تحصیل داروسازی در آلمان آرزوی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از سراسر جهان می باشد رسیدن به این رویای شیرین غیر ممکن به نظر می آید اما با آگاهی کامل از شرایط و مقررات تحصیل در این کشور می توان در این زمینه اقدام کرد. تحصیل رایگان در آلمان و دریافت مدرک معتبر در اکثر کشورها در کنار استفاده از به روز ترین امکانات پژوهشی باعث تقاضای روز افزون در این زمینه شده است.

افرادی که قصد تحصیل در آلمان و رشته داروسازی را دارند با سوالات بسیاری مواجه هستند مانند : شرایط تحصیل داروسازی در آلمان چیست؟ امکان تحصیل در کالج داروسازی آلمان وجود دارد؟ شرایط کار داروسازی در آلمان چگونه است؟ دانشگاه های معتبر دارو سازی در آلمان کدام اند؟ معادل سازی مدرک داروسازی در آلمان به چه شکل است؟ و… که در ادامه علاوه بر سوالات فوق به بررسی کامل تحصیل داروسازی در آلمان خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل داروسازی در آلمان سال ۲۰۲۰

Conditions for studying pharmacy in Germany in 2020

رشته داروسازی یکی از برترین رشته های حال حاضر در دنیا می باشد که علاقه مندان مخصوص خود را دارد از همین رو افراد زیادی به دنبال ادامه تحصیل داروسازی در کشور آلمان می باشند تا با کم ترین هزینه ممکن مدرک مورد نیاز خود را کسب کنند. دوره های تحصیل در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می شود و دانشجویان باید برای ورود به دانشگاه های این کشور مدرک زبان آلمانی در سطح B2 را داشته باشند تا مجوز شرکت در کلاس بتوانند اخذ کنند. افراد در صورت دریافت مدرک زبان B1 آلمانی می توانند برای تکمیل دوره ی مورد نظر در کشور آلمان اقدام نمایند و دوره ی B2 را در داخل خاک این کشور سپری کنند.

متقاضیان معمولا تا سن ۲۵ سالگی امکان اقدام در این زمینه را دارند. نکته دیگر اینکه دانشجویان از ابتدا اجازه بردن همراه مخصوصا در مقطع لیسانس را ندارند و بعد از حداقل یک ترم می توانند درخواست الحاق همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را انجام دهند و اجازه کار همراه منوط به نظر آفیسر است.

دولت آلمان برای جلوگیری از کاهش سطح علمی دانشگاه های خود شرایط ورود سختی مانند قبولی در کنکور سراسری را در نظر گرفته است تا اطمینان پیدا کند متقاضیان تحصیل در این کشور توانایی تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور خود را داشته اند.

آلمان,آلمان,آلمان

تحصیل داروسازی در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در کشور آلمان معمولا به زبان آلمانی می باشد یعنی اگر قصد تحصیل به صورت تقریبا رایگان در این کشور را دارید باید به زبان آلمانی تحصیل کنید زیرا تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان آلمانی است و به صورت محدود در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی امکان تحصیل وجود دارد که به دلیل تقاضای بالا معمولا شانس دریافت پذیرش پایین است. برای تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس باید برای دانشگاه های خصوصی اقدام کرد که این روش نیازمند هزینه می باشد. برای هر ترم تحصیل در این دانشگاه ها حدود ۱۰ هزار یورو باید پرداخت کرد که طبیعتا آموزش این رشته در سایر کشورها از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

پذیرش تحصیلی داروسازی با مدرک دیپلم

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس رشته داروسازی باید مدرک دیپلم یا گواهی تحصیل ۱۲ ساله خود را ارائه نمایند. معمولا فارغ التحصیلان رشته های علوم تجربی و ریاضی قادر هستند در این زمینه اقدام کنند. برای تحصیل در این رشته تا سن ۲۵ سالگی امکان درخواست وجود دارد البته اتباع کشورهای اروپایی از این محدودیت سنی معاف هستند.

