اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و تحصیل در این کشور آرزوی بسیاری از دانشجویان جهان است. دانشگاه های آمریکایی به دلیل کیفیت آموزشی بالا در دنیا بسیار شناخته شده می باشند و هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر دنیا هستند. ایرانیان زیادی نیز هر ساله برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا اقدام می نمایند. اما تنش های سال های اخیر بین ایران و آمریکا سبب شده است که برای متقاضیان نگرانی هایی در این زمینه به وجود آید. بسیاری از ویزاهای آمریکا برای ایرانیان منع شده است اما خوشبختانه شما همچنان می توانید ویزای تحصیلی آمریکا را کسب نمایید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا که شامل ویزای F دانشجویی، J تحقیقاتی و M برای متقاضیان ایرانی می باشد از تاریخ اول خرداد ۱۳۹۰ یا ۲۰May 2011 به منظور تحصیل یا تحقیق در رشته های غیر انسانی در آمریکا، برای متقاضی و وابستگان آنها می توانند بصورت چند بار ورود صادر گردد.

به طور کلی شهروند یک کشور خارجی که مایل به ورود به ایالات متحده است ، ابتدا باید ویزای غیر مهاجرتی را برای اقامت موقت یا ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم دریافت نماید. برای تحصیل در ایالات متحده باید ویزای تحصیلی داشته باشید. دوره تحصیل شما و نوع مدرسه ای که قصد شرکت در آن را دارید ، مشخص می کند که آیا به ویزای F یا ویزای M نیاز دارید یا خیر.

نوع ویزای تحصیلی برای ورود به ایالات متحده بخش آموزشی
F دانشگاه یا کالج
F دبیرستان
F دبستان خصوصی
F حوزه دینی
F هنرستان هنری
F کالج زبان
M حرفه ای یا مؤسسه غیر تجاری غیر رسمی شناخته شده ، به غیر از یک برنامه آموزش زبان

افراد می بایست برای دوره های کوتاه مطالعاتی ویزای Visitor)B) را دریافت نمایند. ویزای بازدید کننده (B) اجازه ثبت نام در یک دوره مطالعاتی کوتاه مدت تحصیلی را می دهد، که اعتبار آن برای یک مدرک یا مجوز دانشگاهی نیست.

اگر تحصیل منجر به اخذ مدرک یا گواهی نامه از سوی ایالت متحده گردد فرد مجاز به دریافت ویزای B نیست ، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد. به عنوان مثال ، یک دانش آموز در یک برنامه آموزش از راه دور که به یک دوره زمانی در محوطه دانشگاه آمریکا نیاز دارد ، باید قبل از ورود به ایالات متحده ، ویزای دانشجویی (F یا M) را دریافت نماید.

ویزای تحصیلی آمریکا

پذیرش دانش آموزان در یک مدرسه تأیید شده SEVP

اولین قدم برای تحصیل در مدارس آمریکا ثبت نام درSEVP ایالات متحده است. بعد از اینکه مدرسه تأیید شده SEVP ثبت نام شما را پذیرفت می بایست برای سیستم اطلاعات بازدید کنندگان دانشجویی و ارز (SEVIS) ثبت نام نمایید و همچنین باید هزینه SEVIS I-901 را بپردازید. مدرسه مورد تأیید SEVP فرم I-20 را برای شما صادر می کند. پس از دریافت فرم I-20 و ثبت نام در SEVIS، می توانید در سفارت آمریکا یا کنسولگری برای ویزای دانشجویی (F یا M) اقدام نمایید. شما هنگام شرکت در مصاحبه ویزا باید فرم I-20 را به مسئول کنسولگری ارائه دهید.

همچنین اگر همسر و یا فرزندان شما هنگام تحصیل، قصد زندگی با شما در ایالات متحده را دارند باید در SEVIS ثبت نام کنند ، فرم I-20 را از مدرسه تأیید شده SEVP اخذ نمایند و درخواست ویزا دهند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا

یکی از مهم ترین مسائلی که همواره علاقمندان تحصیل در آمریکا باید به آن توجه ویژه داشته باشند اخذ ویزای تحصیلی آمریکاست. شاید پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور آمریکا چندان دشوار نباشد اما مسئله اصلی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا است. برای دریافت ویزای تحصیلی هر فرد باید مدارک شخصی خود تهیه و تنظیم و آنها را در اختیار سفارت کشور آمریکا قرار دهد.

