اجاره منزل در آلمان

بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند شرایط و هزینه های مربوط به اجاره مسکن در آلمان خواهد بود. کشور آلمان به عنوان اقتصاد برتر اروپا و سومین کشور صنعتی جهان از پایین ترین نرخ بیکاری در اروپا و بالاترین استانداردهای زندگی برخوردار است. با توجه به کیفیت بالای زندگی در آلمان و امکانات رفاهی و اجتماعی ایده ال در این کشور، هیچگونه جای تعجبی ندارد که امروزه آلمان به یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی جهان تبدیل گردیده است.

با توجه به رشد روزافزون آمار مهاجرت به آلمان شرایط خرید و اجاره مسکن برای مهاجران بسیار حائز اهمیت خواهد بود، برای اجاره خانه در آلمان روش های بسیار متنوعی وجود دارد، به عنوان مثال روزنامه های محلی، دفاتر املاک، سایت های مربوط به خرید و فروش یا اجاره مسکن و … از جمله روش های مناسب برای اجاره مسکن در آلمان می باشد. در ادامه این مطلب با قوانین، هزینه ها و شرایط اجاره مسکن در آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط اجاره مسکن در آلمان

Renting and Housing in Germany

از شروط اصلی اجاره آپارتمان در آلمان ارائه مدرک شناسایی معتبر و مجوز اقامت به همراه اثبات توانایی مالی جهت پرداخت اجاره بهای مسکن می باشد. در اغلب شهرهای آلمان قانون این حق را به مالک می دهد که میزان درآمد ماهیانه مستاجر را مورد بررسی قرار دهد، همچنین در برخی از ایالت ها مالکین می توانند ضمانت پرداخت اجاره بهای مسکن مورد نظر را از مستاجر بگیرند. به طور کلی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اجاره مسکن در آلمان به شرح ذیل می باشد.

  • ارائه مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت، کارت اقامت و…)
  • ارائه مجوز اقامت معتبر
  • ارائه فیش حقوقی (در صورتی که مستاجر در کشور آلمان مشغول به کار باشد)
  • فرم خاصی که می توانید از اداره کار،مسکن و مالیات دریافت می کنید و نشان دهنده این موضوع است که درآمد شما از یک مقدار خاصی کمتر نیست. این فرم Wohnberechtigungsschein نام دارد. این مورد در زمانی که بخواهید از طریق شرکت های مسکن اجتماعی اقدام کنید مورد نیاز است.
  • معرفی ضامن معتبر، در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که شما ضامنی معرفی کنید که پرداخت به موقع اجاره را تضمین کند. این تضمین توسط ارائه فیش حقوقی صورت می گیرد.
  • اثبات سابقه خوب در رابطه با اجاره مسکن، این موضوع را با دریافت گواهی از صاحب خانه قبلی در رابطه با دلایل جابجایی مسکن می توان اثبات نمود. (این مدرک اجباری نیست ولی اگر مالک جدید درخواست ارائه این مدرک را داشته باشد باید ارائه گردد)

لازم به ذکر است در کشور آلمان گروهی به نام انجمن مستاجران حضور دارد که در راستای عقد قرارداد به افرادی که عضو این انجمن هستند کمک می کند، این انجمن با بررسی و بازبینی قرارداد اجاره از بروز هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده در قرارداد جلوگیری می نماید. با توجه به این موضوع که در کشور آلمان معمولاً اجاره ۲ الی ۳ ماه مسکن جلوتر دریافت می شود، نحوه عقد قرارداد برای بسیاری از مستاجران بسیار حائز اهمیت خواهد بود. علاوه بر این به منظور جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان در ارتباط با اجاره منزل در آلمان کسب اطلاعات کامل در ارتباط با موارد ذیل ضروری خواهد بود.

  • قوانین و الزامات اجاره مسکن در آلمان
  • رویه و شرایط متعارف عقد قرارداد در آلمان
  • کسب اطمینان از ثبت قانونی قرارداد
  • ضمانت های اجرایی (درصورت تحویل ندادن یا معیوب و ناقص بودن)
  • هزینه اجاره بهای مسکن در آلمان

آلمان,آلمان,آلمان

قوانین اجاره مسکن در آلمان

در کشور آلمان برای تعین حق و حقوق قانونی مالک و مستاجر ثبت قرارداد رسمی بین مالک و مستاجر الزامی خواهد بود، اجاره مسکن در آلمان به ۲ صورت کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر است. بر اساس قوانین ملکی آلمان نرخ افزایش سالیانه اجاره بهای مسکن بین ۱٫۵ الی ۲٫۵ درصد خواهد بود، از این رو اگر مالک بیش از حد تعین شده اجاره بهای ملک را افزایش دهد مستاجر می تواند به مراجع مربوطه شکایت نموده و تقاضای بررسی دهد.

