آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در سوئیس

با داشتن سیستم آموزشی معتبر، هزینه تحصیلات دانشگاهی و سطح بالایی از زندگی، تحصیل در سوئیس انتخاب هوشمندانه است. مشاورین آریاناپارس به علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته های حقوق، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات توسعه، توصیه می کند که سوئیس را یکی از کشورهای مورد نظر خود در نظر بگیرند. سوئیس به دلیل استقرار نهادهای بین المللی در شهرهای این کشور، مکان مناسبی برای تحصیل در رشته های ذکر شده می باشد.

دانشجویان با تحصیل در سوئیس شانس پیدا کردن کار را برای خود افزایش می دهند. از همین رو علاقه مندان مهاجرت به سوئیس با سپری کردن مقطعی در این کشور می توانند با شانس بالاتر مشغول به کار در سوئیس شده و پس از آن اقامت این کشور را دریافت کنند.

اطلاعات کلی

کشور سوئیس برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که مایل به تحصیل در خارج از کشور می باشند محبوب است. مرزهای فرانسه، آلمان و ایتالیا به شما فرصت های زیادی برای بازدید از این کشورهای و آشنایی با فرهنگ های متنوع آنها را می دهد.

در حالی که سوئیس بعنوان کشوری برتر برای تحصیل شناخته شده است، به لطف جمعیت چند زبانه، سوئیس نیز یک مکان عالی برای مطالعه است. بسته به جایی که در آن تحصیل می کنید، می توانید با آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی یا رومانش آشنا شوید. هر منطقه دارای زبان، نهادها، سنت ها و فرهنگ های خاص خود است.

چهار دانشگاه سوئیس در ۱۰۰ رتبه برتر رتبه بندی دانشگاه جهانی QS قرار دارند:

  • ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology (10th)
  • EPFL – Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (12th)
  • University of Zurich (73rd)
  • University of Geneva (98th)

شهرهای دانشجویی محبوب عبارتند از:

  • بازل
  • برن
  • ژنو
  • لوزان
  • زوریخ

سوئیس,سوئیس,سوئیس

مقاطع تحصیلی در سوئیس

دوره های قبل از دانشگاهی در کشور سوئیس به دو دسته کلی تقسیم می شود. دانش آموزان با توجه به خواسته های والدین خود می توانند در مدارس دولتی و یا خصوصی به ادامه تحصیل بپردازند.

دوره دبستان

دانش آموزان از ۶ سالگی وارد دوره ابتدایی می شوند. تحصیلات در مقطع دبستان در کشور سوئیس اجباری است و طول این مقطع ۵ تا ۶ سال می باشد.

دوره دبیرستان

دوره دبیرستان برای تحصیل در سوئیس به دو دسته تقسیم می شود که دوره اول ۴ سال و دوره دوم ۲ سال است. دانش آموزان در دوره اول به آموزش کلی پرداخته و ۲ سال آخر برای آینده خود تصمیم می گیرند. دانش آموزان می توانند برای ورود به بازار کار در مدارس فنی به تحصیلات خود ادامه دهند.

تحصیل کارشناسی در سوئیس

لازمه ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه های کشور سوئیس داشتن مدرک دیپلم می باشد. دوره های کارشناسی معمولا به مدت سه تا چهار سال به طول می انجامد. همه دانشجویان خارجی که از مدرک اتمام ۱۲ سال تحصیل برخوردار هستند، می توانند برای دوره های کارشناسی کشور سوئیس اقدام نمایند. به صورت معمول دوره های کارشناسی در کشور سوئیس به زبان های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و رومانیایی ارائه می شود. دانشجویان بین المللی برای ورود به مقطع کارشناسی نیاز به ارائه مدرکی دال بر تسلط به یکی از زبان ذکر شده می باشند.