مدارک مورد برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

• پاسپورت معتبر با اعتبار شش ماه بیشتر از دوره تحصیل
• تکمیل فرم DS-160
• رسید پرداخت حق صدور ویزا
• یک قطعه عکس مطابق ضوابط
• گواهی معتبر تسلط به زبان انگلیسی
• ترجمه کلیه مدارک و سوابق تحصیلی
• گواهی تمکن مالی
• انگیزه نامه متقاضی از تحصیل در کشور آمریکا

یک افسر کنسولی برای تعیین صلاحیت ویزای دانشجویی با شما مصاحبه می کند و ممکن است مدارک دیگری از قبیل مدارک مربوط به:

آمادگی دانشگاهی شما ، مانند:
• رونوشت ها ، دیپلم ها ، مدرکها یا گواهینامه هایی از مدارسی که در آن شرکت کرده اید.
• نمرات آزمون استاندارد شده مورد نیاز مدرسه ایالات متحده
• قصد شما پس از اتمام دوره تحصیلی ایالات متحده برای عزیمت به ایالات متحده است.
• چگونه هزینه های تحصیلی ، زندگی و مسافرت را پرداخت خواهید کرد.

ویزای تحصیلی آمریکا

مراحل و نحوه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

  1. از جمله مراحل دریافت ویزای تحصیلی آمریکا این است که ابتدا باید از دانشگاه های مورد تایید در لیست (Department of Homeland Security (DHS پذیرش گرفت.
  2. دانشگاه پس از دریافت فرم قبول پذیرش Acceptance of offer دانشجو و پیش پرداخت شهریه فرم I20 را صادر می کند. در این مرحله می توان برای ویزا اقدام کرد.
  3. پر کردن فرم (Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS به صورت آنلاین و پرداخت ۲۰۰ دلار
  4. بعد از پرداخت این هزینه می توان برای تعیین وقت مصاحبه اقدام کرد که معمولا ایرانیان تمایل دارند از سفارت آمریکا انکارا و یا سفارت آمریکا در ایروان وقت بگیرند.
  5. پر کردن فرم DS160 به صورت آنلاین و پرداخت ۱۶۰ دلار به عنوان visa application fee که نهایت یک کد پیگیری همراه با تاریخ روز مصاحبه داده خواهد شد.
  6. یک افسر کنسولگری با شما مصاحبه می کند تا تشخیص دهد که آیا واجد شرایط دریافت ویزای دانشجویی هستید یا خیر. شما باید اثبات نمایید که برای دریافت ویزا شرایطی را که طبق قانون ایالات متحده ذکر شده است را دارید.
  7. اسکن اثر انگشت دیجیتال بدون جوهر به عنوان بخشی از فرآیند درخواست ویزا انجام می گیرد. آنها معمولاً در طول مصاحبه شما گرفته می شوند ، اما این امر بسته به موقعیت مکانی متفاوت است.
  8. پس از مصاحبه ویزا ، افسر کنسولی ممکن است تشخیص دهد که درخواست شما به پردازش اداری بیشتر نیاز دارد. در صورت لزوم ، افسر کنسولی به شما اطلاع می دهد.
  9. پس از تأیید ویزا ، ممکن است شما نیاز به پرداخت هزینه صدور ویزا (در صورت وجود برای تابعیت خود) داشته باشید و ترتیب بازگشت گذرنامه و ویزا را برای شما تنظیم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دانشگاه های این کشور مطب دانشگاه های آمریکا را مطالعه نمایید.

ویزای تحصیلی آمریکا

ورود به آمریکا

ویزا، ورود به ایالات متحده را تضمین نمی کند. ویزا فقط به یک شهروند خارجی اجازه می دهد تا به یکی از ورودی های ایالات متحده (به طور کلی یک فرودگاه) سفر کند و درخواست ورود به ایالات متحده را صادر نماید. مقامات وزارت امنیت داخلی (DHS)، مقامات گمرکی و حفاظت از مرزهای ایالات متحده (CBP) در بندر ورودی تصمیم می گیرند فرد، مجاز به اجازه یا انکار پذیرش در ایالات متحده می باشد یا خیر.