قوانین ملکی آلمان کاملاً از مستاجر حمایت می کند، معمولاً مالکی که قصد اجاره دادن ملک خود را دارد، می بایست ملک مورد نظر را بدون هیچگونه ایرادی به مستاجر تحویل دهد، از سوی دیگر دولت آلمان برای حمایت از مالکین معافیت های مالیاتی متنوعی را در نظر گرفته است.

طبق قوانین موجود در آلمان اگر مستاجر بیش از ۲ ماه اجاره بهای مورد نظر را پرداخت نکند، مالک می تواند تقاضای تخلیه ملک توسط مستاجر را ارائه نماید. از این رو پرداخت به موقع اجاره بهای مسکن در آلمان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. معمولاً در اغلب شهرهای آلمان هزینه ۲ ماه اجاره بهای مسکن به عنوان پول پیش (رهن) از مستاجر دریافت می شود، البته این مبلغ پس از اتمام موعد قرارداد و تحویل ملک مورد نظر به مستاجر بر می گردد. لازم به ذکر است در صورتی که به ملک مورد اجاره یا وسایل ملک خسارتی وارده شده باشد، مستاجر موظف به تعمیر ملک یا پرداخت خسارت خواهد بود.

اگر به هر دلیلی مستاجر بخواهد زودتر از پایان موعد قرارداد ملک مورد نظر را تخلیه کند ۲ راه وجود دارد، در این حالت مستاجر یا باید با پرداخت خسارت به مالک (مبلغ ۱ یا ۲ قسط اجاره بها) و یا اجاره دادن ملک به فرد دیگری رضایت مالک را جلب نماید. همچنین اگر مالک تقاضای تخلیه زودتر از موعد قرارداد را به مستاجر بدهد می بایست با پرداخت خسارت یا جایگزین کردن ملک دیگری رضایت مستاجر را جلب نماید.

هزینه اجاره مسکن در آلمان

به طور کلی قیمت اجاره بهای مسکن در شهرهای مختلف آلمان متفاوت خواهد بود، معمولاً قیمت اجاره بهای مسکن در شهرهای غربی آلمان بیشتر از شهرهای شرقی این کشور است. همچنین عواملی نظیر موقعیت مکانی مسکن، متراژ، امکانات، متریال استفاده شده در ساخت، عمر بنا و … تاثیر بسزایی در قیمت اجاره بهای مسکن خواهند داشت.

به عنوان مثال قیمت اجاره بهای مسکن در شهرهایی نظیر مونیخ، فرانکفورت، برلین و … به ازای هر مترمربع حداقل از ۱۰ یورو به بالا خواهد بود، در صورتی که قیمت اجاره بهای مسکن در شهرهایی نظیر هاله، درسدن، لایپزیک و … به مراتب کمتر خواهد بود. به طور کلی میانگین قیمت اجاره بهای ماهیانه مسکن در آلمان به شرح ذیل می باشد.

اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه در حومه شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه در حومه شهر
۷۴۵ یورو ۵۶۵ یورو ۱۴۵۰ یورو ۱۰۵۰ یورو

لازم به ذکر است که مبالغ ذکر شده در جدول فوق میانگین هزینه های اجاره مسکن در آلمان می باشد، از این رو قیمت اجاره بهای مسکن در آلمان بسته به شهر مورد نظر، لوکیشن و امکانات ملک مورد نظر می تواند تا حدی متفاوت باشد.

آلمان,آلمان,آلمان

امکانات متداول خانه های اجاره ای در آلمان

به دلیل تنوع بسیار زیاد خانه های موجود برای اجاره در شهرهای مختلف آلمان، افراد می توانند با توجه به میزان درآمد و سرمایه خود خانه مناسب برای اجاره را پیدا کنند. مسلماً انتخاب گزینه های نظیر سوئیت ها، خانه های اشتراکی، خانه های مستقل، خانه های لوکس با امکانات کامل و… کاملاً به شرایط اقتصادی افراد بستگی دارد.