رشته داروسازی در کشور آلمان ۴ سال بطول می انجامد که در ۱ سال اول دروس مقدماتی به افراد آموزش داده می شود و در ۲ سال دوم مباحث تخصصی مورد آموزش قرار می گیرد و در پایان این مدت زمان افراد کارشناسی ارشد ناپیوسته داروسازی را دریافت می کنند. متقاضیان برای کسب مدرک دکتری داروسازی باید استاد راهنمایی را برای قبولی پروپوزال خود متقاعد سازند که معمولا این دوره ی تخصص و یا دکترای داروسازی ۲ سال بطول می انجامد.

آلمان,آلمان,آلمان

اخذ پذیرش داروسازی در آلمان و دریافت ویزای تحصیلی

شرایط ورود به رشته داروسازی در آلمان معمولا دشوار است و علاوه بر داشتن مدرک زبان آلمانی باید شرایط دیگری را هم دارا بود. در حال حاضر از ۲ روش می توان در این زمینه اقدام کرد البته افرادی که به زبان آلمانی در حد بسیار خوبی مسلط هستند می توانند از روش دوم اقدام کنند و روش اول بیشتر مناسب افرادی است که مدرک زبان آلمانی در حد که B2 را دارا می باشند. در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم :

روش اول

در این طریق متقاضیان برای ورود به رشته داروسازی در کشور آلمان، نیاز به قبولی در کنکور ایران را دارا می باشند در نتیجه باید در رشته مورد نظر یعنی داروسازی گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه های سراسری دریافت کنند تا در این زمینه بتوانند اقدام نمایند. این نکته بدین معناست که دانشجویان باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را کسب کرده باشند.

روش دوم

از طریق کالج پزشکی (M-Kurs) است که متقاضیان در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی در رشته های تجربی و ریاضی فیزیک به همراه مدرک زبان آلمانیB1 می توانند از طریق کالج داروسازی آلمان اقدام کنند. کسانی که بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی دیپلم و پیش دانشگاهی خود را تمام کرده اند نیاز به قبولی کنکور سراسری برای ورود به کالج را ندارند و فقط باید میانگین معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آن ها بالای ۱۵ باشد. البته توجه شود که این معدل فقط برای ورود به کالج لازم می باشد نه برای درخواست رشته مورد نظر. بعد از گذراندن دوره کالج در صورتی که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها بالا باشد و موفق به کسب نمره خوبی در کالج شده باشند، وارد دانشگاه می شوند.

در صورت داشتن شرایط و اخذ پذیرش از دانشگاه، به مدت تحصیل برای متقاضی ویزای تحصیلی صادر می شود و می تواند در این مدت در کشور آلمان اقامت داشته باشد. دانشجویان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارند. حداقل حقوق برای کارهای ساده مانند کار در فروشگاه ساعتی بین ۸ تا ۱۰ یورو می باشد در نتیجه محصلان با کار دانشجویی می توانند هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند.

آلمان,آلمان,آلمان

مدارک تحصیل در رشته داروسازی در آلمان

برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان در رشته داروسازی باید اسناد تحصیلی و مدرک زبان آلمانی ارائه کرد. این مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه رسمی شده باشد و در زمان مشخص که توسط دانشگاه ها اعلام می شود ارسال شود. در صورت تائید مدارک، پذیرش تحصیلی برای متقاضی صادر می شود. بعد از این مرحله باید برای دریافت وقت سفارت آلمان اقدام کرد. برای انجام این پروسه نیاز به مدارک مختلفی می باشد که در ادامه به مدارک مورد نیاز تحصیل در رشته دارو سازی آلمان اشاره خواهیم کرد:

  • گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه سراسری در رشته داروسازی
  • ارائه مدرک زبان آلمانی
  • ارائه مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • ارائه انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه
  • پاسپورت
  • گواهی پزشکی