پس از اجازه ورود به ایالات متحده، مقام رسمی CBP یک تمبر یا کاغذ پذیرش فرم I-94 را به فرد متقاضی ارائه می دهد.

هزینه های دریافت ویزای دانشجویی آمریکا

آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۱ سختگیری بیشتری برای صدور انواع ویزا می کند و قبل از ورود هر خارجی به کشور، ابتدا تمکن مالی کافی او برای پوشش دهی هزینه تحصیل و زندگی را بررسی می نماید همچنین دلایل و شواهدی که دال بر برگشت دانشجو به وطنش پس از اتمام مدت تحصیل را در نظر می گیرد.

ویزای تحصیلی آمریکا

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آمریکا نیاز به ویزای F-1 یا همان ویزای تحصیلی آمریکا دارند و جهت درخواست این ویزا دانشجو پس از دریافت پذیرش در رشته موردنظرش از کالج و یا دانشگاه، باید مبلغی از شهریه را به عنوان بیعانه که در پذیرش ذکر شده است را پرداخت نماید سپس دانشگاه فرمی به نام I20 را صادر می کند.

در فرم I20 کالج یا دانشگاه تایید می کند که به متقاضی پذیرش داده ومتقاضی مبلغ بیعانه را پرداخت کرده است. این فرم یکی از مدارک موردنیاز برای اخذویزای تحصیلی آمریکامی باشد. در واقع دانشجو پس از دریافت فرم I20 می تواند درخواست ویزای تحصیلی آمریکا بکند.

علاوه بر پر کردن فرمهای ویزا، برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا باید دو مبلغ دیگر پرداخت کرد:

  • مبلغ ۲۰۰ دلاربرای (SEVIS = Student and Exchange Visitor Information System)
  • مبلغ ۱۶۰ دلار برای Visa application fee

در واقع هزینه ویزای تحصیلی آمریکا در حال حاضر ۳۶۰ دلار آمریکاست که ۲۰۰ دلار برای SEVIS و۱۶۰ دلارجهت Visa Application fee می باشد. البته هزینه های جانبی مانند ترجمه های مدارک مورد نیاز و هزینه سفر به کشور ثالث برای مصاحبه را نیزباید درنظر داشت.

آمریکا,آمریکا,آمریکا

مدت زمان پاسخ گویی سفارت

افراد پس از ثبت نام در سایت سفارت آمریکا و تکمیل فرم مربوطه به صورت آنلاین و پرداخت هزینه باید منتظر بمانند تا زمانی برای مراجعه به سفارت آمریکا ( در یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، امارات) تعیین گردد. در صورت تایید ویزا حدودا ۵ روز کاری برای بررسی ویزا زمان لازم می باشد.

اگر در مصاحبه خود به شما توصیه شود که درخواست تان، طبق قانون مهاجرت و ملیت (INA) در انتظار پردازش اضافی قرار می گیرد، باید حدود ۶۰ روز از تاریخ مصاحبه ویزا اجازه دهید تا به آن، رسیدگی شود. در برخی موارد، پردازش می تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد.

اگر در مصاحبه به شما توصیه شده باشد که قبل از صدور ویزا، بررسی های بیشتری مورد نیاز است، می توانید انتظار داشته باشید که درخواست تان از تاریخ مصاحبه به بعد، بین ۶ تا ۸ ماه طول می کشد. البته تک تک موارد گفته شده به طور تخمینی ارائه شده اند، که می توانند بیشتر یا کمتر هم باشند.

آمریکا,آمریکا,آمریکا

شانس دریافت ویزای دانشجویی آمریکا در سال ۲۰۲۴

طی کردن یکسری از پارامترها باعث می شود تا صدور ویزای تحصیلی برای ایرانیان هموارتر گردد. برای مثال هر چه اعتبار دانشگاهی که از آن اخذ پذیرش شده بالا تر باشد می توان گفت که شانس صدور ویزا بیشتر است.

