شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان، در شمال آسیا قرار گرفته است. کشور روسیه همواره مورد توجه بسیاری از دانشجویانی است که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند. دانشگاه های این کشور با مدرن ترین تکنولوژی ها و سیستم های عالی و کیفیت بالای آموزش بین دانشجویان خارجی طرفداران بسیاری دارد.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا بسیار کمتر است. دولت روسیه نیز توجه بسیار زیادی به موضوع آموزش و بهبود زیر ساخت ها و فناوری های آن دارد. بنابراین دانشجویان علی رغم استفاده از آموزش های مقرون به صرفه، از استاندارد های بالای زندگی و آموزش های با کیفیت بهره مند می شوند.

دانشجویانی که از دانشگاه های روسیه در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده اند. می توانند پس از گذراندن آزمون پزشکی ملی این کشور، در هر کشوری که تمایل دارند مشغول به کار شوند. علاوه بر تمام این موارد دلیل اصلی توجه بسیاری از متقاضیان به این کشور روند آسان پذیرش، نداشتن آزمون ورودی و سریع بودن فرآیند درخواست و پذیرش است.

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط پذیرش در اغلب دانشگاه های روسیه در رشته پزشکی بر خلاف تحصیل در رشته پزشکی در انگلیس کاملاً بدون آزمون صورت می گیرد. فرد متقاضی می بایست دارای مدرک دیپلم در رشته تجربی و ریاضی باشد. البته داشتن معدل بالای ۱۷ از الزامات ورود به رشته پزشکی در روسیه است. تحصیل رشته پزشکی در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر است.

اگر فرد متقاضی تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی داشته باشد ارائه مدرک زبان الزامی است. متقاضیان با ارائه مدرک زبان نیازی به شرکت در کلاس های زبان نخواهند داشت در غیر این صورت دانشجو می بایست در دوره کالج زبان (پادفک) شرکت کند. البته قابل ذکر است هزینه این دوره ها بصورت جداگانه از هزینه دانشگاه محاسبه می شود. اگر متقاضی تمایل به تحصیل به زبان روسی داشته باشد می بایست دوره ۶ تا ۱۰ ماهه زبان روسی را سپری کند و پس از آن وارد دانشگاه شود.

طول دوره پزشکی در کشور روسیه با توجه به زبان آموزشی حدود ۷-۶ سال است. تفاوت یک ساله موجود مختص دانشجویان بین المللی است که قصد تحصیل به زبان روسی دارند و در این یک سال دوره آماده سازی زبان روسی خود را سپری می کنند.

روسیه,روسیه,روسیه

کدام دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

در کشور روسیه دانشگاه ها و مراکز علمی متعددی وجود دارد که متقاضیان می توانند جهت ادامه تحصیل خود این دانشگاه ها را انتخاب کنند. ادامه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی باعث ایجاد بستری جهت بهره گیری از مراکز علمی پیشرفته شده و همچنین زمینه مناسبی جهت کار در آینده پیش روی متقاضیان قرار می دهد.

اما دانشجویان می بایست قبل از هر اقدامی در انتخاب دانشگاه مورد نظر خود دقت کنند تا در دانشگاهی تحصیل کنند که حتماً مورد تایید وزارت بهداشت باشد. در ادامه دانشگاه های روسیه که مورد تایید وزارت بهداشت هستند را معرفی می کنیم:

  • دانشگاه لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه پاولوف سنت پترزبورگ
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه پزشکی سچینوا
  • دانشگاه سماسکو

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پزشکی کدامند؟

دانشگاه های روسیه همکاری های علمی و پژوهشی بالایی با دانشگاه های جهان دارند. در سال های اخیر دانشگاه های این کشور موفق به کسب رتبه های بالایی در رنکینگ های جهانی داشته اند. کشور روسیه از سال ۲۰۰۳ عضو سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا یا پروسه بولونیا شده است.