به عنوان مثال برای اجاره خانه مستقل با وسایل کامل زندگی (مبله) و امکاناتی نظیر پارکینگ، فضای سبز، متریال درجه یک و… افراد می بایست هزینه های بیشتری را پرداخت نمایند. ولی به طور کلی امکانات اولیه خانه های اجاره ای در آلمان به شرح ذیل می باشد.

  • سرویس حمام و دستشویی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • اینترنت
  • اتاق خواب
  • آشپزخانه با وسایل اولیه مورد نیاز

لازم به ذکر است بسیاری از خانه ها و سوئیت ها در آلمان وجود دارند که به صورت اشتراکی استفاده می شود، مسلماً اجاره بهای این خانه ها به مراتب کمتر از خانه های دیگر است به این خانه ها WG هم گفته می شود. همچنین در اتحادیه اروپا (EU) مستاجر از حقوق مناسبی برخوردار است، به این صورت که اگر بندی در قرارداد غیرقانونی باشد قرارداد باطل و رای به نفع مستاجر صادر می شود.

معرفی سایت های اجاره مسکن در آلمان

با توجه به افزایش چشمگیر فعالیت های سایت های خرید و فروش و اجاره مسکن در اغلب کشورهای اروپایی، در حال حاضر یکی از بهترین روش های اجاره مسکن در آلمان استفاده از سایت های معتبر و شناخته شده در زمینه اجاره مسکن می باشد.

اجاره مسکن از طریق سایت های فعال در این زمینه مزایای فراوانی دارد، که از مهم ترین آنها می توان به مواردی نظیر انتشار جدیدترین آگهی های ملکی درآلمان، سهولت در ارتباط با مالک و انتخاب ملک مورد نظر، کسب اطلاعات دقیق در مورد املاک موجود برای اجاره در کلیه شهرهای آلمان و… اشاره نمود. از این رو افراد می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن با توجه به شرایط مالی خود بهترین مسکن در شهر مورد نظر برای اجاره را انتخاب نمایند. در حال حاضر بهترین سایت های اجاره مسکن در آلمان به شرح ذیل می باشد.

  • www.immowelt.de
  • www.immonet.de
  • www.immobilienscout24.de
  • www.wohnungsmarkt24.de
  • www.wohnungsboerse.net
  • www.ebay-kleinanzeigen.de/s-immobilien/c195
  • www.meinestadt.de
  • vermietungen.quoka.de
  • www.immobilo.de
  • www.my-next-home.de
  • www.kalaydo.de/immobilien

آلمان,آلمان,آلمان

تازه واردین کدام شهر آلمان برای اجاره خانه را انتخاب می نمایند؟

کشور آلمان به لطف شرایط اقتصادی ایده ال، دانشگاه های معتبر، امکانات رفاهی و اجتماعی، کیفیت زندگی، ثبات اقتصادی و سیاسی و … از بالاترین استانداردها برخوردار است. از این رو هر ساله افراد بسیاری با اهدافی نظیر کار، تحصیل، زندگی، سرمایه گذاری و … به آلمان مهاجرت می کنند. بدون تردید هزینه های زندگی و اجاره بهای مسکن برای مهاجران تازه وارد بسیار حائز اهمیت خواهد بود، ولی صرفاً هزینه اجاره بهای مسکن دلیل مناسبی برای انتخاب شهر مورد نظر جهت زندگی در آلمان نخواهد بود.

به عنوان مثال هزینه اجاره بهای مسکن در شهرهایی نظیر مونیخ، برلین، فرانکفورت و… بالاتر از شهرهای کوچک یا مناطق روستایی آلمان است. ولی در عوض موقعیت های شغلی بیشتر، درآمد بالاتر، امکانات آموزشی و رفاهی بهتر و … در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک خواهد بود. در این بخش از مطلب با هزینه اجاره بهای مسکن در ۳ شهر مشهور آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

اجاره مسکن در برلین

برلین پایتخت آلمان و بزرگترین شهر این کشور از لحاظ وسعت و جمعیت است. برلین با تولید ناخالص داخلی (GDP) بالغ بر ۱۵۷ میلیون یورو به عنوان یکی از قطب های اقتصادی آلمان محسوب می شود، از سوی دیگر دانشگاه های معتبر این شهر هرساله پذیرای بسیاری از دانشجویان بین المللی از سرتاسر جهان می باشند.