شرط سن نیز در سال ۲۰۲۱ یکی دیگر از موارد مهم و حساس است. به این صورت که هر چه تناسب سن فرد با مقطعی که پذیرش اخذ شده همخوانی داشته باشد باز هم شانس صدور ویزا بیشتر است.

برای مثال فردی که ۱۹ سال سن دارد و برای مقطع لیسانس اخذ پذیرش کرده شانس بالاتری برخوردار است. نکته دیگر هزینه تحصیل و شهریه مرکز آموزشی می باشد، هر چه مبلغ پرداختی از شهریه دانشگاهی بیشتر باشد و متقاضی هزینه بیشتری را به آنجا پرداخت کرده باشد باز هم شانس صدور ویزا بالاتر میرود.

برخی از دلایل عدم پذیرش ویزای تحصیلی آمریکا عبارتند از:
• ارائه تمکن مالی نا مناسب
• عدم اثبات بازگشت به کشور پس از تحصیل
• ارائه اسناد غیر واقعی و دروغین
• عدم آمادگی لازم در روز مصاحبه

 

سوالات سفارت آمریکا برای ویزای دانشجویی 

همانطور که می‌دانید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا یکی از مهمترین مراحل شما در مسیر مهاجرت تحصیلی به این کشور موضوع مصاحبه شما در سفارت آمریکا محسوب می‌شود.مصاحبه‌ای که می‌تواند تکلیف شما را در همان روز با موفقیت برای ریجکتی و یا پس از چند ماه طی پروسه اف بی آی چک مشخص نماید.

در این بخش از این مقاله به تمام آنچه ممکن است متقاضی ویزای تحصیلی در رابطه با آن توسط آفیسر ویزای آمریکا مورد سوال قرار گیرد می‌پردازیم.

با توجه به مقطع تحصیلی ویزای تحصیلی آمریکا آفیسر ویزا ممکن است سوالات متفاوتی را از وی بپرسد پس ما بر اساس مقطع اقدامی متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا به بررسی این سوالات می‌پردازیم.

 

سوالات سفارت آمریکا برای متقاضیان تحصیل در دبیرستان‌های آمریکا 

در این بخش  سعی کرده‌ایم این سوالات  سفارت آمریکا را  توجه به ماهیت پرسش‌ها در ۵ حوزه به شکل زیر دسته‌بندی کرده ایم.

سوالات مربوط به پیشینه تحصیلی شما

این دسته از پرسش‌ها در رابطه با دوره تحصیلی شما در مدرسه و دانشگاه ایران می‌باشد. سوالاتی که در آن آفیسر سعی دارد دو موضوع کلی را درک نماید. اول اینکه شما یک دانشجوی واقعی هستید  در دوره تحصیلی قبلی خود دانشجوی موفقی بوده‌اید. دومین نکته‌ای که آفیسر ویزای آمریکا با این دسته از پرسش‌ها سعی در تشخیص آن می کند، اصالت ادعای شما مبنی بر اهمیت تحصیل در برنامه‌های آینده شماست. در ادامه به پرتکرارترین سوال‌هایی که در این بخش از متقاضیان ویزای تحصیلی پرسیده می‌شود می‌پردازیم. 

نمونه سوالات 
  • نمرات شما در چند سال گذشته تحصیلی قبلی چقدر بوده است؟
  • چرا این رشته تحصیلی را در دبیرستان انتخاب کرده اید؟
  • چقدر خوب می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟
  • آیا برای کشور دیگری هم اقدام کرده‌اید؟
  • چرا نمی‌توانید این دوره تحصیلی را در کشور خودتان بگذرانید؟

سوالات مربوط به پیشینه زندگی متقاضی در ایران

این دسته از سوالات از آن جهت در مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا مطرح می‌شود که آفیسر با پرسیدن آنها،تمایل دارد به دو نکته پی ببرد. نکته اول اینکه آیا گذشته شما شامل مسئله‌ای می‌شود که امنیت آمریکا را به خطر بیندازد. مسئله دوم بیشتر نشان می‌دهد آن چیزی که متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا رزومه‌اش درج کرده است تا چه حد صحت دارد.

