شرایط مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای

با توجه به نیاز بسیاری از کشورها به نیروی کار ماهر و متخصص، امروزه مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای به یکی از روش های مهاجرتی پرطرفدار تبدیل گردیده است. امروزه برای مهاجرت کاری به سایر کشورهای جهان روش های مختلفی نظیر پیشنهاد کار از کارفرما (job offer)، نیروی متخصص (skilled worker)، ویزای جستجوی کار (job search) و … وجود دارد که هر یک از روش های مهاجرتی فوق شرایط و قوانین خاص خود را در پی خواهد داشت.

معمولاً برای مهاجرت کاری مدرک تحصیلی دانشگاهی و سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی بسیار حائز اهمیت خواهد بود، ولی در این بین برخی از کشورها به افرادی که دارای مدرک از فنی حرفه ای هستند و سابقه کار مرتبط با مدرک اخذ شده را دارند، ویزای کار می دهند. برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای علاوه بر مدرک فنی و حرفه ای آیتم هایی نظیر سابقه کار مرتبط، مدرک زبان، شرایط سنی فرد متقاضی و… نیز بسیار حائز اهمیت خواهند بود. به طور کلی آیتم های مورد نظر برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای به شرح ذیل می باشد.

  • مدرک فنی و حرفه ای
  • سابقه کار مرتبط با مدرک فنی و حرفه ای (بیش از ۴ سال)
  • آشنایی با زبان کشور مقصد
  • شرایط سنی مناسب (کمتر از ۴۴ سال)
  • تمکن مالی مناسب

علاوه بر این افرادی که متقاضی مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای می باشند، می بایست در ابتدا کشور مقصد خود را انتخاب نمایند، چرا که مشاغل مورد نیاز در هر کشوری متفاوت است. در ادامه این مطلب با قوانین و مراحل مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای بیشتر آشنا خواهیم شد.

ویدئو شرایط مهاجرت با مدارک فنی حرفه

آلمان,استرالیا,سایر کشور ها

اعتبار مدرک فنی و حرفه ای در خارج از کشور

طبق اظهار نظر آقای موسوی معاون آموزش سازمان فنی و حرفه ای کشور حتی مدرک درجه ۲ سازمان فنی و حرفه ای برای کار در خارج از کشور معتبر می باشد. با توجه به این نکته که امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مدرک فنی و حرفه ای از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. چرا که مدرک فنی و حرفه ای ایران در کلیه کشور های عضو سازمان جهانی کار (ILO) معتبر می باشد.

علاوه بر اعتبار بالای مدرک فنی و حرفه ای در بسیاری از کشورهای جهان، در برخی از رشته ها برای اشتغال در خارج از کشور افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند راحت تر از افرادی که مدارک دانشگاهی دارند می توانند مشغول به کار شوند. البته برای اشتغال در خارج از کشور مهارت و سابقه کار مرتبط نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بهترین کشورها برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای

به طور کلی برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای گزینه های متنوعی وجود دارد، که در این بین کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و آلمان متقاضیان بیشتری دارند، البته با توجه به رقابت بسیار شدید بین متقاضیان مهاجرت به استرالیا و کانادا، شرایط مهاجرت به کشورهایی نظیر استرالیا و کانادا به مراتب سخت تر از کشورهای دیگر است. در این بخش از مطلب با شرایط مهاجرت به کشورهای استرالیا، کانادا و آلمان با مدرک فنی و حرفه ای بیشتر آشنا خواهیم شد.

کانادا,آلمان,استرالیا

مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی و حرفه ای

استرالیا به واسطه شرایط اقتصادی ایده ال، نرخ بیکاری بسیار کم، امکانات رفاهی و اجتماعی مناسب و … از بالاترین استانداردها و کیفیت زندگی برخوردار است، از این رو این کشور همواره به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی محبوب در سرتاسر جهان محسوب می شود.

برای مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی و حرفه ای ارائه حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط با مدرک مورد نظر الزامی خواهد بود، علاوه بر این مدرک زبان انگلیسی و شرایط سنی فرد بسیار حائز اهمیت است. پس از ارائه مدارک، در صورتی که شرایط فرد برای مهاجرت به استرالیا مساعد باشد، یک جلسه مصاحبه تشکیل می شود که در این جلسه فرد باید توانایی های خود را به اثبات برساند. به طور کلی شرایط لازم برای مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی و حرفه ای به شرح ذیل می باشد.

  • مدرک فنی و حرفه ای
  • سابقه کار مرتبط (حداقل ۵ سال)
  • مدرک زبان انگلیسی (حداقل ایلتس ۶٫۵ جنرال)
  • شرایط سنی (کمتر از ۴۴ سال)
  • اسپانسر ایالتی یا فامیلی

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی و حرفه ای

کانادا پس از روسیه به عنوان دومین کشور پهناور جهان محسوب می شود، کانادا مملو از منابع طبیعی و ذخایر ارزشمند انرژی می باشد، این کشور به لحاظ شرایط اقتصادی، امکانات، کیفیت زندگی و… همواره در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد، از این رو هیچگونه جای تعجبی ندارد که کانادا در حال حاضر به یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی جهان تبدیل گردیده است.

معمولاً برای مهاجرت کاری به کانادا یک سیستم امتیاز بندی وجود دارد، مسلماً افرادی که در این سیستم امتیاز بالاتری را کسب نمایند شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا خواهند داشت. آیتم هایی که در تعین امتیازات افراد تاثیرگذار می باشند به شرح ذیل است.

