بلاگ

اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

اختلاف ساعت ایران و کانادا
اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟ ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه، به زبان ساده‌تر، ساعت ایران ۷ ساعت و نیم از کانادا جلوتر است. در سایت‌های گوناگون تفاوت ساعت ایران و کانادا ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه اعلام شده است؛ اما چون امسال (۱۴۰۲) دیگر ساعت کشور تغییر نکرد، این عدد و باقی اعداد اعلام‌شده صحیح نیستند. همچنین، توجه داشته باشید که این تفاوت زمانی نسبت به پایتخت کانادا، یعنی اتاوا، صادق است. چون تفاوت ساعت ایران و کانادا در شهرهای مختلف این کشور پهناور یکسان نیست. برای اطلاعات بیشتر در این‌باره بخش‌های بعد را ببینید. اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

ساعت به وقت کانادا چند است؟

پاسخ ثابتی برای این سوال وجود ندارد، زیرا کانادا، ۶ منطقه زمانی را شامل می‌شود. برای محاسبه ساعت به وقت کانادا، شما ‏می‌توانید از یک سایت یا اپلیکیشن زمان جهانی استفاده کنید. این سایت‌ها و برنامه‌ها معمولاً امکان تبدیل زمان بین مناطق زمانی ‏مختلف را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید منطقه زمانی موردنظر خود را انتخاب و سپس زمان فعلی در آن منطقه را مشاهده کنید. ‏به‌عنوان مثال، می‌توانید از سایت‌هایی مانند “‏timeanddate.com‏” یا “‏worldclock.com‏” استفاده کنید. ‏

تفاوت ساعت ایران و کانادا و شهرهای مهم آن

برخلاف ایران، کانادا تنها از یک منطقه زمانی در سراسر کشور استفاده نمی‌کند. کانادا به دلیل طول جغرافیایی بالایی که دارد، مانند روسیه، ایالات متحده امریکا و استرالیا یک کشور چندزمانه است و ساعتِ شهرهای مختلف آن با یکدیگر اختلاف دارد  کانادا ۶ منطقه زمانی دارد، ۱۰ استان و ۳ منطقه. اختلاف ساعت ایران و کانادا در استان‌های مهم آن (و مراکز آنها در پرانتز) به شرح زیر است:  

اختلاف ساعت ایران (تهران) با بریتیش کلمبیا (ویکتوریا)

ساعت ایران ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت ویکتوریا و همچنین ونکوور و وایت هورس در یوکان جلوتر است.  

اختلاف ساعت ایران با آلبرتا (ادمونتون) و ساسکاچوان (رجینا)

ساعت ایران ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت رجینا، ادمونتون و همچنین کلگری جلوتر است.  

اختلاف ساعت ایران با منیتوبا (وینیپگ)

ساعت ایران ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت وینیپگ جلوتر است.  

اختلاف ساعت ایران با کبک (کبک سیتی) و اونتاریو (تورونتو)

ساعت ایران ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت این شهرها علاوه بر مونترال، اتاوا و واترلو جلوتر است.  

اختلاف ساعت ایران با نوا اسکوشیا (هلیفکس)، نیو برانزویک (فردریکتون) و جزیره پرینس ادوارد (شارلوت تاون)

ساعت ایران ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت هلیفکس، فردریکتون و شارلوت تاونِ کانادا جلوتر است.  

اختلاف ساعت ایران با نیوفاندلند و لابرادور (سنت جانز)

ساعت ایران ۶ ساعت از ساعت سنت جانز جلوتر است.

اختلاف ساعت ونکوور با تهران

اختلاف ساعت ونکوور با تهران، ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

الان کانادا روزه یا شب؟

همان‌طور که دیدیم، برای آنکه ببینید الان کانادا روزه یا شب کافی است ۷ ساعت و ۳۰ از ساعت فعلی ایران کم کنید (آن را عقب بکشید). البته اگر قصد برنامه‌ریزی برای جلسه، برقراری تماس یا … را دارید، پیشنهاد می‌کنیم طبق مناطق زمانی جلو بروید تا تفاوت ساعت ایران و کانادا را به طور دقیق به دست بیاورید.  

اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟ بررسی مناطق زمانی

دیدیم که شش منطقه زمانی در کانادا وجود دارد. از غرب به شرق این کشور، مناطق زمانی اصلی از غرب به عبارت‌اند از:
  • پاسیفیک (Pacific)
  • کوهستان راکی (Mountain)
  • مرکزی (Central)
  • شرقی (Eastern)
  • آتلانتیک (Atlantic)
  • نیوفاندلند (Newfoundland)
از اولین یکشنبه ماه نوامبر تا یکشنبه دوم ماه مارس به این منطقه‌ها، مناطق زمانی استاندارد گفته می‌شود و ممکن است به اختصار PST، MST، CST و … نامیده شوند. بین این مناطق زمانی، پاسیفیک غربی‌ترین آنها و نیوفاندلند شرقی‌ترینِ آنهاست که ساعت خود را ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب‌تر از زمان گرینویچ (GMT) به جای ۴ ساعت (که به وقت اقیانوس اطلس می‌شود) تنظیم می‌کند. جالب است بدانید که بسیاری از نقاط این کشور ساعت رسمی را رعایت نمی‌کنند. به جای آن، برای تسهیل تجارت بین مناطق مجاور، زمان را در منطقه همسایه انتخاب می‌کنند. این امر به ویژه در شرق بریتیش کلمبیا رایج است که اغلب از منطقه زمانی Mountain به جای منطقه زمانی Mountain بقیه استان استفاده می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، اوضاع می‌تواند از صرفا اختلاف ساعت ایران و کانادا پیچیده‌تر هم بشود؛ به خصوص برای ما که تنها یک منطقه زمانی داریم. از یکشنبه دوم مارس تا یکشنبه اول نوامبر، بیشتر مناطق کانادا از ساعت تابستانی یا همان Daylight Saving Time پیروی می‌کنند. در این دوره، مناطق زمانی ممکن است به اختصار PDT، MDT، CDT، و … نامیده شوند. همچنین، مرزهای مناطق زمانی استاندارد لزوما با مناطق زمانی مربوطه در ساعت تابستانی یکسان نیستند. به عنوان مثال، منطقه زمانی کوهستان شامل بخشی از شمال شرقی بریتیش کلمبیا در تابستان است، اما نه در طول زمستان (نقشه زیر را ببینید). این مرزها تغییر می‌کند، چون برخی از شهرداری‌ها تصمیم می‌گیرند در ساعات تابستانی شرکت نکنند. به طور مشابه، ساسکاچوان در تمام طول سال از CST پیروی می‌کند و از سال ۲۰۲۰، یوکان از PDT که به عنوان زمان استاندارد یوکان نیز شناخته می‌شود، در تمام سال پیروی می‌کند. باید یادآوری کنیم که مرجع رسمی زمان برای کانادا از شورای تحقیقات ملی کانادا (NRC) می‌آید. اما به جز در زمان جنگ، استان‌ها و شهرداری‌ها مرزهای منطقه زمانی رسمی را قانون‎گذاری می‎کنند. اختلاف ساعت ایران و کانادا در مقایسه با ساعت جهانی

اختلاف ساعت ایران و کانادا در مقایسه با ساعت جهانی

در حال حاضر، زمان گرینویچ (Greenwich Mean Time) به طور رسمی به عنوان زمان جهانی هماهنگ یا UTC شناخته می‌شود. مناطق زمانی در کانادا UTC-xh نامیده می‌شود. مثلا زمان بریتیش کلمبیا در ماه‌های زمستان به عنوان UTC-8h توصیف می‌شود، به این معنی که ۸ ساعت از زمان هماهنگ جهانی عقب است، در حالی که زمان نیوفاندلند UTC-3h30 نامیده می‌شود، چون ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت جهانی عقب‌تر است.  منطقه زمانی ایران اما UTC+3h30 است؛ یعنی ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت جهانی جلوتر است.  کانادا، مانند سایر نقاط جهان، اکنون از نسخه اصلاح شده مناطق زمانی ایجاد شده توسط سر سندفورد فلمینگ استفاده می‌کند. مرزها با مرزهای جغرافیایی یا سیاسی راحت‌تر مطابقت دارند. به عنوان مثال در نیوفاندلند، منطقه زمانی ۳۰ دقیقه با مناطق زمانی همسایه متفاوت است (به جای ۱ ساعت).

