آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در ارمنستان

در سال های اخیر دانشجویان زیادی برای تحصیل در ارمنستان اقدام می نمایند تا با هزینه های نسبتا پایین، مدرک مورد نیاز خود را کسب کنند تا انتخاب های بیشتری برای ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا را داشته باشند. کشور ارمنستان با توجه به پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل، انتخاب مناسبی برای علاقه مندانی می باشد که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را با کمترین هزینه دارند. مؤسسات آموزش عالی کشور عمدتا تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و علوم قرار دارند. ۲۶ موسسه آموزش عالی دولتی در کشور ارمنستان وجود دارد.

از دیگر نکات مثبت کشور ارمنستان می توان به شرایط پذیرش راحت نسبت به سایر کشورها اشاره کرد. یکی از دلایل انتخاب کشور ارمنستان بعنوان هدف و مقصدی برای ادامه تحصیل، ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی می باشد. فلذا دانشجویان در صوت ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی می توانند به برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند.

انواع موسسات آموزش عالی برای تحصیل در ارمنستان

  • دانشگاه: تحصیلات عالی و تحصیلات تکمیلی را در زمینه های مختلف علوم طبیعی، علمی، فن آوری و فرهنگ ارائه می دهند.
  • موسسات آموزش عالی: برنامه های تحصیلی تخصصی، تحصیلات تکمیلی و تحقیقات علمی را در تعدادی از شاخه های علمی، اقتصادی و فرهنگی اجرا می کنند.
  • آکادمی های آموزشی: با هدف توسعه آموزش و پرورش، علم، فناوری و فرهنگ در یک حوزه فردی هستند.
  • سالن های کنسرت: متخصصین در زمینه موسیقی را آماده می کنند، برنامه های تحصیلات تکمیلی و برنامه های آکادمیک را ارائه می دهند.
  • موسسات آموزش عالی ایالتی: نهاد های دولتی قانونی مستقل و غیر انتفاعی هستند که دارایی، اختصاص داده شده به آنها را با توجه به مأموریت و سیاست های آنها که توسط دولت طراحی شده اند، مدیریت می کنند.

آشنایی با ارمنستان

ارمنستان در قفقاز جنوبی بخشی از اوراسیا واقع شده است. این کشور توسط گرجستان در شمال، ایران در جنوب، ترکیه در غرب و آذربایجان در شرق محاصره شده است. ارمنستان برای داشتن بالاترین قله کوهستان در منطقه آرارات، شناخته شده است. ارمنی ها یک کشور شگفت انگیز با ثروتمندترین میراث گذشته هستند. آب و هوا در ارمنستان بسیار قاره ای می باشد، به این معنی که تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد است.

اطلاعات ضروری در مورد ارمنستان:

  • یوروان به عنوان پایتخت این کشور شناخته می شود.
  • زبان رسمی ارمنی است.
  • جمعیت ۳٫۱ میلیون نفر
  • یک جمهوری با رئیس جمهور و نماینده دموکراسی هستند.
  • مسیحیت مذهب اکثریت است.
  • ارمنستان برنامه بهداشتی اجباری دارد که همه ساکنان در آن شرکت می کنند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مقاطع تحصیلی در ارمنستان

به صورت معمول دانش آموزان می توانند به زبان انگلیسی برای تحصیل در مدارس کشور ارمنستان اقدام نمایند. لازم به ذکر است که زبان اصلی تحصیل در مدارس ارمنستان، ارمنی می باشد. سیستم آموزشی این کشور برگرفته شده از سیستم آموزشی کانادا، انگلستان و آمریکا می باشد. بیشتر دانش آموزان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به ادامه تحصیل در این کشور می پردازند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان، نسبت به سایر کشورهای آسیایی کمتر است. لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ کدام از مراکز آموزشی کشور ارمنستان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی مورد تائید کشور ایران نبوده  دانشجویان ایرانی با اتمام تحصیل نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند.

تحصیل کارشناسی در ارمنستان

تحصیل در مقطع لیسانس کشور ارمنستان حداقل ۴ سال به طول می انجامد. افرادی که متقاضی ورود به این مقطع می باشند می بایستی مدرک ۱۲ سال تحصیل را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. لازم بذکر است متقاضیان در صورت نداشتن مدرک پیش دانشگاهی می توانند برای شرکت در دوره های قبل دانشگاهی اقدام نمایند. در سیستم آموزشی کشور ارمنستان به مقطع کارشناسی Bakalau گفته می شود.

نتایج یادگیری دانشجویان از طریق مجموعه ای از امتحانات و آزمون های شفاهی و کتبی ارزیابی می شود. نتایج امتحانات توسط سیستم های درجه بندی قابل ملاحظه ای در میان موسسات ارزیابی می شود. کمیته های معاینه دولتی ارزیابی نهایی فارغ التحصیلان را انجام می دهند.

دروس دانشگاهی کشور ارمنستان به سه صورت ارمنی، روسی، انگلیسی تدریس می شود. متقاضیان می توانند در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل می کنند، افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک IELTS حدود نمره ۶ را به دانشگاه ارائه دهند. موسسه زبان آریاناپارس با ارائه دوره های کوتاه مدت در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج را در آزمون آیلتس تضمین می کند.

کارشناسی ارشد در ارمنستان

تحصیل کارشناسی ارشد در ارمنستان

دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور ارمنستان دو ساله است. در نظام آموزشی این کشور به مقطع فوق لیسانس Magister گفته می شود. افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند می بایستی مدارکی نظیر شناسنامه، گواهی سلامت، ۶ قطعه عکس و سوابق آموزشی خود را به همراه داشته باشند. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان برای تایید مدرک تحصیلی خود باید یک مقاله علمی به نام خود را منتشر کنند.

کارشناسی ارشد پیوسته در کشور ارمنستان بصورت معمول ۵ سال به طول می انجامد و به عنوان Diploma شناخته می شود. این شرط در برخی رشته های مهندسی میسر می باشد که علاقه مندان به رشته های الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات، قدرت، مکانیک، نقشه کشی، نقشه برداری و عمران می توانند برای اخذ مدرک Diploma اقدام نمایند.

نکته حائز اهمیت دوره های ۵ ساله کارشناسی ارشد پیوسته به زبان انگلیسی تدریس می شود و فرد متقاضی می بایستی مدرک زبان انگلیسی نمره ۶ در آزمون آیلتس را ارائه دهد. علاقه مندان به تحصیل در ارمنستان می توانند برای شرکت در کالج های زبان این کشور اقدام نمایند و پس از سپری کردن دوره های مورد نیاز برای دانشگاه های ارمنستان اقدام نمایند.

تحصیل دکترا در ارمنستان

دانشجویانی که مقطع کارشناسی ارشد را در کشور ارمنستان سپری کرده باشند، می توانند تحصیلات در مقطع دکترا را بصورت رایگان سپری کنند. دانشجویان بین المللی که به صورت مستقیم برای تحصیل در ارمنستان و مقطع دکترا اقدام می نمایند باید در ابتدای کار نظر یک استاد راهنما را جلب کنند. دوره های دکترا در کشور ارمنستان به صورت معمول بین ۴ تا ۶ سال به طول می انجامد.

دانشجویان برای افزایش شانس ویزای تحصیلی ارمنستان مدارکی نظیر:

  1. معدل بالای ۱۷
  2. اخذ مدرک دال بر تسلط کافی زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
  3. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …
  4. سوابق تحصیلی مناسب

اشاره کرد. داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده،می تواند در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

هزینه های تحصیل در ارمنستان

حق کار و هزینه تحصیل در ارمنستان

هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور ارمنستان را داشته باشد قبل از رفتن به این کشور و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در ارمنستان است.

حق کار

دانشجویان در حین تحصیل در ارمنستان می توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار باشند. دانشجویان متناسب با مقطع تحصیلی بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی خواهند داشت. این نکته بدین معناست که دانشجویان کارشناسی ۱۰ ساعت، دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و دانشجویان دکترا ۳۰ ساعت در هفته حق کار دانشجویی دارند.

هزینه های تحصیل

هزینه های تحصیل در ارمنستان بسیار پایین است به صورتی که در رشته های مهندسی حدودا ۱۵۰۰ دلار در سال، رشته پزشکی سالی ۴۰۰۰ دلار، رشته دندان پزشکی بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار سالیانه، رشته داروسازی سالیانه حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار می باشد. هزینه های تحصیل در طول چند سال گذشته به دلیل تصمیم گیری های قانونی به طور کلی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و این امر برخی از مشکلات اقتصادی را در برخی از دانشجویان ایجاد کرده است.

هزینه های زندگی

هزینه زندگی در ارمنستان ۴۰۰ یورو در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بر می گیرد. اجاره یک آپارتمان ۱ اتاق خارج از مرکز شهر حدود ۱۳۰ یورو در ماه در نظر گرفته می شود.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی ارمنستان

دانشجویان بین المللی باید برای ویزای تحصیلی ارمنستان خود در نزدیکترین سفارت ارمنستان در کشور مبدا درخواست دهند برای اعمال آنها ابتدا باید توسط موسسه آموزش عالی ارمنستان پذیرفته شود.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مدارک لازم برای تحصیل در ارمنستان

  1. دانشجویان باید به تکمیل پرونده ی مدارک تحصیلی خود برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان اقدام کنند.
  2. متقاضیان پذیرش در دانشگاه های ارمنستان به این نکته ی مهم توجه داشته باشند که تمام مدارک مورد نیاز باید در این کشور گردآوری شوند.
  3. ثبت نام داوطلبان برای ورود به دانشگاه باید از طریق اخذ مجوز های لازم از ارمنستان انجام شود.
  • ۴. دانشجویان باید برای ثبت نام نهایی در دانشگاه مورد نظرشان به صورت حضوری مراجعه کنند و به تکمیل فرم های مربوط به ثبت نام بپردازند.
  1. برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان دانشجویان باید کارت اقامت یکساله دانشجویی خود را از دانشگاه مورد نظر دریافت کنند.
  2. افراد متقاضی برای تحصیل در ارمنستان باید اقدام به تهیه محلی برای سکونت خود در این کشور نمایند.
  3. دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان باید اقدام به افتتاح حساب بانکی و دریافت سایر مدارک قانونی لازم از بانک نمایند.
  4. دانشجویان باید برای ورود به کشور ارمنستان اقدام به ترجمه ی رسمی گذرنامه یا شناسنامه خود که دارای مهر وزارت امور خارجه یا دادگستری کشور ایران است نمایند.
  5. شما باید به تهیه اسکن یا کپی رنگی از مدارک شناسنامه و پاسپورت تان که دارای اعتبار ۶ ماهه است اقدام کنید.
  6. ارائه ی دو قطعه عکس ۳ در ۴ رنگی استاندارد
  7. شما باید برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان گواهی فراغت از تحصیل یا مدرک معتبری از یک مرکز آموزش عالی ارائه دهید.
  8. برای تحصیل در دوره کارشناسی، ارائه ی مدرک اتمام دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات به دانشگاه مورد نظر الزامی می باشد.
  9. برای ادامه ی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، ارائه ی مدرک اتمام دوره کارشناسی به همراه ریز نمرات آن به محل تحصیل خود ضروری است.
  10. برای پذیرش در مقطع دکترا، باید مدارک مربوط به اتمام مقطع کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات را به مسئولین دانشگاه خود برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان ارائه دهید.
  11. شما باید مدرکی تحت عنوان انگیزه نامه و یا هدف نامه که در آن تخصص و رزومه کاری و تحصیلی شما درج شده است را ارائه دهید.
  12. دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان باید گواهی که نشان دهد از سلامت برخوردار هستید را به محل تحصیل خود ارائه دهند.
  13. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند باید ۲ نمونه از مقالات داخلی و خارجی خود را ارائه دهند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

اقامت پس از تحصیل در ارمنستان

اقدام به گرفتن اقامت دائم در ارمنستان به صورت مستقیم امکان پذیر نیست و دارای شرایط خاصی مانند: اثبات محل سکونت و وسایل لازم برای زندگی و حمل و نقل همچنین اقامت موقت ۳ ساله بعد از پایان تحصیل در ارمنستان می باشد.

دولت ارمنستان اعتبار ویزای اقامت دائم در این کشور را ۵ ساله قرار داده است البته امکان اینکه فرد بتواند آن را تمدید کند وجود دارد و بعد از گذشت این مدت در صورت تمایل فرد می تواند متقاضی دریافت پاسپورت ارمنی شود.

اقامت دائم در کشور ارمنستان به روش های مختلفی امکان پذیر است از جمله:  اقامت از طریق ثبت شرکت، اقامت از طریق خرید ملک، اقامت از طریق تولد و اقامت از طریق ازدواج.

در ادامه مطلب به بررسی سایر عواملی که می توانید با استفاده از آن ها شرایط اقامت دائم خود را در ارمنستان فراهم کنید آشنا خواهیم کرد:

  1. از طریق اقدام به کارآفرینی
  2. شما می توانید از طریق استخدام در شغل مورد نظر خود ویزای کاری را از دولت ارمنستان دریافت نمایید.
  3. اگر خانواده ی شما یعنی همسر، پدر، مادر دارای تابعیت این کشور و یا ویزای اقامت موقت در ارمنستان باشند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

ریجکتی ویزای تحصیل در ارمنستان

دلایل اصلی ریجکت ویزا از سوی کنسولگری این کشور به شرح زیر است:

۱. داشتن سوء سابقه در اقدامات جنایی

افرادی که قصد اخذ ویزا از کشور ارمنستان را دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند که اقدامات فعلی و یا گذشته ی آن ها در تصمیم گیری نهایی افسران این کشور برای پذیرش درخواست شما نقش پررنگی دارد و اگر بر اساس بررسی پرونده ی شما آن ها به این نتیجه برسند که حضور شما در این کشور موجب تهدید در امنیت داخلی می شود ممکن است تقاضای شما را ریجکت کنند.