  • مدرک فنی و حرفه ای
  • مدرک تحصیلی
  • سابقه کار مرتبط (حداقل ۳ سال)
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • شرایط سنی (کمتر از ۴۴ سال)
  • پیشنهاد شغلی از کارفرما

آلمان,استرالیا,سایر کشور ها

مهاجرت به آلمان با مدرک فنی حرفه ای

آلمان به عنوان قطب اقتصادی اروپا و سومین کشور صنعتی جهان، از گذشته های دور تا کنون همواره به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی جهان محسوب می شود. شرایط مهاجرت به آلمان با مدرک فنی و حرفه ای به مراتب راحت تر از کشورهای استرالیا و کانادا خواهد بود، شاید به جرات بتوان گفت بزرگترین چالش افراد برای مهاجرت به آلمان از طریق مدرک فنی و حرفه ای یادگیری زبان آلمانی خواهد بود.

کشور آلمان برای افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند یک ویزای ۶ ماهه جستجوی کار (JOB SEEKER) را ارائه می دهد، البته برای دریافت این ویزا ارائه مدرک زبان آلمانی در حد B2 الزامی خواهد بود. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای (JOB SEEKER) آلمان به شرح ذیل می باشد.

  • مدرک فنی و حرفه ای
  • سابقه کار مرتبط (حداقل ۳ سال)
  • مدرک زبان آلمانی (B2)
  • شرایط سنی (کمتر از ۴۵ سال)

بهترین مدارک فنی و حرفه ای برای مهاجرت به خارج از کشور

بدون شک مشاغل مورد نیاز در کشورهای مختلف جهان متفاوت است، از این رو نمی توان صرفاً یک سری از مشاغل و رشته های فنی و حرفه ای را به عنوان بهترین رشته برای مهاجرت معرفی نمود. از سوی دیگر لیست مشاغل مورد نیاز در کشورهای مختلف هرساله دچار تغییراتی می شود.

ولی به طور کلی رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی، خدمات و تجارت از جمله مواردی محسوب می شوند که همواره مورد تقاضا هستند. در این بخش از مطلب با مشاغل مورد نیاز در کشورهای استرالیا، کانادا و آلمان آشنا خواهیم شد.

مشاغل مورد نیاز استرالیا مشاغل مورد نیاز کانادا مشاغل مورد نیاز آلمان
حسابداری مشاغل صنعتی نظیر برق، ساخت و ساز و… (NOC 72) مشاغل مهندسی (صنایع، مکانیک و…)
کشاورزی و دامپروری مشاغل مربوط به تعمیر و نگهداری و بهره برداری (NOC 73) مشاغل صنعتی (جوشکار، لوله کش، کابینت ساز و…)
مشاغل صنعتی (برقکار، لوله کش، جوشکار) مشاغل مربوط به منابع طبیعی چون کشاورزی، دامپروری و … (NOC 82) کشاورزی و دامپروری
مشاغل مهندسی (الکترونیک، کامپیوتر و…) مشاغل مربوط به کنترل، تولید و پردازش (NOC 92) مشاغل مدیریتی (منابع انسانی، مالی و…)
مشاغل هنری (موسیقی دان، نقاش و…) مشاغل مربوط به مدیریت (بازاریابی، مالی و…) مشاغل درمانی (پزشک، پرستار و…)

آلمان,استرالیا,سایر کشور ها

شانس مهاجرت به خارج از کشور با مدرک فنی و حرفه ای در سال ۲۰۲۱

مسلماً هر ساله قوانین و شرایط مهاجرت به خارج از کشور کمی دشوارتر می شود، ولی در حال حاضر با توجه کمبود نیروی کار متخصص در برخی از کشورها امکان مهاجرت به خارج از کشور با مدرک فنی و حرفه ای فراهم می باشد.

البته قوانین و مراحل مهاجرت به هر کشوری متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال همانگونه که پیش تر ذکر گردید برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای به کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا مسیر نسبتاً سخت و دشواری پیش روی افراد قرار دارد، درحالیکه برای مهاجرت از این طریق به کشوری نظیر آلمان پروسه بسیار ساده تری پیش روی افراد قرار دارد. ولی به طور کلی اگر افراد علاوه بر مدرک فنی و حرفه ای دارای آیتم های ذیل باشند شانس بسیار زیادی برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای خواهند داشت.

  • مدرک فنی و حرفه ای
  • شرایط سنی مناسب
  • مدرک زبان
  • سابقه کار مرتبط
  • پیشنهاد کار از کارفرما

نتیجه گیری

در حال حاضر برای مهاجرت به هر کشوری و از هر طریقی افراد می بایست علاوه بر پرداخت هزینه های جاری و ارائه مدارک مورد نیاز پروسه مربوط به دریافت ویزا را نیز طی نمایند. مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای از جمله روش های مهاجرتی بسیار کم هزینه می باشد که افراد در برخی از کشورها حتی به ارائه مدارک تحصیلی دانشگاهی نیز احتیاج نخواهند داشت.

از این رو روند مهاجرت افراد به خارج از کشور روز به روز در حال افزایش است. با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب می توان نتیجه گیری نمود که در حال حاضر مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای به عنوان یکی از روش های مهاجرتی بسیار کم هزینه و ایده ال محسوب می شود.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که به صورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به شما عزیزان توصیه می کند برای هرگونه اقدام جهت مهاجرت به خارج از کشور اطلاعات دقیق در ارتباط با شرایط زندگی، کار یا تحصیل در کشور مقصد کسب نمایید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۳۴ پاسخ به “مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای”

    1. محمدرضا امیری قلعه گفت:

      سلام.من در دانشگاه فنی حرفه ای روزانه (بدون شهریه) تحصیل کردم برای آزاد سازی مدرک چه کاری باید انجام بدم ؟!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up