انواع دانشگاه های سوئیس

سوئیس دارای سه نوع دانشگاه است:

  • دانشگاه های (UNIs): برنامه های دوره ای در سطح علمی و تئوری
  • دانشگاه های علوم کاربردی و هنر (UASAs): ارائه آموزش علمی و حرفه ای
  • دانشگاه های آموزش و پرورش معلمان (UTEs): ارائه آموزش تمرین گرا مانند آموزش ابتدایی، متوسطه و نیازهای ویژه

سال تحصیلی در کشور سوئیس به دو ترم تقسیم می شود. ترم پاییز معمولا از سپتامبر تا دسامبر و ترم پایانی از فوریه تا مه می باشد.

سوئیس,سوئیس,سوئیس

تحصیل کارشناسی ارشد در سوئیس

برنامه های کارشناسی ارشد در حوزه های مختلف از جمله هنر، مهندسی، حقوق، پزشکی و علم در دسترس می باشد و دانشجویان بین المللی می توانند برای آن اقدام نمایند. طول دوره کارشناسی ارشد در سوئیس ۳ تا ۴ ترم می باشد.

به صورت معمول برای درخواست یک برنامه کارشناسی ارشد، سوابق آموزشی قبلی نیاز است. نیازهای ورود برای هر دانشگاه متفاوت است، بنابراین وب سایت رسمی دانشگاه به عنوان بهترین مرجع شناخته می شود.

سوئیس بدلیل آرامش منحصر به فرد و همچنین امنیت بالا جایی مناسب برای زندگی می باشد. با توجه به این دلایل کشور سوئیس مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکتری کشور سوئیس را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند، چرا که ایشان می توانند شانس خود را جهت اخذ بورسیه های تحصیلی در مقطع دکتری افزایش دهند.

زبان تحصیل

دروس دانشگاهی برای تحصیل در سوئیس به سه صورت آلمانی و انگلیسی و فرانسوی تدریس می شوند. زبان انگلیسی به طور گسترده ای در کشور صحبت می شود و تعداد زیادی از دوره ها (به خصوص مؤسسات) با این زبان آموزش داده می شوند. به صورت معمول برای تحصیل به زبان انگلیسی نمره ۶٫۵ IELTS و برای زبان های آلمانی و فرانسوی نیاز به مدرک B2 است.

موسسه زبان انگلیسی آریاناپارس با در اختیار داشتن ویژگی های منحصر به فرد، شما را تا کسب نمره مطلوب در آیلتس همراهی می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین سطح رایگان با مشاوران مجرب موسسه زبان انگلیسی آریاناپارس در غرب تهران تماس حاصل نمایید

برای آشنایی با زبان تحصیل در این کشور، چند نمونه از برترین دانشگاه های کشور سوئیس را مورد بررسی قرار دادیم. دانشگاه های لوگانو، سنت گالن، زوریخ، فناوری زوریخ و لورن به زبان های انگلیسی و آلمانی دروس را ارائه می دهند. دانشگاه های لوزان و ژنو به زبان های انگلیسی و فرانسوی دروس را ارائه می دهند.

تحصیل دکترا در سوئیس

مدرک دکتری بالاترین سطح صلاحیت برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سوئیس است. دانشگاه های کشور سوئیس، رشته های مختلف را ارائه می دهند. دوره های تحصیلی در دکتری به صورت معمول حدود سه تا پنج سال به طول می انجامد.

کشور سوئیس همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل، به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان، شرایط ویژه ای را برای تسهیل طول دوره دکترا در این کشور فراهم آورده است.

تحصیل در سوئیس با بورسیه

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. مدرک دال بر تسلط زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
  3. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor)
  4. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

سوئیس,سوئیس,سوئیس

حق کار و هزینه تحصیل در سوئیس

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در سوئیس را داشته باشد، برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی و تحصیل در سوئیس است.

حق کار

دانشجویان در کشور سوئیس مجوز کار در محدوده ای ۱۰ تا ۳۰ ساعته بصورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد. ماهانه دانشجویان برای کمک به هزینه های تحصیل خود حدود ۱۰۰۰ یورو با کارهای ساده و خدماتی بدست می آورند.