۲. ارائه ی سند های غیر حقیقی مربوط به سفر

بسیاری از افراد برای پذیرش درخواست شان برای اقامت در این کشور اقدام به ارائه ی اسناد و مدارک جعلی به کنسولگری ارمنستان  می کنند و با انجام این کار سعی در معرفی نادرست خود و ارائه ی هویتی جعلی دارند که از سوی اداره ی پلیس این کشور علاوه بر عدم پذیرش درخواست شما، عواقب جدی را در بر خواهد داشت.

۳. اگر فرد نتواند به درستی هدف خود را اثبات کند

الف. اگر شغل شما به لحاظ میزان درآمد و جایگاه اجتماعی صلاحیت لازم را از سوی دولت این کشور دریافت نکند.

ب. اگر نتوانید مدارک معتبری را جهت اثبات هدف مهاجرت خود به افسران ارمنستان ارائه دهید.

ت. اگر پاسپورت شما ناقص و یا دستکاری شده باشد.

۳. اگر متقاضی از تمکن مالی مناسب برخوردار نباشد.

اگر مدارکی را که به اداره ی مهاجرت ارمنستان ارائه می دهید، عدم داشتن دارایی کافی را در حساب بانکی شما نشان دهد از جمله دلایل رد درخواست شما برای اقامت در این کشور است.

۴. ارائه ی پاسپورت غیر معتبر و منقضی شده

اگر مدرک پاسپورت شما دارای اعتبار کمتر از ۳ ماه و یا گذرنامه ی شما فاقد صفحه ی خالی باشد از دلایل مهم ریجکت تقاضای شما محسوب می شود.

۵. ارائه گواهی مربوط به تاریخ تولد یا ازدواج نادرست

۶. بیمه مسافرتی نامعتبر

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

بهترین دانشگاه های ارمنستان برای تحصیل

۱. دانشگاه ایالتی ایروان

این دانشگاه از بهترین دانشگاه های ارمنستان است که  دارای انواع رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و به ارائه ی خدمات آموزشی در زمینه ی هنر و علوم انسانی، بازرگانی و علوم اجتماعی، مهندسی و علوم فناوری می‌ پردازد.

۲. دانشگاه آمریکایی ارمنستان

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های ارمنستان برای تحصیل دانشجویان می باشد.

۳. دانشگاه دولتی وابسته به علم آموزش

این دانشگاه برای ارزیابی دانشجویان سالیانه اقدام به برگزاری آزمون های ورودی برای دانشجویان می نمایند

۴. دانشگاه دولتی اسلاوی روسیه‌ای ارمنستان

این دانشگاه مانند سایر موسسات آموزشی در سر تا سر جهان به ارائه ی خدمات آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و درجه دکتری می پردازد و از جمله دلایلی که  این دانشگاه به یکی از بهترین دانشگاه‌های ارمنستان تبدیل شده، وجود مقطع دیپلم در این موسسه است.

۵. دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنی

۶. دانشگاه دولتی زبان و علوم اجتماعی بروسوف دولتی

۷. دانشگاه دولتی پزشکی ایروان

۸. دانشگاه ملی ارمنستان

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

بهترین رشته ها برای تحصیل در ارمنستان

  1. حقوق از بهترین رشته های تحصیلی ارمنستان است.
  2. پزشکی از پرطرفدارترین و بهترین رشته های تحصیلی ارمنستان در میان دانشجویان بین المللی می باشد.
  3. دندانپزشکی از رشته ها ی پر درآمد و یکی از بهترین رشته های تحصیلی ارمنستان است که مربوط به حوزه ی پزشکی می شود.
  4. تجارت
  5. اقتصاد
  6. مدیریت
  7. حسابداری و آمار
  8. بانکداری
  9. علوم کامپیوتر
  10. فناوری اطلاعات
  11. مهندسی
  12. ریاضی و فیزیک کاربردی
  13. میکروبیولوژی
  14. علوم سیاسی

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان

    شبکه های اجتماعی

    arrow up