نمونه سوال ها
  • آیا دوست یا اقوامی در آمریکا دارید؟
  • آیا با کسی به آمریکا سفر می‌کنید؟(به خصوص افراد متاهل)

سوالات مربوط به برنامه سفر متقاضی

این دسته از سوالات را می‌توان مهمترین سوال‌هایی دانست که به صورت مشترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود. مهمترین دلیل آفیسر ویزای آمریکا از مطرح کردن این پرسش‌ها،شفاف کردن قصد واقعی متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکاست.

آفیسر به سوالات این بخش می‌خواهد اطمینان حاصل کند که شخص متقاضی ویزای تحصیلی تحقیق جامع و کاملی در رابطه با آمریکا و برنامه سفر خود به کشور صورت داده است و ویزای تحصیلی صرفاً یک بهانه برای ورود به آمریکا برای وی نیست. 

نمونه سوال‌ها 
  • دلیل انتخاب آمریکا برای تحصیل چه بوده است؟
  • چرا این مدرسه و این رشته را برای تحصیل در آمریکا انتخاب کرده‌اید؟
  • برای چه مدارس دیگری اقدام کرده اید؟
  • قصد دارید پس از ورود به آمریکا در چه محلی اسکان پیدا کنید؟
  • مدت زمان حضور شما در آمریکا چقدر است؟
  • آیا قصد دارید همزمان با تحصیل در آمریکا ،کار انجام دهید؟
  • اگر ویزای تحصیلی شما رد شود چه اتفاقی برای زندگی شما می‌افتد؟
  • قصد شما پس از اتمام دوره تحصیلی در آمریکا چیست؟
  • تا چه اندازه در رابطه با مدرسه  خود در آمریکا و واحدهای آن اطلاعات دارید؟

 

سوالات سفارت آمریکا در رابطه با مسائل مالی 

مهمترین نیت پشت سوال‌های این بخش که به صورت شترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود یک حقیقت است. آفیسر ویزای آمریکا قصد دارد به پرسش این سوالات اطمینان حاصل نمایید که تقاضای ویزای تحصیلی توان پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را به صورت کامل دارد. علاوه بر آن مطمئن شود که پولی متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا در حساب بانکی خود دارد متعلق به خودش است و قرض گرفته شده نیست. 

نمونه سوالات
  • هزینه زندگی و تحصیل شما در آمریکا چقدر است و شما چطور آن را تامین می‌کنید؟
  • منبع پول داخل حساب شما چیست؟
  • چرا پرداخت هزینه چشمگیر تحصیل در آمریکا برای شما توجیه اقتصادی دارد ؟
  • چه دارایی‌هایی در کشور خود دارید؟

 

سوالات سفارت آمریکا برای متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس کشور آمریکا 

در این بخش  سعی کرده‌ایم این سوالات  سفارت آمریکا را ا توجه به ماهیت پرسش‌ها در ۵ حوزه به شکل زیر دسته‌بندی کرده ایم.

سوالات مربوط به پیشینه تحصیلی شما

این دسته از پرسش‌ها در رابطه با دوره تحصیلی شما در مدرسه و دانشگاه ایران می‌باشد. سوالاتی که در آن آفیسر سعی دارد دو موضوع کلی را درک نماید. اول اینکه شما یک دانشجوی واقعی هستید  در دوره تحصیلی قبلی خود دانشجوی موفقی بوده‌اید. دومین نکته‌ای که آفیسر ویزای آمریکا با این دسته از پرسش‌ها سعی در تشخیص آن می کند، اصالت ادعای شما مبنی بر اهمیت تحصیل در برنامه‌های آینده شماست. در ادامه به پرتکرارترین سوال‌هایی که در این بخش از متقاضیان ویزای تحصیلی پرسیده می‌شود می‌پردازیم. 

نمونه سوالات 
  • نمرات شما در دوره تحصیلی قبلی چقدر بوده است؟
  • چرا این رشته تحصیلی را در دانشگاه انتخاب کردید؟
  • چقدر خوب می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟
  • در کدام دانشگاه مدرک تحصیلی خود را گرفته‌اید؟(به خصوص دانشگاه ها و رشته های حساس)
  • چرا پس از چند سال تصمیم گرفتید مجدد تحصیل کنید؟(در صورتی که متقاضی گپ تحصیلی زیادی داشته باشد)
  • چرا نمی‌توانید این دوره تحصیلی را در کشور خودتان بگذرانید؟
  • پروژه شما در دوره ارشد در رابطه با چه موضوعی بوده است؟(برای فارغ التحصیلان دوره‌های ارشد پژوهش محور)

 

سوالات مربوط به پیشینه زندگی متقاضی در ایران

این دسته از سوالات از آن جهت در مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا مطرح می‌شود که آفیسر با پرسیدن آنها،تمایل دارد به دو نکته پی ببرد. نکته اول اینکه آیا گذشته شما شامل مسئله‌ای می‌شود که امنیت آمریکا را به خطر بیندازد. مسئله دوم بیشتر نشان می‌دهد آن چیزی که متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا رزومه‌اش درج کرده است تا چه حد صحت دارد.

نمونه سوال ها
  • در کنار تحصیل،کار انجام داده‌اید ؟در چه شغلی و در چه شرکتی؟
  • آیا دوست یا اقوامی در آمریکا دارید؟
  • آیا با کسی به آمریکا سفر می‌کنید؟(به خصوص افراد متاهل)
  • دوره سربازی خود را کجا گذرانده‌اید؟سمت شما در این دوره چه بوده است؟(مخصوص متقاضیان مذکر)

سوالات مربوط به برنامه سفر متقاضی

این دسته از سوالات را می‌توان مهمترین سوال‌هایی دانست که به صورت مشترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود. مهمترین دلیل آفیسر ویزای آمریکا از مطرح کردن این پرسش‌ها،شفاف کردن قصد واقعی متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکاست.

آفیسر به سوالات این بخش می‌خواهد اطمینان حاصل کند که شخص متقاضی ویزای تحصیلی تحقیق جامع و کاملی در رابطه با آمریکا و برنامه سفر خود به کشور صورت داده است و ویزای تحصیلی صرفاً یک بهانه برای ورود به آمریکا برای وی نیست. 

نمونه سوال‌ها 
  • دلیل انتخاب آمریکا برای تحصیل چه بوده است؟
  • چرا این دانشگاه و این رشته را برای تحصیل در آمریکا انتخاب کرده‌اید؟
  • برای چه دانشگاه‌های دیگری اقدام کرده اید؟
  • قصد دارید پس از ورود به آمریکا در چه محلی اسکان پیدا کنید؟
  • مدت زمان حضور شما در آمریکا چقدر است؟
  • آیا قصد دارید همزمان با تحصیل در آمریکا ،کار انجام دهید؟
  • اگر ویزای تحصیلی شما رد شود ه اتفاقی برای زندگی شما می‌افتد؟
  • قصد شما پس از اتمام دوره تحصیلی در آمریکا چیست؟
  • تا چه اندازه در رابطه با رشته تحصیلی خود در آمریکا و واحدهای آن اطلاعات دارید؟

سوالات سفارت آمریکا در رابطه با مسائل مالی 

مهمترین نیت پشت سوال‌های این بخش که به صورت شترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود یک حقیقت است. آفیسر ویزای آمریکا قصد دارد به پرسش این سوالات اطمینان حاصل نمایید که تقاضای ویزای تحصیلی توان پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را به صورت کامل دارد. علاوه بر آن مطمئن شود که پولی متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا در حساب بانکی خود دارد متعلق به خودش است و قرض گرفته شده نیست. 

نمونه سوالات
  • هزینه زندگی و تحصیل شما در آمریکا چقدر است و شما چطور آن را تامین می‌کنید؟
  • منبع پول داخل حساب شما چیست؟
  • چه مبلغی به عنوان حقوق ماهانه ر کشورتان به شما پرداخت می‌شده است؟
  • چرا پرداخت هزینه چشمگیر تحصیل در آمریکا برای شما توجیه اقتصادی دارد ؟
  • چه دارایی‌هایی در کشور خود دارید؟

 

سوالات سفارت آمریکا برای متقاضیان تحصیل در مقاطع دکترا و بالاتر

در این بخش  سعی کرده‌ایم این سوالات  سفارت آمریکا را ا توجه به ماهیت پرسش‌ها در ۵ حوزه به شکل زیر دسته‌بندی کرده ایم.

سوالات مربوط به پیشینه تحصیلی شما

این دسته از پرسش‌ها در رابطه با دوره تحصیلی شما در مدرسه و دانشگاه ایران می‌باشد. سوالاتی که در آن آفیسر سعی دارد دو موضوع کلی را درک نماید. اول اینکه شما یک دانشجوی واقعی هستید  در دوره تحصیلی قبلی خود دانشجوی موفقی بوده‌اید. دومین نکته‌ای که آفیسر ویزای آمریکا با این دسته از پرسش‌ها سعی در تشخیص آن می کند، اصالت ادعای شما مبنی بر اهمیت تحصیل در برنامه‌های آینده شماست. در ادامه به پرتکرارترین سوال‌هایی که در این بخش از متقاضیان ویزای تحصیلی پرسیده می‌شود می‌پردازیم. 

نمونه سوالات 
  • نمرات شما در دوره تحصیلی قبلی چقدر بوده است؟
  • چرا این رشته تحصیلی را در دانشگاه انتخاب کردید؟
  • چقدر خوب می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟
  • در کدام دانشگاه مدرک تحصیلی خود را گرفته‌اید؟(به خصوص دانشگاه ها و رشته های حساس)
  • چرا پس از چند سال تصمیم گرفتید مجدد تحصیل کنید؟(در صورتی که متقاضی گپ تحصیلی زیادی داشته باشد)
  • چرا نمی‌توانید این دوره تحصیلی را در کشور خودتان بگذرانید؟
  • پروژه شما در دوره ارشد در رابطه با چه موضوعی بوده است؟
  • موضوع پروژه شما در دوره تحصیلی در آمریکا چیست؟

 

سوالات مربوط به پیشینه زندگی متقاضی در ایران

این دسته از سوالات از آن جهت در مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا مطرح می‌شود که آفیسر با پرسیدن آنها،تمایل دارد به دو نکته پی ببرد. نکته اول اینکه آیا گذشته شما شامل مسئله‌ای می‌شود که امنیت آمریکا را به خطر بیندازد. مسئله دوم بیشتر نشان می‌دهد آن چیزی که متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا رزومه‌اش درج کرده است تا چه حد صحت دارد.

نمونه سوال ها
  • در کنار تحصیل،کار انجام داده‌اید ؟در چه شغلی و در چه شرکتی؟
  • آیا دوست یا اقوامی در آمریکا دارید؟
  • آیا با کسی به آمریکا سفر می‌کنید؟(به خصوص افراد متاهل)
  • دوره سربازی خود را کجا گذرانده‌اید؟سمت شما در این دوره چه بوده است؟(مخصوص متقاضیان مذکر)

سوالات مربوط به برنامه سفر متقاضی

این دسته از سوالات را می‌توان مهمترین سوال‌هایی دانست که به صورت مشترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود. مهمترین دلیل آفیسر ویزای آمریکا از مطرح کردن این پرسش‌ها،شفاف کردن قصد واقعی متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکاست.

آفیسر به سوالات این بخش می‌خواهد اطمینان حاصل کند که شخص متقاضی ویزای تحصیلی تحقیق جامع و کاملی در رابطه با آمریکا و برنامه سفر خود به کشور صورت داده است و ویزای تحصیلی صرفاً یک بهانه برای ورود به آمریکا برای وی نیست. 