هزینه های تحصیل

متناسب با امکاناتی که کشور سوئیس برای دانشجویان در نظر می گیرد، هزینه های تحصیل در این کشور بسیار پایین می باشد. به صورت معمول دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئیس ملزم به پرداخت حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال می باشند. دانشگاه های خصوصی هزینه های بالاتری را نسبت به موسسات دولتی دریافت می کنند.

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در سوئیس برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۷۰۰  تا ۹۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت در زمان تحصیل در سوئیس می باشد. شهرهای ژنو و زوریخ پرهزینه ترین شهرهای سوئیس می باشند که هزینه های ماهانه در این شهرها حدود ۲۰۰۰ یورو می باشد.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی سوئیس

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور سوئیس شامل سوابق آموزشی، مدرک دال بر تسلط زبان، ریز نمرات، توصیه نامه و رزومه می باشد.

دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و انگلستان برای تحصیل در این کشور نیازی به ویزا ندارند.

سوئیس,سوئیس,سوئیس

مدارک لازم برای تحصیل در سوئیس

دانشجویان بین المللی برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس باید به اداره ی مهاجرت این کشور مدارک خاصی را ارائه دهند این مدارک ضروری شامل موارد زیر است:

  1. توجه داشته باشید که فرم درخواست ویزا باید به صورت کامل و بدون نقص تکمیل شود و به سفارت سوئیس ارائه شود.
  2. ارائه مدرک معتبری که حاکی از اثبات تمکن مالی شما برای پرداخت مخارج زندگی و تحصیل خود در این کشور می باشد.
  3. ارائه ی بیمه نامه ی مربوط به سلامت
  4. شما باید گواهی های مربوط به هدف نامه یا انگیزه نامه ی خود را برای مهاجرت به سوئیس ارائه دهید.
  5. شما باید نامه ی پذیرش دانشگاه و تاییدیه تحصیلی خود را هنگام ثبت نام نهایی به محل تحصیل خود ارائه دهید.
  6. نامه ای مبتنی بر شرح زندگی شخصی
  7. ارائه گواهی معتبری که نشان دهد شما پس از پایان تحصیل خود قصد بازگشت به کشورتان را دارید.
  8. ارائه ی بیمه نامه مسافرتی برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس ضروری می باشد.
  9. ارائه ی فرم مربوط به رزرو هتل یا خوابگاه دانشجویی
  10. ارائه ی پاسپورت معتبر و گذرنامه به همراه کپی و ترجمه
  11. ارائه مدارک هویتی دانشجو به همراه ترجمه برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس ضروری است.
  12. ارائه ی چند قطعه عکس ۴*۳ مناسب برای پاسپورت
  13. ارائه تمامی فرم های مورد نیاز تکمیل شده جهت صدور ویزا
  14. ارائه ی فرم های تکمیل شده پذیرش دانشگاه مورد نظر برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

تمام مدارک یا گواهی های ارائه داده شده باید به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی یا انگلیسی ترجمه شود ضمن اینکه دانشجویان موظف اند سطح دانش زبان خود را به سفارت کشور سوئیس با ارائه ی مدارک معتبر به اثبات برسانند.

از جمله مدارکی می باشند که دانشجویان بین المللی برای ویزای تحصیلی سوئیس نیاز دارند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، باید قبل از مسافرت برای دریافت ویزای تحصیلی سوئیس درخواست را به سفارت این کشور ارسال کنند. به صورت معمول بازه زمانی مشخص شده برای فرآیند ویزا ۲ الی ۳ ماه می باشد.

بیمه بهداشتی برای همه ساکنان سوئیس اجباری است. در صورتی که بیش از سه ماه قصد زندگی در سوئیس را داشته باشید، باید بیمه درمانی را خریداری کنند.

سوئیس,سوئیس,سوئیس

اقامت پس از تحصیل در سوئیس

دانشجویانی که قصد دارند پس از پایان دوره ی تحصیلی خود در این کشور اقامت دائم داشته باشند باید اقدام به تغییر نوع ویزای خود حداکثر تا ۶ ماه پس از پایان دوره ی تحصیلات خود نمایند. این تغییر نوع ویزا بستگی به انتخاب نوع هدف شما برای ادامه ی سکونت در این کشور دارد.

 به صورت کلی می توانید از طریق استخدام در شغل مورد نظر خود و دریافت ویزای کاری و یا از طریق ازدواج با شخصی که تابعیت این کشور را دارد و پس از آن تولد فرزند، همچنین سرمایه گذاری در پروژه هایی با سودآوری بالا و مورد تایید دولت و اقدام به پناهندگی با بیان دلایل واقعی خود درباره ی علت عدم بازگشت به کشورتان می توانید ویزای مربوط اقامت دائم در این کشور را اخذ نمایید .

به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که شما تا پایان تاریخ اعتبار ویزای تحصیلی خود می توانید در این کشور اقامت داشته باشید و پس از این مدت سکونت شما در کشور سوئیس به معنای نقض قوانین این کشور است و چنانچه بخواهید در سال های بعد مجدد اقدام به اخذ ویزا نمایید ممکن است درخواست شما به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین این کشور پذیرفته نشود.

بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل

۱. دانشگاه زوریخ

این دانشگاه از بهترین دانشگاه های سوئیس است و از پر طرفدار ترین رشته های این دانشگاه می توان به معماری، مهندسی کامپیوتر، حقوق، علوم سیاسی و… اشاره کرد. دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه باید از سطح بالای علمی بالا برخوردار باشند همچنین در آزمون های ارزشیابی قبول شوند.

۲. موسسه پلی‌ تکنیک فدرال لوزان

از مهمترین شرایط برای ورود دانشجویان بین المللی به این دانشگاه داشتن مدرک دیپلم فدرال سوئیسی است ضمن اینکه افرادی که این مدرک را ندارند باید دوره های آموزشی آن را در این کشور برای اخذ مدرک مورد نظر دریافت کنند. دانشجویان می توانند در صورت تمایل در رشته هایی مانند ریاضی، شیمی، علوم مهندسی، کامپیوتر و…مشغول به تدریس شوند.

۳. دانشگاه برن

یکی از بهترین دانشگاه های سوئیس موسسه ی آموزشی برن است که از دانشکده های متعددی از جمله: دانشکده های الهیات، قانون، دامپزشکی، علوم انسانی و علوم پایه تشکیل شده است و از کیفیت عالی در ارائه ی خدمات آموزشی و اساتید برجسته برای تدریس برخوردار می باشد.

۴. دانشگاه بازل

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین و در عین حال از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در سوئیس محسوب می شود. دانشجویان برای وارد شدن به این دانشگاه باید از رزومه ی تحصیلی خوبی برخوردار باشند همچنین داشتن مهارت در حوزه ی زبان انگلیسی بسیار با اهمیت است.

۵. دانشگاه لوزان

ابتدا این دانشگاه تحت عنوان یک مدرسه ی الهیات تاسیس شد اما درحال حاضر به دلیل پیشرفت های علمی و تحقیقاتی گسترده در حوزه ی ارائه ی خدمات آموزشی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های سوئیس شناخته شده است .

دانشجویان در این دانشگاه می توانند در رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پزشکی، حقوق و دامپزشکی به تحصیل بپردازند.

۶. دانشگاه ژنو

این موسسه ی آموزشی جزو بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در سوئیس است و دانشجویانی که قصد ورود به این دانشگاه را دارند باید مدارکی مانند: ریز نمرات دوره متوسطه، رزومه تحصیلی، توصیه‌ نامه، پاسپورت و مدارک هویتی خود را به همراه مدرک زبان حداقل آیلتس و یا تافل به محل تحصیل خود ارائه دهید.