از این رو مدارک اخذ شده از دانشگاه های این کشور در تمامی رشته ها بخصوص پزشکی مورد تایید تمامی کشور های اروپایی بعلاوه انگلستان می باشد. قصد داریم در ادامه بهترین دانشگاه های روسیه را جهت تحصیل در رشته پزشکی طبق رتبه بندی QS معرفی کنیم:

لیست بهترین دانشگاه های روسیه

  • Sechenov university
  • Rudn university
  • Novosibirsk state university
  • Kazan university
  • Saint Petersburg university
  • National Research university
  • Far Eastern university
  • Ogarev Mordovia university
  • North western university
  • Ryazan state medical university
  • Pavlov university
  • Nizhny Novgorod university
  • Siberian state medical university
  • Penza state university
  • Kabardino_Balkavian
  • Immannuel kant Baltic
  • Ulyannovsk state university

چگونه برای تحصیل رشته پزشکی در روسیه اقدام کنم؟

برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در روسیه را دارند، برنامه های آموزشی زیادی وجود دارد. متقاضیان می بایست پیش از هرگونه اقدامی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب و مدارک مورد نیاز را آماده کنند. اغلب مدارک مورد نیاز هر دانشگاه در وب سایت دانشگاه مورد نظر ذکر شده است.

روسیه,روسیه,روسیه

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه

  • دیپلم تجربی یا ریاضی (داشتن نمرات بالا در دروس فیزیک، شیمی یا زیست شناسی)
  • گذرنامه معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ثبت نام
  • مدارک شناسایی (اصل و کپی شناسنامه)
  • ویزای تحصیلی

به صورت میانگین فرآیند اخذ ویزای دانشجویی روسیه حدود ۴ ماه به طول می انجامد. جهت اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی در روسیه ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • ارائه پاسپورت به همراه کپی
  • پذیرش تحصیلی
  • عکس متقاضی با شرایط مورد قبول
  • گواهی مبنی بر سلامت پزشکی
  • بیمه نامه مسافرتی

در مرحله اول درخواست ویزای تحصیلی روسیه، این ویزا به مدت ۳ ماه صادر می شود و پس از آن متقاضیان می توانند با مراجعه سفارت روسیه درخواست تمدید ویزا بدهند. لازم به ذکر است متقاضیان می بایست تمامی مدارک خود را به زبان روسی ترجمه کنند.

روسیه,روسیه,روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

همانطور که ذکر شد از بزرگترین مزیت های تحصیل در رشته پزشکی در روسیه شهریه های پایین دانشگاه های این کشور است. از سوی دولت یارانه هایی برای شهریه دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده که باعث کاهش هزینه های تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی شده است.

هزینه تحصیل در روسیه

شهریه دانشگاه های پزشکی روسیه بر حسب نوع دانشگاه و نوع دوره و زبان تحصیلی متغیر است.

عمدتاً هزینه های تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار می باشد. البته هزینه تحصیل به زبان روسی بسیار کمتر و در حدود ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است.

البته دانشجویانی که الزام به سپری کردن دوره پادفک را دارند می بایست توجه کنند که هزینه های این دوره ها بستگی به دانشگاه ارائه کننده دارد و حدود این هزینه ها از ۲۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار می باشد.

هزینه های زندگی در روسیه

مخارج و هزینه های زندگی در روسیه بستگی به شهر، محل سکونت و سبک زندگی افراد دارد. البته دولت روسیه با ارائه راهکارهایی شرایط بهتری برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی از بسیاری از مزایا مانند سیستم حمل و نقل رایگان دانشجویی بهره برند. همچنین دانشجویان می توانند در خوابگاه های دانشجویی از امکاناتی از قبیل اینترنت، رستوران قیمت مناسب، کتابخانه و سالن مطالعه استفاده کنند.

به صورت کلی هزینه های زندگی و اقامت در روسیه برای دانشجویی مبلغی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار ماهیانه در نظر گرفته شده است. البته متقاضیان می بایست توجه کنند هزینه های زندگی در شهر هایی همچون سن پترزبورگ و ولگاگراد از هزینه های زندگی در مسکو بسیار کمتر است.