نمونه سوال‌ها 
  • دلیل انتخاب آمریکا برای تحصیل چه بوده است؟
  • چرا این دانشگاه و این رشته را برای تحصیل در آمریکا انتخاب کرده‌اید؟
  • برای چه دانشگاه‌های دیگری اقدام کرده اید؟
  • قصد دارید پس از ورود به آمریکا در چه محلی اسکان پیدا کنید؟
  • مدت زمان حضور شما در آمریکا چقدر است؟
  • آیا قصد دارید همزمان با تحصیل در آمریکا ،کار انجام دهید؟
  • اگر ویزای تحصیلی شما رد شود ه اتفاقی برای زندگی شما می‌افتد؟
  • قصد شما پس از اتمام دوره تحصیلی در آمریکا چیست؟
  • تا چه اندازه در رابطه با رشته تحصیلی خود در آمریکا و واحدهای آن اطلاعات دارید؟

سوالات سفارت آمریکا در رابطه با مسائل مالی 

مهمترین نیت پشت سوال‌های این بخش که به صورت شترک از همه متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا پرسیده می‌شود یک حقیقت است. آفیسر ویزای آمریکا قصد دارد به پرسش این سوالات اطمینان حاصل نمایید که تقاضای ویزای تحصیلی توان پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را به صورت کامل دارد. علاوه بر آن مطمئن شود که پولی متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا در حساب بانکی خود دارد متعلق به خودش است و قرض گرفته شده نیست. 

نمونه سوالات
  • آیا از دانشگاه محل تحصیل خود بورسیه دریافت کرده‌اید؟مبلغ بورسیه چقدر است؟
  • هزینه زندگی و تحصیل شما در آمریکا چقدر است و شما چطور آن را تامین می‌کنید؟
  • منبع پول داخل حساب شما چیست؟
  • چه مبلغی به عنوان حقوق ماهانه ر کشورتان به شما پرداخت می‌شده است؟
  • چرا پرداخت هزینه چشمگیر تحصیل در آمریکا برای شما توجیه اقتصادی دارد ؟
  • چه دارایی‌هایی در کشور خود دارید؟
  • همسر شما در ایران مشغول به چه کاری بوده است؟(در صورت اقدام به صورت خانوادگی)

نتیجه گیری

با توجه به قوانین حال حاضر ایالات‌ متحده شهروندان جمهوری اسلامی ایران می‌توانند پس از تکمیل فرم درخواست و دریافت نامهٔ پذیرش از دانشگاه، جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا(USA) و ورود به دانشگاه‌های این کشور اقدام نمایند. از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۱، متقاضیان واجد شرایط ایرانی ویزای تحصیلی آمریکا(USA) در گروه‌های F، J و M در زمینه‌های مطالعات و تحقیقات در رشته‌های غیر حساس و غیر فنی، قادر به دریافت ویزای ۲ ساله مالتی پیل(multiple visa) هستند.

سن، اعتبار دانشگاه پذیرش شده و شهریه پرداخت شده، اعتبار پاسپورت و تاریخچه سفر متقاضی، توانایی مالی خود فرد و خانواده، معدل مقطع قبلی و از همه مهم تر مدرک زبان موارد حائز اهمیت میباشند. امکان اخذ ویزای دانش آموزی برای سنین کمتر از ۱۸ سال چون نیازمند حضور یک قیم در کنار محصل است در حال حاضر امری بسیار دشوار تلقی می شود و پیشنهاد می شود دانش آموزان با ثبت نام در مدارس شبانه روزی شانس دریافت این ویزا را افزایش دهد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ عبارتند از: پاسپورت معتبر با اعتبار ۶ ماه بیشتر از دوره تحصیل، تکمیل فرم DS-160، رسید پرداخت حق صدور ویزا، یک قطعه عکس مطابق ضوابط، گواهی معتبر تسلط به زبان انگلیسی، ترجمه کلیه مدارک و سوابق تحصیلی، گواهی تمکن مالی و انگیزه نامه متقاضی از تحصیل در کشور آمریکا. افراد با در اختیار داشتن مدارک فوق قادر می باشند ویزای تحصیلی خود را ظرف مدت ۲ الی ۳ ماه دریافت نمایند.

لینک منبع: US study visa requirements

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ویزای تحصیلی آمریکا ویزای تحصیلی آمریکا ویزای تحصیلی آمریکا ویزای تحصیلی آمریکا ویزای تحصیلی آمریکا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up