۷. دانشگاه سنت گالن

این موسسه جزو دانشگاه های تحقیقاتی معتبر برای تحصیل در سوئیس است و دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنند از جمله مهمترین دانشکده های این دانشگاه می توان به دانشکده مدیریت، علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق اقتصاد و علوم انسانی اشاره کرد.

سوئیس,سوئیس,سوئیس

بهترین رشته های تحصیلی در سوئیس

۱. مهندسی برق

از بهترین رشته های تحصیلی سوئیس مهندسی برق و گرایش های پرطرفدار آن است که در ادامه ی مطلب اشاره خواهیم کرد:

  • برق صنعتی
  • مخابرات و شبکه
  • ساخت وسایل منزل
  • کارخانه های تولیدی
  • رباتیک
  • تجهیزات پزشکی

۲. فیزیک

از پرطرفدار ترین و پردرآمد ترین رشته های تحصیلی در سوئیس رشته ی علوم فیزیک است و دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلات خود می توانند در زمینه های تحلیلگر سیستم، شرکت های مخابراتی، وکلای ثبت اختراع، شرکت های بیمه و بانک ها مشغول به فعالیت شوند.

۳. معماری

رشته ی معماری به دلیل توسعه ساختمان سازی و تمایل به مدرن سازی شهر ها به یکی از بهترین رشته های تحصیلی سوئیس تبدیل شده است.

۴. پزشکی

این رشته یکی از بهترین رشته های تحصیلی سوئیس و در عین حال از پر درآمد ترین مشاغل این کشور است و از جمله پرطرفدارترین گرایش های مربوط به این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطفال
  • داخلی
  • متخصص قلب
  • جراح
  • متخصص مغز و اعصاب
  • عمومی

۵. حقوق

رشته ی حقوق یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در سوئیس است که بازار کار بسیار خوبی دارد.

۶. مهندس مکانیک

با توجه به اینکه صنعت در کشور سوئیس جایگاه پر رنگی دارد و نیروی کار متخصص در این کشور کم است دانشجویان می توانند با تحصیل در این رشته از حقوق و مزایای بسیار خوبی برخوردار باشند.

۷. دندانپزشکی

دانشجویان رشته ی دندان پزشکی می توانند پس از پایان دوره ی تحصیلات خود در کلینیک های مختلف دندانپزشکی به ارائه ی خدمات مختلف  به مراجعان بپردازند و از حقوق و مزایای بسیار خوبی برخوردار شوند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۶۱۷ پاسخ به “تحصیل در سوئیس”

    1. اصغر گفت:

      با سلام
      کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه دولتی و سن ۴۰ سال . معدل ارشد ۱۶.۵ و در حال گرفتن آیلتس ۷ هستم
      امکان دریافت پذیرش تحصیلی و بورسیه فاند هست؟
      خیلی ممنون از موسسه شما

      • آرایاناپارس گفت:

        به صورت کلی بله ولی داشتن مقاله در حوزه های جذاب رشته تحصیلیتون باعث افزایش شانس پذیرش شما میشه.

    2. ملیسا گفت:

      باسلام من دانشجو ی جراح مغز و اعصاب هستم نمره ۸ آیلتس
      زبان آلمانی با سطح c
      و چندین مقاله هم منتشر کردم
      فقط من می خوام بعد اتمام تحصیلات
      بمونم در کشور سوئیس اصلا امکانی وجود ندارع؟

      • سمانه سیدی گفت:

        با داشتن این مدارک شما میتونید بعد از اتمام تحصیلات در کشور سوئیس بمونید. سوئیس یکی از کشورهایی هست که به دانشمندان و پژوهشگران با تخصص های پزشکی فرصت های خوبی برای تحصیل و کار ارائه میده.
        شما با اتمام تحصیلات میتونید به دنبال فرصت های شغلی در سوئیس بگردید و درخواست مجوز کاری و اقامت دائم در نظر بگیرید.شما میتونید از طریق مراجعه به مقامات مهاجرتی و کاری در سوئیس مراحل مهاجرت و اقامت دائم رو شروع کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up