ساعت در کانادا چه تفاوتی با ایران دارد؟

این سوال را می‌توان با استفاده از مناطق زمانی یا Time zone پاسخ داد. مناطق زمانی به این معنی هستند که کره زمین به‌ ۲۴ بخش یا منطقه تقسیم شده است که هرکدام ۱۵ درجه طول جغرافیایی را شامل می‌شوند. بنابراین، هر منطقه زمانی ۶۰ دقیقه اختلاف ساعت با منطقه بعدی و قبلی خود دارد. ایران در منطقه زمانی UTC+۳:۳۰ قرار گرفته است، اما کانادا در چندین منطقه زمانی مختلف قرار دارد. برای مثال:  
  • ساعت در ونکوور کانادا ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب‌تر از ساعت ایران است.
  • ساعت در تورنتو کانادا ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب‌تر از ساعت ایران است.
  • ساعت در کبک کانادا ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب‌تر از ساعت ایران است.
  بنابراین ساعت در کانادا بستگی به منطقه زمانی دارد که شهر موردنظر در آن قرار گرفته است.

ساعت تورنتو به وقت ایران چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه ساعت تورنتو به وقت ایران، باید اختلاف زمانی بین این ۲ منطقه را در نظر بگیریم. ساعت تورنتو بر اساس منطقه زمانی شرقی کانادا (EST) تنظیم می‌شود که ۵ ساعت عقب‌تر از زمان جهانی هماهنگ (UTC) است. ایران نیز بر اساس منطقه زمانی ایران (IRST) ساعت خود را تنظیم می‌کند که ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه جلوتر از UTC است. بنابراین، تفاوت ساعت تورنتو و ایران ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه است. به‌عبارت دیگر، وقتی در تورنتو ساعت ۱۲ شب باشد، در ایران ساعت ۸:۳۰ صبح است.   البته باید به این نکته هم توجه کرد که در تابستان، تورنتو ساعت خود را یک ساعت به جلو می‌برد و به منطقه زمانی شرقی تابستانی (EDT) می‌پیوندد.  

زمان به وقت ونکوور چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه زمان به وقت ونکوور، باید اختلاف ساعتی این شهر با ساعت جهانی یا ساعت گرینویچ را در نظر بگیرید. ساعت ونکوور روی GMT-8 قرار دارد، یعنی ۸ ساعت عقب‌تر از ساعت گرینویچ است. ساعت ایران نیز روی GMT+3:30 قرار دارد، یعنی سه ساعت و نیم جلوتر از ساعت گرینویچ است. بنابراین، برای محاسبه زمان به وقت ونکوور، باید از زمان به وقت ایران ۱۱:۳۰ کم کنید. به‌عنوان مثال، اگر زمان به وقت ایران ۱۵:۰۰ باشد، زمان به وقت ونکوور برابر با ۳:۳۰ خواهد بود.  

اختلاف ساعت ایران با کانادا تورنتو

برای کسانی که قصد سفر یا تحصیل در این شهر را دارند، اختلاف ساعت ایران با کانادا تورنتو یکی از موضوعات مهم است. تورنتو پایتخت اقتصادی کانادا و بزرگترین شهر این کشور محسوب می شود. این شهر در منطقه زمانی شرقی کانادا (Eastern Time Zone) قرار دارد و ۸ ساعت و نیم با ساعت ایران فاصله دارد. به‌عبارت دیگر، وقتی در تورنتو ساعت ۹ صبح است، در تهران ساعت ۱۷:۳۰ عصر است. این اختلاف زمانی ممکن است برای برقراری ارتباط با خانواده یا دوستان در ایران یا برای هماهنگی با موسسات آموزشی یا اداری در تورنتو مشکلاتی را به وجود بیاورد. بنابراین، لازم است که قبل از سفر به تورنتو، با ساعت این شهر آشنا شوید و برنامه‌ریزی مناسبی برای تطبیق با آن داشته باشید.   برای محاسبه اختلاف ساعت ایران با کانادا تورنتو از ساعت جهانی نیز می‌توانید استفاده کنید. به صورت زیر:  
  • ساعت جهانی (UTC) = ساعت تورنتو + ۵
  • ساعت جهانی (UTC) = ساعت تهران – ۳:۳۰
  • پس: ساعت تورنتو + ۵ = ساعت تهران – ۳:۳۰
  • یعنی: ساعت تورنتو = ساعت تهران – ۸:۳۰
امیدواریم حالا کاملا بر اختلاف ساعت کانادا با ایران مسلط باشید، و در هرساعت از شبانه‌روز بتوانید بگویید الان کانادا روزه یا شب. اگر نظر یا همچنان سوالی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

