وجود دانشگاه های برتر دنیا، هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در ایتالیا، دانشجویان از سراسر دنیا را مجاب می کند تا برای ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایند. این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم گشته است برای آن دسته از متقاضیان می باشد که شرایط تحصیل در ایتالیا را مورد بررسی قرار داده اند و به دنبال شرایط ویزای دانشجویی می باشند.

هزینه های درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا چه مقدار است؟ مدارک مورد نیاز برای مراجعه به سفارت چیست؟ از چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی اقدام کرد؟ چه عواملی شانس دانشجویان برای دریافت ویزا را افزایش می دهد؟ با ما همراه باشید تا با اطلاعات کامل پای در این مسیر بگذارید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ایتالیا ملزم به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می باشند. این قانون برای دانشجویان اتحادیه اروپا و برخی از کشورهایی که دولت ایتالیا تعیین کرده است، متفاوت می باشد. از همین رو دانشجویان پس از اخذ پذیرش از مراکز آموزشی معتبر ایتالیا می بایست روند دریافت ویزای دانشجویی را طی نمایند.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

ویزای دانشجویی از جانب سفارت این کشور برای متقاضیان صادر می گردد. دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا امتحان نمایند. در صورت ارائه مدارک به صورت کامل و مشاوره با افراد متخصص، این شانس افزایش می یابد.

در صورت دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا باید در ظرف ۸ روز کاری پس از ورود برای اجازه اقامت به اداره پلیس مراجعه فرمایید. مراکز پلیس متناسب با محل زندگی شما در ایتالیا، مرجع پاسخگویی به کار شما می باشند. پس از تائیدات لازم دانشجویان می توانند به مدت ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل در ایتالیا مشغول به کار شوند.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا موظف به ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت می باشند. مدارک باید به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی ترجمه و تائیدات لازمه را داشته باشد. در ادامه به مدارک مورد نیاز اشاره می شود.

  1. پاسپورت: اصل پاسپورت با ۶ ماه اعتبار برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا الزامی می باشد.
  2. نامه پذیرش: دانشجویان باید نامه پذیرش از مرکز آموزشی معتبر در ایتالیا برای دریافت ویزا ارائه دهند.
  3. عکس: دو قطعه عکس
  4. محل سکونت: در صورت اقدام برای دوره های بیش تر از ۶ ماه در کشور ایتالیا، ارائه نامه محل سکونت الزامی می باشد که شامل خانه و یا خوابگاه های دانشجویی می باشد.
  5. رزرو بلیط: دانشجویان باید برای تحصیل در ایتالیا نامه رزرو بلیط را به سفارت ارائه دهند.
  6. گردش و تمکن مالی: یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا ارائه نامه ای مبنی بر تمکن مالی در مدت زمان حضور در این کشور است. دانشجویان باید مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار یورو را در حساب خود در ایران به سفارت ارائه دهند.
  7. فرم درخواست ویزا: برای مراجعه به سفارت باید وقت تنظیم و فرم های مربوط به سفارت تکمیل گردد.
  8. بیمه مسافرتی: برای ورود به هر کشور، دریافت بیمه برای مدت زمان حضور در کشور مورد نظر الزامی می باشد. بیمه مسافرتی با حداقل پوشش ۳۰،۰۰۰ یورو برای ویزای تحصیلی ایتالیا احتیاج می باشد.
  9. مدرک زبان: دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا می بایست مدرکی دال بر تسلط زبان به سفارت ارائه دهند. برای دوره های ایتالیایی، مدرک B2 زبان ایتالیایی و برای دوره های انگلیسی نمره ۶ یا ۶٫۵ در آزمون آیلتس مورد قبول سفارت می باشد.
  10. گواهی عدم سوابق کیفری: برای دریافت نامه گواهی عدم سابقه کیفری باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرد. مدت اعتبار این نامه ۶ ماه می باشد.
ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا

هزینه های ویزای دانشجویی ایتالیا را می توان به سه گروه اصلی هزینه های اجرایی، هزینه های تحصیل و زندگی دسته بندی کرد. دانشجویان با آشنایی از همه هزینه های عنوان شده به راحتی می توانند با برنامه ریزی دقیق برای ادامه تحصیل در ایتالیا اقدام نمایند. برای تحصیل دکتری در ایتالیا نیاز به تحویل ویزای D National هست که باید برای آن ۵۰ یورو پرداخت کرد. این مبلغ را می توان به صورت انلاین و اینترنتی؛ مراکز درخواست ویزا در ایران و یا از طریق انتقال بانکی پرداخت کرد. دانشجو باید هزینه ۵۷ یورو هزینه کنسولی را پرداخت کند و بعد از وارد شدن به کشور ایتالیا باید برای اجازه اقامت در این کشور درخواست بدهد و ۳۰ یورو جداگانه پرداخت کند.