دانشگاه های معتبر داروسازی در آلمان

دانشگاه های آلمان از بهترین گزینه ها برای تحصیل داروسازی هستند دلیل این ادعا هم وجود اساتید مطرح در سطح بین المللی و استفاده از به روز ترین امکانات و ابزارهای تحصیلی و پژوهشی در این کشور می باشد. افرادی که در رشته داروسازی تحصیل می کنند با توجه به شرکت در آزمایشگاه های متعددی که در طول تحصیل سپری کردند از لحاظ مهارت آموزشی یعنی مهارت تجربی و عملی شرایط بهتری را نسبت به سایر رشته ها خواهند داشت. از همین رو وضعیت مناسب تری در بازار کار دارند. در حال حاضر آلمان ارزان ترین کشور برای تحصیل داروسازی است که این موضوع باعث افزایش تقاضا در این زمینه گردیده.

برای اطلاع از آخرین رتبه دانشگاه های آلمان در رشته داروسازی می توانید به سایت معتبر QS مراجعه نمایید. معمولا در این سایت دانشگاه ها بر اساس فاکتورهای متنوع رتبه بندی می شوند. در حال حاضر ۲۲ دانشگاه کشور آلمان رشته داروسازی را ارائه می دهند که در رتبه بندی جهانی در زمینه داروسازی در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا می باشند.در میان ۲۲ دانشگاه ذکر شده ۵ دانشگاه زیر در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در زمینه داروسازی هستند.

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل داروسازی در آلمان

  • Ludwig-Maximilians-Universitat München
  • Freie Universitaet Berlin
  • Eberhard karls Universitat Tübingen
  • Ruprecht-karls-Universitaet Heidelberg
  • Universitat Frankfunt am main

آلمان,آلمان,آلمان

هزینه تحصیل داروسازی در آلمان

یکی از مهم ترین نکات برای تحصیل در کشورهای خارجی که مورد توجه بسیاری قرار می گیرد هزینه های تحصیل و زندگی در آن می باشد زیرا اولویت افراد، کم ترین هزینه برای تحصیل در کنار کیفیت آموزش و ارزش مدرک تحصیلی می باشد. در کنار این موارد بازار کار داروسازی در آلمان و درآمد مناسب علت اصلی جذب بسیاری برای تحصیل در این کشور است.هم چنین هزینه های پایین تحصیل در آلمان باعث شده است به عنوان بهترین کشور برای دارو سازان و رشته های پزشکی مطرح باشد.

تحصیل رایگان داروسازی در آلمان

کشور آلمان به رایگان بودن تحصیلات در جهان معروف است و از معدود کشورهایی می باشد که در حال حاضر امکان تحصیل بدون پرداخت هزینه در آن وجود دارد. نکته بسیار مهم اینجاست که تحصیل به زبان آلمانی و در دانشگاه های دولتی رایگان ارائه می شود البته هزینه های جانبی تحصیل در سال حداقل ۸۰۰ یورو است که باید توسط دانشجو پرداخت شود که این هزینه به نسبت سایر کشورها تقریبا رایگان محسوب می گردد. افرادی که تمایل به تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی در آلمان را دارند معمولا باید در دانشگاه های خصوصی ثبت نام کنند که این مراکز هزینه های بالایی دارد. تقریبا برای هر ترم باید ۱۰ هزار یورو پرداخت کرد که طبیعتا با این هزینه می توان برای تحصیل داروسازی در کشورهای زیادی اقدام کرد.

هزینه های زندگی در آلمان

یکی از نکات مهم برای متقاضیان تحصیل داروسازی در کشور آلمان اطلاع از هزینه های زندگی در آن می باشد. البته موارد زیادی بر هزینه های زندگی در آلمان موثر می باشد مانند داشتن خوابگاه، محل زندگی، سبک زندگی و میزان صرفه جویی فرد. به صورت کلی حداقل هزینه برای زندگی یک نفر در آلمان ماهانه حدود ۸۰۰ یورو است این هزینه برای زندگی متوسط در نظر گرفته شده به عبارت دیگر برای زندگی در شهرهای بزرگ باید هزینه ی بیشتری پرداخت کرد. البته به دلیل داشتن اجازه کار دانشجویی می توان بخشی از این هزینه ها را تامین کرد. در ادامه به بخشی از هزینه های زندگی در کشور آلمان که از سایت معتبر numbeo برداشت شده است اشاره می کنیم :

عنوان هزینه
یک وعده غذا در رستوران ۱۰ یورو
یک کیلو برنج حدود ۲ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ حدود ۲ یورو
۱ کیلو مرغ حدود ۷٫۵ یورو
۱ کیلو گوشت قرمز حدود ۱۰٫۵ یورو
هزینه اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) در مرکز شهر ۷۴۵٫۱۳ یورو

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله زندگی در آلمان را مطالعه نمایید.

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط کار پس از تحصیل داروسازی در آلمان

شرایط کار داروسازی در آلمان از مهم ترین دغدغه های دانشجویان این رشته می باشد زیرا هدف اصلی از تحمل سختی ها و مشکلات تحصیل در آلمان ورود به بازار کاری این کشور در رشته داروسازی و کسب درآمد مناسب برای داشتن زندگی مناسب است. طبیعتا در صورتی که بازار کاری این رشته مناسب نباشد تمامی زحمات کشیده شده از بین خواهد رفت پس این دسته از افراد بهتر است قبل از اقدام در این زمینه درباره بازار کاری این رشته اطمینان کافی کسب نمایند. در ادامه به توضیح کامل بازار کار داروسازی در آلمان اشاره خواهیم کرد.

بازار کار داروسازی در آلمان

بر اساس شواهد موجود آلمان بهترین مکان برای تحقیق، تولید و توزیع دارو در سطح بین المللی و حتی در بین کشورهای اروپایی می باشد. به لطف تحولات ایجاد شده، این کشور اکنون سومین بازار بزرگ پزشکی و داروسازی در جهان می باشد. بازار کاری داروسازی آلمان به دلیل سودآوری عالی، دارا بودن دانشمندان مشهور بین المللی، وجود واحدهای تحقیقاتی برجسته و بازارهای مهم داروسازی این کشور را به یک محیط تجاری منحصر به فرد در این زمینه تبدیل کرده است. 

توسعه ساختار جمعیت جهان چالش های جدیدی را ایجاد می کند و منجر به افزایش تقاضا برای داروهای جدید می شود. این موضوع همراه با پیشرفت های چشمگیر در تحقیقات بیوتکنولوژی پزشکی به صنعت داروسازی انگیزه مضاعفی در سراسر دنیا علی الخصوص آلمان می بخشد. بر اساس آمار منتشر شده بازار داروسازی آلمان از ۶۷٫۹ میلیارد دلار (۵۲٫۹ میلیارد یورو) در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۶٫۳ میلیارد دلار (۶۷٫۲ میلیارد یورو) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و این نشان دهنده نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴٫۹٪ است.

بنابراین می توان گفت بازار کار در آلمان به خصوص رشته داروسازی یکی از پر سود ترین مشاغل این کشور می باشد و دانشجویان این رشته از نظر آینده کاری در شرایط بسیار مطلوبی قرار خواهند داشت.

آلمان,آلمان,آلمان

بهترین کشور برای داروسازان

آلمان، هم از نظر تحصیل و هم از نظر بازار کاری از بهترین گزینه ها برای متقاضیان رشته داروسازی می باشد. درباره کیفیت آموزش و امکانات آموزشی این کشور پیشتر اشاره شد از نکات مهم می توان به بازار کار رشته داروسازی در آلمان اشاره کرد که از این نظر در بین بهترین کشورها برای رشته داروسازی قرار گرفته است. بر اساس آمار منتشر شده آلمان با میانگین حقوق سالانه ۷۷ هزار دلار در بین ۱۰ کشور برتر قرار دارد.

البته در این بین شرایط کشورهای اروپایی مانند سوئیس، انگلیس، نروژ و دانمارک نیز مطلوب است. در بین کشورهای غیراروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا نیز می توانند موارد مناسبی برای متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی باشند که علت این امر میانگین درآمد بالای داروسازان در آن ها می باشد.

مزایای تحصیل داروسازی در آلمان

از مزایای تحصیل داروسازی در آلمان می توان به کسب مدرک از دانشگاه های معتبر و سطح اول جهان در کنار استفاده از به روز ترین امکانات آموزشی و علمی اشاره کرد که همین موارد باعث جذب بسیاری برای تحصیل داروسازی در این کشور شده است. تحصیل رایگان، بازار کاری مناسب و داشتن اساتید مطرح و به نام در سطح بین المللی از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می باشد. هم چنین اعتبار مدرک اخذ شده در سطح بین المللی از مهم ترین نکات تحصیل در کشور آلمان محسوب می گردد.

آلمان,آلمان,آلمان

معایب تحصیل داروسازی در آلمان

در کنار مزایای فراوان می توان به برخی از معایب تحصیل در رشته داروسازی در آلمان نیز اشاره کرد. از جمله ضرورت تسلط به زبان آلمانی که معمولا برای بسیاری دشوار می باشد هم چنین طولانی بودن وقت سفارت برای دریافت ویزای آلمان نیز یکی دیگر از مشکلات متقاضیان تحصیل داروسازی در آلمان می باشد. به صورت کلی مزایای تحصیل در این کشور بیشتر از معایب آن است و با در نظر گرفتن امتیازات تحصیل می توان از دشواری های آن چشم پوشی کرد البته معایب ذکر شده برای برخی سد بزرگی هستند تا حدی که احتمال صرف نظر آنان از تحصیل در آلمان وجود دارد.

نتیجه گیری

شرایط تحصیل داروسازی در آلمان می تواند مورد بسیار مناسبی برای افرادی باشد که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و با هزینه های بسیار پایین را دارند. علاوه بر این سطح علمی اساتید و دانشجویان در کنار امکانات به روز آموزشی و پژوهشی باعث شده آلمان یکی از بهترین گزینه ها برای این دسته از افراد محسوب شود. از طرف دیگر مشکلاتی مانند لزوم تسلط به زبان آلمانی و وقت طولانی سفارت برای دریافت ویزا از عمده مشکلات تحصیل داروسازی در آلمان می باشد. در مجموع می توان بیان کرد که کشور آلمان برای ادامه تحصیل یکی از اصلی ترین گزینه ها برای متقاضیان در این زمینه است. به نظر شما تحصیل داروسازی در آلمان روش مناسبی محسوب می گردد یا خیر؟

سوال های متداول شما

دروس پایه در رشته داروسازی آلمان مانند اغلب کشورها شامل دروس زیست شناسی، فیزیولوژی های جانوری و گیاهی، ویروس شناسی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، شیمی، بیوفیزیک می شوند.
تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در رشته داروسازی آلمان شامل هزینه های زندگی برای یم سال و هزینه های تحصیل می باشد. هزینه زندگی برای هر فرد در سال ۱۰۲۳۶ یورو مشخص شده است و هزینه تحصیل بسته به دانشگاه متفاوت خواهد بود.
دانشگاههای آلمان برای اثبات دانش زبانی دانشجویان معمولا مدرک زبان Test.D.a.F آلمانی یا D.SH را می پذیرند.
داروسازان در آلمان به طور متوسط ماهانه ۴۶۰۰ یورو درآمد دارند. کمترین درآمد داروسازان ۲,۱۱۰ یورو و بیشترین مبلغ درآمد حدود ۷۳۱۰ یورو است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up