در اغلب مشاغل دولتی افرادی که در سطوح بالا مشغول به فعالیت هستند و یا مشاغل حساسی دارند دارای درآمد بسیار قابل توجهی می باشند. به طور کلی در حال حاضر ۱۰ شغل پردرآمد در لیتوانی به شرح ذیل می باشد.

عنوان شغلی میانگین درآمد ماهیانه
پزشک و جراح ۶۰۰۰ الی ۱۹۰۰۰ لیتاس
قاضی ۵۰۰۰ الی ۱۶۰۰۰ لیتاس
وکیل ۴۰۰۰ الی ۱۳۰۰۰ لیتاس
رئیس بانک ۴۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ لیتاس
مدیر عامل ۳۵۰۰ الی ۱۱۵۰۰ لیتاس
مدیر مالی ۳۵۰۰ الی ۱۰۵۰۰ لیتاس
مهندسین ۳۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ لیتاس
اساتید دانشگاه ۳۰۰۰ الی ۹۰۰۰ لیتاس
خلبان ۲۵۰۰ الی ۷۵۰۰ لیتاس
مدیر بازاریابی ۲۰۰۰ الی ۷۰۰۰ لیتاس

مشاغل مورد نیاز لیتوانی

با توجه به رشد اقتصادی لیتوانی در طی سالهای اخیر این کشور در بخش های مختلف صنعتی، تولیدی و اقتصادی به نیروی کار ساده و متخصص نیاز دارد. البته لیست مشاغل مورد نیاز لیتوانی همواره در حال تغیر است، با توجه به وفور نیروی کار متخصص در اتحادیه اروپا معمولاً برای دریافت پوزیشن شغلی مناسب رقابت تنگاتنگی بین متقاضیان وجود دارد. معمولاً پیشنهاد کار در این کشور به ۲ صورت ارائه می گردد که به شرح ذیل می باشند:

  • مشاغل دائم
  • مشاغل فصلی

لازم به ذکر است، دانش زبان انگلیسی و تسلط نسبی به زبان لیتوانیایی به همراه تجربه و تخصص کافی در ارتباط با شغل مورد نظر از عوامل مهم و تاثیر گذار جهت اخذ پیشنهاد کاری مناسب از سوی کارفرما می باشد. به طور کلی در حال حاضر برخی از مشاغل مورد نیاز لیتوانی به شرح ذیل می باشد.

لیست برخی از مشاغل مورد نیاز لیتوانی

  • رشته های مختلف مهندسی
  • مدیر مالی
  • تحلیلگر اقتصادی
  • برنامه نویس
  • خدمات درمانی
  • متخصص عملیات پشتیبانی
  • ناظر پروژه های صنعتی
  • مترجم زبان
  • حسابدار
  • مدیر بازاریابی
  • نیروی اجرایی ساده
  • تکنسین برق و مخابرات
  • مدیر پروژه
  • مارکتینگ
  • سرآشپز
لیتوانی,لیتوانی,لیتوانی

 

نتیجه گیری

به طور کلی دریافت ویزای کار لیتوانی از طرق مختلف خصوصاً روش job offer (پیشنهاد کار از کارفرما) به مراتب راحت تر از اغلب کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. بدون تردید یکی از دلایل اصلی سهولت در اخذ ویزای کار این کشور عدم تمایل اغلب شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا برای ورود به بازار کار این کشور می باشد، زیرا میزان حقوق دریافتی نیروی کار نسبت به اغلب کشورهای اروپایی پایین تر است.

در واقع عدم تمایل ورود به بازار کار لیتوانی زمینه ورود شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به بازار کار لیتوانی را فراهم نموده است. از سوی دیگر درسته که میزان حقوق دریافتی نیروی کار در لیتوانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است، ولی هزینه زندگی در لیتوانی نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر خواهد بود. در نهایت با توجه به مطالب ذکر شده در این مطلب می توان به این نتیجه گیری رسید که کار در لیتوانی از مزایای فراوانی برخوردار است، و مسیر بسیار مناسبی برای اخذ اقامت دائم اتحادیه اروپا می باشد.

سوال های متداول شما

میزان حقوق و دستمزد شما در لیتوانی بستگی به نوع تخصص و تجربه شما دارد، ولی به طور کلی میانگین درآمد مشاغل تخصصی در لیتوانی ۷۵۰ یورو در ماه می باشد.
بله، در صورتی که شما بین ۴ الی ۵ سال در لیتوانی مشغول به کار باشید امکان دریافت اقامت دائم این کشور وجود خواهد داشت.
خیر، در واقع این نظر کارفرما است، در برخی از مشاغل کارفرما به نیروی جوان نیاز دارد و در برخی از مشاغل تجربه و تخصص اهمیت بیشتری دارد، به طور کلی شرایط سنی خاصی برای کار در لیتوانی وجود ندارد و نظر کارفرما در این زمینه اهمیت خواهد داشت.
معمولاً اجازه کار حین تحصیل بسته به مقطع تحصیلی بین ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته و به صورت پاره وقت خواهد بود، ولی نظارت دقیقی رو میزان ساعات کاری دانشجویان وجود ندارد.
اجباری در این زمینه وجود ندارد، معمولاً این توافقی بین کارفرما و متقاضی کار خواهد بود، ولی آشنایی با زبان انگلیسی و لیتوانیایی می تواند شانس افراد را برای دست یابی به موقعیت های شغلی ایده ال بسیار افزایش دهد .

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up