هزینه های اجرایی

هزینه های اجرایی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا شامل هزینه وقت سفارت، صدور ویزای بلند مدت و بیمه می شود. لازم به ذکر است که ترجمه مدارک هم مشمول هزینه های اجرایی می باشد. در همین راستا دانشجویان برای دریافت ویزا می بایست در ابتدای امر مدارک تحصیلی خود را ترجمه و پس از آن برای اخذ پذیرش به مرکز آموزشی انتخابی و مراجعه به سفارت ارائه نمایند.

عنوان هزینه(یورو)
وقت سفارت ۵۰
صدور ویزای بلند مدت ۷۶
بیمه ۱۵۰ الی ۱۷۰
ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

هزینه های تحصیل در ایتالیا

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه ای ویزای تحصیلی، میزان هزینه مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا می باشد. دانشجویان در صورت ورود به کشور ایتالیا و اخذ پذیرش ملزم به پرداخت هزینه می باشند. لازم به ذکر است در صورت دریافت بورسیه DSU معاف از پرداخت خواهند شد.

کشور ایتالیا بع عنوان یکی از کشورهای کم هزینه در اروپا شناخته می شود. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور ملزم به پرداخت هزینه ای بالغ بر ۲ تا ۴ هزار یورو در سال می باشند. مبلغ دقیق هزینه های تحصیل متناسب با رشته تحصیلی و مقطع تعیین می گردد.

هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به شهریه سالانه در مقاطع؛ دانشگاه ها و شعرهای مختلف در ایتالیا متفاوت می باشد اما با توجه به میانگین سالانه در شهرهای مختلف شهریه سالانه حداقل ۸۰۰ و حداکثر ۷۰۰۰ یورو می باشد.

در دانشگاه های دولتی با توجه به مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مشخص می گردد

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی بیشتر است و بیشتر دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل برای دانشجویان اروپایی و اتباع خارجی یکسان می باشد

به طور کلی میانگین شهریه در دانشگاه های خصوصی در سال از ۶ هزار تا ۲۰هزار یورو متغیر می باشد

 

ویزای تحصیلی ایتالیا

هزینه های زندگی در ایتالیا

اجاره مسکن به عنوان مهم ترین بخش هزینه های زندگی در ایتالیا برای یک دانشجو به شمار می رود. به همراه هزینه های اجاره مسکن می توان به خوراک، رفت و آمد و وسائل مورد نیاز تحصیل اشاره کرد. یک دانشجو برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا و ورود به این کشور می بایست تمکن مالی معادل ۸ هزار یورو برای زندگی ارائه دهند.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی ایتالیا

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی ایتالیا در ابتدا با بازه زمانی وقت سفارت شروع می شود. دانشجویان در ابتدا می بایست برای دریافت وقت سفارت اقدام نمایند که باید به صورت میانگین ۶۵ الی ۸۰ روز قبل از شروع برنامه تحصیلی برای آن اقدام نمود.

مدت زمان پاسخگویی سفارت ایتالیا

دانشجویان در صورت فراهم آوردن تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا به سفارت مراجعه می فرمایند. به صورت میانگین باز زمانی پاسخگویی سفارت ایتالیا ۴ تا ۶ هفته در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که که امکان طولانی تر شدن این روند وجود دارد. فلذا زمان مناسب و متناسب با شروع دوره های تحصیلی در این کشور را در نظر بگیرید.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

مدت زمان ویزا دانشجویی ایتالیا

پس از مراجعه به سفارت ایتالیا و اخذ ویزای دانشجویی، مجوز یک ساله ای برای دانشجویان بین المللی صادر می گردد. دانشجویان پس از مراجعه به محل سکونت خود در کشور ایتالیا می بایست به پلیس و شهرداری اعلام حضور نمایند تا مشکلی برای اقامت پیش روی آنان نباشد.

تمدید ویزا برای کشورهای اروپایی علی الخصوص ایتالیا به صورت سالانه می باشد. دانشجویان دوره کارشناسی ۳ بار و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ایتالیا یک بار برای تمدید آن اقدام نمایند. شرایط تمدید اقامت تحصیلی به ادامه تحصیل و عدم سوابق کیفری بستگی دارد.

 

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

تحصیل در دوره کارشناسی بیشترین طرفدار را برای متقاضیان خارجی دارد. متقاضیلن بایستی برای تحصیل در دوره کارشناسی مدرک دیپلم و و پیش دانشگاهی را ارایه بدهند تا بتوانند در دانشگاه های ایتالیا پذیرش شوند. برای ورود به اکثر رشته های تحصیلی در دوره کارشناسی نیاز به آزمون ورودی است اما برخی از آنها نیاز به آزمون ندارند. تدریس به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی صورت می گیرد که البته در سال های اخیر بیشتر به صورت  زبان انگلیسی تدریس می شود

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا ۲سال طول می کشد. آنها می توانند در هفته ۲۰ساعت کار پاره وقت انجام دهند و به ازای هر ساعت کار میانگین درآمد ۸ تا ۱۰ یورو به دست آورند.

دوران تحصیل دکتری در ایتالیا به مدت ۴سال طول می کشد.دانشجو در این دوره با کمک استاد خود در پروژه های تحقیقاتی طبق قوانین دانشگاه فعالیت می کنند

دانشجو برای اخذ مدرک دکتری باید حداقل یک پایان نامه با تعداد کلمات بیش از ۱۰۰ هزار کلمه است را ارایه دهد و بتواند در مقابل کمیته از پایان نامه خود دفاع کند. تحصیل در دوره دکتری و اعزام دانشجو در مقطع دکتری به زبان ایتالیایی صورت می گیرد

 

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

به چه نکاتی در مصاحبه ویزای تحصیلی ایتالیا باید توجه داشت؟

دانشجویان در صورت ارائه مدارک کامل به سفارت بخش عمده ای از راه ویزای دانشجویی ایتالیا را طی می نمایند. قدم آخر مراجعه به سفارت و شرکت در مصاحبه است. این بخش برای بسیاری از دانشجویان با استرس همراه است. در روز مصاحبه آفیسر سفارت به دنبال علت شما برای تحصیل در ایتالیا می باشد. از همین رو با سوالاتی از شما به نتیجه می رسد.

سوالات مرسوم در روز مصاحبه

  1. دلایل انتخاب کشور ایتالیا برای ادامه تحصیل چیست؟
  2. در صورت پایان تحصیل در ایتالیا چه برنامه ای را دارید؟
  3. در چه دانشگاهی تحصیل می کنید و دلیل انتخاب دانشگاه چیست؟
  4. رشته انتخابی شما برای ادامه تحصیل چیست و دلیل این انتخاب از کجا نشات می گیرد؟
  5. آیا تا به حال سابقه تحصیل در سایر کشورهای دنیا را داشته اید؟
  6. چگونه هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا را تامین می کنید؟

دانشجویان در صورت ارائه پاسخ های صحیح و با اعتماد به نفس به سوالات عنوان شده، از شانس بالایی برای دریافت ویزای دانشجویی برخوردار خواهند بود. مشاورین موسسه آریاناپارس در طول روند این پرونده شما را همراهی می نمایند.

نتیجه گیری

کشور ایتالیا به عنوان یک کشور مناسب برای تحصیل و زندگی شناخته می شود. دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای ویزای دانشجویی این کشور اقدام نمایند. به صورت میانگین بازه زمانی دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا بین ۳ تا ۴ ماه در نظر گرفته می شود.

ویزای دانشجویی کشور ایتالیا به عنوان یکی از معمول ترین روش های ورود به کشور ایتالیا می باشد. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام می نمایند تا پس از تحصیل فرصت پیدا کردن کار بیشتری در این کشور داشته باشند.

سوال های متداول شما

با توجه به انتخاب دوره تحصیلی می بایست مدرکی دال بر تسلط زبان ارائه داد. برای دوره های انگلیسی نمره ۶ در آزمون آیلتس کفایت می کند.
در حال حاضر امکان همراهی همسر و فرزندان در ابتدا وجود ندارد. دانشجویان به صورت تنهایی وارد کشور ایتالیا می شوند و پس از آن برای همراهان دعوت نامه ارسال می نمایند.
به صورت معمول معدل مورد نیاز برای ارائه مدارک به دانشگاه برای اخذ پذیرش ۱۴ می باشد. دانشجویان با معدل های بالاتر از شانس بیشتری برخوردار می باشند.
بورسیه های استانی که در کشور ایتالیا به دانشجویان تعلق می گیرد، پس از ورود به این کشور صادر می گردد. از همین رو برای مراجعه به سفارت، ارائه تمکن مالی الزامی می باشد.
هزینه های تحصیل متناسب با رشته تحصیل و مقطع و دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد ولی به صورت میانگین بین ۲ تا ۴ هزار یورو در سال تخمین زده می شود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ویزای تحصیلی ایتالیا ویزای تحصیلی ایتالیا ویزای تحصیلی ایتالیا ویزای تحصیلی ایتالیا ویزای تحصیلی ایتالیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up