روسیه,روسیه,روسیه

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در روسیه چیست؟

کشور روسیه طبق گزارشات رسمی دارای بیشترین جمعیت تحصیل کرده در جهان است. بیش از نیمی از مردم روسیه از تحصیلات دانشگاهی عالی برخوردارند. بنابراین این کشور بهترین مکان برای تحصیل دانشجویان به شمار می رود. سالانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های روسیه به این کشور وارد می شوند.

تحصیل در روسیه دارای مزایای بسیار است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

فاصله مکانی نزدیک به ایران و تفاوت زمانی کوتاه

یکی از دغدغه هایی که دانشجویان هنگام انتخاب محل تحصیل با آن مواجه اند دوری از بستگان است. فاصله روسیه بخصوص مسکو از ایران بسیار کم است بنابراین دانشجویان با مشکلات کمتری جهت رفت و آمد مواجه اند و هزینه های رفت و آمد آنها نیز به همان نسبت کاهش می یابد. تفاوت زمانی ایران و روسیه نیز حدود نیم ساعت است که می توان از جمله مزایای تاثیر گذار برای انتخاب کشور روسیه دانست.

الزامی به داشتن فقط دیپلم تجربی نیست

از مهمترین مزایای تحصیل در کشور روسیه می توان به نکته اشاره کرد که برای تحصیل در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی فقط داشتن دیپلم تجربی الزامی نیست بلکه متقاضیان می توانند با داشتن مدرک هر دو رشته ریاضی و تجربی نسبت به پذیرش تحصیلی در دانشگاه های روسیه اقدام کنند.

امکان سازگاری آسان دانشجویان بین المللی

روسیه به دلیل چند ملیتی بودن این امکان را برای متقاضیان با فرهنگ های مختلف فراهم می کند که براحتی خود را با زندگی در این کشور وفق دهند. قانون اساسی روسیه آزادی عقاید را مورد حمایت قرار داده است. بنابراین مسیحیان، مسلمانان، بودایی ها، یهودیان و دیگر ادیان می توانند در کنار یکدیگر با آرامش زندگی کنند. ساختار چند ملیتی این کشور باعث شده تا تجربه طولانی مدت در زمینه آموزشی و سازگاری دانشجویان بین المللی بوجود آید.

کشور روسیه از نظر علمی جایگاه خوبی در جهان داشته و دانشگاه های آن همواره سطح علمی بالایی دارند اما دانشجویان پیش از هر گونه اقدامی می بایست تمامی جوانب تحصیل در این کشور را سنجیده و سپس نسبت به آن اقدام کنند. پیش تر مزایای تحصیل در رشته پزشکی در روسیه را نام بردیم. در ادامه قصد داریم معایب تحصیل در این کشور را بر شماریم.

آب و هوای سرد:

یکی از مهمترین معایبی که برای متقاضیان تحصیل در این کشور بخصوص ایرانیان بسیار قابل توجه است، می توان به آب و هوای سرد این منطقه اشاره داشت. دمای هوا در زمستان گاهی به ۳۰ درجه زیر صفر می رسد که این موضوع بسیار آزار دهنده بوده و شرایط سختی برای دانشجو بوجود می آورد.

کار دانشجویی:

دانشجویان خارجی در کشور روسیه اجازه کار کردن و داشتن شغل را ندارند و این مورد یکی از معایب بزرگ تحصیل در این کشور است، زیرا در برخی از کشور های اروپایی مانند انگلیس دانشجویان اجازه کار همراه با تحصیل را دارند.

زبان روسی:

متقاضیان جهت تحصیل و زندگی راحت در کشور روسیه می بایست زبان روسی را کامل بیاموزند. بنابراین فقط زبان انگلیسی نمی تواند ابزار و مهارت پر قدرتی برای ادامه زندگی شما در این کشور به شمار رود و پیشنهاد ما یادگیری و تسلط هر چه بیشتر بر روی زبان روسی است.

لینک منبع: Conditions for studying medicine in Russia

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up