موقعیت های شغلی متعدد، سرانه درآمد فردی بالا، دانشگاه های معتبر و امکانات ایده ال در شهر برلین، باعث رشد چشمگیر آمار مهاجرت افراد به برلین شده است. هزینه اجاره بهای مسکن در شهر برلین بسته به موقعیت مکانی ملک و امکانات ملک متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی میانگین هزینه ماهیانه اجاره بهای مسکن در برلین به شرح ذیل می باشد.

اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه حومه شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه حومه شهر
۹۰۰ یورو ۶۵۰ یورو ۱۷۰۰ یورو ۱۲۰۰ یورو

اجاره مسکن در مونیخ

مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان می باشد که در دشت های مرتفع جنوب آلمان قرار دارد، با شنیدن نام مونیخ اغلب افراد به یاد تیم فوتبال اسطوره ای این شهر یعنی بایرن مونیخ می افتند. از این رو مونیخ به شهر فوتبال در اروپا شهرت دارد. مونیخ پایتخت ایالت باواریا و قطب صنعت، تولید و گردشگری در آلمان است، حضور معتبرترین بندهای خودروسازی جهان نظیر مرسدس بنز و بی ام دبلیو این شهر را به یکی از صنعتی ترین شهرهای جهان تبدیل نموده است.

از سوی دیگر مونیخ محل برگزاری بزرگترین فستیوال ها در کل اروپا می باشد، جاذبه های گردشگری مونیخ و موزه های لوکس این شهر، باعث گردیده مونیخ همواره در بین ۱۰ شهر برتر اروپا در صنعت توریست باشد. به طور کلی میانگین هزینه اجاره بهای ماهیانه مسکن در مونیخ به شرح ذیل می باشد.

اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه حومه شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه حومه شهر
۱۲۵۰ یورو ۹۰۰ یورو ۲۲۵۰ یورو ۱۷۰۰ یورو

آلمان,آلمان,آلمان

اجاره مسکن در فرانکفورت

فرانکفورت بزرگترین شهر ایالت هسن و پنجمین شهر بزرگ آلمان است، فرانکفورت شهری پر زرق و برق با آسمانخراش های بسیار لوکس می باشد، فرانکفورت به شهر تضادها شهرت دارد، این شهر ترکیبی از لوکس ترین و مدرن ترین بناها و بناهای تاریخی با معماری قرن ۱۸ میلادی است.

فرانکفورت هر ساله میزبان بیشترین تعداد نمایشگاه های بین المللی در آلمان است، نمایشگاه اتومبیل، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه فناوری و تکنولوژی از مشهورترین نمایشگاه های بین المللی می باشند که هر سال در این شهر برگزار می شود. به طور کلی میانگین هزینه ماهیانه اجاره بهای مسکن در فرانکفورت به شرح ذیل می باشد.

اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۱ خوابه حومه شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر اجاره بهای آپارتمان ۳ خوابه حومه شهر
۱۰۰۰ یورو ۸۰۰ یورو ۱۹۰۰ یورو ۱۴۰۰ یورو

نتیجه گیری

بدون شک آلمان به واسطه شرایط اقتصادی ایده ال، بازار کار مناسب، دانشگاه های معتبر و بالاترین استانداردها و کیفیت زندگی، در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت محسوب می شود. آلمان برای همه افرادی که به منظور کار، تحصیل، زندگی و… قصد مهاجرت دارند گزینه ای بسیار ایده ال خواهد بود.

مسلماً هزینه های زندگی و اجاره مسکن برای مهاجران بسیار حائز اهمیت خواهد بود، هزینه اجاره مسکن در آلمان با توجه به سرانه درآمد فردی بسیار بالا در این کشور بسیار مقرون به صرفه می باشد، در واقع تناسب هزینه اجاره بهای مسکن و درآمد فردی باعث شده بسیاری از شهروندان آلمان تمایلی به خرید خانه نداشته باشند. از سوی دیگر سهولت در انتخاب مسکن و جابجایی از دیگر دلایلی است که بسیاری از افراد اجاره مسکن را به خرید مسکن ترجیح می دهند.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که به صورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به شما عزیزان توصیه می کند برای هرگونه اقدام جهت مهاجرت به خارج از کشور اطلاعات دقیق در ارتباط با شرایط زندگی، کار یا تحصیل در کشور مقصد کسب نمایید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

     

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up