۸ دیدگاه در “اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

  1. امید گفت:

    برای زایمان در کانادا، لطفا می‌فرمایید که کی باید اقدام کرد و شرایطش چیه؟

    1. author4 گفت:

      کسانی که می‌خواهند آینده فرزند خود را با زندگی در کشوری پیشرفته تضمین کرده و از وضعیت مالی خوبی برخودار هستند، می‌توانند زایمان در کانادا را انتخاب کنند. این افراد می‌توانند تنها با اخذ ویزای توریستی کانادا به این کشور رفته و فرزندشان را در آنجا به دنیا آورند.
      توجه داشته باشید که تنها قصد شما برای زایمان در کانادا نمی‌تواند دلیلی قانع کننده برای اخذ ویزا از سفارت باشد. شما باید تمام مدارک و شرایط اخذ ویزای توریستی از جمله تمکن مالی، اثبات برگشت به کشور مبدأ و … را به اداره مهاجرت ارائه دهید.
      یکی از اصلی‌ترین سوالات برای والدینی که قصد اقدام برای زایمان در کانادا با ویزای توریستی را دارند، چگونگی هزینه‌های مربوط به آن است. هزینه زایمان در کانادا برای یک فرد خارجی، از ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار کانادا متغیر است.

  2. سارا گفت:

    سلام، حداکثر زمانی که با ویزای توریستی میشه کانادا موند چقدره؟

    1. author4 گفت:

      این نوع ویزا به شما این امکان را می دهد تا به مدت نود روز بتوانید در خاک این کشور اقامت داشته باشید. البته حداکثر اعتبار این ویزا نود روز است اما ممکن است سفارت ویزای شما را با اعتبار کمتری صادر کند.

  3. ثنا گفت:

    برای اخذ دیپلم بین المللی چیکار باید کرد؟ ۱۴ سالمه و برای دبیرستان قصد دارم دیپلم بین المللی بگیرم

    1. author4 گفت:

      ابتدا باید یک دبیرستان بین المللی رو انتخاب کنید. انتخاب دبیرستان مناسب بر اساس مکان،برنامه تحصیلی ، هزینه ها و سایر عوامل هم است.پس از انتخاب ثبت نام کنید و حتی ممکن است نیاز به مصاحبه داشته باشید. معمولا باید مدارک تحصیلی از دبیرستان گذشته خود را ارائه دهید.برخی دبیرستان های مالی ممکن است نیاز به تایید مالی داشته باشند تا اثبات کنید که قادر به تامین هزینه های تحصیلی خود هستید.مهارت های زبانی خودتون رو اثبات کنید با گرفتن مدرک تافل یا ایلتس در اکثره مواقع

  4. نرگس گفت:

    با خوندن این مطلب این سوال برام پیش اومد که سیستم بدنمون این اختلاف ساعت رو هضم می‌کنه یا زمان می‌بره که به روز و شب برعکس عادت کرد؟

    1. author4 گفت:

      سیستم بدن ما قادر به تطابق با اختلاف ساعت ها (منطقه زمانی مختلف) است اما این تطابق ممکن زمانی ببرد. این پدیده این پدیده به نام سنکرونیزم زمانی شناخته میشود و وقتی به یک منطقه با اختلاف ساعت سفر می کنیم بدنمان نسبت به ساعت های محلی عادت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *